Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nesten-brann schukolading

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 04. januar 2019, klokken 22:31

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

En av installatørene jeg bruker var ute og sjekket feil med lading hos et sameie med Garo motorvarmer uttak. Her var det en Ampera som slet med ladingen. Bilen er ladet på 10A. Vekten av kladden har gitt dårlig kontakt og dermed varmgang og tilløp til brann. Et under at dette ikke gikk værre. Stikk og støpsel ble byttet.

Det er en god grunn til å installere ladestasjon!
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Zimon

Godt bevis på hvorfor Schuko kontakt kun bør brukes til å lade når "borte" og ikke fast. Det vil si at Schuko er fint om man er på hytta for en dag eller to, må lade når man er på besøk hos noen. Ikke for fast lading der man parkerer til vanlig etc!
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Samco

Vekten av kladden ? litt simpel logikk og ikke henge vekta av kladden etter kontakten var mere en bruker feil mot en feil med å lade med kladden dette...

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Elektrikere ser dette ofte, dessverre. Heldigvis går det stort sett bra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

gte-bjørn

Jeg har min Schuko i parkeringsgarasjen omtrent i øyehøyde, i utgangspunktet altfor høyt for ladekladden til min Golf GTE. Men jeg fant en optimal løsning på IKEA. De har noen plastkasser i pakker på 3 som er ment til sko-oppbevaring. Den er akkurat stor nok til å legge ladekabelen oppi, og akkurat passe stor og høy til at kladden kan ligge oppå uten å henge. Jeg forsøkte å lime den fast i betongveggen med dobbeltsidig tape men det holdt ikke. Men den står fint av seg selv og så kan jeg ta den vekk når det er vårrengjøring i garasjen.


Vollis47

Nok et bevis på at alle kontakter i garasjer og ute burde være av typen CEE industrikontakt slik som de har på campingplasser og i mange andre europeiske land. Bilene burde ikke vært levert med schuko plugg.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Rav4_EV

Ingen biler er levert med schuko plugg. De er levert med type 2 kontakt i hovedsak. Så blir de fleste biler levert med overgang til fortiden. Denne har schukoplugg og er egnet for for midlertidig lading der type 2 standarden enda ikke er etablert.
CEE/blåstikk/industristikk og schuko har ingenting hjemme å gjøre i fast  elbillading.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 06. januar 2019, klokken 12:46
Ingen biler er levert med schuko plugg. De er levert med type 2 kontakt i hovedsak. Så blir de fleste biler levert med overgang til fortiden. Denne har schukoplugg og er egnet for for midlertidig lading der type 2 standarden enda ikke er etablert.
CEE/blåstikk/industristikk og schuko har ingenting hjemme å gjøre i fast  elbillading.

Renault Twizy leveres vel med schuko?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hemi

En ting er å lade fra schuko, men hvor dum er man når man lar masse vekt henge i den samtidig?

1000kwh

Det er vel ikke et under? Veldig få branner kan forklares med elbillading.

Svidd kontakt er ikke det samme som nedbrent hus  ;D

Orbit

Sitat fra: hemi på søndag 06. januar 2019, klokken 15:00
En ting er å lade fra schuko, men hvor dum er man når man lar masse vekt henge i den samtidig?

Jeg tror ikke hvermansen forstår at vektbelastning er noe problem en gang, langt mindre leser bruksanvisningen for laderen. Av erfaring fra hva jeg ser på offentlige ladestolper med Schuko, er det langt under halvparten som bruker noen form for vektavlastning på kladden. Forhandlerne burde være mye flinkere til å gjennomgå slike ting ved nybilsalg; samme for elbileiere som skal selge bil videre.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

stefse

Forhandlerne bør få fjernet det dustete kravet om at det må henge en kilostung klump etter stikkontakten. Må den henge et sted bør den henge på bilens ende av kabelen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Lars C. Krogenæs

#14
Sitat fra: stefse på søndag 06. januar 2019, klokken 21:32
Forhandlerne bør få fjernet det dustete kravet om at det må henge en kilostung klump etter stikkontakten.

Forhandlerne(fabrikkene) må forholde seg til forskrifter. Dermed kan de ikke selge en bil uten evse.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA