Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eviny ladestasjoner

Startet av Lars_F, mandag 11. februar 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

Lars_F

Da har vi satt i drift ny ladestasjon i Kristiansund sentrum i dag, nærmere bestemt på Kongens Plass. Her har vi satt opp 3 ladere totalt der 2 er lynladere på 150 kW og en er 50 kW hurtiglader. Totalt 5 biler kan lade samtidig.

Det er ikke AC uttak på Kongens Plass da vi om kort tid åpner 10 AC ladere (22 kW) på Kirketomta som ligger noen hundre meter unna.
Jobber med hurtiglading i Eviny

Trond Mjøs

Eg observerer graving ved sidan av BKK sine ladarar i Aurland. Er det BKK som utvidar med fleire ladarar?

Lars_F

Sitat fra: Trond Mjøs på fredag 17. april 2020, klokken 14:25
Eg observerer graving ved sidan av BKK sine ladarar i Aurland. Er det BKK som utvidar med fleire ladarar?

Ja det er det.
Jobber med hurtiglading i Eviny

Ebe

Sitat fra: Lars_F på fredag 17. april 2020, klokken 11:22
Sitat
Men vil det si kun én lader for chademobrukere? Og kan 50kwh-biler med CCS lade på hurtigladerne uten å betale mer? :)

Nei, alle 3 laderne på Maurset har CHAdeMO. Dvs. du kan lade på den du ønsker uten å betale noe ekstra. Men bilen din setter begrensning på hastigheten, så det går ikke noe fortere om du kobler deg til en lynlader vs en hurtiglader.

Ah, nice! Det var jo veldig bra :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Marius Kotsbak

Sitat fra: Lars_F på fredag 17. april 2020, klokken 11:22
Sitat
Men vil det si kun én lader for chademobrukere? Og kan 50kwh-biler med CCS lade på hurtigladerne uten å betale mer? :)

Nei, alle 3 laderne på Maurset har CHAdeMO. Dvs. du kan lade på den du ønsker uten å betale noe ekstra. Men bilen din setter begrensning på hastigheten, så det går ikke noe fortere om du kobler deg til en lynlader vs en hurtiglader.

Men dette får dere vel snart løst nå som det er mange elbiler i Norge som støtter mer enn 50 kW på Chademo?
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

RJK

Sitat fra: Marius Kotsbak på lørdag 25. april 2020, klokken 11:36
Sitat fra: Lars_F på fredag 17. april 2020, klokken 11:22
Sitat
Men vil det si kun én lader for chademobrukere? Og kan 50kwh-biler med CCS lade på hurtigladerne uten å betale mer? :)

Nei, alle 3 laderne på Maurset har CHAdeMO. Dvs. du kan lade på den du ønsker uten å betale noe ekstra. Men bilen din setter begrensning på hastigheten, så det går ikke noe fortere om du kobler deg til en lynlader vs en hurtiglader.

Men dette får dere vel snart løst nå som det er mange elbiler i Norge som støtter mer enn 50 kW på Chademo?

Hvor mange modeller er det snakk om? Kjenner vel egentlig bare til Leaf med 60 kWh batteripakke. Selv den med 40 kWh batteripakke er vel begrenset til 50 kW effekt. Det var en av grunnene til at jeg ikke slo til på Nissan Leaf sitt introtilbud, og da jeg oppdaget interesselisten til Hyundai Kona.

Er det i det hele tatt flere modeller som selges ny nå, som støtter annet enn CCS? I tilfelle, hvilke? Nye Lexus ser ut til på komme med ChaDeMo, mens Mazda og Honda har valgt CCS. Kia og Hyundai kommer med CCS, de hadde ChaDeMo på de tidligste modellene. Alle de europeiske og amerikanske elbilene kommer med CCS, inkludert Tesla.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Leaf 62 kWh Tekna og gamle Kia Soul. Det er jo solgt ganske mange av dem her i landet, og når det sannsynligvis ikke koster mye å kjøpe skikkelige Chademo-kabler som uansett er montert, så ser jeg ikke poenget med å la disse kundene foretrekke konkurrenter.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

RJK

Sitat fra: Marius Kotsbak på lørdag 25. april 2020, klokken 18:14
Leaf 62 kWh Tekna og gamle Kia Soul. Det er jo solgt ganske mange av dem her i landet, og når det sannsynligvis ikke koster mye å kjøpe skikkelige Chademo-kabler som uansett er montert, så ser jeg ikke poenget med å la disse kundene foretrekke konkurrenter.

Leaf nevnte jeg, og da bare 62 kWh-utgaven. Kia Soul er erstattet av E-Soul, som kommer med CCS. Jeg spurte etter andre alternativer, men svaret er vel ganske nedslående.

ChaDeMo er på vei ut i Europa, og det vil neppe gå så langt tid før nye utbygninger kommer uten annet enn AC-lading for disse. De må derfor beregne at det er de gamle ladestasjonene som vil bli redningen.

Ionity har jo allerede startet med rene CCS-stasjoner, og vil ikke komme med ChaDeMo-ladere eller AC-ladere, så de som trenger dette må finne ladere med dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Denne diskusjonen har vært kjørt mange andre steder her, så den gidder jeg ikke å gjenta. Det var et tips til BKK for å diferensiere seg fra konkurrentene. Ionity er også noe annet fordi ingen av bilprodusentene som står bak dem bruker noe annet enn CCS. Zoe kan heller ikke lade der.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Amatøren

Nye Zoe har mulighet for hurtiglading. 50 kW DC.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

Sitat fra: Marius Kotsbak på lørdag 25. april 2020, klokken 20:06
Denne diskusjonen har vært kjørt mange andre steder her, så den gidder jeg ikke å gjenta. Det var et tips til BKK for å diferensiere seg fra konkurrentene. Ionity er også noe annet fordi ingen av bilprodusentene som står bak dem bruker noe annet enn CCS. Zoe kan heller ikke lade der.

Skrev jo i mitt opprinnelige innlegg at de europeiske bilene kommer med CCS, og Renault Zoe er en av de. Som amatøren skriver, nyeste Zoe har CCS med 50 kW hurtiglading, og kan derfor lade hos Ionity. De får riktignok ikke utnyttet lynlading, men det tar de horrible prisene hensyn til ved at det kun faktureres per kWh ladet.

Du ser ladekontakten og CCS-ladepluggen i begynnelsen av videoen på denne siden:

https://renault.no/elbil/nye-zoe?gclid=CjwKCAjwv4_1BRAhEiwAtMDLsssIKtToU6wHps0dmae0FCZNP-Bu97j6coOrmEX6Jh5LYX9oN3TRTBoC8UYQAvD_BwE
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Det er ganske mange av de gamle Zoe på veien i Norge. De har et helt annet problem enn med Chademo. AC-lader med høy effekt er det bare garantert at bygges der Enova støtter utbygging. Og Ionity har nå bekreftet at primært er for samarbeidsparternes biler og bare i nødstilfeller for andre.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

RJK

Sitat fra: Marius Kotsbak på lørdag 25. april 2020, klokken 23:22
Det er ganske mange av de gamle Zoe på veien i Norge. De har et helt annet problem enn med Chademo. AC-lader med høy effekt er det bare garantert at bygges der Enova støtter utbygging. Og Ionity har nå bekreftet at primært er for samarbeidsparternes biler og bare i nødstilfeller for andre.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du trekker frem disse som ikke er i salg som nye lengre, i en argumentasjon om hva som kommer til å skje fremover.

Du ser vel selv at det bare er Nissan og Toyota som absolutt vil holde på ChaDeMo, så lenge de kan, frem til selv de innser at den pluggen er døende i Europa, og gamle Zoe lader ikke engang på den pluggen. DC-lading kom nå på 2020-modellen.

I det store skiftet som holder på å skje, så vil antallet biler med ChaDeMo bli forsvinnende lite, og biler med CCS vil lede an, med mindre trådløs lading gjør pluggen overflødig. Ombygningskit til trådløs lading finnes allerede for Nissan Leaf, ihvertfall de første utgavene.

Det som er det store spørsmålet er heller om det kommer ombygningsmuligheter til CCS for disse som nå kommer med ChaDeMo, når de innser at kampen er tapt for Europa. På samme måte som Tesla tilbyr ombygning til CCS, riktignok ved å bruke adapter, men gjør bilen i stand til å bruke den standarden, kan jo Toyota og Nissan velge å gjøre det samme.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Som sagt, dette er off topic. Rette stedet for større spekulasjoner er feks. dette emnet: https://elbilforum.no/index.php?topic=36574.0
Selvfølgelig betyr solgte biler som ikke lenger er i salg lenger noe for kundegrunnlaget. Der er det solgt betraktelig færre Zoe enn Leaf og Soul. Lexus kan også endre ting mye. Er jo mange som foretrekker dem som fossil/hybrid idag.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Lars_F

Ny BKK ladestasjon er satt i drift i dag på Torvbyen Senter i Fredrikstad. Her er det 3 stk. hurtigladere og 2 stk. AC ladere. Ladestasjonen er plassert på øverste plan i p-huset ved siden av senteret. Innkjøring fra Damstredet.
Jobber med hurtiglading i Eviny

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA