Innkjøp av takstativ?

Startet av TRM, mandag 14. januar 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

andrjor

Sitat fra: Handyman på fredag 25. januar 2019, klokken 21:15
Sitat fra: torjze på fredag 25. januar 2019, klokken 16:02
Sitat fra: My2cents på fredag 25. januar 2019, klokken 15:58
Sitat fra: torjze på fredag 25. januar 2019, klokken 15:41
Sitat fra: Handyman på fredag 25. januar 2019, klokken 15:14
Sitat fra: Amoss på fredag 25. januar 2019, klokken 14:45
Sitat fra: andrjor på fredag 25. januar 2019, klokken 14:31
Er reglene i Norge og Nederland de samme?

I utgangspunktet ja, da dette går under EU-regler. Er den godkjent med taklast i ett land så gjelder det i hele EU/EØS området.
enkelt svar: Så lenge det ikke står 0kg i taklast er det opp til Tesla sin løsning.

Har du kilde til dette?

Prøvde å Google taklastrergler, men fikk ikke skikkelig svar. 

Leafen min (2016) er også oppført med «Ikke oppgitt» under maks taklast. Vil det da si at Thulestativet ikke er godkjent, men et stativ fra Nissan ville vært godkjent?

Tesla sier vel selv (for US versjonen ihvertfall) at takstativ er godkjent på Model 3 og at man må følge produsentens anbefalinger MEN Tesla sitt verktøy for innfesting. ""Model 3 supports the use of Tesla-approved roof racks using a Tesla mounting accessory. To install roof racks, you must use this accessory and you must use only roof rack systems that have been approved by Tesla (see Parts and Accessories on page 131). Failure to do so can cause significant damage."

Takk.

Edit: fortsatt ikke helt klok på reglene her, men prøver meg på en oppsummering:

Tesla (enn så lenge i USA) går god for sitt eget takstativ.

De Model 3ene som er registrert her til lands står oppført med «taklast: ikke oppgitt» i bil og henger appen som igjen vil si at det ikke står noe om taklast i vognkortet. (?) Så lenge det ikke står «taklast: 0kg» er det lov å laste på taket så lenge det er gjort i  tråd med gjeldende regler i bruksforsriften - altså at det er tilstrekkelig sikret og at tillat totalvekt ikke overskrides. Det vil igjen si: følg takstativfabrikantenes anbefalinger/instruksjoner. Eventuelt legg skiene og sykkelen rett på glasstaket og surr med jekkestropper gjennom vinduene...

Edit 2: Bruk som ikke er godkjent av Tesla, dvs. lasting rett på glasstak (hvis man vil sin egen bil så vondt) eller bruk av tredjepartstakstativ som ikke er godkjent av Tesla vil ikke dekkes av garanti ved skade.

Korriger meg gjerne hvis dette ikke er riktig.
Fin oppsummering.
Sendte en henvendelse til SVV via nettsiden og spurte om reglene for last på tak, bla bruk av sugekoppfester.
Ble dagen etter oppringt av en ingeniør fra teknisk avdeling (husker ikke navnet). Han lurte på om det var greit å ta det over telefonen fordi det ikke var et enkelt kort svar på spørsmålet mitt. Det ble en lang og hyggelig prat.

Samtalen kan kort oppsummeres slik:
Hvis ikke det står 0kg i vognkortet er det opp til Telsa å spesifisere godkjente løsninger. Myndighetene forholder seg da til produsentens anvisninger. Tesla har da et ansvar dersom last løsner på grunn av feil med takstativet.
Det er i følge SVV kun disse reglene som regulerer sikring av last: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2017-12-14-2193

Velger man å eksempelvis å bruke sugekopper bærer man selv det fulle ansvaret for alle vurderingene om metoden er god nok. Holder innfestingen av glasset? Holder sugekoppene vakuum i kulde osv. Er det god nok sikring ved bråstopp ol. Lastsikring er uansett sjåførens ansvar.
Satt litt på spissen kan sies slik: Går det bra er det OK. Gikk det ikke bra har du et problem. Dette problemet kan bli gigantisk om du eksempelvis skulle miste last i en sving å skade noen. Det hjelper ikke å si at det er helt vanlig å bruke sugekopper og at disse er så eller så gode. Du er ansvarlig dersom noe går galt.

Han jeg snakket med antok at å bruke skiboks på sugekopper ikke ville bli vurdert som forsvarlig, men antok at et par langennski på sugekopper ville være innafor.

Evt skader egen bil er uansett ditt eget problem og ikke noe hverken SVV eller politiet bryr seg om.

Takk for god gjennomgang :)
Men, hvorfor siee de alltid her i Norge når jeg til Tesla at de ikke vet når og om det blir godkjent for taklast? Med infoen du har fått virker det jo i orden

Handyman

Sitat fra: andrjor på fredag 25. januar 2019, klokken 22:16
Sitat fra: Handyman på fredag 25. januar 2019, klokken 21:15
Sitat fra: torjze på fredag 25. januar 2019, klokken 16:02
Sitat fra: My2cents på fredag 25. januar 2019, klokken 15:58
Sitat fra: torjze på fredag 25. januar 2019, klokken 15:41
Sitat fra: Handyman på fredag 25. januar 2019, klokken 15:14
Sitat fra: Amoss på fredag 25. januar 2019, klokken 14:45
Sitat fra: andrjor på fredag 25. januar 2019, klokken 14:31
Er reglene i Norge og Nederland de samme?

I utgangspunktet ja, da dette går under EU-regler. Er den godkjent med taklast i ett land så gjelder det i hele EU/EØS området.
enkelt svar: Så lenge det ikke står 0kg i taklast er det opp til Tesla sin løsning.

Har du kilde til dette?

Prøvde å Google taklastrergler, men fikk ikke skikkelig svar. 

Leafen min (2016) er også oppført med «Ikke oppgitt» under maks taklast. Vil det da si at Thulestativet ikke er godkjent, men et stativ fra Nissan ville vært godkjent?

Tesla sier vel selv (for US versjonen ihvertfall) at takstativ er godkjent på Model 3 og at man må følge produsentens anbefalinger MEN Tesla sitt verktøy for innfesting. ""Model 3 supports the use of Tesla-approved roof racks using a Tesla mounting accessory. To install roof racks, you must use this accessory and you must use only roof rack systems that have been approved by Tesla (see Parts and Accessories on page 131). Failure to do so can cause significant damage."

Takk.

Edit: fortsatt ikke helt klok på reglene her, men prøver meg på en oppsummering:

Tesla (enn så lenge i USA) går god for sitt eget takstativ.

De Model 3ene som er registrert her til lands står oppført med «taklast: ikke oppgitt» i bil og henger appen som igjen vil si at det ikke står noe om taklast i vognkortet. (?) Så lenge det ikke står «taklast: 0kg» er det lov å laste på taket så lenge det er gjort i  tråd med gjeldende regler i bruksforsriften - altså at det er tilstrekkelig sikret og at tillat totalvekt ikke overskrides. Det vil igjen si: følg takstativfabrikantenes anbefalinger/instruksjoner. Eventuelt legg skiene og sykkelen rett på glasstaket og surr med jekkestropper gjennom vinduene...

Edit 2: Bruk som ikke er godkjent av Tesla, dvs. lasting rett på glasstak (hvis man vil sin egen bil så vondt) eller bruk av tredjepartstakstativ som ikke er godkjent av Tesla vil ikke dekkes av garanti ved skade.

Korriger meg gjerne hvis dette ikke er riktig.
Fin oppsummering.
Sendte en henvendelse til SVV via nettsiden og spurte om reglene for last på tak, bla bruk av sugekoppfester.
Ble dagen etter oppringt av en ingeniør fra teknisk avdeling (husker ikke navnet). Han lurte på om det var greit å ta det over telefonen fordi det ikke var et enkelt kort svar på spørsmålet mitt. Det ble en lang og hyggelig prat.

Samtalen kan kort oppsummeres slik:
Hvis ikke det står 0kg i vognkortet er det opp til Telsa å spesifisere godkjente løsninger. Myndighetene forholder seg da til produsentens anvisninger. Tesla har da et ansvar dersom last løsner på grunn av feil med takstativet.
Det er i følge SVV kun disse reglene som regulerer sikring av last: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2017-12-14-2193

Velger man å eksempelvis å bruke sugekopper bærer man selv det fulle ansvaret for alle vurderingene om metoden er god nok. Holder innfestingen av glasset? Holder sugekoppene vakuum i kulde osv. Er det god nok sikring ved bråstopp ol. Lastsikring er uansett sjåførens ansvar.
Satt litt på spissen kan sies slik: Går det bra er det OK. Gikk det ikke bra har du et problem. Dette problemet kan bli gigantisk om du eksempelvis skulle miste last i en sving å skade noen. Det hjelper ikke å si at det er helt vanlig å bruke sugekopper og at disse er så eller så gode. Du er ansvarlig dersom noe går galt.

Han jeg snakket med antok at å bruke skiboks på sugekopper ikke ville bli vurdert som forsvarlig, men antok at et par langennski på sugekopper ville være innafor.

Evt skader egen bil er uansett ditt eget problem og ikke noe hverken SVV eller politiet bryr seg om.

Takk for god gjennomgang :)
Men, hvorfor siee de alltid her i Norge når jeg til Tesla at de ikke vet når og om det blir godkjent for taklast? Med infoen du har fått virker det jo i orden
Altså som SVV sier, så er det ikke behov for noe videre godkjenning. Dersom Tesla kommer med takbøyler som de selv går god for er det OK. Hvordan det blir med eventuelle 3.-partsleverandører vet jeg ikke. De må kanskje selv teste og gå god for sine varer?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

Jeg har vært litt frem og tilbake på seasucker hvis det blir eneste mulighet. Utgangspunktet skeptisk, men etter å ha lest litt erfaringer så er jeg ikke i tvil om at denne holder en skiboks trygt på taket. Så er selvfølgelig selve taket en ukjent faktor/risiko. Og dette fra SVV er jo ikke betryggende. Hvis det skulle vise seg å ikke komme takstativ, så kommer det jo det til å bli vel kjent av politiet med risiko for kontroller. Jeg tenker uansett det fremdeles er usannsynlig at det ikke skulle komme, men det hadde vært fint å få beskjed også fra tesla Norge, ikke bare fra tilfeldige europeiske kundebehandlere.

HalvorV

Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

mthoring

Tesla har jo sagt at det kommer takfeste i Norge, videre er det jo festepunkter, og har vært solgt takfester i USA. Så ville ikke vært bekymret for at det kommer. Må nok belage seg på at man ikke nødvendigvis får kjøpt takstativ fra Tesla tidsnok til påskeferien i år da.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

My2cents

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 26. januar 2019, klokken 08:32
Jeg har vært litt frem og tilbake på seasucker hvis det blir eneste mulighet. Utgangspunktet skeptisk, men etter å ha lest litt erfaringer så er jeg ikke i tvil om at denne holder en skiboks trygt på taket. Så er selvfølgelig selve taket en ukjent faktor/risiko. Og dette fra SVV er jo ikke betryggende. Hvis det skulle vise seg å ikke komme takstativ, så kommer det jo det til å bli vel kjent av politiet med risiko for kontroller. Jeg tenker uansett det fremdeles er usannsynlig at det ikke skulle komme, men det hadde vært fint å få beskjed også fra tesla Norge, ikke bare fra tilfeldige europeiske kundebehandlere.

Enig - og at Tesla Norge ansatte ikke vet hva som akjer vitner om hvordan organisasjonen er bygget opp egentlig. Syns synd på frontline ansatte.

anrefsah

Sitat fra: My2cents på lørdag 26. januar 2019, klokken 09:39
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 26. januar 2019, klokken 08:32

Enig - og at Tesla Norge ansatte ikke vet hva som akjer vitner om hvordan organisasjonen er bygget opp egentlig. Syns synd på frontline ansatte.
Dette er ikke helt unormalt heller akkurat, "ingen" vet noe frem til det er offisielt lansert.

Men synes det samtidig er veldig rart at Tesla sentralt ikke kan komme med noe offisielt om akkurat dette.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

1000kwh

Og krisemaksimeringen fortsetter. All grunn til å tro at det kommer takstativ.

mthoring

Sitat fra: anrefsah på lørdag 26. januar 2019, klokken 09:59
Dette er ikke helt unormalt heller akkurat, "ingen" vet noe frem til det er offisielt lansert.

Men synes det samtidig er veldig rart at Tesla sentralt ikke kan komme med noe offisielt om akkurat dette.

Det eneste som har blitt kommunisert er at det kommer takstativ til Norge, så skjønner ikke helt hvorfor man tviler på dette. Er det bare det at nettbutikken i USA ble raskt utsolgt (to ganger) som gjør at man er bekymret?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

andrjor

Sitat fra: mthoring på lørdag 26. januar 2019, klokken 11:07

Det eneste som har blitt kommunisert er at det kommer takstativ til Norge, så skjønner ikke helt hvorfor man tviler på dette. Er det bare det at nettbutikken i USA ble raskt utsolgt (to ganger) som gjør at man er bekymret?

Usikkerheten kan oppsummeres slik: Mange av oss har kontakter Tesla Norge og de sier at de ikke vet når/om bilen blir godkjent for taklast. Men så er jo også erfaringen at de vet veldig lite så det er vanskelig å si hva som egentlig er riktig. I og med at ingen her vet nøyaktig hvordan reglene er så blir det en del usikkerhet.

Handyman

Sitat fra: andrjor på lørdag 26. januar 2019, klokken 14:37
Sitat fra: mthoring på lørdag 26. januar 2019, klokken 11:07

Usikkerheten kan oppsummeres slik: Mange av oss har kontakter Tesla Norge og de sier at de ikke vet når/om bilen blir godkjent for taklast. Men så er jo også erfaringen at de vet veldig lite så det er vanskelig å si hva som egentlig er riktig. I og med at ingen her vet nøyaktig hvordan reglene er så blir det en del usikkerhet.
På meg så virker det til at uttalelsene fra Nederland oftere sier at det kommer, men at i Norge har de ikke fått info.
Jeg håper (og tror) at Tesla i Nederland derfor vet mer enn Tesla i Norge.

My2cents

dobbelpost

Handyman

Sitat fra: My2cents på lørdag 26. januar 2019, klokken 19:41
Hvordan finner vi ut om disse er ok å bruke i Norge av Tesla da?
Det blir nok uansett helt og holdent på din egen risiko. Tesla vil nok garantert ikke gå god for andre løsninger enn sine egne. I noen tilfeller har Tesla til og med fraskrevet seg ansvar dersom man har brukt uorginale felger!

hgs

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 26. januar 2019, klokken 10:03
Og krisemaksimeringen fortsetter. All grunn til å tro at det kommer takstativ.

Nei, dette er ikke krisemaksimering. Det er avgjørende for om mange kan kjøpe bilen eller ikke. Det som er krise er at endel Teslaansatte lirer av seg egne oppfatninger og skaper så mye usikkerhet. Det er ikke greit på noe som helst vis. Greit nok at det som har kommet ut offisielt er at det kommer takstativ, men da er det også å forvente at Tesla går ut og informerer om når. Minner om alt rotet rundt chademo-adapterene for Model S i 2014-2015. Tok også et år fra folk bestilte til de kom, med masse spekulasjon og elendig info. Men da tok heldigvis SuC - utbyggingen vekk behovet for dette for de fleste. Det skjer ikke her. Kan ikke vente et år etter utlevering på om vi kanskje kan bruke bilen slik det er blitt lovet.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

TRM

Enig med siste taler. Tror takstativ kommer, men ikke tidsnok til at vi får brukt det denne vinteren.

Vil tro det er en og annen amerikaner som også forventet takstativ da de fikk bilen tidlig i 2018, men de fleste venter fortsatt.

Vi har ikke tid til å vente. Vi er 5 i familien, og trenger å få skiene på taket.

Ligger an til å bli bestilling av sugekoppløsning.

Angående lovverket er jeg ikke spesielt bekymret:

Bilen er godkjent med taklast.

Glasstaket er supersolid (Musk selv har anbefalt sugekoppløsning på Model X).

Loven sier at utstyr for transport skal være forsvarlig festet. Seasucker har en vakuumindikator som hjelper deg med det.

Ergo blir nok dette en grei midlertidig løsning.

Klippet fra lovdata:
"Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)
Kap. 36. Transportutstyr
§ 36-1.Generelt om transportutstyr
1. Utstyr for transport og for sikring av last skal være solid utført, egnet for formålet og forsvarlig festet til kjøretøyet, slik at det ikke oppstår fare for at utstyret eller det som transporteres løsner under bruk.
2. Takstativ må være så solid utført at det tåler de påkjenninger det blir utsatt for. Takstativ, bortsett fra nødvendig festeanordning, må i sideretning ikke rage utenfor kjøretøyets breddebegrensning i takhøyde. (I alminnelighet ikke utenfor takrenne). Takstativ må ikke være slik utformet at det har spisse eller skarpe kanter forover.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA