e-Niro på Finn.no

Startet av Zuexi, lørdag 12. januar 2019, klokken 16:57

« forrige - neste »

Trond.m

Tror prisen fortsatt er for høy. Tror markedsprisen for norsk bil ikke ligger høyere enn 430-440 med vinterhjul. Da må en svensk bil uten blant annet DAB ligge rundt 420

Arthur Morgan

Sitat fra: gr på mandag 28. januar 2019, klokken 20:58
Der kom en til:

https://www.finn.no/139132135

Han som har lagt ut denne på finn har vel ikke lov og annonsere bil på finn før den kommer? I henhold til regler på finn.no

Arthur Morgan

Sitat fra: SKYNET på mandag 28. januar 2019, klokken 23:34
Sitat fra: gr på mandag 28. januar 2019, klokken 20:58
Der kom en til:

https://www.finn.no/139132135

Han som har lagt ut denne på finn har vel ikke lov og annonsere bil på finn før den kommer og er i sitt «eie» I henhold til regler på finn.no

tuono

Etter å ha fulgt med på finn-annonseringen av de modellene som er blitt lansert i år (Kona, Jaguar og, etterhvert, Kia) så kan man konkludere med at om du ikke ønsker en radikalt endret livssituasjon....ja så bør du holde deg unna reservasjonslister for nye elbiler!!

Trond.m

Det er fullt lovlig å annonsere en bil som ikke er levert. Men det må være en bil som finnes, dvs at den har VIN eller reg. nummer. Og så må den befinne seg i Norge hvis den annonseres under «biler i Norge».

navyelsen

Sitat fra: TM på mandag 28. januar 2019, klokken 18:52
Tror prisen fortsatt er for høy. Tror markedsprisen for norsk bil ikke ligger høyere enn 430-440 med vinterhjul. Da må en svensk bil uten blant annet DAB ligge rundt 420

Jeg tror prisen er mer eller mindre korrekt. Sikkert noen som betaler 450k for bilen, selv om den er svensk. Problemet er at bilen annonseres under "biler i utlandet". Ikke så mange som vanligvis søker dette, og det begrenser antall visninger.

Tips: Kjør bilen over grensa, og legg den inn under "biler i Norge". Da skal du se at den blir solgt :)
Eller selg den til en norsk forhandler for 425.000 som gjør jobben for deg.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Limodriver

Skal vi igjen få samme dommedagsprofetiene fra mørkemenn som av en eller annen grunn mener det er forkastelig å selge elbiler med fortjeneste.

Finn.no tillater ikke at annonsører lager annonser for biler en ikke har fått levert. Det er imidlertid ikke noen norske rettsregler som hindrer herr x å inngå en avtale om å selge bilen som blir levert om 2 eller 10 måneder for en pris som er høyere enn herr x skal betale. Dersom noen mener dette er instruks med gjeldende rett er det fint om de refererer til hjemmelen slik vi enfoldige kan ta del i deres hav av kunnskap.

Privatpersoners gevinst ved salg av biler anses skattemessig å være salg av løsøre som er fritatt beskatning (gevinst evt tap). Dette er under forutsetning at salget av biler ikke har et omfang som fjør at det defineres som næring og da er underlagt reglene for beskatning av næringsvirksomhet. Dersom jeg tar fei her også er det fint om de som mener slike salg er skattepliktige for privatpersoner opplyser oss og refererer til relevant hjemmel for beskatning og ikke generelle sysnpunkter basert på eget verdigrunnlag.

navyelsen

Der tar du nok feil. Ifølge skatteetatens punkt om inntekt og realisasjon står følgende:

1.2.2 Realisasjon
Gevinst ved realisasjon av innbo og løsøre som har vært brukt i selgerens bolig eller husholdning er skattefri og tap er ikke fradragsberettiget, jf. sktl. § 9-3 første ledd bokstav a og § 9-4 første ledd, jf. § 9-3 første ledd bokstav a.

Den nevnte unntaksregelen gjelder også privatbiler, moped, mopedbil, motorsykler, snøscootere, campingvogner og fritidsbåter når det ikke er godkjent avskrivninger på dem.

Gevinst ved salg av innbo og løsøre som ikke har vært brukt i selgerens bolig eller husholdning (brukt privat) er skattepliktig etter sktl. § 5-1 annet ledd og tap er fradragsberettiget etter sktl. § 9-4 første ledd. Dette gjelder selv om innboet/løsøret ikke har vært inntektsgivende.

Det vil si at dersom vedkommende kjøper bilen, har den i privat eie i en dag, og selger den neste dag, er det å anse som privat bruk. Det er derfor ikke skattepliktig.

Å selge en bil med fortjeneste som ikke har vært brukt privat er derimot skattepliktig. Det er derfor idiotisk å annonsere biler til salgs før den i det hele tatt er levert. Dette tydeliggjør selgers intensjoner. Hvis skatteetaten finner ut av dette vil de nok kreve sin del av kaka. Sannsynligheten for at det skjer er nok imidlertid liten. Men ville ikke bli overrasket hvis noen som irriterer seg over videresalg tilfeldigvis legger inn et anonymt tips til skatteetaten. Det tryggeste er derfor å vente med å selge bilen til den er overtatt og i privat eie...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Bjoris

Tror nok det blir veldig vanskelig å få solgt disse bilene for 450.000, kanskje de aller første, men nå som M3 kan leveres på kort varsel til nesten den prisen blir det jo helt spinnvilt om mange kan tjene seg store summer på disse bilene. Tenker at 10-30.000 er grei gevinst som er lett å få for de som vil selge fremover.

Ser de som er lagt ut nå ikke har vinterdekk så det er jo litt sykt å selge for 450.000 og så skal du legge på 15.000 for vinterdekk, her snakker vi om 70.000 i gevinst. Uten AP på M3 så er det bare vinterdekkene og met.lakk som skiller deg fra å få en 600 km bil med AWD mot en koreansk "skranglekasse";)

lirekassa

Jeg har lagt ut min på finn, så det stemmer ikke helt at alle som er lagt ut er uten vinterhjul. De er også bestilt direkte fra BOS, så 70 000,- i gevinst er nok et noe upresist estimat.

Model 3 er et godt alternativ for mange, men det der snakker vi over 470 000,- inkludert vinterhjul, uten AP (og adaptive cruise control), samt uten metallic lakk - men med AWD.

Det er fordeler og ulemper med begge biler, men det virker som du tar det for gitt at kvaliteten på Model 3 er uovertruffen sammenlignet med Niro. Det tror jeg det er for tidlig å stadfeste så bastant :)

Bjoris

Den til 445.000 har ikke vinterhjul så my bad!

Jeg vet jeg provoserer litt med "Koreansk skranglekasse":) Det er en fin bil og mye bedre enn PHEV som jeg prøvde før jul, men fortsatt syns jeg rett og slett støyen er så slitsom i den bilen at den ikke frister til langkjøring.

Nå skal vi prøve M3 i morgen så får vi se hva konklusjonen blir. Jeg syns ikke det er vanskelig å forsvare prisforskjellen når du får, app, mye raskere og rimeligere lading, mye raskere bil, mye kulere bil, en bil som går enda mye lengre mv. MEN, så er det de som ikke ønsker eller kan bruke mer enn det eNiroen koster...

Videre har eNiroen sin styrket i høyere sittestilling, den liker jeg veldig godt og det var gode seter i eNiroen foran. Bak syns jeg det var litt liten plass når en ble så imponert der i PHEV. Her tok jeg kraftig i taket, på samme linje som i M3...

Du får sikkert solgt den, lykke til og jeg er jo nyskjerrig selv på hvor greit det går å få solgt disse... Med min 512. plass i køen nå tror jeg at jeg får min for sent til at jeg kan gjøre noe penger på den...  Når jeg får min så har nok M3 MR kommet og om ikke hengerfester har kommet da så har eNiroen en heftig konkurrent i MR ja

lommelun

Sitat fra: tuono på tirsdag 29. januar 2019, klokken 08:31
Etter å ha fulgt med på finn-annonseringen av de modellene som er blitt lansert i år (Kona, Jaguar og, etterhvert, Kia) så kan man konkludere med at om du ikke ønsker en radikalt endret livssituasjon....ja så bør du holde deg unna reservasjonslister for nye elbiler!!

ÅRETS!! :) :) :)

Myrvang

Vurderte å ta ut bilen for å flippe den. Min livssituasjon har forandret seg (på ekte, fikk barn nummer 3 i oktober) men tar ikke sjangsen. Må låne penger, det koster noen tusenlapper i gebyrer, og får jeg ikke solgt den må jeg ut med noen tusenlapper i renter og avdrag. Hadde helt sikkert tjent noen tusenlapper, men fant ut at det vr like greit å droppe det. Blir muligens litt skuffet om bilene går unna for 500.000,- om 2 mnd, men lever nok fint med det uansett.

Så alle som var bak 126 tror jeg det var rykker en plass fremover i køen nå i kveld.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

tuono

Helt ærlig så tror jeg ikke tanken skal plage deg. Du har nok gjort det riktige.

Se situasjonen rundt Kona inne på finn.no nå. Antallet biler har skutt kraftig til værs. prisene har falt betydelig. Til og med disse forhandlerne selger nå med tap om man skal tro prisene enkelte av flipperne inne på Kona-seksjonen og på FB-gupper opererte med (det skal man egentlig ikke).
Tror vi vil se prisene siger ytterligere nedover inntil de gjør et større fall når Niro og TM3 kommer.

Jeg tror at gullalderen for flipping av elbil kom og gikk med Kona. Rett og slett. Fra nå av, og inn i overskuelig framtid (el-bilframtiden altså) er det ikke verdt å ta sjansen på noen av merkene/modellene etter min mening.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA