Levering av model 3

Startet av jog, fredag 01. februar 2019, klokken 08:17

« forrige - neste »

erikf

Må bare få stemme i med min positive erfaring fra bestilling frem til en uke etter levering.
Jeg har ikke vært misfornøyd under noen punkt i prosessen.
Har fått nok informasjon og oppfølging underveis av Tesla pr tlf, sms, epost, uten at jeg har trengt å mase.
Utleveringen gikk helt topp (Minde i Bergen) selv om de ikke kunne svare på småvanskelige spørsmål om bilen.
Bilen er fantastisk så langt, har ingen ting å sette fingeren på. (jeg er ikke petimetertypen men skjønner godt de som har mer øye for detaljer kanskje ville funnet noen helt plausible detaljer å være misfornøyd med)
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

bno

Takk dere "Godt Folk" for tilbakemelding. Det satte jeg stor pris på. Det kan kokes ned til en person og han vet hva han gjorde, det har jeg nå langt bak meg.
Fikk forleden vite at vedkommende var på et jobb intervju....

NSBkomfort

Hentet bil på Lillestrøm i går. Null stress, hyggelig betjening og feilfri bil. Får feilmelding om feil dekktrykk, noe som er ganske vanlig etter det jeg har lest. Har kjørt ca 20 mil, men feilmeldingen er der fortsatt. Er det noe jeg må gjøre?

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Autowinder

Sitat fra: Hyperstress på søndag 17. mars 2019, klokken 13:26
Kanskje fylle i litt luft...?
Registrerer at trykket i dekkene varierer fra dag til dag. Noen ganger er venstre bakhjul lavere enn de tre øvrige, andre dager er det høyre forhjul. Men feilmeldingen er borte etter noen mil med kalibrering.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

ladov

Sitat fra: NSBkomfort på søndag 17. mars 2019, klokken 13:20
Hentet bil på Lillestrøm i går. Null stress, hyggelig betjening og feilfri bil. Får feilmelding om feil dekktrykk, noe som er ganske vanlig etter det jeg har lest. Har kjørt ca 20 mil, men feilmeldingen er der fortsatt. Er det noe jeg må gjøre?
Hvilket trykk rapporterer bilen? Er det langt unna det det skal være? 'Fasit' står på dørstolpen ved førersetet. På min bil var dekkene antagelig fylt 'veldig nøyaktig' og da har du lite å gå på med temperaturforskjell osv. 3 av mine dekk ble rapportert med for lite luft. Det fjerde var nøyaktig der det skulle være mens de andre lå 0,2 bar under.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Frode Stenstrøm

Husk at lufttrykk er direkte avhengig av temperaturen ute. Ref ideell gass lov

Jeg fylte til 2.8 bar på fredag. I dag er varmere ute og bilen er dermed fornøyd med trykket.
Mvh
Frode Stenstrøm

Toalmar

Er vel bare å fylle hjulene med nitrogen så slipper man svingninger i trykket etter temperaturen
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

N00b

Jeg skulle ha levering 15.03 kl 1700.
Kl 1300 ble jeg oppringt at bilen min sto på Lillestrøm og ikke Sørlandsparken.  Sorry Sam, vi sender deg køen i Kristansand.

Så fikk jeg ny invoice og der sto det levering dagen etter med VIN og gode greier. Jeg flyttet forsikringen og møtte opp.

Nei der var ingen bil, jeg hadde jo ikke avtale.

Hva faen er det som skjer?  Ikke kunne Tesla karn si noe om det VIN nummeret fantes eller hvor den bilen var.

Frode Stenstrøm

Sitat fra: Toalmar på søndag 17. mars 2019, klokken 17:10
Er vel bare å fylle hjulene med nitrogen så slipper man svingninger i trykket etter temperaturen
Luft er 80% nitrogen. Så gassloven gjelder fortsatt

Flytende nitrogen koker bra på 0 grader. Så da blir dekkene fort sprengt

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh
Frode Stenstrøm

Tom

Sitat fra: Frode Stenstrøm på mandag 18. mars 2019, klokken 06:42

Når dekk fylt med vanlig trykkluft kjøres varme, øker lufttrykket. På samme måte reduseres trykket når det er kaldt ute. Nitrogen holder samme trykk upåvirket av temperaturskiftninger.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/5PkyW/fyller-dekkene-med-nitrogen

Frode Stenstrøm

Nitrogen i gassform er en ting.
Flytende nitrogen som du omtalte er noe annet.

Samme som vann i damp eller flytende form.

Flytende nitrogen vil koke i normal temperatur og dermed øke trykket vestlig. Så det må du ikke bruke da vil dekkene dine eksplodere.

Nitrogen som gass kan regnes som en ideell gass og vil også derfor få økt trykk som funksjon av temperatur.

Når du fyller dekkene dine i dag med luft får du 80% nitrogen. Det er mulig å fylle med 100% nitrogen. I begge tilfeller i gassform.

Derfor er det viktig i et land som vårt, hvor temperaturer ute kan svinge mange grader mellom sommer og vinter, å sjekke lufttrykk på dekkene. Mer luft i mengde om vinter og mindre om sommer. Selve lufttrykket skal være det samme.

Mer om ideell gassloven https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ideal_gas_law
Mvh
Frode Stenstrøm

Autowinder

Sitat fra: Frode Stenstrøm på mandag 18. mars 2019, klokken 07:46
Nitrogen i gassform er en ting.
Flytende nitrogen som du omtalte er noe annet.

Samme som vann i damp eller flytende form.

Flytende nitrogen vil koke i normal temperatur og dermed øke trykket vestlig. Så det må du ikke bruke da vil dekkene dine eksplodere.

Nitrogen som gass kan regnes som en ideell gass og vil også derfor få økt trykk som funksjon av temperatur.

Når du fyller dekkene dine i dag med luft får du 80% nitrogen. Det er mulig å fylle med 100% nitrogen. I begge tilfeller i gassform.

Derfor er det viktig i et land som vårt, hvor temperaturer ute kan svinge mange grader mellom sommer og vinter, å sjekke lufttrykk på dekkene. Mer luft i mengde om vinter og mindre om sommer. Selve lufttrykket skal være det samme.

Mer om ideell gassloven https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ideal_gas_law
Sitat fra: Toalmar på søndag 17. mars 2019, klokken 17:10Er vel bare å fylle hjulene med nitrogen så slipper man svingninger i trykket etter temperaturen
Luft er 80% nitrogen. Så gassloven gjelder fortsatt Flytende nitrogen koker bra på 0 grader. Så da blir dekkene fort sprengt Sent from my iPhone using Tapatalk

Ehh, det var vel strengt tatt du som introduserte Flytende Nitrogen her??
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Sverre Hasvold

Sitat fra: Tom på mandag 18. mars 2019, klokken 07:30

Når dekk fylt med vanlig trykkluft kjøres varme, øker lufttrykket. På samme måte reduseres trykket når det er kaldt ute. Nitrogen holder samme trykk upåvirket av temperaturskiftninger.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/5PkyW/fyller-dekkene-med-nitrogen

VG er på tynn is her... ;)

oebakkom

VG er på ekstremt tynn is.
Rimelig bra avsporing fra tråden, men 100% nitrogen i dekkene har noen små fordeler. Den største er at du fyller tørr gass i stedet for potensielt fuktig luft. Vann i dekkene (i form av gass eller væske) vil gi større variasjoner i dekktrykk ved temperaturforandringer.
Dekkene vil vel også i teorien holde litt bedre på nitrogen enn oksygen (større kinetisk molekyldiameter).

Ville ikke tatt meg bryet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA