Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering av bil

Startet av Ae, tirsdag 29. januar 2019, klokken 13:46

« forrige - neste »

Frode Nylund

Sitat fra: janbanan på tirsdag 07. januar 2020, klokken 13:12
@Frode, der er vi helt enige. Går og venter selv, min e50 ble produsert for leeenge siden.
Ble lovet at bilen ganske sikkert skulle bli en "tidlig julegave" uke 51 2019 🤔
ser jo i kontrakten at de har tatt høyde for levering til og med uke 5 2020
Litt klar for ny bil nå 👌😎
Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

Elbilmannen87

Noen som vet om de kan oppgradere felgene pga sen levering uten kostnad eller annet?
E tron!

Trond.m

Sitat fra: Elbilmannen87 på tirsdag 07. januar 2020, klokken 17:57
Noen som vet om de kan oppgradere felgene pga sen levering uten kostnad eller annet?
Det kommer an på hva som står i kontrakten din. Har de oppgitt en leveringstid som de ikke oppfyller vil du kunne ha krav på en kompensasjon.

Omen

Jeg har «senest levering uke x/20» i min kontrakt. En uke som er rett rundt hjørnet. Jeg er veldig forberedt på at forhandler ikke klarer å levere i tide, og begynner å innstille meg på å kreve kompensasjon. Noen med en ide om hva jeg forvente å kunne kreve innen rimelighetens grenser? Prisavslag? Tilbehør? Noen med erfaring her?

jonste

Sitat fra: Omen på mandag 13. januar 2020, klokken 07:48
Jeg har «senest levering uke x/20» i min kontrakt. En uke som er rett rundt hjørnet. Jeg er veldig forberedt på at forhandler ikke klarer å levere i tide, og begynner å innstille meg på å kreve kompensasjon. Noen med en ide om hva jeg forvente å kunne kreve innen rimelighetens grenser? Prisavslag? Tilbehør? Noen med erfaring her?

Fikk høre at Audi ikke anser det som forsinkelse at e-tron 50 kommer sent. Det var svaret jeg fikk med kontrakt seneste leveringsuke 5x/19. Forventet levering medio februar nå.
Mener at det uansett bør være et forhandlingsgrunnlag når dette gjør kjøpet rimelig uoversiktlig.

Omen

Sitat fra: jonste på mandag 13. januar 2020, klokken 14:21
Sitat fra: Omen på mandag 13. januar 2020, klokken 07:48
Jeg har «senest levering uke x/20» i min kontrakt. En uke som er rett rundt hjørnet. Jeg er veldig forberedt på at forhandler ikke klarer å levere i tide, og begynner å innstille meg på å kreve kompensasjon. Noen med en ide om hva jeg forvente å kunne kreve innen rimelighetens grenser? Prisavslag? Tilbehør? Noen med erfaring her?

Fikk høre at Audi ikke anser det som forsinkelse at e-tron 50 kommer sent. Det var svaret jeg fikk med kontrakt seneste leveringsuke 5x/19. Forventet levering medio februar nå.
Mener at det uansett bør være et forhandlingsgrunnlag når dette gjør kjøpet rimelig uoversiktlig.

Hva Audi selv anser som forsinkelse er vel uvesentlig, tenker jeg. Har man et papir hvor det står senest levering til en gitt dato, som er signert av en person med myndighet til å signere (selger), så forplikter det. Uansett om du bestiller en vare i en hvilken som helst butikk, eller om det er en e-tron 50. Der tror jeg loven er ganske klar

No-name

Sitat fra: Omen på mandag 13. januar 2020, klokken 14:36
Sitat fra: jonste på mandag 13. januar 2020, klokken 14:21
Sitat fra: Omen på mandag 13. januar 2020, klokken 07:48
Jeg har «senest levering uke x/20» i min kontrakt. En uke som er rett rundt hjørnet. Jeg er veldig forberedt på at forhandler ikke klarer å levere i tide, og begynner å innstille meg på å kreve kompensasjon. Noen med en ide om hva jeg forvente å kunne kreve innen rimelighetens grenser? Prisavslag? Tilbehør? Noen med erfaring her?

Fikk høre at Audi ikke anser det som forsinkelse at e-tron 50 kommer sent. Det var svaret jeg fikk med kontrakt seneste leveringsuke 5x/19. Forventet levering medio februar nå.
Mener at det uansett bør være et forhandlingsgrunnlag når dette gjør kjøpet rimelig uoversiktlig.

Hva Audi selv anser som forsinkelse er vel uvesentlig, tenker jeg.

Helt enig.  Vi kan ikke bare akseptere det selgeren sier. Han vil sikkert uansett si at de ikke anser det som kontrakt brudd.

Elbilmannen87

At typegodkjenningen ble utsatt var vel utenfor deres kontroll. Hadde den vært på plass da den skulle hadde vel ingen gått over leveringsfrist. Tenker pga dette så er vel seneste uke + 4 uker (?) da dette var tillegget for typegodkjenning.
E tron!

elektro

Litt på siden, men tipper at det blir levert veldig mange biler i januar, ettersom det er levert snart like mange hittil som i hele desember. 14 stk. før kl. 13:37 i dag. Lukter veldig sammenheng med EU reglene her..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

jonste

Sitat fra: Elbilmannen87 på mandag 13. januar 2020, klokken 14:43
At typegodkjenningen ble utsatt var vel utenfor deres kontroll. Hadde den vært på plass da den skulle hadde vel ingen gått over leveringsfrist. Tenker pga dette så er vel seneste uke + 4 uker (?) da dette var tillegget for typegodkjenning.

Tja, typegodkjenningen var 3 uker forsinket (uke 48 i stedet for 45). De 3 ukene har for min del blitt til 7-8 fra opprinnelig utleveringsuke, og det på en bil som er ferdigprodusert før den opprinnelige typegodkjenningen skulle vært klar.
Kommer jo ikke engang en dårlig unnskyldning på hvorfor biler som ble produsert tidlig, blir utlevert så sent.
Hadde jeg ikke solgt min forrige bil for å treffe opprinnelig utleveringsuke, hadde jeg nok tatt denne forsinkelsen videre. Ble bilkjøp med bismak, selv om det blir en god bil som kommer etterhvert.

Frode Nylund

#430
Jeg har «senest levering uke x/20» i min kontrakt. En uke som er rett rundt hjørnet. Jeg er veldig forberedt på at forhandler ikke klarer å levere i tide, og begynner å innstille meg på å kreve kompensasjon. Noen med en ide om hva jeg forvente å kunne kreve innen rimelighetens grenser? Prisavslag? Tilbehør? Noen med erfaring her?
[/quote]

Her er det som står i standard kontrakt fra Møller bil om "forsinket levering av bil"

Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

Brisken

Vi har levering uke 4/20, det er jo neste uke.
Jeg har hatt leiebil fra forhandleren siden slutten av Desember, tenker at jeg skal be om å få låne den gratis fra uke 5.
Nå er vi forespeilet levering i begynnelsen av Februar, bestilte første dagen den ble lansert.

Tin

Sitat fra: Brisken på mandag 13. januar 2020, klokken 17:06
Vi har levering uke 4/20, det er jo neste uke.
Jeg har hatt leiebil fra forhandleren siden slutten av Desember, tenker at jeg skal be om å få låne den gratis fra uke 5.
Nå er vi forespeilet levering i begynnelsen av Februar, bestilte første dagen den ble lansert.

Vi har levering uke 4 vi også. Ikke hørt ett eneste ord. Selger svarer når jeg mailer, men samme svaret hver gang; bilen er ferdigprodusert, vet ikke når det sendes. Patetisk opplegg. Gikk bort fra Tesla for det systemet der er helt bingo. Trodde de ikke kunne være like dårlig hos Audi, men så feil kunne man ta. Får jeg ikke bilen innen uke 6 er ferdig så dropper jeg hele greia. :)

Tiger123

Sitat fra: jonste på mandag 13. januar 2020, klokken 16:10
Sitat fra: Elbilmannen87 på mandag 13. januar 2020, klokken 14:43
At typegodkjenningen ble utsatt var vel utenfor deres kontroll. Hadde den vært på plass da den skulle hadde vel ingen gått over leveringsfrist. Tenker pga dette så er vel seneste uke + 4 uker (?) da dette var tillegget for typegodkjenning.

Tja, typegodkjenningen var 3 uker forsinket (uke 48 i stedet for 45). De 3 ukene har for min del blitt til 7-8 fra opprinnelig utleveringsuke, og det på en bil som er ferdigprodusert før den opprinnelige typegodkjenningen skulle vært klar.
Kommer jo ikke engang en dårlig unnskyldning på hvorfor biler som ble produsert tidlig, blir utlevert så sent.
Hadde jeg ikke solgt min forrige bil for å treffe opprinnelig utleveringsuke, hadde jeg nok tatt denne forsinkelsen videre. Ble bilkjøp med bismak, selv om det blir en god bil som kommer etterhvert.

Må huske på rabatten på ca. 8000 EUR på hver bil, må tåle litt forsinkelser da:)

kjoerge

Jeg har en fin formulering i kontrakten: "Leveringstid usikker, mer enn 6 mnd". Står ved siden av "Seneste leveringsuke". Antok at dette var en standardformulering som kom inn fordi de hadde så store problemer med 55 i sin tid. Ingen andre som har denne?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA