Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-Niro på Finn.no

Startet av Zuexi, lørdag 12. januar 2019, klokken 16:57

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: navyelsen på torsdag 07. februar 2019, klokken 07:40
Men det spiller også en del rolle for komforten. Kjører til daglig bensinbil. Etter noen minutter begynner det å bli lunk i varmeapparatet, men det tar gjerne 10 min utter, eller 7-8 km kjøring før motoren er varm og anlegget begynner å gi fra seg nok varme til en komfortabel temperatur på kalde vinterdager. Må gjerne kjøre med varme og vifte på max på vei til jobb (18 km/20 min) for å holde komfornivået oppe.

Var derfor en helt ny verden da jeg prøvekjørte eNiro en helg. Fra kald bil tok det 1 minutt før kupeen var varm. Hadde så vidt svingt ut av gårdsrommet og knapt kjørt 300 meter før det ble så varmt i kupeen at jeg måtte skru ned temperaturen. Varmepumpen var dødelig effektiv! Ingen vits med forvarming når den får opp temperaturen på ett minutt!
Om du har en elbil uten VP som ikke blir varm på et minutt så er den dårlig konstruert, eller har en feil. Elkolbene i de fleste elbiler har mer varmeeffekt enn varmepumpene, og starter også raskere enn varmepumpene, så potensialet for å bli raskt varm er høyere med elkolbe enn VP. Flere nyere fossilbiler har også elkolbe nå, for å slippe å vente på at kjølevannet skal varmes av motoren. Men det er også politikk i dette. For eksempel VW har veeeldig moderat bruk av varmeapparatet i e-Golf, går alltid på auto 22 grader, med altfor lav viftehastighet til å få opp varmen til 22 grader, men den sparer masse energi på "å late som". Godt mulig at mange produsenter føler de kan "sløse" litt mer på energien med VP, og derfor ikke er så forsiktige med varmeeffekten. Det er iallfall ikke varmeelementet på 5,5kW som er problemet i e-Golf. Noen som vet hva varmepumpene i diverse elbiler leverer av effekt?

tornaldo

Merkelig at alle private som selger e-Niro på Finn har fått endret livssituasjon. Noe smittsomt mon tro? Bedre å si det som det er, selges fordi man vil tjene en slant på deg som er desperat/dum nok til å kjøpe bilen til overpris.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Mr Oizo

En solgt for 435. Denne har grunnpakken til 26 tusen + metallic til 5 tusen. Med bilpris på 380 koster den altså 411 på veien. En satt ned fra 459 til 449. Her tror jeg han må smi mens jernet er varmt, i løpet av et par måneder kan hele denne fortjenesten være forduftet.
Ikke all verdens å tjene på flipping da, ser ut som dette overhodet ikke blir Kona all over again. I løpet av året vil jeg tro man skal slite med å få selv grunnprisen på denne bilen. 2000 biler skal komme i år, og de andre produsentene leverer langt mer enn det og til lignende priser.

lirekassa

Sitat fra: Mr Oizo på fredag 08. februar 2019, klokken 22:16
En solgt for 435. Denne har grunnpakken til 26 tusen + metallic til 5 tusen. Med bilpris på 380 koster den altså 411 på veien. En satt ned fra 459 til 449. Her tror jeg han må smi mens jernet er varmt, i løpet av et par måneder kan hele denne fortjenesten være forduftet.
Ikke all verdens å tjene på flipping da, ser ut som dette overhodet ikke blir Kona all over again. I løpet av året vil jeg tro man skal slite med å få selv grunnprisen på denne bilen. 2000 biler skal komme i år, og de andre produsentene leverer langt mer enn det og til lignende priser.

Tror det kommer helt an på hva KIA klarer å levere. Det er rapportert om store forsinkelser i England, så det kan fort ramme hele Europa, dog mulig de selger med høyere fortjeneste her - ikke vet jeg. Norge er sagt å være et prioritert marked, så kanskje får de 2000 i løpet av året, men jeg tviler.

Grunnpakka koster 21 495, så den annonsen inneholdt feil, men alt slås sammen som ekstrautstyr sammen med metallic lakk, så sikkert derfor det ble misforståelse.

lirekassa

Sitat fra: tornaldo på fredag 08. februar 2019, klokken 22:04
Merkelig at alle private som selger e-Niro på Finn har fått endret livssituasjon. Noe smittsomt mon tro? Bedre å si det som det er, selges fordi man vil tjene en slant på deg som er desperat/dum nok til å kjøpe bilen til overpris.

Pen måte å si det på. :) Jeg har lagt ut min, men gråter ikke hvis jeg beholder den - det var tross alt den opprinnelige planen. Hvis noen vil kjøpe den for en høy nok pris, så ser jeg verdien i å slippe den til noen andre. Paradoksalt nok så hadde jeg garantert beholdt den om prisen var litt mer nøktern, selv om potensiell gevinst muligens hadde vært høyere. Vi får se...

thomasski

Laveste nå 429000 INK vinterhjul, fra BOS. Her vil nok evt gevinst snus til tap før vi ser våren vel?

arthur

Den til 429.900 er en importbil uten vinterdekk, står ingenting om hverken ladekabler eller matter så fortsatt litt fortjeneste. Min pris blir 377.400 pluss tillegg for lakken og minus 3% rabatt. Blir vel en margin på rundt 60.000 eller noe sånt det. Verdt bryet spør du meg. Ser ellers en som er solgt til 435.000, men selger lar annonsen stå til salget er gjennomført.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: Mr Oizo på fredag 08. februar 2019, klokken 22:16
En solgt for 435. Denne har grunnpakken til 26 tusen + metallic til 5 tusen. Med bilpris på 380 koster den altså 411 på veien. En satt ned fra 459 til 449. Her tror jeg han må smi mens jernet er varmt, i løpet av et par måneder kan hele denne fortjenesten være forduftet.
Ikke all verdens å tjene på flipping da, ser ut som dette overhodet ikke blir Kona all over again. I løpet av året vil jeg tro man skal slite med å få selv grunnprisen på denne bilen. 2000 biler skal komme i år, og de andre produsentene leverer langt mer enn det og til lignende priser.
Er ikke uenig, MEN, slik var det med Kona også helt i starten, det tok litt tid før de var 50k opp. Spørsmålet er hvor mange av de som har bestilt  som har tenkt å bare flippe.

Trond.m

Sitat fra: thomasski på lørdag 09. februar 2019, klokken 08:04
Laveste nå 429000 INK vinterhjul, fra BOS. Her vil nok evt gevinst snus til tap før vi ser våren vel?
Det er vel som å tro på julenissen. Det vil være lang leveringstid og få eller ingen konkurrenter en god stund ennå.

hELgenen

Mange vurderer å hoppe over på TM3. Så noen alternativer er det jo. Gitt opp Kia selv,men står fortsatt på listen..men når de event. Ringer hopper jeg av. Tror mange som står på listen gjør noe tilsvarende. Den reelle etterspørselen antar jeg er mindre enn kø listen indikerer. Dessuten vet vi at TM3 kommer med en billigere variant snart,og Opel vil levere en haug med billige elbiler til høsten...noe nesten ingen har fått opp øyene for ennå.. Det er mye på gang kommende høst....

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Trond.m

Mange på elbilforum vurderer nok Model 3, men jeg tror likevel de fleste vurderer e-Niro som et tryggere valg. Har selv en Model 3 i bestilling, men synes det har vært mye rot, feilinformasjon både i forhold til bilens spesifikasjoner og kontraktsbetingelser. Tror jeg hopper av og ber om å få tilbake pengene. BOS er ikke perfekte, men i en annen klasse enn Tesla.

trykkertor

Dette skjer neste ved hver lansering.
Noen "hater" flipperne og snakker ned "gevinsten" til å snart bli tap. Så bare hopp ut av køen i stedet for å ta bilen ut.
Ser jo ut som til og med Ampera-e kan tas ut og fås noen få tusen i gevinst på.

Så glemmer folk en annen viktig ting, hver enda bidige gang.
Når en ny modell lanseres, lover forhandler stor tilgang på biler fremover. Vi har ved Ampera-e, Kona Electric sett at dette slår motsatt ut. Det kommer noen få hundre med det samme, så pipler det ut langt færre enn lovet.

Noen skriver om Tesla Model 3 skal oversvømme markedet. Det gjør den sikkert. Men formfaktoren på den tiltaler slett ikke alle. Heller ikke serviceapparatet, garantiene, sittestilling, lasteluke, osv.....

Vi så på Kona Electric. De første flipperne, fikk en del gevinst, så gikk fortjenesten ned en stund, inntil markedet skjønte at her var det langt mindre tilgang på bilen enn man trodde. Så skvatt den rimelig høyt opp igjen.
Tror Kona Electric vil stabilisere seg rundt 400.000,- merket, og e-Niro rundt 430.000,- merket.
Så får flipperen selv vurdere om de skal ta den enkle lille prosessen med å legge en ny bil på finn og tjene 10.000-40.000,-

Skjønner at folk bak i køen vil flipperne skal trekke seg.
Skjønner samtidig at folk som har stått lenge i kø og ombestemt seg, likevel velger å ta ut, og aldri så liten fortjeneste, i stedet for å hoppe ut av køen.

Så langt har de som maste på Kona Electric "snart" ikke vil gi fortjeneste, tatt feil. Og de har allerede mast i flere måneder.
Dette maset skal vi helt sikkert få fremover også. Men ingen vet markedet, og markedet bestemmer.
Bare ett lite nyss fra regjeringen om en eller annen prisoppgang på el-biler, mini-avgift, eller noe annet. Så kommer køene til å "eksplodere igjen".

Nå vet jeg ikke om Kona Electric har åpnet for bestilling igjen.
Nå vet jeg ikke om Ampera-e har åpnet for bestilling igjen.
Jeg vet at e-Niro fortsatt er lukket for bestilling.

Så det å si at folk likevel kan stille seg i kø og betale ny-pris, er faktisk per dags dato ikke mulig på noen av bilmerkene.
Og, jeg er ganske sikker på at e-Niro skal ha en liten prisoppgang som vi har sett de andre modellene fikk, rimelig kort tid etter lansering.

arthur

Sitat fra: trykkertor på lørdag 09. februar 2019, klokken 10:36

Nå vet jeg ikke om Kona Electric har åpnet for bestilling igjen.


Joda;

Den helt nye KONA electric kan nå bestilles hos din Hyundai-forhandler. Aktuell forventet levering er fra andre halvår 2020 for nye bestillinger gjort etter 2. juli 2018. Endringer vil kunne forekomme. Din forhandler vil ta kontakt med deg vdr. leveringssituasjonen etter at bestilling er lagt inn. Hyundai Motor Norway tar forbehold om prisjustering på nye bestillinger.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

tornaldo

Sitat fra: trykkertor på lørdag 09. februar 2019, klokken 10:36
Dette skjer neste ved hver lansering.
Noen "hater" flipperne og snakker ned "gevinsten" til å snart bli tap. Så bare hopp ut av køen i stedet for å ta bilen ut.
Ser jo ut som til og med Ampera-e kan tas ut og fås noen få tusen i gevinst på.
..........
.......... osv..

Men situasjonen er jo en helt annen nå i løpet av noen uker med tusenvis av TM3 på vei. Det har vi ikke erfaring med fra tidligere. El-bil kjøpere virker å være villige til å gå litt på akkord med seg selv, og akseptere noen avvik fra det man i utgangspunktet ønsker. Mange vil hoppe av køen, og går for en TM3 i stede for e-Niro. Det sier seg selv. Akkurat hvordan det vil påvirke flippeprisene, er jo vanskelig å spå. Det vil jo uansett være en del som vil ha e-niro i stede, spesielt de som ikke er så glad i minimalistisk design, og vil ha noe som ligner bilen de kjører i dag. Mange er ganske konservative. Hvis Kia fortsetter å levere i snilefart, vil kanskje etterspørselen opprettholdes, og folk kan få sin tullepris en stund til (full forståelse for de som ser muligheten til å tjene penger på å selge bilen med en gang).

Personlig gikk jeg faktisk for en brukt Model S, i stede for e-Niro, siden jeg er et godt stykke bak i køen. Model 3 uaktuell pga fravær av mulighet til å ha hundebur.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA