Levering av e-Niro

Startet av Trond.m, fre 15. feb 2019, kl. 12:42

« forrige - neste »

hELgenen

Enig - en Sportage EV hadde fort blitt en ekstrem hit her i Norge - mye større enn Niro og Soul tilsammen.
Tesla Model Y ville da fått direkte konkurranse. Når det er sagt - det er godt mulig Kia kommer med en Sportage EV FØR Tesla model Y kommer med sine leveranser til Norge (NB. Min spekulasjon). Kia og Tesla lever i to forskjellige verdener der Kia viser frem sin modell gjerne noen måneder før de kan starte leveringen, mens Tesla viser frem sin modell flere år før de kan levere. Kia gjør markedsføringens store kardinalfeil - ikke ha biler når folk vil ha dem. Tesla har en total motsatt markedsføringsfilosofi der de viser frem sin modell ekstremt tidlig slik at folk skal stille seg i kø - og så oversvømmer de markedet slik at alle kan få omtrent samtidig. Tesla har ekstrem kundefokus, mens Kia (I Korea) tilsynelatende har null kundefokus - dvs. de ansetter folk som kan lage kule design og så lager de en produksjonsprognose og produserer jevnt og trutt etter den og håper på at markedet skal svelge unna det de leverer.

Jeg tror det er denne filosofien vi ser utspille seg nå - nemlig at de har antatt at etterspørselen etter Soul er vesentlig høyere enn Niro - og dermed kjører de opp produksjonen på Soul på bekostning av Niro og satser på at markedet sluker unna det de kan produsere. Klart de kunne laget en Sportage EV istedenfor Niro/Soul, men de satt vel på prognoser som viste at dagens Sportage selger ok på verdensbasis, så "vi" lar den være som den er en stund til. Kia er ikke en produsent som går all inn og vil ta store markedsandeler på nye markeder og Norge er trolig som fluelort å regne på deres verdenskart

Cral

Ja. Sportage EV hadde vært flott, med både 4x4 og hengerfeste.

Men, i så måte er jeg litt spent på Ssangyong Korando electric, ikke bare har de fått en (eller fått en ny) sjefsdesigner, men de prøver seg med en Norgesbil...

https://www.dinside.no/motor/denne-ukjente-elbilen-kan-bli-en-bestselger-i-norge-neste-ar/70850571

Så da blir det enda en konkurrent om batteriene i sør korea ;)
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

geear

Sitat fra: hELgenen på man 18. mar 2019, kl. 07:22
Enig - en Sportage EV hadde fort blitt en ekstrem hit her i Norge - mye større enn Niro og Soul tilsammen.
1. Kia har flere år lange køer på e-Niro, så at de prioriterer Soul fordi de vet den selger godt er garantert ikke riktig, de klarer allerede før Soul ikke levere e-Niro iht. etterspørsel. Og det gjelder ikke bare i Norge.

2. Sportage større enn Niro og Soul til sammen - skal det forstås som en spøk eller ironi eller hva er egentlig poenget? Alle skjønner det faller på sin egen urimelighet. For å sette dette i perspektiv er e-Niro 23cm lenger enn Soul, mens Sportage er kun 11cm lenger enn e-Niro. e-Niro har lenger akselavstand enn Sportage. e-Niro har større plass inne i kupéen enn Sportage, både lengde og takhøyde for både fører og baksete). e-Niro har 451 liter bagasje mens Sportage har 503 liter, og det er tall fra fossilutgaven, er derfor usikker på om det inkluderer rommet under gulvet, for de norske e-Niroene har fått senket bagasjeromsgulv. Forskjellene er minimale. Det eneste Niro mangler ift. Sportage er AWD.

lirekassa

Sitat fra: gr på man 18. mar 2019, kl. 09:06
Sitat fra: hELgenen på man 18. mar 2019, kl. 07:22
1. Kia har flere år lange køer på e-Niro, så at de prioriterer Soul fordi de vet den selger godt er garantert ikke riktig, de klarer allerede før Soul ikke levere e-Niro iht. etterspørsel. Og det gjelder ikke bare i Norge.

2. Sportage større enn Niro og Soul til sammen - skal det forstås som en spøk eller ironi eller hva er egentlig poenget? Alle skjønner det faller på sin egen urimelighet. For å sette dette i perspektiv er e-Niro 23cm lenger enn Soul, mens Sportage er kun 11cm lenger enn e-Niro. e-Niro har lenger akselavstand enn Sportage. e-Niro har større plass inne i kupéen enn Sportage, både lengde og takhøyde for både fører og baksete). e-Niro har 451 liter bagasje mens Sportage har 503 liter, og det er tall fra fossilutgaven, er derfor usikker på om det inkluderer rommet under gulvet, for de norske e-Niroene har fått senket bagasjeromsgulv. Forskjellene er minimale. Det eneste Niro mangler ift. Sportage er AWD.

Tror han mente antall salg og ikke fysisk størrelse gitt :)

navyelsen

Tror helgenen mener at Sportage hadde blitt en større hit enn Soul og Niro. Altså ikke snakk om fysyisk størrelse.

Når det er sagt har jeg inntrykk av at Kia ikke tjener penger på e-Niro. Bilen er tydeligvis en compliance car.
Mulig at Soul som er litt mindre og allerede utprøvd gir bedre fortjeneste. Altså ønsker Kia å heller å selge flere e-Soul på bekostning av e-Niro for maks profitt.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

geear

Hvorfor skal Sportage bli en mye større hit enn e-Niro, når den i praksis er like stor? Er det AWD som gjør at den skal bli større enn både Niro og Soul?

Shagma

Jeg er i øyeblikket nr. 814 i køen, men ser at det ikke har beveget seg noe særlig de siste ukene. Hva tror dere, er det noe håp for at jeg får bil før høsten? Jeg vurderer nå en brukt e-golf i stedet som ventebil inntil Polestar 2 eller TMY...

Cral

@Shagma: Hvilket nummer var du før de startet å levere ut biler? 1000ish?

Jeg _tror_ du får bil i løpet av 6 mnd.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

arthur

Selv var jeg opprinnelig 700, nå 230, men det står helt dønn stille. Har ikke hørt noe fra forhandler, men service er vel ikke hva de bedriver hos BOS.

lirekassa

Sitat fra: gr på man 18. mar 2019, kl. 10:18
Hvorfor skal Sportage bli en mye større hit enn e-Niro, når den i praksis er like stor? Er det AWD som gjør at den skal bli større enn både Niro og Soul?

Den er litt større da:

Shagma

Sitat fra: Cral på man 18. mar 2019, kl. 11:57
@Shagma: Hvilket nummer var du før de startet å levere ut biler? 1000ish?

Jeg _tror_ du får bil i løpet av 6 mnd.
Jeg var på 1165 i desember mener jeg. Har nok vært en del frafall siden jeg rykket såpass langt frem da de begynte å ta imot bestillinger. Jeg tror ikke det er til fordel for BOS på noen som helst måte at de lar være å holde oss oppdaterte nå. E-niro blir snart ikke aktuell som ventebil heller om det drøyer mer.

navyelsen

Virker som det er noe muffens med antallet biler som er registrert:

29. januar skulle det kommet 83 biler
9. februar skulle det kommet 24 biler
23. februar skulle det kommet 249 biler
TOTALT 356 kundebiler til utlevering i februar/mars

I dag (19.mars) har de vel fått mer enn nok tid på seg til å klargjøre, registrere og levere ut alle bilene som ankom i februar. Likevel er det bare registert 324 elektriske Niro i Norge.

Mellom 50 og 100 av disse bilene er demobiler, usikker på antall. 61 er registrert i desember/januar og er garantert demobiler. Videre er det blitt importert en del Niro fra utlandet, ref annonser på finn.no. Disse er altså ikke en del av Kia Norge sine tall.

Hvis vi antar at demobiler og gråimport utgjør minst 100 eksemplarer, sitter vi igjen med knappe 200 kundebiler. Dette stemmer overhodet ikke med tallene fra Kia Norge. Hva skjedde egentlig med alle de 249 bilene som ankom 23. februar???

ID4

Sitat fra: navyelsen på tir 19. mar 2019, kl. 08:12

Hvis vi antar at demobiler og gråimport utgjør minst 100 eksemplarer, sitter vi igjen med knappe 200 kundebiler. Dette stemmer overhodet ikke med tallene fra Kia Norge. Hva skjedde egentlig med alle de 249 bilene som ankom 23. februar???

Bare 3 biler av de elniro som er registrert hittil i Norge er gråimport. Tallene dine er feil.

navyelsen

Sitat fra: Venterpåkona på tir 19. mar 2019, kl. 09:09
Bare 3 biler av de elniro som er registrert hittil i Norge er gråimport. Tallene dine er feil.

Det er garantert mange flere enn 3 importerte biler! Jeg har fulgt annonser på finn en stund, og kommet over mange importerte biler. Både med 39 og 64 kWh batteri. De er lette å identifisere da de skiller seg ut med blå sømmer i setene. Og noen mangler vesentlig komfort som varme i ratt og sete. Flere av disse annonsene blir borte i overraskende høyt tempo, så jeg antar derfor at de blir solgt.

Dessverre er det slik at de ikke blir registrert som "bruktimport" med mindre de faktisk skifter eier i utlandet. Hvis du kjøper en ny bil i utlandet og tar den med til Norge er den ikke å regne som bruktimport, og vil heller ikke komme opp på statistikken som importert. Hvis du derimot kjøper en brukt bil i utlandet og tar den hjem til norge vil den bli stemplet som "bruktimport" i vognkortet.

Når det er sagt, hvis første kundebiler ankom 29. januar er det rimelig å anta 1-2 uker med rustbehandling og klargjøring osv. før registrering og utlevering. Jeg vil derfor anta at registrerte biler første uken i februar stort sett er etterslep av demobiler fra tidlig januar. Dette utgjør i overkant av 20 biler. Videre har jeg identifisert minst 20 importerte biler på finn. Min antakelse er derfor at minst 100 eksemplarer er demobiler og import. Men kan selvfølgelig hende at jeg tar feil.

Men uansett er Kia langt ifra å levere ut sine 356 kundebiler!

ID4

Sitat fra: navyelsen på tir 19. mar 2019, kl. 09:24
Sitat fra: Venterpåkona på tir 19. mar 2019, kl. 09:09

Det er garantert mange flere enn 3 importerte biler! Jeg har fulgt annonser på finn en stund, og kommet over mange importerte biler. Både med 39 og 64 kWh batteri. De er lette å identifisere da de skiller seg ut med blå sømmer i setene. Og noen mangler vesentlig komfort som varme i ratt og sete. Flere av disse annonsene blir borte i overraskende høyt tempo, så jeg antar derfor at de blir solgt.

Dessverre er det slik at de ikke blir registrert som "bruktimport" med mindre de faktisk skifter eier i utlandet. Hvis du kjøper en ny bil i utlandet og tar den med til Norge er den ikke å regne som bruktimport, og vil heller ikke komme opp på statistikken som importert. Hvis du derimot kjøper en brukt bil i utlandet og tar den hjem til norge vil den bli stemplet som "bruktimport" i vognkortet.

Når det er sagt, hvis første kundebiler ankom 29. januar er det rimelig å anta 1-2 uker med rustbehandling og klargjøring osv. før registrering og utlevering. Jeg vil derfor anta at registrerte biler første uken i februar stort sett er etterslep av demobiler fra tidlig januar. Dette utgjør i overkant av 20 biler. Videre har jeg identifisert minst 20 importerte biler på finn. Min antakelse er derfor at minst 100 eksemplarer er demobiler og import. Men kan selvfølgelig hende at jeg tar feil.

Men uansett er Kia langt ifra å levere ut sine 356 kundebiler!

Jeg forholdt meg til den offisielle statistikken. Hvis det er som du sier vil en ikke kunne se i vognkortet om bilen er importert eller ikke. Det betyr at alle Kia Soul bilene til BOS som mellomlandet i Tyskland faktisk ble registrert på en fysisk eier i Tyskland (det stemmer ikke med det de opplyser når de solgte disse bilene), fordi de kommer som import i statistikken.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA