Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Ladeetikette  (Lest 1318 ganger)

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3506
    • Vis profil
Sv: Ladeetikette
« Svar #15 på: Torsdag 23. Juli 2020, klokken 14:55 »
Siden app aldri fungerer er det ikke så lett å vite om man er fulladet på e-tron potensielt, får vel ei heller noe pushvarsel?
Får push-varsel når den når satt ladegrense. Når appen funker.

RJK

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 887
    • Vis profil
Sv: Ladeetikette
« Svar #16 på: Torsdag 23. Juli 2020, klokken 22:28 »
Siden app aldri fungerer er det ikke så lett å vite om man er fulladet på e-tron potensielt, får vel ei heller noe pushvarsel?

Da er det vel enda viktigere at man går ut om så litt tidligere, og ser hvor langt man har kommet med ladingen, og om det er oppstått kø.

Men og vært ute for at mat har kommet seint til bordet, og ladingen går over 80 % mens man spiser. Har forståelse for at man da velger å spise ferdig, men ikke at man da fremdeles soser noen minutter, f.eks. for å ta seg en røyk,  før man går til bilen. Spis ferdig, flytt bilen og ta eventuelt en pust ekstra/røykepause før man setter seg i bilen for å kjøre videre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1335
    • Vis profil
Sv: Ladeetikette
« Svar #17 på: Fredag 24. Juli 2020, klokken 01:06 »
Siden app aldri fungerer er det ikke så lett å vite om man er fulladet på e-tron potensielt, får vel ei heller noe pushvarsel?

Veldig sjelden at appen ikke fungerer når man nettopp har stoppet bilen og hurtiglader. Har hatt bilen i halvannet år, hva er ditt erfaringsgrunnlag? Det har f.eks. ikke skjedd hittil i sommerferien hvor jeg har hurtigladet 5-6 ganger.

Dessuten vises det jo både fysisk på lader og også med estimert ferdig-tid i bilens display. Samt at mange vet sånn ca. om det vil ta 15 minutter, 30 minutter eller en time, dersom det er en 50 kW lader, ut fra SOC.

Veldig søkt problemstilling spør du meg. Og veldig lite e-tron spesifikt, selv om det kanskje er vanligere å topplade med e-tron enn andre biler fordi det er helt uproblematisk- og går nesten like fort.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

LFC

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 97
    • Vis profil
Sv: Ladeetikette
« Svar #18 på: ſøndag 26. Juli 2020, klokken 12:07 »
Det er hensynsløst å okkupere en lader for å få på mer strøm enn man må ha.
Det er skandaløst å okkupere en lader når bilen er full. Kan kanskje skylde på at appen ikke plinger?

Enig i de to første tingene👍

Men i dette tilfellet virket det jo som om eieren var tilstede og bevisst valgte å fullade, altså ikke at han «glemte» bilen der.

Helt enig i at det er god skikk og bruk å ikke lade mer enn man må. Poenget mitt var bare at på en 50kW lader så lader e-tronen like fort fra 80-90% som fra 30-40%. Det gjelder vel knapt noen andre elbiler pr i dag...

Det er feil. BMW i3 lader også like raskt mellom 80 og 90%.

ThomasEL

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 939
  • Audi e-tron 50 Advanced business 2020
    • Vis profil
Sv: Ladeetikette
« Svar #19 på: ſøndag 26. Juli 2020, klokken 12:17 »
Det er hensynsløst å okkupere en lader for å få på mer strøm enn man må ha.
Det er skandaløst å okkupere en lader når bilen er full. Kan kanskje skylde på at appen ikke plinger?

Enig i de to første tingene👍

Men i dette tilfellet virket det jo som om eieren var tilstede og bevisst valgte å fullade, altså ikke at han «glemte» bilen der.

Helt enig i at det er god skikk og bruk å ikke lade mer enn man må. Poenget mitt var bare at på en 50kW lader så lader e-tronen like fort fra 80-90% som fra 30-40%. Det gjelder vel knapt noen andre elbiler pr i dag...

Det er feil. BMW i3 lader også like raskt mellom 80 og 90%.

👍
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)