Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremseeffekt i vinterhalvåret

Startet av vidolsen, fredag 04. januar 2019, klokken 23:57

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Håvar på tirsdag 19. februar 2019, klokken 07:03
Sitat fra: Oddaa på mandag 18. februar 2019, klokken 22:23
Sitat fra: Håvar på mandag 18. februar 2019, klokken 20:47
Ellers enig i at det er litt teit å komplisere noe enkelt som fungerer godt. Manuelt håndbrekk har også nytteområder i nødsituasjoner enn elektrisk.

Det elektriske håndbrekket er jo 40 ganger mer effektivt i en nødsituasjon enn et manuelt som knapt kan stoppe bilen?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, men det krever at folk vet at det finnes og hvordan det brukes. Tok en spørrerunde blant kollegaer med elbrekk på diverse biler, men bare én av 8 kjente til nødbremsefunksjonen.

Det varierer sikkert fra bil til bil, men det jeg har hatt av manuelle brekk (som ikke har vært skrotbiler) har gitt mulighet for mye kraftigere brems enn de elektriske.
Dvs. de bilene jeg har hatt med el brekk bremser mye svakere enn hva jeg kunne få til med det manuelle brekket om jeg dro til.
Men da sammenligner jeg 3 Teslaer og en Passat med el brekk vs Golf, 3 stk Saab 9-5 og en Citroen med manuelt brekk. Tar forbehold om at det kan være annerledes på andre modeller.

Ift nødbrems vil jeg dog tro de elektriske er bedre ettersom de er svakere og man ikke risikerer like lett å låse bakhjulene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jorgror

Elektrisk håndbrekket i VW aktiverer nødbrems hvis brukt i fart. Det vil si at alle bremseklosser trykker med maksimal kraft slik at ABS slår inn. Dette er maksimal bremseeffekt bilen kan oppnå. Et manuelt håndbrekk har ikke i nærheten av denne effekten. Jeg anbefaler alle å gjøre seg kjent med denne funksjonen selv på et trykt område.

Jeg synest denne kraftige oppbremsingen fungerer fint for å slite ned rust/salt på bremsene på min GTE.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Øyvind.h

Ok. Da er det noe nytt på VW da det ikke var slik i 2012. Gjelder antakelig VAG generelt også på nye biler da.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Håvar

Sitat fra: lars667 på tirsdag 19. februar 2019, klokken 08:14
Sitat fra: Håvar på mandag 18. februar 2019, klokken 20:47
Sitat fra: KjellG på mandag 18. februar 2019, klokken 10:19
Hva skjer med regenerering når en kjører unnabakke uten å bremse? Mao, er regenerering i det hele tatt koblet til bremsene?

Elektrisk håndbrekk, triste saker. Manuelt, gammeldags gir mulighet for å massere bremsene og dermed holde den mer i orden og erenklere slik at en er tryggere på at de funksjonerer. Imo et tilbakskritt.

En får håpe at dette med bremser blir et så stort problem med elbil at bremsene blir bygget rustfrie. Det er meningsløst å måtte bytte skiver hvert 2. år og imellomtiden ha hatt dårlige bremser et helt år.

Selve regenereringen skjer gjennom elmotoren, så det har ingen fysisk sammenheng med bremsene.

Ellers enig i at det er litt teit å komplisere noe enkelt som fungerer godt. Manuelt håndbrekk har også nytteområder i nødsituasjoner enn elektrisk.

Bremseskivene var jo nærmest rustfrie før i tiden da de inneholdt asbest..

Trodde det var bremseklossene som inneholdt asbest jeg...

Det har du vel helt rett i.. Gir ikke mening å dytte flammehemmende stoffer i en metallegering :angel:

Sitat fra: jorgror på tirsdag 19. februar 2019, klokken 09:09
Elektrisk håndbrekket i VW aktiverer nødbrems hvis brukt i fart. Det vil si at alle bremseklosser trykker med maksimal kraft slik at ABS slår inn. Dette er maksimal bremseeffekt bilen kan oppnå. Et manuelt håndbrekk har ikke i nærheten av denne effekten. Jeg anbefaler alle å gjøre seg kjent med denne funksjonen selv på et trykt område.

Jeg synest denne kraftige oppbremsingen fungerer fint for å slite ned rust/salt på bremsene på min GTE.
Ja, bremseeffekten er overlegen et manuelt håndbrekk og jeg antar en får full effekt på alle fire hjul. Jeg ser allikevel ikke helt nytteverdien, for så lenge denne nødbremsen fungerer vil jo "pedalbrems" også fungere fint. Med et manuelt brekk kan en f.eks. lure bilen rundt i revers om en ikke kommer opp en lang bakke, fremfor å rygge hele veien ned igjen (men det er vel for spesielt interesserte  8) )
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

KjellG

Sitat fra: Oddaa på mandag 18. februar 2019, klokken 22:23
Sitat fra: Håvar på mandag 18. februar 2019, klokken 20:47
Ellers enig i at det er litt teit å komplisere noe enkelt som fungerer godt. Manuelt håndbrekk har også nytteområder i nødsituasjoner enn elektrisk.

Det elektriske håndbrekket er jo 40 ganger mer effektivt i en nødsituasjon enn et manuelt som knapt kan stoppe bilen?



Sent from my iPhone using Tapatalk

For det første skal du i en panikksituasjon finne ut hvorduskal trykke på «iPAD'en» og i hvilken meny. Videre, jeg trekker uten problemer manuelt håndbrekk til hjullåsing, da trenger jeg ikke de 39 ytterligere gangene.
Husker ikke detaljene, men broderen kavet noe viderverdig for å komme ut av et snøhøl med nymotens brekk som han måtte «lure». Han er en meget erfaren yrkessjåfør.
Mitt inntrykk er at el-bilkjørere ville være best tjent med manuelt håndbrekk som går på de vanlige driftsbremseskivene. Med litt kjærlig pleie kan en da holde rust på bakskivene unna.

Oddaa

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. februar 2019, klokken 09:16
Ok. Da er det noe nytt på VW da det ikke var slik i 2012. Gjelder antakelig VAG generelt også på nye biler da.
Det var i alle fall sånn på passaten jeg kjøpte i 2006, min første bil med elektrisk brekk, og har vært sånn på alle biler jeg har eid siden (VW, Audi, Volvo). Meget effektiv nødbrems.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Oddaa

Sitat fra: KjellG på tirsdag 19. februar 2019, klokken 17:52
For det første skal du i en panikksituasjon finne ut hvorduskal trykke på «iPAD'en» og i hvilken meny.
Foretrekker en fysisk bryter.

Det er vel kun Tesla som av en eller annen grunn (spare 5 dollar?) har valgt bort dette?



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Radiobil1

Stort sett holdt bremseskiver bilens levetid for de fleste biler.
Nå er det forbruk. De slår seg skjeve veldig fort, ved varme skiver og mye vann i veibanen.


Så noe må ha skjedd med metall legegingen i skivene, samt at vi nok har fått bedre klosser, som gir bedre bremsevirkning og derved varmere bremser.


Men før var det jo mye trommelbremser bak, som på up! Der ble det mye støv og skitt inni, og dårligere virkning.


Men for å holde bremsene i form så trenger man å panikkbremse med vilje. Med så mye elektronikk med morsomme forkortelser i nyere biler, så er jo det helt ufarlig. Kjør i 80 og klem bremsen i bunn. Da lærer,du også bilen å kjenne i slike situasjoner. NB Husk å sjekke det er klart bak og mot hvis bilen skulle dra litt til siden.

stefse

Det tar nok litt tid før vi får fornuftige løsninger på dette. Kraftigere regen og dumping av strøm til motstander med radiator, (Du finner slike på taket av lokomotiver)hvis batteriet skulle være fullt, er anbefalte løsninger fra Hr. Ingeniøren. Da kunne man klart seg med små bremser til nød og parkeringsbruk.

Ellers så kan et tips være å bremse med venstrefoten og så gi gass, i den rekkefølgen. Da vil kun mekaniske bremser være aktive. Det anbefales å trene på venstrefotbremsing først, dersom man ikke behersker dette.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jonrb

Sitat fra: stefse på onsdag 20. februar 2019, klokken 19:28
Ellers så kan et tips være å bremse med venstrefoten og så gi gass, i den rekkefølgen. Da vil kun mekaniske bremser være aktive. Det anbefales å trene på venstrefotbremsing først, dersom man ikke behersker dette.

Sett girvelgeren i N først så kan du gi litt gass først og så trimme bremsene med venstrefoten.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

EvOslo

Sitat fra: jonrb på mandag 25. februar 2019, klokken 10:02
Sitat fra: stefse på onsdag 20. februar 2019, klokken 19:28
Ellers så kan et tips være å bremse med venstrefoten og så gi gass, i den rekkefølgen. Da vil kun mekaniske bremser være aktive. Det anbefales å trene på venstrefotbremsing først, dersom man ikke behersker dette.

Sett girvelgeren i N først så kan du gi litt gass først og så trimme bremsene med venstrefoten.

Dette er riktig måte å gjøre det på. Prøvde å bremse med venstre og gasse med høyre en gang. Det fungerte dårlig, bilen skrudde seg av og ville ikke skru seg på før etter 5 min.

Milk

Rett etter oppstart er det null bremseffekt på min E-Golf. Hvis bilen står i en skråning og jeg trykker på startknappen, og umiddelbart setter girspaken i D, begynner bilen å trille (hvis ikke brekk er på). Det tar ikke lang tid før jeg kjenner at bremsepedalen siger inn og bremseeffekt oppnås. Men dette er en ganske ubehagelig opplevelse ved parkering på trange steder.
Tok dette opp ifm service, Møller mener alt er i orden, men vil ikke bekrefte at det skal være slik...
Er det noen andre E-Golf eiere som opplever dette?

KjellG

På en bil med vanlig vakuumforsterker er dette helt vanlig. Ved start har en bremser, men ingen forsterker idet vakuum ikke er opparbeidet. En må derfor gjøre hele bremsearbeidet med foten. En kan forsøke å taue en slik bil uten motoren i gang, en må tråkke voldsomt, men bremsene er fullt i orden og det bremser om en bare tråkker. Tilsvarende med servostyring uten motoren i gang, blytung.

Hvordan iBoost etc fungerer i tilsvarende situasjon kjenner jeg ikke, men her burde en få bremsehjelp uansett siden forsterkeren er en elektrisk motor.

stefse

Sitat fra: EvOslo på onsdag 27. februar 2019, klokken 03:57
Sitat fra: jonrb på mandag 25. februar 2019, klokken 10:02
Sitat fra: stefse på onsdag 20. februar 2019, klokken 19:28
Ellers så kan et tips være å bremse med venstrefoten og så gi gass, i den rekkefølgen. Da vil kun mekaniske bremser være aktive. Det anbefales å trene på venstrefotbremsing først, dersom man ikke behersker dette.

Sett girvelgeren i N først så kan du gi litt gass først og så trimme bremsene med venstrefoten.

Dette er riktig måte å gjøre det på. Prøvde å bremse med venstre og gasse med høyre en gang. Det fungerte dårlig, bilen skrudde seg av og ville ikke skru seg på før etter 5 min.
Det hørtes rart ut. Jeg har gjort dette mange ganger, men da riktignok når bilen allerede ruller. Med litt fart på bilen oppnår jeg nesten full effekt på amperemeteret, samtidig som jeg holder bilen fra å akselerere. Vet ikke om det fungerer å holde bremsen inne også få bilen til å rulle med gasspedalen.
Ved fuktig og salt vinterføre bedriver jeg dette et par hundre meter før jeg parkerer, og da blir bremsene så varme at de tørker opp før parkering.
Dette er på en 2015 mod.
OBS! Ikke forsøk dette med mindre du behersker venstrefotbremsing. :police:
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

EvOslo

Dette skjedde under akselerasjon fra 10kmt. og tråkket lett på gassen. Har prøvd den teknikken du snakker om. Men får aldri til at farten blir den samme, altså unngå akselerasjon. Med engang jeg trykker inn på bremser, så kutter gassen seg. Det er derfor jeg prøvde dette i lav hastighet hehe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA