Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremseeffekt i vinterhalvåret

Startet av vidolsen, fredag 04. januar 2019, klokken 23:57

« forrige - neste »

vidolsen

Hei, jeg har en e-Golf 2015 med standard sommerfelger og 15-tommer vinterfelger.

Fra og med den 2. vintersesongen begynte jeg å få problemer med bremsene. Noen ganger, særlig en typisk vinterdag i Bergen, med noen plussgrader og regn, gir bremsene ingen effekt i det hele tatt ved oppstart om morgenen. Bremsene må pumpes kraftig før de kan brukes. Jeg skjønner at dette har med rust og/eller vannbelegg på bremseskivene å gjøre. Men dette er min syvende bil, og jeg har aldri hatt dette problemet på tidligere biler.

Er det andre som har samme problem?
e-Golf levert 18.05.15.

elektrolux

Ville hørt med forhandleren om dette. Tror ikke problemet ditt er relatert til skivene. Bremsemodulen på VW er en svært avansert enhet som alltid forsøker å regenerere før bruk av mekanisk brems, og det kan være noe med det å gjøre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

vidolsen

Takk for svar. Jeg har snakket med Møller om dette, og de sier bare at det er normalt og at jeg må bremse hardt innimellom. Men hvis ingen andre har der samme problemet, må det jo være noe galt.
e-Golf levert 18.05.15.

geear

Det er normalt med redusert bremseffekt hvis skivene rett og slett er våte, men så er det vel ikke akkurat normalt at de er direkte våte heller. Dette merkes best på sykkel. Har ikke opplevelse av uventet dårlig bremseeffekt på vår.

Håvar

Jeg har opplevd det samme. Må nesten stå på bremsen for å få noe særlig effekt. Det var så ille at når jeg la all kraft på bremsepedalen fikk jeg ikke til å utløse ABS på slapsevått føre. På lørdag kjørte jeg en tur på øde vei og akselererte/bråbremset mange ganger for å få opp temperaturen på skiver og klosser og slite av litt belegg. Etter 3-4 oppbremsinger bet de skikkelig.

Du er sikkert for gjerrig på bremsen, akkurat som meg  :)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

jorgror

Jeg kjører Golf GTE, og har opplevd akkurat samme problemet. Det løses best med noen harde oppbremsingen. Den beste måten å slite av belegget er å trekke opp å holde håndbrekk knappen i litt fart. Da settes bremsene til sitt maksimale samt 0 regen. Pass på at bilen bremser veldig hardt så ikke ha noen biler bak deg. ABS fungerer fint med «håndbrekk brems».
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

KjellG

Temaet er diskutert her også: https://elbilforum.no/index.php?topic=44374.0

Er ikke bremsene på eGolf og Golf de samme? Eneste forskjell er da at bremsene på eGolf brukes noe mindre. Regenerering er ikke sammenbygget med bremsene har ingenting med bremsene å gjøre, men fører til mindre bruk av bremsene.

Selv holder jegakbremsene rustfrie ved å jukke litt lett med håndbrekket på slutten av hver tur. I tillegg trekker jeg det lett til og kjører litt. Dette fungerer bare på biler der håndbrekket fungerer mot de vanlige skivene.

Håvar

Bremsekomponentene antar jeg er svært like, men mulig litt kraftigere siden egolf er en god del tyngre enn fossil-golf.
Men det er en vesentlig forskjell i virkemåte, så bremsene kan allekvel ikke sammenlignes. Når en trår lett på bremsepedalen på egolf får en kun regenerering (gitt at batteri ikke er veldig kaldt eller fulladet). Først ved litt kraftigere trykk på pedalen tar bremsene tak, så det er masse elektronikk som er inne og føler og styrer når en  tråkker på bremsepedalen.

Brekket er i tillegg elektrisk, det er kun av og på med bryter så det er ikke så lett å "file" skivene med håndbrekket.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

KjellG

Hva skjer med regenerering når en kjører unnabakke uten å bremse? Mao, er regenerering i det hele tatt koblet til bremsene?

Elektrisk håndbrekk, triste saker. Manuelt, gammeldags gir mulighet for å massere bremsene og dermed holde den mer i orden og erenklere slik at en er tryggere på at de funksjonerer. Imo et tilbakskritt.

En får håpe at dette med bremser blir et så stort problem med elbil at bremsene blir bygget rustfrie. Det er meningsløst å måtte bytte skiver hvert 2. år og imellomtiden ha hatt dårlige bremser et helt år.

mobie

Etter å ha vært innom vaskehallen er det et typisk problem hos meg at jeg må pumpe på bremsepedalen som du beskriver når jeg skal stoppe i krysset ut derfra, så jeg vil tro at teorien om våte bremsecalipere kan stemme i noen tilfeller. Men dette er vanligvis noe jeg bare erfarer i de tilfellene etter å ha vasket bilen. Bor selv i Bergen.

Håvar

Sitat fra: KjellG på mandag 18. februar 2019, klokken 10:19
Hva skjer med regenerering når en kjører unnabakke uten å bremse? Mao, er regenerering i det hele tatt koblet til bremsene?

Elektrisk håndbrekk, triste saker. Manuelt, gammeldags gir mulighet for å massere bremsene og dermed holde den mer i orden og erenklere slik at en er tryggere på at de funksjonerer. Imo et tilbakskritt.

En får håpe at dette med bremser blir et så stort problem med elbil at bremsene blir bygget rustfrie. Det er meningsløst å måtte bytte skiver hvert 2. år og imellomtiden ha hatt dårlige bremser et helt år.

Selve regenereringen skjer gjennom elmotoren, så det har ingen fysisk sammenheng med bremsene.

Ellers enig i at det er litt teit å komplisere noe enkelt som fungerer godt. Manuelt håndbrekk har også nytteområder i nødsituasjoner enn elektrisk.

Bremseskivene var jo nærmest rustfrie før i tiden da de inneholdt asbest..
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Oddaa

Sitat fra: Håvar på mandag 18. februar 2019, klokken 20:47
Ellers enig i at det er litt teit å komplisere noe enkelt som fungerer godt. Manuelt håndbrekk har også nytteområder i nødsituasjoner enn elektrisk.

Det elektriske håndbrekket er jo 40 ganger mer effektivt i en nødsituasjon enn et manuelt som knapt kan stoppe bilen?



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Vronn

Lad batteriet helt opp (100%), kjør da i 5 - 10 km/t og trykk forsiktig inn bremsepedalen samtidlig som du holder farten. Da hører du bremsene tar og skraper av rust på skivene. Samme funker også med fullt batteri og «kø kjøre» ned en bakke (samme fart her også). Siden batteriet er fullt regenereres ikke noe tilbake til batteriet og d er bremsene som tar. Er så heldig at jeg jobber der jeg har den kø kjøringa rett ut fra jobb. Nidar og strindheimtunnellen for de som er kjent i Trondheim, mine bremseskiver er fortsatt fine etter 3 år.

Håvar

Sitat fra: Oddaa på mandag 18. februar 2019, klokken 22:23
Sitat fra: Håvar på mandag 18. februar 2019, klokken 20:47
Ellers enig i at det er litt teit å komplisere noe enkelt som fungerer godt. Manuelt håndbrekk har også nytteområder i nødsituasjoner enn elektrisk.

Det elektriske håndbrekket er jo 40 ganger mer effektivt i en nødsituasjon enn et manuelt som knapt kan stoppe bilen?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, men det krever at folk vet at det finnes og hvordan det brukes. Tok en spørrerunde blant kollegaer med elbrekk på diverse biler, men bare én av 8 kjente til nødbremsefunksjonen.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

lars667

Sitat fra: Håvar på mandag 18. februar 2019, klokken 20:47
Sitat fra: KjellG på mandag 18. februar 2019, klokken 10:19
Hva skjer med regenerering når en kjører unnabakke uten å bremse? Mao, er regenerering i det hele tatt koblet til bremsene?

Elektrisk håndbrekk, triste saker. Manuelt, gammeldags gir mulighet for å massere bremsene og dermed holde den mer i orden og erenklere slik at en er tryggere på at de funksjonerer. Imo et tilbakskritt.

En får håpe at dette med bremser blir et så stort problem med elbil at bremsene blir bygget rustfrie. Det er meningsløst å måtte bytte skiver hvert 2. år og imellomtiden ha hatt dårlige bremser et helt år.

Selve regenereringen skjer gjennom elmotoren, så det har ingen fysisk sammenheng med bremsene.

Ellers enig i at det er litt teit å komplisere noe enkelt som fungerer godt. Manuelt håndbrekk har også nytteområder i nødsituasjoner enn elektrisk.

Bremseskivene var jo nærmest rustfrie før i tiden da de inneholdt asbest..

Trodde det var bremseklossene som inneholdt asbest jeg...
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA