Skrevet av Emne: Nesten-brann schukolading  (Lest 1683 ganger)

elbil-1

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 577
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #15 på: søndag 06. januar 2019, klokken 22:43 »
Hvorfor kan det ikke være 1,5 meter ledning før kladden, så denne kan legges på bakken?

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11184
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #16 på: søndag 06. januar 2019, klokken 22:53 »
Frykt for at kladden blir overkjørt.
Heldigvis mange lette kladder nå :)
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2276
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #17 på: søndag 06. januar 2019, klokken 23:55 »
I Tyskland er det nasjonalt krav på 1,5 meter. I resten av Europa er det Max 30cm...
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13599
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #18 på: søndag 06. januar 2019, klokken 23:59 »
Tyskerne har forstått dette. Våre nye mode 2 kabler følger nå tysk standard  ;)

Vi har valgt å gjøre dette i strid med kravet om 30 cm inntakskabel av sikkerhets hensyn, og forde VW slipper unna med det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

m0nkey

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 164
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #19 på: mandag 07. januar 2019, klokken 08:39 »
Er det et krav noe sted at nye biler må selges med mode 2 kabel? Hadde det ikke vært bedre å lagt dette som anbefalt tilleggsutstyr og heller inkludert en mode 3 kabel? Dette krever selvsagt at forhandlere er flinke til å kommunisere dette ut til kunder slik at ingen føler seg lurt.
KIA Soul EV Classic (2015)

moderator 2

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Innlegg: 349
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #20 på: mandag 07. januar 2019, klokken 09:10 »
Ikke noe krav om mode2 kabel. Zoe selges uten ladekladd så vidt jeg vet....
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13599
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #21 på: mandag 07. januar 2019, klokken 10:22 »
Tror kjøperne av batteribiler hadde fått seg en overraskelse om det ikke fulgte en mode 2 kabel med bilen, men det er nok fritt fram å være førstemann etter Renault til å forsøke å gjøre en slik kabel til ekstrautstyr.

Ble overrasket når jeg for ikke lenge siden hørte at ladbare hybrider leveres uten ladekabler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11184
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #22 på: mandag 07. januar 2019, klokken 10:29 »
Kanskje enda mer overraskende at rene elbiler leveres uten ladekabel (eks Kia eNiro).
Jeg er ikke helt uenig i at kunden bør gjøre et valg ift lading når bil kjøpes og at info bør bli bedre.
Litt som at bilprodusenter bør slutte å levere skrøpelige og ustabile saksejekker slik at eierne tvinges til å kjøpe en trygg jekk.
Men samtidig har ikke bilforhandlerne vist seg å være gode og upartiske lade-veiledere. Det kompliserer prosessen for dem, og det er lett å låse kunder inn i dyre faste avtaler på ladeopplegg. Alternativt billig/dårlig for at ikke salget skal glippe.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 735
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #23 på: mandag 07. januar 2019, klokken 11:39 »
Forhandlerne bør få fjernet det dustete kravet om at det må henge en kilostung klump etter stikkontakten. Må den henge et sted bør den henge på bilens ende av kabelen.
Enig, dessuten har jeg aldri skjønt hvorfor "klumpen" må være så sabla svær og tung. Den på min ChargeAmps kabel er så liten og lett at den belaster ikke Schuko kontakten i det hele tatt. At den har temperatur sensor og meget enkel justering av ladestyrken er også en fordel.

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/spark-sense16-1-ladekabel-6-10-16a-schuko-til?tm=ladekabler/mode-2-til-type-2
« Siste redigering: mandag 07. januar 2019, klokken 11:51 av Rollep »
2020 Porsche Taycan Turbo - Bestilt
2017 BMW i3

alda

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 697
    • Vis profil
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Reservert Peugeot E-208 03/19

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1176
    • Vis profil
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #25 på: mandag 07. januar 2019, klokken 15:22 »
Hvorfor innehoder ikke disse forskriftene krav om kurv for ladekladd med 1/2-m ledning?

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2276
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Nesten-brann schukolading
« Svar #26 på: mandag 07. januar 2019, klokken 16:24 »
Hvorfor innehoder ikke disse forskriftene krav om kurv for ladekladd med 1/2-m ledning?

Forskriftene krever kurv :) NEK400:2018:

722.55.304:
Hvor et tilkoblingspunkt er beregnet til å koble til en ladekabel med integrert kabelkontrollboks, skal det være anordnet med innretninger for å avlaste de mekaniske påkjenningene i kontaktpunktene pga. vekten av kabelkontrollboksen.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu