Innkjøp av takstativ?

Startet av TRM, mandag 14. januar 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

andrjor

Er vi tilbake til at det ikke kommer nå?
For en jungel av forskjellig info dette er

Jeronan

Sitat fra: andrjor på torsdag 31. januar 2019, klokken 21:29
Er vi tilbake til at det ikke kommer nå?
For en jungel av forskjellig info dette er
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

My2cents

My2cents

Svar på epost fra Tesla support i USA i natt;

"There is currently no restock date for the Model 3 roof rack at this time.

If you have any further questions you may reply to this email, or you can reach Service Support at (877) 798-3752."

De svarte ikke på om de da kommer til å ta vekk takstativet i sin helhet.

Magnus Hansen

Det er vel åpenbart nå at eksisterende design av stativ/innfesting er problematisk. Så det jobbes vel med å gjøre om design. Spørsmålet er om det holder å gjøre om på stativet, eller om innfestingningen må forandres. Og hva da med eksisterende biler hvis innfesting forandres...?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 01. februar 2019, klokken 08:40
Det er vel åpenbart nå at eksisterende design av stativ/innfesting er problematisk. Så det jobbes vel med å gjøre om design. Spørsmålet er om det holder å gjøre om på stativet, eller om innfestingningen må forandres. Og hva da med eksisterende biler hvis innfesting forandres...?

Tipper de holder infoen på dette 0-nivået frem til de første mottakerne har fått et revidert tak hvor en faktisk kan feste Tesla-bøyler uten at det kommer knirkelyder fra glasset. Kanskje det skjer samtidig med at de første bilene kommer klargjort for hengerfeste (som TOCN antydet hadde nye produksjonstegninger fra ca midten av januar med hitch lights osv). Det kunne fort blitt konkurs om 15.000 kansellerte bestillingene sine for å vente et par måneder på oppdatert bil om de hadde informert om at de bilene som er på vei ikke har krok/takbøyler, mens de senere fra februar/mars-produksjonen får muligheten...

For min del får det være godt nok at jeg har sett at noen har festet 3-parts takbøyler oppunder dørkanten og festet takboks oppå der, samt at Tesla nå tegner inn ledningsnett for krok, som tyder på at Model 3 fysisk tåler sykkelstativ på krok. Lovlig er det og.
Tesla Model Y                         2021-

Jeronan

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Magnus Hansen

Sett video og lest manualen på installasjon. Ikke akkurat veldig lettvint system. Det ser ut til å være et par problemer. Det er større toleranser i taket enn stativ tar hensyn til. Da ender man opp med bolter som kan bli for korte. Det andre problemet er alt for trange toleranser på stramming av bolt.  Spesifiser 8Nm +/- 1Nm. Dette er jo helt umulig for en vanlig forbruker å forholde seg til. Det blir fristende å dra til til  for mye, men da kan man skade glasstaket..

Dette er alt i alt et veldig lite gjennomtenkt system og skjønner ikke helt at de har sendt dette ut  på markedet. Men jeg tenker også at dette er fullt løsbart ved redesign av stativet. Forlenge bolt er jo åpenbart enkelt. Overstramming bør det også børe mulig å løse. Jeg ser i utgangspunktet ikke behovet for at den legger an mot glasset i det hele tatt. For meg ser det uansett ut som dette bør kunne løses greit på stativsiden uten å forandre design på bil. Det vil aldri bli et lettvint system, så det blir nok mange semipermanente takstiver å se

My2cents

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 01. februar 2019, klokken 09:33
Sett video og lest manualen på installasjon. Ikke akkurat veldig lettvint system. Det ser ut til å være et par problemer. Det er større toleranser i taket enn stativ tar hensyn til. Da ender man opp med bolter som kan bli for korte. Det andre problemet er alt for trange toleranser på stramming av bolt.  Spesifiser 8Nm +/- 1Nm. Dette er jo helt umulig for en vanlig forbruker å forholde seg til. Det blir fristende å dra til til  for mye, men da kan man skade glasstaket..

Dette er alt i alt et veldig lite gjennomtenkt system og skjønner ikke helt at de har sendt dette ut  på markedet. Men jeg tenker også at dette er fullt løsbart ved redesign av stativet. Forlenge bolt er jo åpenbart enkelt. Overstramming bør det også børe mulig å løse. Jeg ser i utgangspunktet ikke behovet for at den legger an mot glasset i det hele tatt. For meg ser det uansett ut som dette bør kunne løses greit på stativsiden uten å forandre design på bil. Det vil aldri bli et lettvint system, så det blir nok mange semipermanente takstiver å se

Absolutt, fra en ingeniørs ståsted så er dette greit å løse. Men det er Tesla vi snakker om og da er ofte design viktigere enn funksjon :-)

Handyman

Sitat fra: Jeronan på fredag 01. februar 2019, klokken 09:31

Are you sure this is the new EU Model with CCS plug? As the two demo cars that have gone around the SC's the last months are old US Model 3's. One of the earliest production cars.
By the look of that picture that seems the case, since it's the old roof rack design that has issues.
Ja jeg så de selv på EU-bilen jeg prøvekjørte.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Sitat fra: Handyman på fredag 01. februar 2019, klokken 09:40

Are you sure this is the new EU Model with CCS plug? As the two demo cars that have gone around the SC's the last months are old US Model 3's. One of the earliest production cars.
By the look of that picture that seems the case, since it's the old roof rack design that has issues.

Well, that is dissapointing, but not suprising I guess. Nothing has changed then. :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på fredag 01. februar 2019, klokken 09:43

Well, that is dissapointing, but not suprising I guess. Nothing has changed then. :(
Vanskelig å si, da festene som ligger under glasset ikke er mulig å se.
Det er fult mulig at disse festene kan være forsterket uten at det syns.
Det er bare spekulasjoner, men merkene var på glasset.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Sitat fra: Handyman på fredag 01. februar 2019, klokken 09:48
Sitat fra: Jeronan på fredag 01. februar 2019, klokken 09:43

Vanskelig å si, da festene som ligger under glasset ikke er mulig å se.
Det er fult mulig at disse festene kan være forsterket uten at det syns.
Det er bare spekulasjoner, men merkene var på glasset.

The point is that it's stil the same terrible design. Having to push the rubber pakking away and fiddle under the glass. Too easy to damage the glass and also eventually risk water leakage under the roof due to messing with the rubber pakking.
I am not saying the Model S is the best roofrack design (far from it), but at least a lot better than this. /sigh
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Magnus Hansen

det er vel heller ikke selve styrken som er problemet, men at systemet forholder seg til et bestemt forhold mellom høyde på glass og metalldel av taket, samt denne forsterkningingen under glasset. I tillegg er det en liten annleggsflate mot glass og en stor mot metall. Hvis glasset da er et par millimeter høyere enn metalldelen, blir det veldig høyt trykk på glasset. Jeg tenker at løsningen bør være at den kun får anlegg mot metall. Evnt en mye større anlegg mot glasset med noe slags padding slik at trykket blir lavere. Dette bør være fullt løsbart uten å redesigne bilen.

Magnus Hansen

@jeronan: enig at det er et dårlig system. Men jeg tror ikke du skal skrape opp glasset når du tar brakett under gummipakningen. Pakningen vil være mellom glass og brakett. Det er åpenbart heller ikke denne gummipakningen som holder bilen tett for vann, for denne er ikke tett på noen Model 3 slik den er utformet. Glasskader vil kunne oppstå når man strammer brakett fordi den ligger an mot glasset på et lite areal. Uansett er det et knotete og tungvint system, men mye bedre enn ikke noe system i det hele tatt..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA