Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nesten-brann schukolading

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 04. januar 2019, klokken 22:31

« forrige - neste »

Rav4_EV

#30
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 20. desember 2019, klokken 06:44
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 06. januar 2019, klokken 22:15
Sitat fra: stefse på søndag 06. januar 2019, klokken 21:32
Forhandlerne bør få fjernet det dustete kravet om at det må henge en kilostung klump etter stikkontakten.

Forhandlerne(fabrikkene) må forholde seg til forskrifter. Dermed kan de ikke selge en bil uten evse.

.

Dusteforskrift. Kladder burde hatt industrikontakt som nevnt.


Er intet krav om at bilen skal leveres med EVSE

Denne saken understreker at man ikke kan skylde på en ladekladd som argument for at Schuko er uegnet.
Nevnte ladekabel har nemlig ikke kladd.

Industristikk er fint på campingvogner men uegnet til elbil da man ikke ønsker å bruke tid til innstillinger. Den blokkerer også mulighet for lastbalansering.


22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

emurof

Er det en teknisk grunn til at ladekladden ikke er plassert så den slipper å henge og belaste stikkontakten?

elektrolux

Det var nok for å hindre at mest mulig av ledningen skulle være spenningsatt minst mulig av tiden. Ledningen etter kladden er nemlig uten strøm når bilen ikke lader.

Dessverre trumpfet kort inntakskabel ulempene det medførte for å kunne avlaste vekten stikket blir utsatt for. Tyskland innførte egen standard som tillater inntill 1,5m inntakskabel, og leverer utstyr med lang inntakskabel til bl.a Norge.

Norge selv gjorde det samme med Think City som også ble levert med kladd med lang inntakskabel, så problemet med svidde stikk kom egentlig først med Trillingene og Leaf kladden på nesten 2 kg og 20 cm inntakskabel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

stefse

Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. desember 2019, klokken 08:20
Det var nok for å hindre at mest mulig av ledningen skulle være spenningsatt minst mulig av tiden. Ledningen etter kladden er nemlig uten strøm når bilen ikke lader.

Dessverre trumpfet kort inntakskabel ulempene det medførte for å kunne avlaste vekten stikket blir utsatt for. Tyskland innførte egen standard som tillater inntill 1,5m inntakskabel, og leverer utstyr med lang inntakskabel til bl.a Norge.

Norge selv gjorde det samme med Think City som også ble levert med kladd med lang inntakskabel, så problemet med svidde stikk kom egentlig først med Trillingene og Leaf kladden på nesten 2 kg og 20 cm inntakskabel.
"Noen" mener tydeligvis det er farligere å ha et par meter spenningssatt kabel, enn å ha digre kladoser hengende etter stikkontaken. Jeg kunne tenkt meg en prat med de som vedtok dette, men antagelig gjemmer de seg et sted i byråkratiet. Uansett må forhandlerne ta dette opp for å få endret reglene, hvis de kommer til samme konklusjon som meg og flere, at dette er bare tull.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rav4_EV

#34
Nå er det slik at det tar fyr like godt om kabelen er "kladdfri". Se innlegg fra Lars lenger oppe. Det er schuko kontakten som ikke er dimensjonert før elbilading.
Dermed er det tull å ikke fase ut shukolading snarest.

Videre tror jeg du ikke får med deg noen forhandlere. De har advart mot schuko siden Nissan Leaf kom i 2011.
https://www.tu.no/artikler/nissans-ladebloff-leaf-kabelen-skal-ikke-brukes/239275
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Øyvind.h

Årsaken til kort avstand mellom kladd og støpsel var vel opprinnelig for å forhindre at kladden ble overkjørt. Ikke alle bilprodusenter forholder seg til den korte avstanden, og det finnes produsenter som leverer kabel med ganske lett kladd.

På hytta har jeg nå to plasser jeg lader. En plass med rødt stikk som gir 11kW, og schuko i garasjen. Etter 1 time på 13A i garasjen er pinnene fortsatt kalde. Så da blir det schuko i en del tilfeller, og rødt stikk ved hast eller besøk av flere med elbil.
Hadde alle sørget for nytt utstyr som kontrolleres med jevne mellomrom hadde vi sluppet skrekkeksempler. Men for en del er det ok å bruke hundretusener på bil, samtidig som noen tusenlapper på elektriker er aaaalt for dyrt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Vollis47

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 25. desember 2019, klokken 09:11
https://www.ba.no/sotra/brann/nyheter/roykutvikling-fra-garasje-pa-sotra/s/5-8-1202243

Dårlig journalistikk. Var det brann i en elbillader eller var det "bare" varmgang i en stikkontakt? Litt forskjell på det og viktig for mange å vite.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

#41
Begynner å bli noen tilfeller etterhvert. I disse Juletider er det nærliggende å tenke på at dette er noen som har kommet på besøk hos f. eks svigermor, og fyrer på med maks ladehastighet for å raskt kunne evakuere et Juleselskap.

Er selv tilbake til Schuko lading etter at gjentatte forsøk på å søke om tilrettelagt ladeplass er avslått av Stavanger kommune. Da er det heller ikke vits å ha en flott ladestasjon hengende på veggen.

Risikerer bot for å drive firma i bolig

https://www.aftenbladet.no/article/sa-BJjEW9.html

– Kommunen legger ikke nok til rette for lading av elbiler

https://www.aftenbladet.no/article/sa-VboAj1.html

Tenker å bruke den nye EU regelen om krav om å legge til rette for lading i forbindelse med nybygg eller restaurering av gamle bygg. Må bare finne paragrafene og finne på noe som jeg kan gjøre med huset vårt for å utløse krav om ladeløsning

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Er det ikke bare å kjøre bilen inn i garasjen og lade der?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Det er argumentet til kommunen, men i praksis er det en dårlig ide'.

Har nemlig 3-4 elbiler i kontinuerlig sirkulasjon, og garasjen full av motorsykler og ikke fungerende elbiler.

Ville vært utrolig mye ommøblering bare for å lade, og stor fare for skader på bilene som skal inn og ut av en smal garasje.

Det logiske er å få tilbake P plassene inntil husveggen, og montere tilbake en ladestasjon der.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 25. desember 2019, klokken 11:40
Det er argumentet til kommunen, men i praksis er det en dårlig ide'.

Har nemlig 3-4 elbiler i kontinuerlig sirkulasjon, og garasjen full av motorsykler og ikke fungerende elbiler.

Ville vært utrolig mye ommøblering bare for å lade, og stor fare for skader på bilene som skal inn og ut av en smal garasje.

Det logiske er å få tilbake P plassene inntil husveggen, og montere tilbake en ladestasjon der.

Jeg tror ikke du kan påregne at kommunen skal legge til rette for at folk skal ha 3-4 biler og en haug motorsykler i bystrøk. Personlig er jeg enig med kommunen at du har lademulighet i garasjen, det høres ut som du heller burde vurdert å kjøpt et mer landlig beliggende hus med diger dobbel/trippelgarasje og stor tomt når du har såpass spesielle behov?

Vi har nå hatt kun en ladestasjon i en drøy måned (har ikke fått somlet meg til å bytte den gamle med fast type 1 kabel til en EcoLite med type 2 uttak ennå) og i praksis har det vært null problem å bytte på å lade bilene på den ene vi har hatt operativ i carporten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA