E-tron Q4

Startet av kodax, lørdag 16. februar 2019, klokken 21:07

« forrige - neste »

tromsø

#210
Interessant å sammenligne Fastned's ladekurve på ID4 og etron 50. 50 har mindre batteri, 71kWh men lader likevel i snitt betraktelig raskere (i kW ved en gitt SOC) enn ID4 med 82kWh.

Det vil si at etron 50 og selvfølgelig 55 har en edge mot etron Q4
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

Enig. begge går på max 125 kW men e50 holder trøkket til 60%. Hele 75 kW ved 80%.
Id4 trapper ned allerede på ca 30% og har ca 60 kW ved 80%.

Men InsideEvs har regnet ut km/min ladet, og der gjør id4 det bra. https://insideevs.com/news/492606/volkswagen-id4-82kwh-dc-fast-charging-analysis/

Er der noen grunn til å tro at Q4 vil oppføre seg anderledes?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

stue

Ioniq 5 har blitt avbildet med hastighet 149 kW på 80 % batteri.
Er derfor litt skeptisk til Q4 har dårligere ladehastighet enn en "gammel" bil som etron 55.

Hadde forventet fremgang her

Counterpointer

Det var jo slik at første Ioniq hadde mye høyere C enn neste utgave med større batteri. Virker som de kjører på igjen med Ioniq 5.

Blir interessant å se hvordan Q4 blir i praksis.

Min egen bil har maks 250 kW men det er temmelig teoretisk, i den praktiske verden er den rask nok, selv om 250 er en meget kort periode.

batterimannen

Sitat fra: stue på fredag 02. april 2021, klokken 21:40
Ioniq 5 har blitt avbildet med hastighet 149 kW på 80 % batteri.
Er derfor litt skeptisk til Q4 har dårligere ladehastighet enn en "gammel" bil som etron 55.

Hadde forventet fremgang her

Mot Ioniq 5 og EV6 så holder nok ikke Q4 tritt. Jeg vil si at Q4 er minst like bra som e-tron siden den har så mye lavere forbruk. Hva er fordelen med dobbel ladehastighet når man har dobbelt forbruk? Hvis man ser tester av ID.4 og nå sist Enyaq så er det imponerende lavt forbruk. Teslabjørn fikk flere bananesker inn i ID.4 enn i e-tron, for de som er interessert i den nye SI-enheten bananesker.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

turfsurf

Sitat fra: batterimannen på fredag 02. april 2021, klokken 21:56
Jeg vil si at Q4 er minst like bra som e-tron siden den har så mye lavere forbruk. Hva er fordelen med dobbel ladehastighet når man har dobbelt forbruk? Hvis man ser tester av ID.4 og nå sist Enyaq så er det imponerende lavt forbruk.
Epler og pærer. Vesentlig forskjell på 2 og 4 hjuls trekk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fredag 02. april 2021, klokken 19:33
Det vil avhenge av hvordan ladekurven er. Makshastighet er mindre viktig enn gjennomsnitt.
Det kommer jo veldig an på bruksområdet. Holder man seg stort sett innenfor 150% av rekkevidden er høyest mulig ladefart på laveste SoC viktigst. Ønsker man færrest mulig stopp er høyest snittfart og lang rekkevidde viktig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 02. april 2021, klokken 22:12
Sitat fra: Counterpointer på fredag 02. april 2021, klokken 19:33
Det vil avhenge av hvordan ladekurven er. Makshastighet er mindre viktig enn gjennomsnitt.
Det kommer jo veldig an på bruksområdet. Holder man seg stort sett innenfor 150% av rekkevidden er høyest mulig ladefart på laveste SoC viktigst. Ønsker man færrest mulig stopp er høyest snittfart og lang rekkevidde viktig.
En kan sette opp ladecase som passer akkurat til en spesiell profil, riktig det.

Men fastholder at snittfart i ladekurve er viktigere enn maksfart.

Ofte må en lade der det passer.

Chimp

Gleder meg som en unge til Q4 kommer, og lander sikkert på å kjøpe, men:

-Selvom ladekurven på id4 er bra, så er 125kw litt last year allerede eller? Den er litt bakpå allerede ved lansering.
-Litt lite batteri som SUV.
-Litt liten bagasjeplass.

BMW iX virker så sykt mye lenger frem i tiden som elbil, se bort fra grillen.

Men det blir vel fort en Q4, som deretter byttes i en Q6 når sjansen byr seg

daktari

Sitat fra: Chimp på fredag 02. april 2021, klokken 23:22
Gleder meg som en unge til Q4 kommer, og lander sikkert på å kjøpe, men:

-Selvom ladekurven på id4 er bra, så er 125kw litt last year allerede eller? Den er litt bakpå allerede ved lansering.
-Litt lite batteri som SUV.
-Litt liten bagasjeplass.

BMW iX virker så sykt mye lenger frem i tiden som elbil, se bort fra grillen.

Men det blir vel fort en Q4, som deretter byttes i en Q6 når sjansen byr seg
MEB-plattformen har ganske lav C-rate på lading. Aner ikke om det er noe de tenker oppdatere i sw eller fysisk senere, men virker ganske forsiktig.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

tromsø

Så akkurat en range test video av ID4 med Teslabjørn og der sier han mot slutten at ladingen skal (rykte) oppgraderes til 170kW (toppeffekt). Hvis det er sant så vil vel også etron Q4 og Enyaq få dette!

Fant også en artikkel om dette for ID3: https://www.electrive.com/2020/12/14/volkswagen-is-said-to-be-upgrading-the-id-3-in-2021/
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Chimp

Lansering i morgen 14.04 kl 19.
Hva skjer da egentlig? Bare en vanlig youtube-lansering med mye pomp og prakt, eller starter bestilling opp samtidig?
Det jeg har hørt er bestilling skal åpne fra første dag, men at de ikke regner med å ta bestillinger før fra neste uke. Synes det er litt motstridende.
Noen som har hørt noe fra sine kundebehandlere i Møller?


PMV

Antar at det blir først og fremst "bla bla", men at vi får sett hele bilen og få mål. Dog lokal forhandler antydet at prisene blir også klare.
2022 Q4 50

Stikkkontakt

Sitat fra: tromsø på lørdag 03. april 2021, klokken 17:56
Så akkurat en range test video av ID4 med Teslabjørn og der sier han mot slutten at ladingen skal (rykte) oppgraderes til 170kW (toppeffekt). Hvis det er sant så vil vel også etron Q4 og Enyaq få dette!

Nå er vel dette også bekreftet av Skoda.
Blir ikke overrasket om Audi har dette installert fra starten av. 170kw peak med såpass lavt forbruk er innafor syns nå jeg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA