Innkjøp av takstativ?

Startet av TRM, mandag 14. januar 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: gr på mandag 28. januar 2019, klokken 14:32
Sitat fra: Handyman på søndag 27. januar 2019, klokken 13:18
Nettopp!
@My2cents: jeg siktet til at det er et paradaks at Musk skal ha anbefalt sugekopper på X, når det faktisk ikke er lovlig med taklast på denne.
Min X har "Ikke oppgitt" på taklast, altså akkurat det samme som Model 3.
Hmm...får meg til å lure på om det kan stå 0 i typegodkjenningen, og "ikke opgitt" i vognkortet? Rart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Ved prøvekjøring i Lillestrøm i dag var de tydelig på svaret: takstativ er bekreftet til Norge.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

My2cents

Sitat fra: daktari på mandag 28. januar 2019, klokken 22:52
Ved prøvekjøring i Lillestrøm i dag var de tydelig på svaret: takstativ er bekreftet til Norge.

Supert! Jeg snakket med Thule kundeservice i Sverige, her er hva de svarte mht. sin egen mulige løsning;

«I have no set date for the system, all I know is that engineers are working on it. We get a one-month heads-up on new racks and at this point that is the February releases. No Tesla Model 3 in February so at the earliest, it will be March, but it could also be April or May.»

Handyman

Sitat fra: daktari på mandag 28. januar 2019, klokken 22:52
Fikk også dette bekreftet av hun som ringte med om prøvekjøringen jeg ska ha i morgen.
Spurte flere ganger, og nevnte at andre i Tesla hadde sagt det motsatte,
Hun stod på sitt, og bekreftet at det kommer, men at det ikke er gitt noe tidspunkt.
Jeg tar det som et signal i riktig retning, men tror det ikke før jeg får se det.

My2cents

Det eneste som skurrer med Thule er at all den tid bilen har vært tilgjengelig i USA så har de da altså ikke laget en løsning til den der.....

Nytt svar fra Thule når jeg spør om dette;

"The team that does the Kit development are situated in Hillerstorp Sweden and do most of their measuring on fairs and then they test the racks locally. We have good cooperation with most car manufacturers and access to cars early. I do not know how that relationship is with Tesla and their dealers. The problem with the fixpoint mountings on Model S has probably triggered more extensive testing on a greater number of cars to make sure the same issue is not present on Model 3. We are also in the middle of redesigning our whole roof rack system and that puts a lot of pressure on the Kit team and they will need to prioritize cars with a larger user base first.

Perhaps your local Tesla dealer can shed some light on what happened with the roof rack they did offer in the US. If that is going to be available in Europe or not and if they still sell it? It has not been in stock for a very long time."

Handyman

Sitat fra: a1101 på tirsdag 29. januar 2019, klokken 13:13
Denne burde vel passe:
https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/lasteholdere/lastholder-universal-2000031787
Er redd du fort ødelegger pyntelista som glasset ligger bak. Glasset vil vel også tette dårligere, og man vet vel ikke hvor mye belastning denne lista tåler heller.

My2cents

Yakima Europa (Yakima er USAs svar på Thule såvidt jeg har forstått) svarer i en epost at;

"We are currently in the process of developing a suitable fitting kit for the Tesla Model 3."

Magnus Hansen

Mye positive signaler her. Er vel kanskje på tide å legge fra seg bekymringen om det i det hele tatt blir takstativ. Spørsmålet er mer når. Skisesongen i år ryker nok, men det finnes andre nyttige ting å bruke takstativet til.

My2cents

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 29. januar 2019, klokken 20:49
Mye positive signaler her. Er vel kanskje på tide å legge fra seg bekymringen om det i det hele tatt blir takstativ. Spørsmålet er mer når. Skisesongen i år ryker nok, men det finnes andre nyttige ting å bruke takstativet til.

Jeg tror det ikke før jeg ser det når det gjelder Tesla  8)

My2cents

Liten (men ikke så hyggelig) oppdatering fra Tesla Motor Club forum fra en i USA

"Another data point.

I just visited a rack retail shop. They are an authorized Tesla shop and do lots of hitch installs for all Tesla models. They are also an authorized reseller for both Yakima and Thule.

I went in to look at ski racks (both regular ski racks and cargo boxes) in anticipation of ordering the Tesla roof rack. I chatted with the owner, who seemed very knowledgeable; he mentioned he is pretty tied into the Tesla community. When I asked about my options for a Model 3, he immediately indicated the real only option right now is a hitch.

He knows about the Tesla roof rack, knows it's not shipping and knows about some of the issues discussed on this and other threads. He mentioned he has heard Tesla is considering pulling this product as there is too much risk of improper installs. Tesla has already received complaints about glass roof cracking. He was yet to see a Tesla roof rack, but knew about the metal tabs and how it's supposed to be installed. He thinks they have to offer a different solution or offer something like the Model S, but that would require a new roof design.

Yes, there is an incentive for him to sell a hitch rather than a ski rack or cargo box as both revenue and margin are much higher for him. But everything he said made sense to me. In fact, he discussed the hitch option as if he was resigned to losing a potential sale due to prohibitive cost."

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3365218/

N1klas

Lignende signaler her når det gjelder Thule: https://forums.tesla.com/forum/forums/thule-roof-rack
Håper ikke dette stemmer

DeepFu

Det er nesten så Tesla MÅ kombinere absolutt genialitet med bunnløs idioti. Jeg har bestilt TM3 på tross av glasstak og sedankarosseri, ikke på grunn av.. Hadde jeg kunnet velge metalltak og stv hadde det vært den perfekte bilen. Nå er det mer sånn at man håper det blir å funke sånn noenlunde greit i hverdagen. Jeg kjenner nå at jeg blir mer og mer stresset ift om man ender opp med en bil som er helt uselgelig om 2-4 år på grunn av alle begrensninger.
Klarer Tesla å undertrykke trangen til å finne på enda flere k*kstykker med TMY, og faktisk bygge en helt normal bil  er jeg redd TM3 blir like interessant som en Trabant.  >:(
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

My2cents

:'(
Sitat fra: DeepFu på torsdag 31. januar 2019, klokken 20:53
Det er nesten så Tesla MÅ kombinere absolutt genialitet med bunnløs idioti. Jeg har bestilt TM3 på tross av glasstak og sedankarosseri, ikke på grunn av.. Hadde jeg kunnet velge metalltak og stv hadde det vært den perfekte bilen. Nå er det mer sånn at man håper det blir å funke sånn noenlunde greit i hverdagen. Jeg kjenner nå at jeg blir mer og mer stresset ift om man ender opp med en bil som er helt uselgelig om 2-4 år på grunn av alle begrensninger.
Klarer Tesla å undertrykke trangen til å finne på enda flere k*kstykker med TMY, og faktisk bygge en helt normal bil  er jeg redd TM3 blir like interessant som en Trabant.  >:(

Enig - det er mye rart. Og enda er det ingen som offisielt fra Tesla Norge kan gå ut å si NÅR det kommer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA