Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eviny ladestasjoner

Startet av Lars_F, mandag 11. februar 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

RJK

I dag, med noen timers forskjell, fikk jeg melding fra Nextcharge om ladestasjonen i Rykkin, og så den i Drammen...


Hyggelig å få meldinger om stasjoner som er kommet i nærheten, selv om de kanskje ikke er der jeg helst har behov for ladestasjoner med mindre jeg kommer hjem fra langtur med for lite strøm til å rekke frem, eller temmelig nært grensa.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Helt grei Sørlending

Sitat fra: Sør på lørdag 07. november 2020, klokken 20:01
Flott at Sørlandet er på blokka. Håper at dere også vurderer RV 9 og Setesdalen. Setter enormt pris på din aktivitet her Lars!

Ganske utrolig at det ikke finnes en eneste lynlader langs hele RV9 enda, så krysser fingrene for at Hovden kommer i 2021. 👍 Fortum har en rekke stasjoner med enkle/doble 50 kWh gjennom dalen, men det tar rett og slett for lang tid om man er på langtur (og det virker jo ikke som de selv har tenkt å utvikle nettverket sitt videre?)

SveinJ

Sitat fra: Helt grei Sørlending på søndag 08. november 2020, klokken 07:54
Sitat fra: Sør på lørdag 07. november 2020, klokken 20:01
Flott at Sørlandet er på blokka. Håper at dere også vurderer RV 9 og Setesdalen. Setter enormt pris på din aktivitet her Lars!

Ganske utrolig at det ikke finnes en eneste lynlader langs hele RV9 enda, så krysser fingrene for at Hovden kommer i 2021. 👍 Fortum har en rekke stasjoner med enkle/doble 50 kWh gjennom dalen, men det tar rett og slett for lang tid om man er på langtur (og det virker jo ikke som de selv har tenkt å utvikle nettverket sitt videre?)

Kanskje bedre med mange og korte stopp enn få og lange?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

RJK

Sitat fra: SveinJ på søndag 08. november 2020, klokken 09:09
Sitat fra: Helt grei Sørlending på søndag 08. november 2020, klokken 07:54
Sitat fra: Sør på lørdag 07. november 2020, klokken 20:01
Flott at Sørlandet er på blokka. Håper at dere også vurderer RV 9 og Setesdalen. Setter enormt pris på din aktivitet her Lars!

Ganske utrolig at det ikke finnes en eneste lynlader langs hele RV9 enda, så krysser fingrene for at Hovden kommer i 2021. 👍 Fortum har en rekke stasjoner med enkle/doble 50 kWh gjennom dalen, men det tar rett og slett for lang tid om man er på langtur (og det virker jo ikke som de selv har tenkt å utvikle nettverket sitt videre?)

Kanskje bedre med mange og korte stopp enn få og lange?


Tror han foretrekker få og korte stopp eller medium antall og korte... Det er nemlig mulig med bil som lader raskt, og man bruker lynlader,


Selv foretrekker jeg få, men passelig lange stopp som jeg kan oppnå med min, selv om jeg kan gjøre færre stopp men med endel lengre stopptider.


;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Helt grei Sørlending

Sitat fra: SveinJ på søndag 08. november 2020, klokken 09:09
Sitat fra: Helt grei Sørlending på søndag 08. november 2020, klokken 07:54
Sitat fra: Sør på lørdag 07. november 2020, klokken 20:01
Flott at Sørlandet er på blokka. Håper at dere også vurderer RV 9 og Setesdalen. Setter enormt pris på din aktivitet her Lars!

Ganske utrolig at det ikke finnes en eneste lynlader langs hele RV9 enda, så krysser fingrene for at Hovden kommer i 2021. 👍 Fortum har en rekke stasjoner med enkle/doble 50 kWh gjennom dalen, men det tar rett og slett for lang tid om man er på langtur (og det virker jo ikke som de selv har tenkt å utvikle nettverket sitt videre?)

Kanskje bedre med mange og korte stopp enn få og lange?

Blir jo uansett 3 ganger så lange stopp med 50 kWh? Men for egen del er det uaktuelt med mer enn en pause/stopp på en 5-6 timers tur (i tillegg til evt nødvendig stopp i veikanten).

I tillegg er utfordringen i dette området at man gjerne skal over både en og to utsatte fjelloverganger om man fortsetter videre fra Hovden, og da må man gjerne fylle opp mot 80-90% for å komme over med god margin.

Det å lade fra 20-80/90% med en 50 kWh lader tar jo for en stor bil langt over timen, nærmere 1 1/2. en stopp på 20-30 minutter er helt ok, men noe mer gjør nok at overgangen til elbil blir uaktuell for mange (i tillegg til at det blir umulig å unngå kø ved ladestasjonene om alle skal stå så lenge).

ThomasEL

Ja, jeg tenker også to lynladestasjoner i Setesdal hadde gjort susen. En på Rysstad eller Valle, og en på Hovden.

Fortum, som for bare et par år siden var nesten enerådende på lademarkedet, ser ut til å ha stagnert med sine Enovastøttede 50kW ladere rundt omkring.
- Heldigvis andre som er mer på hugget for tiden😊👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

Enig med nest siste innlegg, og har i lengre tid undret meg over at de gidder sette opp 50 kW-ladere, annet enn om de gjenbruker disse på små steder der dette sannsynligvis blir det beste de får på lang tid.


Altså, bygg lynladere langs hovedveier og der det blir forventet stor trafikk, og tilby de brukte 50 kW-laderne til små kommuner, bygder og tettsteder som ikke vil bli prioritert på lang tid.


Tipper det er mange steder i nord og på vestlandet som gladelig hadde klargjort sted til noen slike, dersom de slapp å måtte betale fullpris for lynladere som kanskje ikke ville dekket inn kostnaden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Lars_F

Da har vi fått enda en stasjon på luften, denne gangen på Averøy sør-vest for Kristiansund. Ladestasjonen er plassert ved Rema 1000 Averøy på Røsand Industriområde, og har fått 1 stk. 150 kW lynlader og 2 stk. 50 kW hurtigladere.
Jobber med hurtiglading i Eviny

turfsurf

Sitat fra: Lars_F på onsdag 11. november 2020, klokken 11:11
Da har vi fått enda en stasjon på luften, denne gangen på Averøy sør-vest for Kristiansund.
Nice, der er det ødemark for hurtigladere. Kommer godt med når vi er og besøker slekta.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lars_F

Skedsmo Senter er nå oppdatert med nye hurtigladere. Her har vi installert 2 stk. 150 kW lynladere og 1 stk. 50 kW hurtiglader. Fra før av har vi hatt 10 AC ladere innendørs i parkeringshuset.
Jobber med hurtiglading i Eviny

Leaf1Kris

Sitat fra: RJK på søndag 08. november 2020, klokken 10:54
Enig med nest siste innlegg, og har i lengre tid undret meg over at de gidder sette opp 50 kW-ladere, annet enn om de gjenbruker disse på små steder der dette sannsynligvis blir det beste de får på lang tid.

Må ikke glemme at største delen av elbilene på norske veier ikke kan lade fortere (eller marginalt fortere), så er marked for 50kw ladestasjoner i lang tid enda, for hvem vil vel betale mye høyere pris pr min om en ikke kan utnytte hastighet likevel?
Men å sette opp begge deler er bra for alle, ingen vil ha kø.

Lars_F

Ja det vil være behov for 50 kW ladere i mange år enda. Nå har BKK samme priser på 50 kW og 150 kW eller 200 kW ladere, og alle biler kan lade på lynladere da laderen leverer den hastigheten som bilen ber om (f.eks. 50 kW).

Det er fortsatt stor prisforskjell på innkjøp av hurtigladere kontra lynladere, så det er nok grunnen til at det fremdeles installeres litt 50 kW ladere rundtomkring. Ikke alle steder kan det forsvares å kun installere lynladere.
Jobber med hurtiglading i Eviny

RJK

Sitat fra: Leaf1Kris på fredag 20. november 2020, klokken 08:09
Sitat fra: RJK på søndag 08. november 2020, klokken 10:54
Enig med nest siste innlegg, og har i lengre tid undret meg over at de gidder sette opp 50 kW-ladere, annet enn om de gjenbruker disse på små steder der dette sannsynligvis blir det beste de får på lang tid.

Må ikke glemme at største delen av elbilene på norske veier ikke kan lade fortere (eller marginalt fortere), så er marked for 50kw ladestasjoner i lang tid enda, for hvem vil vel betale mye høyere pris pr min om en ikke kan utnytte hastighet likevel?
Men å sette opp begge deler er bra for alle, ingen vil ha kø.


Dersom alle laderne var lynladere, og som det sies, prisen settes lik, så er det ingen ulemper for de med "sakte-hurtigladende" elbiler, og en bil som støtter lynlading slipper å gremmes over at lynladeren er opptatt av en fjott med "sakte-hurtigladende" elbil velger å stille seg ved lynladeren istedet for hurtigladeren, da alle er lynladere.


PS! Ordet fjott var kun ment for de som unødvendig opptar en raskere ladestolpe når "riktig" ladestolpe er ledig/tilgjengelig. Har man bil som er begrenset til 50 kW, så må man klare å forholde seg til det...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Problemet med kun lynladere er og at man trenger mere strøm fra trafo. F.eks seks lynladere krever 900kW.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA