Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Niro overtakelse

Startet av Nakh, onsdag 09. januar 2019, klokken 17:06

« forrige - neste »

Cral

Sitat fra: chriso89 på søndag 13. januar 2019, klokken 16:15
Kø nummer kan ikke overtaes. Bil må hentes ut og kjøpes av orginal kjøper og så brukt selges

Det finnes en fungerende vei rundt det.

Person 1 har kønummer
Person 2 vil kjøpe bilen
Person 1 og Person 2 blir enige om pris.
Person 1 setter opp Person 2 som medeier på bilen. Og tegner en kjøpskontrakt seg mellom.
"bla bla bla når bilen er tatt ut, skal Person 2 få overta bilen for kr xx.xxx"
Person 2 betaler for bilen til forhandler iht sum på kontrakt (person 2 står jo som medeier, så person 1 kan ikke selge bilen uten at person 2 må godkjenne hos vegvesenet)
Person 2 betaler summen som står på kjøpskontakt dem i mellom
Person 1 overfører eierskap på vegvesen.no til person 2.

Man har en kontrakt i sitt navn, så man får lånt penger til bilen
Man har en kontrakt mellom personene som gjør at begge har sitt i orden

Alle blir fornøyde (bortsett fra de bak Person 1 i køen, som føler at Person 2 snek, men om Person 1 hadde tatt ut bilen til seg selv, så hadde vel de hatt samme plassen... )

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Nakh

Haha, skjønner. Man får gjøre det på den enkleste måten, den måten der virker litt innviklet.

Spør igjen. Er det noen som kan selge sin reservasjon/bil til meg uten overpris? Selvfølgelig betaler jeg litt så en kommer ut av det på en grei måte.

MikkeBoomBoom

Vi går for Model 3 i stedet, så om du vil overta "vår" plass så er det bare å svare på meldingen jeg sendte deg på forumet :)

Nakh

Hei alle sammen. Prøver en siste gang. Hvis det er noen som vurderer å kansellere sin bestilling eller som vil selge sin E niro så er jeg mer en villig til å ta over bilen. Trenger som nevnt større plass og har fått bekreftet at det er plass til 3 seter i baksetet. Kan som nevnt godtgjøre en eventuell avtale. Ta kontakt enten her eller via personlig melding.

arthur

Hvis du går inn på finn.no så ligger det flere slike biler for salg. Se både under biler i Norge og biler i utlandet. Lykke til!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

HCO

Sitat fra: Nakh på torsdag 24. januar 2019, klokken 15:06Spør igjen. Er det noen som kan selge sin reservasjon/bil til meg uten overpris? Selvfølgelig betaler jeg litt så en kommer ut av det på en grei måte.
Jeg er litt usikker på hva du mener med overpris. Som vist her på forumet, vil det være nærmest umulig å få norsk First Edition ferdig på veien for under 400.000, inkludert vinterhjul. De fleste vil oppleve å havne på 410-420.000.

Det er en del arbeid og en viss økonomisk risiko ved å ta ut en bil i denne prisklassen for videresalg (uansett om man har kjøper på hånden). Det holder at Nissan eller VW plutselig annonserer at de vil komme med en matchende bil til lavere pris, så vil det være umulig å selge e-Niro uten tap. Tesla Model 3 Mid-Range (som snart kan bestilles i Norge) vil også påvirke bruktprisene på f.eks e-Niro og Kona EV.

Jeg ser på finn.no at de første norske bilene er lagt ut til ca. 450.000 fullt utstyrt. Jeg synes ikke det er urimelig at man sitter igjen med 30-40.000 i fortjeneste for arbeidet og risikoen. Det beste her vil være å la markedet bestemme, gjennom at de som velger å ta sjansen casher ut bil og selger på finn.no for det den kan selges for.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

navyelsen

Sitat fra: HCO på fredag 01. februar 2019, klokken 10:03
Jeg synes ikke det er urimelig at man sitter igjen med 30-40.000 i fortjeneste for arbeidet og risikoen.

Arbeid? Hvor mye arbeid er det å reservere en bil, velge farge og vinterdekk, lage finn-annonse og selge videre? Med 50.000 i fortjeneste gir dette en eksepsjonelt god timespris for "arbeidet".

Risiko? Hvor stor risiko er det å kjøpe en bil når det står 6000 på venteliste? Bilen blir lett videresolgt, i verste fall til innkjøpspris hvis det plutselig skjer noe mirakuløst på ebilmarkedet. Men da har du heller ikke tapt noe, så risikoen er svært lav.

For øvrig: med storkunderabatt (f.eks. Agrol) får du noen prosenter i avslag. Ny og fullspekket bil kan derfor kjøpes inn for under 400.000 inkludert metallic, matter og originale vinterdekk. Henter du i Drammen og slipper leveringskostnader er det også mulig å få med soltak og fortsatt komme under 400.000.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

lirekassa

Hvis du bruker Agrol-rabatt og videreselger, så er det karantene i etterkant, men ja - det er mulig å snike seg under kanskje med den eller andre avtaler.

Cral

Sitat fra: navyelsen på fredag 01. februar 2019, klokken 10:16
For øvrig: med storkunderabatt (f.eks. Agrol) får du noen prosenter i avslag. Ny og fullspekket bil kan derfor kjøpes inn for under 400.000 inkludert metallic, matter og originale vinterdekk. Henter du i Drammen og slipper leveringskostnader er det også mulig å få med soltak og fortsatt komme under 400.000.

Agrol har en klausul på at du ikke har lov å selge bilen videre de første 6 mnd.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

arthur

1. bedriver Agrol kontroll på dette?
2. hva skjer hvis man allikevel gjør det

Venter selv på en niro om et par måneder, og hvis jeg kan tjene gode penger på videresalg vil jeg absolutt vurdere det, hvis ikke beholder jeg den selv.Å selge den til marginal fortjeneste nå og stå mellom med usikkerhet som noen her synes er ok for peanøttervil jeg for egen del aboslutt ikke vurdere!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Nakh

Veldig uenig i måten du fremstiller risikoen på. Enig med navyelsen, det er ikke så mye jobb som du skal ha det til. Det jeg har etterspurt er hvis det er noen som vurderer å kansellere bilen eller som rett og slett ikke har behov for E-niro lenger pga. endret behov. Tanken var at jeg på FORHÅND kunne skrive kontrakt på at jeg tar bilen uansett for et avtalt beløp (prisen bilen er kjøpt for + godtgjørelse), på den måten sitter eier med null risiko (bortsett fra levering), mens kjøper i dette tilfelle meg sitter med risiko pga. de faktorene du nevner med TM3 osv.

Sitat fra: HCO på fredag 01. februar 2019, klokken 10:03
Sitat fra: Nakh på torsdag 24. januar 2019, klokken 15:06Spør igjen. Er det noen som kan selge sin reservasjon/bil til meg uten overpris? Selvfølgelig betaler jeg litt så en kommer ut av det på en grei måte.
Jeg er litt usikker på hva du mener med overpris. Som vist her på forumet, vil det være nærmest umulig å få norsk First Edition ferdig på veien for under 400.000, inkludert vinterhjul. De fleste vil oppleve å havne på 410-420.000.

Det er en del arbeid og en viss økonomisk risiko ved å ta ut en bil i denne prisklassen for videresalg (uansett om man har kjøper på hånden). Det holder at Nissan eller VW plutselig annonserer at de vil komme med en matchende bil til lavere pris, så vil det være umulig å selge e-Niro uten tap. Tesla Model 3 Mid-Range (som snart kan bestilles i Norge) vil også påvirke bruktprisene på f.eks e-Niro og Kona EV.

Jeg ser på finn.no at de første norske bilene er lagt ut til ca. 450.000 fullt utstyrt. Jeg synes ikke det er urimelig at man sitter igjen med 30-40.000 i fortjeneste for arbeidet og risikoen. Det beste her vil være å la markedet bestemme, gjennom at de som velger å ta sjansen casher ut bil og selger på finn.no for det den kan selges for.

HCO

Enhver må gjøre sine egne vurderinger. Min vurdering er at det ligger en viss risiko å forplikte 400.000 kroner (pluss/minus) for en bil man ikke skal ha selv.

@Nahk: En annen side av denne saken er at du her ber om å få snike i en kø som andre har vært våkne nok til å stille seg i, og at du mener den som overlater plassen til deg skal gjøre det uten (eller med minimal) kompensasjon. Det er ikke sikkert de lenger bak i køen synes det er greit.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Nakh

Jeg personlig synes det er et helt feil perspektiv å se det på, flere er sikkert uenige med meg. Den som står i kø, står i kø pga. en selv. Altså fordi en trenger bilen selv og skal bruke den selv eller skal selge den videre med fortjeneste, i begge tilfellene tar en ut bilen SELV. Hva den personen velger å gjøre med bilen ETTER at den er tatt ut er opptil en selv, og er ikke å snike for du tar ikke plassen til en person, men du kjøper en bil av en person som sto i køen der han sto. Det er som å stå i køen butikken for å kjøpe Playstation 5 (selvom den ikke har kommet enda), når en har kjøpt produktet velger den person selv hva den vil gjøre med det. Hadde det vært en forhandler som hadde plassert en vilkårlig person foran i køen (helt ny person som ikke har fulgt bestilingskriteriene) slik at alle de som allerede står i køen rykker ett nummer bak er det å snike.

Derfor så er det slik, hvertfall for min del som ikke står i kø fordi jeg helt ærlig ikke har fulgt KIA prosessen og bestillingen, men fordi min Leaf er for liten pga. familieforøkelse nå har behov for en Kia (større bil og en jeg har råd til). Som jeg har sagt hvis det er noen som vil ta ut bilen og selge til meg pluss at jeg kompenserer slik at en ikke skal tape på det synes jeg det er fair.

Sitat fra: HCO på mandag 04. februar 2019, klokken 13:35
Enhver må gjøre sine egne vurderinger. Min vurdering er at det ligger en viss risiko å forplikte 400.000 kroner (pluss/minus) for en bil man ikke skal ha selv.

@Nahk: En annen side av denne saken er at du her ber om å få snike i en kø som andre har vært våkne nok til å stille seg i, og at du mener den som overlater plassen til deg skal gjøre det uten (eller med minimal) kompensasjon. Det er ikke sikkert de lenger bak i køen synes det er greit.

navyelsen

Ikke helt enig med resonnementet ditt:

La oss si at du står i kø i en butikk for å kjøpe Playstation 5. Det er flere hundre mennesker i køen, og alle har ventet LEEEENGE! Så kommer plutselig nye Xbox 720 for salg (Tesla model 3), og det er nesten ingen i Xbox køen. En av personene langt fremme i Playstation-køen finner derfor ut at han slett ikke ønsker Playstation 5, og vil heller gå for nye Xbox. Han trer derfor fint ut av køen.

All fornuft tilsier nå at alle bak vedkommende rykker ett skritt nærmere og lenger frem i køen.
Det du skisserer er derimot at man tar inn en tilfeldig forbipasserende på gata, og plasserer ham på køplassen til han som nettopp gikk.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Nakh

Hehe, uten å gjøre om dette til en stor sak.

Når du velger å kjøpe noe, og det du velger å kjøpe er ettertraktet vil det være kø. Du selv velger enten å stå i den køen eller ikke. Når du steller deg i køen vil du for eks. ha nummer 50. Det betyr at du har et valg på om du vil stå i køen (selvom du er 50) eller hoppe ut, og tenke det er ikke verdt det. Velger du å stå i køen betyr det at det er 50 stk foran deg og du aksepterer dette, noe som betyr at det er 50 personer som får produktet før deg (det er forutsetningen), sånn at du aksepterer at 50 stykker får PS5 før deg. Etter at 25 stk har fått sin PS5 velger de selv om de vil selge den, prøve den i en dag og selge den, eller beholde den.

Hvis du velger å avbestille (gå ut av køen) er det ditt valg, men hvis du velger å "hjelpe" en som har behov for produktet er det også ditt valg. Du stelte ikke deg i køen for moroskyld (med mindre en har fritidsproblemer) så om du selger produktet videre til noen andre ETTER Å HA TATT  UT PRODUKTET så har du fulgt spillereglene for å stå i kø, siden du ikke sniker, men du følger forutsetningen om at så og så mange står foran og skal få produktet før deg. Som jeg nevnte hvis du kjenner en forhandler eller kjøper deg inn i en kø hvor de andre som stå før deg rykker bakover SÅ ER DET SNIKING.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA