Innkjøp av takstativ?

Startet av TRM, mandag 14. januar 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

andrjor

De hadde fortsatt ikke noe info i dag om når det kommer info. Kommer til å sjekke innom relativt ofte og gi en lyd her dersom jeg får noe annen info.

My2cents

Sjekket i dag jeg også, fremdeles intet nytt :-(

las^se

Snakket med Tesla idag.  Kundeservice i Amsterdam. Hun kunne bekrefte at det var 100% sikkert at Takstativ kommer. Sånn i tilfelle noen var i tvil om det. Men tid ville hun ikke snakke om.
VW e-up! -14

Magnus Hansen

Sitat fra: las^se på fredag 25. januar 2019, klokken 13:27
Snakket med Tesla idag.  Kundeservice i Amsterdam. Hun kunne bekrefte at det var 100% sikkert at Takstativ kommer. Sånn i tilfelle noen var i tvil om det. Men tid ville hun ikke snakke om.

Virker som det norske kontoret sitter med minst informasjon av alle.. ellers håper jeg noen som er interessert i takstativ tar seg en prøvekjøring og får tatt en skikkelig kikk på taket for å se om det evnt er noen forskjeller fra den amerikanske i forhold til innfesting av takstativ

andrjor

Sitat fra: las^se på fredag 25. januar 2019, klokken 13:27
Snakket med Tesla idag.  Kundeservice i Amsterdam. Hun kunne bekrefte at det var 100% sikkert at Takstativ kommer. Sånn i tilfelle noen var i tvil om det. Men tid ville hun ikke snakke om.

Er reglene i Norge og Nederland de samme? Hvem er det som bestemmer dette med taklast forresten? Er det Tesla eller er det noen myndigheter her i Norge? Dersom sistnevnte så betyr det ikke mye at de i Amsterdam sier det kommer

Amoss

Sitat fra: andrjor på fredag 25. januar 2019, klokken 14:31
Er reglene i Norge og Nederland de samme?

I utgangspunktet ja, da dette går under EU-regler. Er den godkjent med taklast i ett land så gjelder det i hele EU/EØS området.
Model S 85D

Handyman

Sitat fra: Amoss på fredag 25. januar 2019, klokken 14:45
Sitat fra: andrjor på fredag 25. januar 2019, klokken 14:31
Er reglene i Norge og Nederland de samme?

I utgangspunktet ja, da dette går under EU-regler. Er den godkjent med taklast i ett land så gjelder det i hele EU/EØS området.
enkelt svar: Så lenge det ikke står 0kg i taklast er det opp til Tesla sin løsning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

torjze

Sitat fra: Handyman på fredag 25. januar 2019, klokken 15:14
Sitat fra: Amoss på fredag 25. januar 2019, klokken 14:45
Sitat fra: andrjor på fredag 25. januar 2019, klokken 14:31
Er reglene i Norge og Nederland de samme?

I utgangspunktet ja, da dette går under EU-regler. Er den godkjent med taklast i ett land så gjelder det i hele EU/EØS området.
enkelt svar: Så lenge det ikke står 0kg i taklast er det opp til Tesla sin løsning.

Har du kilde til dette?

Prøvde å Google taklastrergler, men fikk ikke skikkelig svar. 

Leafen min (2016) er også oppført med «Ikke oppgitt» under maks taklast. Vil det da si at Thulestativet ikke er godkjent, men et stativ fra Nissan ville vært godkjent?

My2cents

Sitat fra: torjze på fredag 25. januar 2019, klokken 15:41
Sitat fra: Handyman på fredag 25. januar 2019, klokken 15:14
Sitat fra: Amoss på fredag 25. januar 2019, klokken 14:45
Sitat fra: andrjor på fredag 25. januar 2019, klokken 14:31
Er reglene i Norge og Nederland de samme?

I utgangspunktet ja, da dette går under EU-regler. Er den godkjent med taklast i ett land så gjelder det i hele EU/EØS området.
enkelt svar: Så lenge det ikke står 0kg i taklast er det opp til Tesla sin løsning.

Har du kilde til dette?

Prøvde å Google taklastrergler, men fikk ikke skikkelig svar. 

Leafen min (2016) er også oppført med «Ikke oppgitt» under maks taklast. Vil det da si at Thulestativet ikke er godkjent, men et stativ fra Nissan ville vært godkjent?

Tesla sier vel selv (for US versjonen ihvertfall) at takstativ er godkjent på Model 3 og at man må følge produsentens anbefalinger MEN Tesla sitt verktøy for innfesting. ""Model 3 supports the use of Tesla-approved roof racks using a Tesla mounting accessory. To install roof racks, you must use this accessory and you must use only roof rack systems that have been approved by Tesla (see Parts and Accessories on page 131). Failure to do so can cause significant damage."

torjze

#129
Sitat fra: My2cents på fredag 25. januar 2019, klokken 15:58
Sitat fra: torjze på fredag 25. januar 2019, klokken 15:41
Sitat fra: Handyman på fredag 25. januar 2019, klokken 15:14
Sitat fra: Amoss på fredag 25. januar 2019, klokken 14:45
Sitat fra: andrjor på fredag 25. januar 2019, klokken 14:31
Er reglene i Norge og Nederland de samme?

I utgangspunktet ja, da dette går under EU-regler. Er den godkjent med taklast i ett land så gjelder det i hele EU/EØS området.
enkelt svar: Så lenge det ikke står 0kg i taklast er det opp til Tesla sin løsning.

Har du kilde til dette?

Prøvde å Google taklastrergler, men fikk ikke skikkelig svar. 

Leafen min (2016) er også oppført med «Ikke oppgitt» under maks taklast. Vil det da si at Thulestativet ikke er godkjent, men et stativ fra Nissan ville vært godkjent?

Tesla sier vel selv (for US versjonen ihvertfall) at takstativ er godkjent på Model 3 og at man må følge produsentens anbefalinger MEN Tesla sitt verktøy for innfesting. ""Model 3 supports the use of Tesla-approved roof racks using a Tesla mounting accessory. To install roof racks, you must use this accessory and you must use only roof rack systems that have been approved by Tesla (see Parts and Accessories on page 131). Failure to do so can cause significant damage."

Takk.

Edit: fortsatt ikke helt klok på reglene her, men prøver meg på en oppsummering:

Tesla (enn så lenge i USA) går god for sitt eget takstativ.

De Model 3ene som er registrert her til lands står oppført med «taklast: ikke oppgitt» i bil og henger appen som igjen vil si at det ikke står noe om taklast i vognkortet. (?) Så lenge det ikke står «taklast: 0kg» er det lov å laste på taket så lenge det er gjort i  tråd med gjeldende regler i bruksforsriften - altså at det er tilstrekkelig sikret og at tillat totalvekt ikke overskrides. Det vil igjen si: følg takstativfabrikantenes anbefalinger/instruksjoner. Eventuelt legg skiene og sykkelen rett på glasstaket og surr med jekkestropper gjennom vinduene...

Edit 2: Bruk som ikke er godkjent av Tesla, dvs. lasting rett på glasstak (hvis man vil sin egen bil så vondt) eller bruk av tredjepartstakstativ som ikke er godkjent av Tesla vil ikke dekkes av garanti ved skade.

Korriger meg gjerne hvis dette ikke er riktig.

andrjor

Sitat fra: torjze på fredag 25. januar 2019, klokken 16:02
Sitat fra: My2cents på fredag 25. januar 2019, klokken 15:58
Sitat fra: torjze på fredag 25. januar 2019, klokken 15:41
Sitat fra: Handyman på fredag 25. januar 2019, klokken 15:14
Sitat fra: Amoss på fredag 25. januar 2019, klokken 14:45
Sitat fra: andrjor på fredag 25. januar 2019, klokken 14:31
Er reglene i Norge og Nederland de samme?

I utgangspunktet ja, da dette går under EU-regler. Er den godkjent med taklast i ett land så gjelder det i hele EU/EØS området.
enkelt svar: Så lenge det ikke står 0kg i taklast er det opp til Tesla sin løsning.

Har du kilde til dette?

Prøvde å Google taklastrergler, men fikk ikke skikkelig svar. 

Leafen min (2016) er også oppført med «Ikke oppgitt» under maks taklast. Vil det da si at Thulestativet ikke er godkjent, men et stativ fra Nissan ville vært godkjent?

Tesla sier vel selv (for US versjonen ihvertfall) at takstativ er godkjent på Model 3 og at man må følge produsentens anbefalinger MEN Tesla sitt verktøy for innfesting. ""Model 3 supports the use of Tesla-approved roof racks using a Tesla mounting accessory. To install roof racks, you must use this accessory and you must use only roof rack systems that have been approved by Tesla (see Parts and Accessories on page 131). Failure to do so can cause significant damage."

Takk.

Edit: fortsatt ikke helt klok på reglene her, men prøver meg på en oppsummering:

Tesla (enn så lenge i USA) går god for sitt eget takstativ.

De Model 3ene som er registrert her til lands står oppført med «taklast: ikke oppgitt» i bil og henger appen som igjen vil si at det ikke står noe om taklast i vognkortet. (?) Så lenge det ikke står «taklast: 0kg» er det lov å laste på taket så lenge det er gjort i  tråd med gjeldende regler i bruksforsriften - altså at det er tilstrekkelig sikret og at tillat totalvekt ikke overskrides. Det vil igjen si: følg takstativfabrikantenes anbefalinger/instruksjoner. Eventuelt legg skiene og sykkelen rett på glasstaket og surr med jekkestropper gjennom vinduene...

Korriger meg gjerne hvis dette ikke er riktig.

Jeg er ingen ekspert her, men etter det jeg har dratt ut fra å prate med mange hos Tesla her i Norge så er det fremdeles ikke en godkjenning på dette, og de vet ikke når det kommer. Det er riktig det du skriver tror jeg, men det virker som i dette tilfellet er det faktisk mangel på godkjennelse. I og med at de her i Norge vet null om når det kommer info så er vi alle ganske blanke.

Handyman

Sitat fra: torjze på fredag 25. januar 2019, klokken 16:02
Sitat fra: My2cents på fredag 25. januar 2019, klokken 15:58
Sitat fra: torjze på fredag 25. januar 2019, klokken 15:41
Sitat fra: Handyman på fredag 25. januar 2019, klokken 15:14
Sitat fra: Amoss på fredag 25. januar 2019, klokken 14:45
Sitat fra: andrjor på fredag 25. januar 2019, klokken 14:31
Er reglene i Norge og Nederland de samme?

I utgangspunktet ja, da dette går under EU-regler. Er den godkjent med taklast i ett land så gjelder det i hele EU/EØS området.
enkelt svar: Så lenge det ikke står 0kg i taklast er det opp til Tesla sin løsning.

Har du kilde til dette?

Prøvde å Google taklastrergler, men fikk ikke skikkelig svar. 

Leafen min (2016) er også oppført med «Ikke oppgitt» under maks taklast. Vil det da si at Thulestativet ikke er godkjent, men et stativ fra Nissan ville vært godkjent?

Tesla sier vel selv (for US versjonen ihvertfall) at takstativ er godkjent på Model 3 og at man må følge produsentens anbefalinger MEN Tesla sitt verktøy for innfesting. ""Model 3 supports the use of Tesla-approved roof racks using a Tesla mounting accessory. To install roof racks, you must use this accessory and you must use only roof rack systems that have been approved by Tesla (see Parts and Accessories on page 131). Failure to do so can cause significant damage."

Takk.

Edit: fortsatt ikke helt klok på reglene her, men prøver meg på en oppsummering:

Tesla (enn så lenge i USA) går god for sitt eget takstativ.

De Model 3ene som er registrert her til lands står oppført med «taklast: ikke oppgitt» i bil og henger appen som igjen vil si at det ikke står noe om taklast i vognkortet. (?) Så lenge det ikke står «taklast: 0kg» er det lov å laste på taket så lenge det er gjort i  tråd med gjeldende regler i bruksforsriften - altså at det er tilstrekkelig sikret og at tillat totalvekt ikke overskrides. Det vil igjen si: følg takstativfabrikantenes anbefalinger/instruksjoner. Eventuelt legg skiene og sykkelen rett på glasstaket og surr med jekkestropper gjennom vinduene...

Edit 2: Bruk som ikke er godkjent av Tesla, dvs. lasting rett på glasstak (hvis man vil sin egen bil så vondt) eller bruk av tredjepartstakstativ som ikke er godkjent av Tesla vil ikke dekkes av garanti ved skade.

Korriger meg gjerne hvis dette ikke er riktig.
Fin oppsummering.
Sendte en henvendelse til SVV via nettsiden og spurte om reglene for last på tak, bla bruk av sugekoppfester.
Ble dagen etter oppringt av en ingeniør fra teknisk avdeling (husker ikke navnet). Han lurte på om det var greit å ta det over telefonen fordi det ikke var et enkelt kort svar på spørsmålet mitt. Det ble en lang og hyggelig prat.

Samtalen kan kort oppsummeres slik:
Hvis ikke det står 0kg i vognkortet er det opp til Telsa å spesifisere godkjente løsninger. Myndighetene forholder seg da til produsentens anvisninger. Tesla har da et ansvar dersom last løsner på grunn av feil med takstativet.
Det er i følge SVV kun disse reglene som regulerer sikring av last: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2017-12-14-2193

Velger man å eksempelvis å bruke sugekopper bærer man selv det fulle ansvaret for alle vurderingene om metoden er god nok. Holder innfestingen av glasset? Holder sugekoppene vakuum i kulde osv. Er det god nok sikring ved bråstopp ol. Lastsikring er uansett sjåførens ansvar.
Satt litt på spissen kan sies slik: Går det bra er det OK. Gikk det ikke bra har du et problem. Dette problemet kan bli gigantisk om du eksempelvis skulle miste last i en sving å skade noen. Det hjelper ikke å si at det er helt vanlig å bruke sugekopper og at disse er så eller så gode. Du er ansvarlig dersom noe går galt.

Han jeg snakket med antok at å bruke skiboks på sugekopper ikke ville bli vurdert som forsvarlig, men antok at et par langennski på sugekopper ville være innafor.

Evt skader egen bil er uansett ditt eget problem og ikke noe hverken SVV eller politiet bryr seg om.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

torjze


Magnus Hansen

Interessante opplysninger. Det blir opp til enhver å vurdere hvor mye man stoler på et slikt vakumsystem. Dog skjønner jeg ikke helt hvordan han først sier ar man selv må ta fullt ansvar for at dette holder. Samtidig mener han at skiboks ikke er forsvarlig? Hva betyr det? Syntes han det selv hørtes for risikabelt ut? Eller at det ville bli vurdert uforsvarlig i kontroll?

Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 25. januar 2019, klokken 21:43
Interessante opplysninger. Det blir opp til enhver å vurdere hvor mye man stoler på et slikt vakumsystem. Dog skjønner jeg ikke helt hvordan han først sier ar man selv må ta fullt ansvar for at dette holder. Samtidig mener han at skiboks ikke er forsvarlig? Hva betyr det? Syntes han det selv hørtes for risikabelt ut? Eller at det ville bli vurdert uforsvarlig i kontroll?
I følge SVV er sugekoppfester, magnet ol. kun midlertidige festeanordninger, og en skiboks vil sannsynligvis bli vurdert som en mer permanent løsning. Ikke mine ord.
Politiet (og SVV mener jeg) kan stoppe transporter med last de mener er uforsvarlig sikret, og da får man ikke dra videre før dette er utbedret, eller lasten satt igjen. Bøter og anmeldelse vurderes opp mot alvorlighetsgrad, men det er stort fokus på forsvarlig sikring av last.
Å bestride en slik avgjørelse tror jeg er vanskelig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA