Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-Niro på Finn.no

Startet av Zuexi, lørdag 12. januar 2019, klokken 16:57

« forrige - neste »

arthur

Ingen tvil om at antall Kona'r på finn har steget betydelig siden de første bilene kom, men fortsatt omsettes disse til en pris langt over kostpris. Solgte selv en tidlig Kona til en oppkjøper (en av de som er på finn) til en pris langt over hva identisk bil nå annonseres til, men ikke samme bil og ikke samme kostpris for forhandleren da dette er en kombinasjon av egenkjøpte biler og biler kjøpt nettop til en langt lavere pris. Ser fortsatt ut til at folk vil betale 20.000 mer til en forhandler enn til en privatperson uten at dette nødvendigvis skyldes behov for finansiering da dette lett kan sjekkes mot reg.nummer.

Hvor lenge vil dette fortsette? Tja, en stund til, men gjelder å føle godt med hvis man har planer om å ta ut en Kona eller Niro kun for å flippe denne. Kommer (trolig) til å ta ut en Niro om et par måneder, flippes hvis fortjeneste eller beholder den for bil har jeg uanstt bruk for og på tide å bytte ut en fossilbil som har blitt en del år. ALternativet er da en ny elbil eller en nesten ny fossilbil. Fossilbilen vil koste rundt 160/180.000 mot en Niro til rundt 400.000 så regnestykket er ikke så entydig i favør av elbil når jeg ser mitt bruksmønster og regner renter/avskrivninger.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daggad

Jeg synes det egentlig bare er nitrist med denne "flippingen". Ødelegger mye sjarm rundt dette med nye bilmodeller der spekulanter (både private og profesjonelle) hiver seg på preorderne og gjør prosessen og ventetiden lengre for den som bare faktisk vil ha seg ny familiebil.
Og fallet kommer. Den som kjøper en E-niro til 450' nå vil tape ganske mye penger på den bilen tipper jeg med det som kommer og et marked som sakte mettes.
Og importørene som selger Kona, Niro og Leaf er ikke mye bedre de heller.
Nå har Tesla endelig sluttet med dette refferal programmet sitt og prisene synker. Bra !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

navyelsen

Ser at Bryne Autosalg har ute 4 stk (importerte) eNiro til 449.000.
Hvis dette er prisen fra forhandler, må du nok noen titalls tusen under dette som privatperson.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=139693321

Interessant at de selger vinterdekk for 8.900,-
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

jj44nn

Sitat fra: navyelsen på onsdag 06. februar 2019, klokken 10:49
Ser at Bryne Autosalg har ute 4 stk (importerte) eNiro til 449.000.
Hvis dette er prisen fra forhandler, må du nok noen titalls tusen under dette som privatperson.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=139693321

Interessant at de selger vinterdekk for 8.900,-

Det kan bety uten tpms.
Det er mulig å få vinterhjul til 9500,- med tpms, men da er det ukjente vinterdekk.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

Håvar

Sitat fra: navyelsen på onsdag 06. februar 2019, klokken 10:49
Ser at Bryne Autosalg har ute 4 stk (importerte) eNiro til 449.000.
Hvis dette er prisen fra forhandler, må du nok noen titalls tusen under dette som privatperson.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=139693321

Interessant at de selger vinterdekk for 8.900,-

Ser det er manuell høyderegulering av lys på bilen i annonsen. Er det halogen fjernlys? Trodde det var krav om autojustering ved xenon/LED-lykter, eller er dette endret etter oppmykingen rundt ekstralys osv?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

navyelsen

Sitat fra: jj44nn på onsdag 06. februar 2019, klokken 11:42
Sitat fra: navyelsen på onsdag 06. februar 2019, klokken 10:49
Interessant at de selger vinterdekk for 8.900,-

Det kan bety uten tpms.
Det er mulig å få vinterhjul til 9500,- med tpms, men da er det ukjente vinterdekk.

Sannsynligvis er det vinterdekk uten moms. Med 25% mva blir prisen drøyt 11.000.
Men siden de selges nye sammen med bilen kan de vel som forhandler benytte seg av mva-fritaket?

Det som gjør det interessant er at BOS skal ha 17-18.000 for vinderdekk uten mva. Dobbel pris mao.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

ProsjektX

Vinterhjulsett er jo momsfritt, så 8900,- er jo samme pris som andre forhandlere selger felgpakker for. F.eks PH turbin 2 med Sava Eskimo Ice (Goodyear), men + mva så klart. 10990,- ink mva hos f.eks Dekksjekk.

Så en ærlig pris vil jeg si.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Siggen

Sitat fra: Håvar på onsdag 06. februar 2019, klokken 11:52
Sitat fra: navyelsen på onsdag 06. februar 2019, klokken 10:49
Ser at Bryne Autosalg har ute 4 stk (importerte) eNiro til 449.000.
Hvis dette er prisen fra forhandler, må du nok noen titalls tusen under dette som privatperson.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=139693321

Interessant at de selger vinterdekk for 8.900,-

Ser det er manuell høyderegulering av lys på bilen i annonsen. Er det halogen fjernlys? Trodde det var krav om autojustering ved xenon/LED-lykter, eller er dette endret etter oppmykingen rundt ekstralys osv?

Ikke krav om regulering av høyde på lykt hvis lumen er 2500 eller lavere.

arthur

Sitat fra: navyelsen på onsdag 06. februar 2019, klokken 10:49
Ser at Bryne Autosalg har ute 4 stk (importerte) eNiro til 449.000.
Hvis dette er prisen fra forhandler, må du nok noen titalls tusen under dette som privatperson.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=139693321

Interessant at de selger vinterdekk for 8.900,-

Bilene er uten varmepumpe og ventilerte seter i følge forhandleren. Hva det gjør med prisen vet jeg ikke, men noe er det vel?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Limodriver

Etter å ha kjørt 1. gen Leaf i flere år og fått frosset følgene av manglende varmepumpe inn i marg og bein har varmepumpe utvilsomt en stor verdi. Manglende varmepumpe vil trolig redusere rekkevidden betydelig om vinteren.

For mitt vedkommende ville jeg droppet å kjøpe en bil uten varmepumpe, ventilerte seter er jeg helt likegyldig i forhold til. Jeg mener en bil uten varmepumpe ikke bør oppnå en pris nærmere 20k lavere enn en med.

Olemann


Varmepumpe er bra, men kan se ut som noen forventer mye.   Et kjapt regnestykke:

COP på 4 (som er veldig bra).  Effekt ut på sammenlignende bil på 6 kW.   Betyr at bil med VP sparer 4.5 kW. Om det er kaldt ute og varmt inne så kan vi regne med at 50% effekt er i bruk i snitt. Altså spart drøyt 2 kW. Alt blir jo pr. tidsenhet, og ikke per km, så strengt tatt har det intet med rekkevidde å gjøre, men hvor lenge du kan sitte i bilen og ha det varmt.   Men tid i bil og km kjørt har jo en sammenheng, koblet sammen via hastighet.

Altså: Man kan regne med at en 3 timers tur i real vinterkulde i en bil med VP sparer deg for noe under 7 kW.  Som igjen betyr noe over 3 mils rekkevidde gitt et vinterforbruk på noe over 2 kw/mil.   Som er nokså normalt.

Konklusjon; VP er bra, man kan regne med ca en mils ekstra rekkevidde pr. time man sitter i bilen en kald vinterdag.  Noen håper nok det er enda mer  :)

geear

Sitat fra: Limodriver på onsdag 06. februar 2019, klokken 17:22
Etter å ha kjørt 1. gen Leaf i flere år og fått frosset følgene av manglende varmepumpe inn i marg og bein har varmepumpe utvilsomt en stor verdi. Manglende varmepumpe vil trolig redusere rekkevidden betydelig om vinteren.

For mitt vedkommende ville jeg droppet å kjøpe en bil uten varmepumpe, ventilerte seter er jeg helt likegyldig i forhold til. Jeg mener en bil uten varmepumpe ikke bør oppnå en pris nærmere 20k lavere enn en med.
Det de ikke manglende varmepumpe som gjør at du har frosset til marg og bein. Det er i så fall feildimensjonert varmeanlegg. For mitt vedkommende er det motsatt. Tesla bruker ikke varmepumpe, og det er fullstendig uproblematisk. Har e-Golf også, uten varmepumpe, og har kjørt mye e-Golf med varmepumpe, uten å merke noe praktisk forskjell, utenom at man slipper støyen. Bor ti minutter unna Bryne Autosalg, og klimaet her er egentlig perfekt for varmepumpe, siden det alltid er god COP i motsetning til i innlandet/østlandet/nord, men allikevel velger jeg gjerne bil uten VP..

navyelsen

Sitat fra: Olemann på onsdag 06. februar 2019, klokken 19:04
Konklusjon; VP er bra, man kan regne med ca en mils ekstra rekkevidde pr. time man sitter i bilen en kald vinterdag.  Noen håper nok det er enda mer  :)

Men det spiller også en del rolle for komforten. Kjører til daglig bensinbil. Etter noen minutter begynner det å bli lunk i varmeapparatet, men det tar gjerne 10 min utter, eller 7-8 km kjøring før motoren er varm og anlegget begynner å gi fra seg nok varme til en komfortabel temperatur på kalde vinterdager. Må gjerne kjøre med varme og vifte på max på vei til jobb (18 km/20 min) for å holde komfornivået oppe.

Var derfor en helt ny verden da jeg prøvekjørte eNiro en helg. Fra kald bil tok det 1 minutt før kupeen var varm. Hadde så vidt svingt ut av gårdsrommet og knapt kjørt 300 meter før det ble så varmt i kupeen at jeg måtte skru ned temperaturen. Varmepumpen var dødelig effektiv! Ingen vits med forvarming når den får opp temperaturen på ett minutt!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Trond.m

Det har ikke noe med varmepumpe å gjøre at bilen blir fort varm. Jeg vil tro at det det snarere er tvert om, da varmepumpen nok trenger litt lenger tid før den gir varme enn en elektrisk vifteovn. Jeg tror ikke det er grunn til å forvente at en bil med varmepumpe blir raskere varm enn en uten, men det kommer litt an på hvor stor effekt det er på varmeapparatet uten VP. Dessten gir en VP minimal effekt når temperaturen er under 10 kuldegrader, så det vil være effekten på det elektriske elementet som avgjør hvor fort bilen da blir varm. Er heller ikke sikker på at varmepumpen benyttes ved forvarming av eNiro. Det varierer litt hva de forskjellige leverandørene gjør. Ulempen med at varmepumpen benyttes er at den støyer en del, og det kan forstyrre når bilen er parkert utendørs.

Bjoris

På Leafene blir VP bilene mye fortere varme enn de uten. Men kan være det har med denne vannkoblen som skal varmes opp på Leaf uten VP. Syns iallefall det går lynraskt før det kommer varme på Leafen også, det er jo deilig og sånn sett ikke krise at eNiro leveres uten app selv den burde hatt det. Mye viktigere med hengerfeste.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA