Skrevet av Emne: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år  (Lest 2342 ganger)

eivhelle

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
« Svar #15 på: mandag 20. januar 2020, klokken 20:10 »

Har mange ganger vært nært å kjøpe e-tron, men sånne ting som Ionity gjør får meg jo til å kjenne at Tesla er jo ikke så dumt likevel. Enten over 2000 i året for strøm-abonnement + 3 kroner kWh eller 8 kroner kWh... på Ionity... seriøst?
Tesla har nok mer med foretningsmodellen til Ionity å gjøre enn du tror. Forskjellen er bare at Tesla har bakt inn kostnadene til ladenettverk i inntekter fra salg av bil i stedet for et årsabonnement. Det er heller de uavhengige ladeselskapene som skiller seg ut.

For å sette det litt i perspektiv, så er det ikke mye ekstra bling du skal velge fra utstyrslisten til Audi, før du har brukt langt mer penger enn det koster med noen år med strøm-abonnement. Sånn sett hadde det vært enkelt for Audi å bakt inn denne avgiften i bilprisen og heller kunne markedsført Ionity nettverket som en positiv fordel med å kjøpe Audi. De fleste ville synes det var veldig greit med 3.2 kr/kWh for lynlading hvis de ikke visste om at de samtidig måtte betale 189 kr/måned.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red, Bestilt 4/9-19
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

daktari

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #16 på: mandag 20. januar 2020, klokken 20:17 »
Fordelen med den modellen kan også være at den lave ladeprisen/Audi charging service er en verdi som kan følge bruktbilen.

gak

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #17 på: mandag 20. januar 2020, klokken 21:20 »
Fordelen med den modellen kan også være at den lave ladeprisen/Audi charging service er en verdi som kan følge bruktbilen.
For å abbonere må bilen være registrert på deg? Hvis abbonementet følger bilen har det nok en verdi for enkelte pr i dag, og kanskje for mange frem i tid, men i dagens prisbilde er det for kostbart å kjøre elbil (etter min mening). Fortsatt ikke like dyrt som å drifte bensin/diesel/hybrid(x2), men ikke langt unna.

elektro

• Hero Member
    • Vis profil
For å abbonere må bilen være registrert på deg? Hvis abbonementet følger bilen har det nok en verdi for enkelte pr i dag, og kanskje for mange frem i tid, men i dagens prisbilde er det for kostbart å kjøre elbil (etter min mening). Fortsatt ikke like dyrt som å drifte bensin/diesel/hybrid(x2), men ikke langt unna.

Dette er jeg spent på hvordan du kommer frem til.

Personlig så hurtiglader jeg neste aldri, selv om jeg kjører 40.000 km. i året (med to elbiler). La oss si 35.000 av dem er med lading hjemme og et snitt forbruk på 2,2 kWh/mil. Det er 7.700 kr med en kWh pris på 1 kr. inkl. nettleie. Pluss 5.000 km. hurtiglading med snittpris 3 kr/kWh er 3.300 kr. Pluss Ionity abonnement på ca. 2.000 kr. Totalt 12.000. Pluss 1.000/mnd i bompenger med 50% regelen, når den en gang kommer, koster det totalt 24.000 kroner I året.

Diesel/Bensin med snittforbruk på 0,6 l/mil og pumpepris på 16 kr er 38.400 kroner. Med bompenger på 24.000 kroner koster det totalt 62.400 kroner i året.

Service, vedlikehold og forsikring samt verditap pg avskrivninger kommer i tillegg på begge biler. Også her kommer elbilen bedre ut, men la oss si det er likt for enkelhets skyld.

Og husk, dette er elbiler som er dyre i drift. En Model 3 eller S ligge lavere i forbruk og hurtiglader mye billigere, eller gratis. De reelle besparelsene i bomringen har også vært, og er mye høyere. Da vi hadde Model S og kjørte mer gjennom byen, gratis, regnet jeg ut at vi sparte rundt 80.000 i året her i huset. Nå ville jeg kler elektrisk selv om det kostet det samme da, men..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015