Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-tron Q4

Startet av kodax, lørdag 16. februar 2019, klokken 21:07

« forrige - neste »

daktari

Men synes Q4 så veldig fresh ut. Spennende med hvor mye plass den egentlige får innvendig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

AppleKnocker

E-tron virker å være den eneste elbilen så langt som leverer varene på støydemping. Hvis Q4 er i samme klasse, er det lovende.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

daktari

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:57
E-tron virker å være den eneste elbilen så langt som leverer varene på støydemping. Hvis Q4 er i samme klasse, er det lovende.
Eh, du har ikke kjørt I-PACE skjønner jeg?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

olavxxx

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:57
E-tron virker å være den eneste elbilen så langt som leverer varene på støydemping. Hvis Q4 er i samme klasse, er det lovende.
Har bra isolering på modeller med dobbelt glass ja, men er litt motorstøy som de kanskje kan ordne på sin neste modell?

Imagine

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:57
E-tron virker å være den eneste elbilen så langt som leverer varene på støydemping. Hvis Q4 er i samme klasse, er det lovende.

I-Pace er ganske stillegående. Og e-Golf er også relativt stillegående i sin lave prisklasse.

TommyS

3db er vel ganske stor forskjell...
Du kan ikke vise dette vedlegget.

daktari

#21
Sitat fra: TommyS på onsdag 06. mars 2019, klokken 10:56
3db er vel ganske stor forskjell...
Jo, men den Audien hadde egne akustikk-vinduer? Han målte Jaguar på høsten/oktober? og Audi i januar. Har asfalten endret seg på tiden? Blitt asfaltert senhøstes?
Usikker på om Jaguaren hadde doble vinduer, men min har. De ser ut som på bildet under. De jeg har sett på Audi er enda tykkere, nesten 1 cm, med noe mer stuff i midten.
Det som overrasker er at X kommer likt ut som Jaguaren - det er ikke min erfaring hvertfall.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Slik ser det mer ut på e-tron (bildet er MB?)
TB sin test burde hatt målinger fra 60 km/t også. fra ca 80 km/t er vind dominerende. Rundt 60 vil hjul og drivverk dominere.

Mer snadder her om e-tron og lyddemping:
https://www.e-tron.audi/en/quiet-tranquility-acoustics-and-sound-10673
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kåre Knatten

Q4 blir nok en enklere bil, uten mange av utstyrsvalgene til E-tron. Night Vision, hengerfeste, avansert temperaturregulering av batteripakken, luftfjæring, virtuelle speil osv osv. Den blir bygget for "massene"

Øyvind.h

#24
Skal man sammenligne resultater er det utrolig viktig å teste samtidig med like forutsetninger. Samme veistrekning, samme temperatur, samme føre og samme dekk. Uten stålkontroll på parametere fungerer sammenligning dårlig. Lyd kan også slå ut likt i db, men oppleves forskjellig. Gode resultater trenger ikke være bra, og omvendt.

Min bil kan være alt fra lydløs til bråkebøtte (noe som viser forskjellen på god og dårlig støydemping der god alltid er noenlunde bra, mens dårlig kan gi gode resultater den også). Minst støy opplever jeg å få med vinterdekk i moderat vinter/vår. Da er det helt marginal forskjell i opplevd støy i Model X og E-Tron fra 0 og opp til 80-90km/t, noe en ikke skulle tro da E-tron er vesentlig bedre støydempet. Men legg til våt veibane, større dekk, høyere fart etc og resultatet for en dårlig isolert bil vil skyte fart mens en godt isolert bil bare vil øke litt.


Sitat fra: Kåre Knatten på onsdag 06. mars 2019, klokken 13:24
Q4 blir nok en enklere bil, uten mange av utstyrsvalgene til E-tron. Night Vision, hengerfeste, avansert temperaturregulering av batteripakken, luftfjæring, virtuelle speil osv osv. Den blir bygget for "massene"
Tror du ikke Q4 kan leveres med hengerfeste? I følge Møller er årsaken til at E-tron fikk manuelt avtagbart hengerfeste at batteriet er i veien. En mindre bil kan kanskje lide under dette, men samtidig kan etterspørsel etter hengerfeste på E-tron føre til at det legges bedre til rette på Q4.

Temperaturstyring på batteri må de ha, og den trenger noe sw justering også på E-tron. Night vision, luftunderstell og virtuelle speil tror jeg dog stemmer at den kanskje ikke får. Med mindre det er forventning i den klassen også fremover.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen W

Ref. dobbelt sideglass: dette må være sterkt medvirkende til at de mer velutstyrte versjonene av e-tron 55 veier ca 2700kg, mao. rundt 200kg mer enn basemodellen.
Seter med masse justeringsmotorer, etc veier riktignok bly, men glass er ekstremt tungt, så jeg vil tro at doble sidevinduer legger på mye kilo.
Tipper Q4 ikke får det som option.


Espen W

Sitat fra: Kåre Knatten på onsdag 06. mars 2019, klokken 13:24
Q4 blir nok en enklere bil, uten mange av utstyrsvalgene til E-tron. Night Vision, hengerfeste, avansert temperaturregulering av batteripakken, luftfjæring, virtuelle speil osv osv. Den blir bygget for "massene"

Enig i en del av de, men hvis den ikke får hengerfeste så gjør de en generaltabbe i forhold til konkurransedyktighet i Norge.
Night Vision bør de ha som option, for her har bilbransjen generelt gjort en dårlig jobb med å markedsføre noe de kunne solgt mye mer av, spesielt på breddegrader som våre med stupmørke sånn ca halve året, og mye elg, osv.

Chimp

Night vision tror jeg mange er interessert i å betale for.
Hengerfeste trenger vel enda flere, ikke mitt behov så ikke der det vil ryke:
Det som blir deal breaker for meg her da er at en SUV kommer uten luft, og med kun 125 kw lading. I 2021 er alt lavere enn 150 no no ved kjøp av ny elbil tenker jeg. Tipper 350 kw står på ønskelisten min såpass høyt at jeg vil være villig til å bla opp ekstra for en Porsche bare for å få det. Time will show, og man vet jo enda ikke om audi forandrer mening her.

kodax

Hele MEB-platformen er jo egentlig et usikkerhetsmoment. Det er jo foreløpig ingen biler til salgs med denne. ID3 kommer relativt snart, men den er også relativt liten. For alle større modeller gjenstår det nok endel testing, så sannsynligvis endel de ikke vet selv ennå. Den er nok et prestiseprosjekt for VAG, så den burde bli ok, men den blir jo uansett en 1-versjon. Ikke umulig at muligheter som feks hengerfeste kommer i v2, men forhåpentligvis ikke
At Audi ikke gjør det mulig å kjøpe det meste annet av tilvalg vil jeg egentlig synes er rart. Det er jo mye psykologi i bilsalg, men jeg gjetter på at de tjener mer på å tilby alt overalt. Jeg tror det er få som velger en større Audi fordi de der får med noe tilleggsutstyr.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

olavxxx

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. mars 2019, klokken 13:28
Skal man sammenligne resultater er det utrolig viktig å teste samtidig med like forutsetninger. Samme veistrekning, samme temperatur, samme føre og samme dekk. Uten stålkontroll på parametere fungerer sammenligning dårlig. Lyd kan også slå ut likt i db, men oppleves forskjellig. Gode resultater trenger ikke være bra, og omvendt.

Dette stemmer ja, lydene har forskjellige frekvenser.
Måler man med vanlig "forbrukerutstyr"; får man ikke skikkelige målinger.

Støyen bør også måles som et snitt over tid, ikke min/maks nødvendigvis.
Ellers er det jo som du sier, de bør egentlig måles samtidig. Måleutstyr bør kanskje være i ørehøyde til føreren, siden støy kan være forskjellig i forskjellige områder av kupeen.

Som et eksempel fra hjemmekino er det ofte mest bass i et hjørne, men et triks man kan gjøre for å få mest bass der man sitter, er å sette subwooferen i sofaen der man skal sitte. Så går man da i rommet på de stedene hvor man kan se for seg å ha subwooferen og hører hvor man får mest bass. (må da spille jevn dunking). Så kan man da sette subwooferne der.

Men samme vil jo gjelde i en bilkupe, så plasserer man måleutstyret "feil", vil man få "feil" resultat.
I tillegg vil gjerne ikke forbrukerutstyret få med seg dyp during/lave hz, som vil føles på kroppen.

Men jeg tror nok at eTron med doble ruter er mye stillere enn Model 3 Performance, Model 3 performance har jo brede dekk i 20" med veldig lav profil jfr. en stor SUV. Så i tillegg er jo bilen laget for å være sportslig/lett, det er ikke en bil laget for å være en sofacruiser hvor man kan bare pøse på med hundrevis av kilo på doble ruter osv.

Det vi heller ei vet er om noen av produsentene bruker triks som aktiv støykansellering, men på en måte kan man si det er uvesentlig, siden det viktige er hvordan de i bilen opplever støy, ikke hva man måler teoretisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA