Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: Macobat på søndag 03. februar 2019, klokken 23:55

LOL, you have never owned an EV right? You do understand that those condition have HUGE impact on range.

Your confirmation bias to try and find storys is extremely hilarious, but thanks for the laugh!

Sliter du litt med google translate nå eller har du veldig lett for å le ?

Minus 10 grader er hverdagstemperaturer i store deler av Norge om vinteren 8)

PF

Sitat fra: hemi på mandag 04. februar 2019, klokken 00:05
i mars? når audi gjør det mulig, kan man jo ta en sammenligning.

imho er det forbanna teit av audi å ikke gjøre det mulig nå, så kunne jeg blit positivt overasket, og bestilt meg en audi. Men jeg orker ikke biler med kort rekkevidde og ladekø.

Hat Tesla lånt ut model 3 til Bjørn? Så vidt jeg har fått med meg er den å finne på norske skilter, men er ikke samme hylekoret om at den skal bli testet i norge.

zbk

Det finnes masse tester av Model 3 fra USA, så det har naturlig nok ikke samme nyhetsinteresse som e-Tron pr i dag.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bmw2002

Model 3 har ikke varmeelement på batteripakken, bruker kun varme fra motorer. Ser at folk får helt latterlig lav hastighet på lading.

Mange som har så dårlige erfaringer med Model 3 på vinter at man må lure på om de har droppet vintertesting.

turfsurf

Sitat fra: bmw2002 på mandag 04. februar 2019, klokken 08:12
Model 3 har ikke varmeelement på batteripakken, bruker kun varme fra motorer. Ser at folk får helt latterlig lav hastighet på lading.
Lurer på hvordan de har tenkt å håndtere -30 og kaldere uten aktiv varming av batteriet? Stå og spinne bakhjulene for å generere varme  :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

De kjører strøm i motoren (og lager varme), men uten å spinne akselen (ved å sette opp magnetfeltet slik at det ikke genererer moment). Kan fint lage nok varme med det, men taper litt på å kjøre dette via kjølesløyfen over i batteriet (lite isolsert).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Taben

#411
Hei. . LITT OM MEG SELV og ja "Det er mange her som setter urealistiske ønsketenkninger vedr rekkevidde". Jeg selv opplever stor forskjell på tester her på forumet og reel opplevelse, begge mine biler skuffer meg på rekkevidde. 

Jeg har 2 biler, kjører samme strekning, ofte samme tid i følge. Strekningen er ofte  Blommenholm- Trysil. 

Jeg opplever rekkevidde på kun 240 km med min I-Pace, nå på vintertid. 
Jeg opplever rekkevidde på kun 380 km med min Tesla, nå på vinterstid.

Utifra innlegg her så er Audi er en fantastisk kvalitetsbil uten knirkelyder i plast (den er jo plastfri) og har en importør med de beste skussmål hvor fleksibilitet og kundens ønsker og behov alltid taes hensyn til, kundeservice til beste karakter. Flere her på forumet skriver at Audi vil ha rekkevidde nå vintertid på 300 -350 km, det skal være vanskelig å nå for meg, dere andre kanskje...ja tror.... Stemmer det er jeg rask til å bestille Audi, jeg er ikke merkeavhengig. 

Allikevel: jeg tror det skal være vanskelig for meg å nå over 300 km med Audi e-tron selv med Matrix lys og 19 felg. Jeg tviler på at Audi kjøpere vil bruke 19 felg og kjøre på spare Eco kjøring uansett. De fleste som kjøper denne bilen er nok mer lik meg selv og går for iallfall 20 felg, det fordi jeg selv vurderer en slik bil.

Litt om meg selv: Jeg venter ikke på at vinden skal avta, venter heller ikke på varmere vær, ligger heller ikke oppi baken på en trailer, kjører ikke under fartsgrense for å spare strøm, kjører ikke bare nedoverbakker, må nok av og til kjøre oppover også, kjører ikke på spareprogram, bruker også varmeapparat, klima og musikkanlegg. Ellers har jeg en normal aktiv kjørestil og jeg elsker å kjøre bil. Eco spareprogram og 19 felg er uaktuelt. Bilene kjøres som om det er en hvilken som helst tysk fossilbil.



Kjører IKKE batteriet helt tomt da kan det være vanskelig å få det ladet. Jeg synes det er vanskelig å treffe fulladet batteri og ferdig oppvarmet på samme tid. Normal hjemmelader gir ikke nok ladeeffekt og lader ikke batteriet når bilen forvarmes. Småkjøring før avreise på langtur dreper rekkevidde før langtur. Ikke bare, bare å starte turen med helt fulladet batteri og kjøre det helt tom, slik mange tror. 


---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018

3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Gitzern

Har notert meg følgende punkter for å få bra rekkevidde og bevaring av batteri på e-tron 55:

1 Kun lade til 100% ved behov, ellers maks 80%
2 Ikke la bilen stå med lading på etter ferdigladet
3 Ikke kjøre bilen helt tom, tar lang tid å lade opp spesielt i kaldt vær
3 Mest effektiv kjøring er i intervallet 50-80 kmt.
4 19 dekk kontra 20t gir ca 3 mil lengre rekkevidde på fulladet batteri
5 Virituelle speil gir 2,5 km ekstra på fulladet batteri
6 Forvarme bil før kjøring
7 Bruke litt setevarmere og heller litt lavere kupevarme

Noen som har andre småtips eller erfaringer rundt dette?

AJ82

Sitat fra: Gitzern på mandag 04. februar 2019, klokken 12:53
Har notert meg følgende punkter for å få bra rekkevidde og bevaring av batteri på e-tron 55:

1 Kun lade til 100% ved behov, ellers maks 80%
2 Ikke la bilen stå med lading på etter ferdigladet
3 Ikke kjøre bilen helt tom, tar lang tid å lade opp spesielt i kaldt vær
3 Mest effektiv kjøring er i intervallet 50-80 kmt.
4 19 dekk kontra 20t gir ca 3 mil lengre rekkevidde på fulladet batteri
5 Virituelle speil gir 2,5 km ekstra på fulladet batteri
6 Forvarme bil før kjøring
7 Bruke litt setevarmere og heller litt lavere kupevarme

Noen som har andre småtips eller erfaringer rundt dette?

Hva tenker folk om forvarming på korte turer? Det kan vel ikke lønne seg hvis man kun ser på total strømforbruk?

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Tiger123

Sitat fra: Taben på mandag 04. februar 2019, klokken 12:40
Hei. . LITT OM MEG SELV og ja "Det er mange her som setter urealistiske ønsketenkninger vedr rekkevidde". Jeg selv opplever stor forskjell på tester her på forumet og reel opplevelse, begge mine biler skuffer meg på rekkevidde. 

Jeg har 2 biler, kjører samme strekning, ofte samme tid i følge. Strekningen er ofte  Blommenholm- Trysil. 

Jeg opplever rekkevidde på kun 240 km med min I-Pace, nå på vintertid. 
Jeg opplever rekkevidde på kun 380 km med min Tesla, nå på vinterstid.

Utifra innlegg her så er Audi er en fantastisk kvalitetsbil uten knirkelyder i plast (den er jo plastfri) og har en importør med de beste skussmål hvor fleksibilitet og kundens ønsker og behov alltid taes hensyn til, kundeservice til beste karakter. Flere her på forumet skriver at Audi vil ha rekkevidde nå vintertid på 300 -350 km, det skal være vanskelig å nå for meg, dere andre kanskje...ja tror.... Stemmer det er jeg rask til å bestille Audi, jeg er ikke merkeavhengig. 

Allikevel: jeg tror det skal være vanskelig for meg å nå over 300 km med Audi e-tron selv med Matrix lys og 19 felg. Jeg tviler på at Audi kjøpere vil bruke 19 felg og kjøre på spare Eco kjøring uansett. De fleste som kjøper denne bilen er nok mer lik meg selv og går for iallfall 20 felg, det fordi jeg selv vurderer en slik bil.

Litt om meg selv: Jeg venter ikke på at vinden skal avta, venter heller ikke på varmere vær, ligger heller ikke oppi baken på en trailer, kjører ikke under fartsgrense for å spare strøm, kjører ikke bare nedoverbakker, må nok av og til kjøre oppover også, kjører ikke på spareprogram, bruker også varmeapparat, klima og musikkanlegg. Ellers har jeg en normal aktiv kjørestil og jeg elsker å kjøre bil. Eco spareprogram og 19 felg er uaktuelt. Bilene kjøres som om det er en hvilken som helst tysk fossilbil.



Kjører IKKE batteriet helt tomt da kan det være vanskelig å få det ladet. Jeg synes det er vanskelig å treffe fulladet batteri og ferdig oppvarmet på samme tid. Normal hjemmelader gir ikke nok ladeeffekt og lader ikke batteriet når bilen forvarmes. Småkjøring før avreise på langtur dreper rekkevidde før langtur. Ikke bare, bare å starte turen med helt fulladet batteri og kjøre det helt tom, slik mange tror. 


---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018



Jeg tror MANGE av de som kjøper og kjører elbil for første gang, vil få seg en overraskelse når det gjelder rekkevidde.

Et problem er veldig sprikende tilbakemeldinger fra brukerne. Tellus rapporterer høyere rekkevidde på I-pace enn det du gjør, på sommerstid 400km+ (Oslo-Bergen).

Orbit

@Glitzern

8. Dekktrykk, dvs riktig trykk, og gjerne litt over anbefalt på vinteren.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Chimp

#416
@ Taben:

Fint med eksempler, selvom ditt var særs skremmende.
Ref testene til Teslabjørn er Audi den mest tørste bilen av de 3 (ipace etron tmx). Nå kjørte han e tron til 330 km vinterstid, og det betyr at ipace og tmx med hans kjøring går lenger. Han har selv i en kommentar på youtube bekreftet at han ikke har testet tmx til 0 batteri under liknende forhold, men at han estimerer 410 km rekkevidde med den (under samme forhold som audi ble testet, i 100d-versjon). Her rapporterer du 380 km. Jeg må derfor se på tallene dine all over til å være "ekstrembrukeren", da du er så langt fra hva TB rapporterer.

Overført betyr det at med din kjøring kommer du kortere enn 240 km om vinteren med audi e tron.
Det var brutalt kort rekkevidde for jaguar selv på 20 " felger, så her må snittfarten være høyere enn 90 km/t. Leser om enkelte på facebook som med i pace bruker mindre enn deg med samme felger og skiboks, og der rapporteres det fra 300-350 nå vinterstid.
Jeg kan ikke motsi at du bruker så mye, men det er veldig mye feilinformasjon ute om den "dårlige rekkevidden" til i pace spesielt, hvor det faktisk ikke stemmer da den er forbruksvinner foran tmx (dog ikke i høy hastighet) og e tron. Nå prøver jeg ikke kun å fremsnakke i pace, men å belyse at det er for mange 22" og 120 km/t-tilfeller av rapportert forbruk som gjør at det blir gitt et fullstendig feilaktig bilde av hvor langt bilen går.
Og det samme vil gjelde e tron, den vil få mye pes den også når 21tommertestene begynner å komme om vinteren. Sånn sett veldig bra du belyser dette, men det er viktig at man ikke misforstår og tror at man bare klarer 240 km med 18 eller 19 tommer felger. Da unnlater de kanskje å kjøpe en bil som kunne passet fint inn i deres livstil basert på at de plukker opp et tall som ikke vil stemme for dem.

Stikkkontakt

Jeg har kjørt 7000 km med I-Pace og fatter ikke at det er mulig å få en rekkevidde på 240 km uten at man intenst prøver på det for å underbygge argumentasjon om at det er en drittbil.
På mine mange halvlange turer (mer enn 40 km) er 26,3kwh/100km det høyeste forbruket jeg har hatt. Da stod vi over 1 time parkert i kolonne med varm bil og utetemperaturen var nede i -19. I tillegg var det snø i veien mye av turen og det var 450 høydemeter. Kjerring og unger var med, så temperaturen i bilen var høyere enn det jeg foretrekker.

Gitzern

Jepp, bra poeng med dekktrykk. Merker det godt på forbruk på dieselbilen.

Jeg har bestilt bil med 19t dekk både sommer og vinter. Er ikke så opptatt av akkurat dette med lavprofil. Har ikke tenkt å endre så mye på måten jeg kjører på. Jeg kjører også Oslo-Trysil og regner med en ladestopp på Kiwi samtidig som vi handler. Da tror jeg rekkevidden blir nærmere 40 mil på vinteren og har 28 til hytta. Hvorfor noen mener det er helt urealistisk skjønner jeg ikke helt. 3-4 forskjellig tester nå nylig viser alle 30-35 mil. Nå er det bare 15 mil til Elverum hvor jeg får 8-10 nye mil på bilen uten tap av tid, så min rekkeviddeangst er kurert inntil det motsatte er bevist.

daktari

Må nesten se på veien og farten før man trekker konklusjoner. Bærum-Trysil er jo nesten 12 mil motorvei i + 110 km/h, og så resten med 90 km/h grense fra Elverum. snitt på 85-90 km/h TB sin sammenligningstest gikk på mindre veier (iflg FB) med antagelig mange 60-soner, og mye svingete vei i 70 km/h. Da går de fleste biler sparsomt så lenge man unngår for mange forbikjøringer. I Hallingdalen, Beitostølen, Gaustadblikk etc kan man få  god rekkevidde i lavere hastighet, kanskje 65- 70 km/h en utfartshelg. 0,5 kWh mindre forbruk på 20 mil blir fort 4 mil ekstra rekkevidde.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA