Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Carkub

TeslaBjørn med nyttig hint i siste video, e-tron har kortere reell rekkevidde på vinterføre enn Huyndai Kona. Han sier samtitig at raskere ladefart kanskje veier opp.

https://youtu.be/I8Ub7nfWmE0
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Øyvind.h

Sitat fra: PF på fredag 25. januar 2019, klokken 19:02
Så vidt jeg har skjønt er det 7kw varmer i teslaen og 10 i audien, så er håp for at det blir fort varmt der også
6kW kupé og 6kW på batteri. Dvs totalt 12kW.
10kW på kupe og batteri i Etron kommer til å bli bra. Regner med den har varmepumpe også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olavxxx

Sitat fra: Carkub på fredag 25. januar 2019, klokken 21:38
TeslaBjørn med nyttig hint i siste video, e-tron har kortere reell rekkevidde på vinterføre enn Huyndai Kona. Han sier samtitig at raskere ladefart kanskje veier opp.

https://youtu.be/I8Ub7nfWmE0
Hvis den går kortere enn den, er det litt trist.
Synd han ikke fikk lov å si noe konkret om bilen av Audi.

trd-73

Den har vel wltp på 450, så da bør den vel gå litt lengre?

Amatøren

Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 08:44Hvis den går kortere enn den, er det litt trist.
Synd han ikke fikk lov å si noe konkret om bilen av Audi.

Er det derfor det er så viktig med flest mulig bindende kontrakter før "verdens lansering" av fakta?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

stefse

Det høres jo nesten utrolig ut, men hvordan kan man egentlig la vær å tenke det.
iallefall har det blitt kokt en god del spikersuppe på PR rundt denne bilen allerede. Heller nå til å vente til bilen er i butikken, de fleste av de mer dyre elbilene ender opp med normale, altså relativt sett korte leveringstider etterhvert.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

forzaman

Utrolig mye mas om at "hva har de å skjule" og "hvorfor kan de ikke bare legge ut info om testene som er gjort av journalistene". At Audi AG har satt sperrefrister er ikke noe nytt. Dette har blitt gjort både ved "Pikes Peak", Namibia og Abu Dhabi, og nå ifm at de første bilene er på vei ut i markedet. Man behøver ikke like det, men det er nå sikkert gjort for å samkjøre journalistinformasjon i hele Europa.

Dette er ikke gjort for å prøve å skjule noe, eller prøve å lure flest mulig til å skrive kontrakt. Det finnes nok informasjon tilgjengelig som gir et noenlunde riktig bilde av hva man kan forvente av rekkevidde. Det ligger jo til og med en "rekkeviddekalkulator" på de tyske audi-sidene. Tror ikke dette hadde blitt gjort hvis man i følge en del personer her inne på dette forumet (og for den saks skyld også Facebook) har noe å skjule.

For de som ikke har kjørt Audi før og ønsker å prøvekjøre, så er det helt legitimt. Men ikke begynn å bruk konspirasjonsteorier fra Audi for å begrunne prøvekjøringen. Vi andre som har kjørt Audi før vet at dette blir en super bil, noe som også er blitt bekreftet gjennom en rekke tester/anmeldelser, og har ikke det store behovet for å prøvekjøre. Og rekkevidden vil nok ikke avvike så altfor mye fra de tallene som er å oppdrive.

daktari

Det er meningsløst med sperrefrist når de allerede har hatt lansering og mange artikler ute. De burde kuttet all den PR og heller gitt oss enn billigere bil. Sett den rampesaken i Tyskland de bruker? Meningsløst sløseri.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

Sitat fra: forzaman på lørdag 26. januar 2019, klokken 15:21
Utrolig mye mas om at "hva har de å skjule" og "hvorfor kan de ikke bare legge ut info om testene som er gjort av journalistene". At Audi AG har satt sperrefrister er ikke noe nytt. Dette har blitt gjort både ved "Pikes Peak", Namibia og Abu Dhabi, og nå ifm at de første bilene er på vei ut i markedet. Man behøver ikke like det, men det er nå sikkert gjort for å samkjøre journalistinformasjon i hele Europa.

Dette er ikke gjort for å prøve å skjule noe, eller prøve å lure flest mulig til å skrive kontrakt. Det finnes nok informasjon tilgjengelig som gir et noenlunde riktig bilde av hva man kan forvente av rekkevidde. Det ligger jo til og med en "rekkeviddekalkulator" på de tyske audi-sidene. Tror ikke dette hadde blitt gjort hvis man i følge en del personer her inne på dette forumet (og for den saks skyld også Facebook) har noe å skjule.

For de som ikke har kjørt Audi før og ønsker å prøvekjøre, så er det helt legitimt. Men ikke begynn å bruk konspirasjonsteorier fra Audi for å begrunne prøvekjøringen. Vi andre som har kjørt Audi før vet at dette blir en super bil, noe som også er blitt bekreftet gjennom en rekke tester/anmeldelser, og har ikke det store behovet for å prøvekjøre. Og rekkevidden vil nok ikke avvike så altfor mye fra de tallene som er å oppdrive.

bilen er suveren, som alle sier, men emne på tråden heter "rekkevidde", der er jeg litt mer bekymret

tallene for rekkevidde på tyske forumet har jo ingen faktisk fart oppgitt!! på autobahn har jeg 100% gass hele tiden, ca alltid, og liker å kjøre over 300.... er det de de mener? i så fall impressed, om de mener 100kmh... not impressed.

PF

https://youtu.be/My_jPqMvem4
300kWh/100km oppnår de her, hvor de sier at det var med mye høy fart og kickdowns, se i kommentar feltet. Så tyder på at 300kWh/100km absolutt er mulig å komme godt under. Dette var i minus fem grader så vidt jeg fikk med meg og tre stykk i bilen.

forzaman

Sitat fra: hemi på lørdag 26. januar 2019, klokken 15:55

bilen er suveren, som alle sier, men emne på tråden heter "rekkevidde", der er jeg litt mer bekymret

tallene for rekkevidde på tyske forumet har jo ingen faktisk fart oppgitt!! på autobahn har jeg 100% gass hele tiden, ca alltid, og liker å kjøre over 300.... er det de de mener? i så fall impressed, om de mener 100kmh... not impressed.

Det er oppgitt fart i rekkeviddekalkulatoren (bortsett fra Autobahn):
Stadt (by): Hastigheter mellom 0-50 km/t
Überland (landevei): Konstant fart på ca. 100 km/t
Autobahn: raskere...

Amatøren

Mild norsk vinter og tørr vei er noe å sammenligne med.

Nå kjenner vi ikke alle parametere for kjøringen slik som småveier med kryss, motorvei, hastigheter og lignende, men med 30 kW/100 km blir ikke det følgende (antatt tilgjengelig kapasitet er 83,6 kW)?

83,6 kW / 30 kW/100 km = 278,67 km

Altså rundt 250 km da man ikke kommer med helt tomt batteri til lader og drar skjeldent med fullt batteri fra hurtiglader ved langtur.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

PF

Sitat fra: Amatøren på lørdag 26. januar 2019, klokken 17:31
Mild norsk vinter og tørr vei er noe å sammenligne med.

Nå kjenner vi ikke alle parametere for kjøringen slik som småveier med kryss, motorvei, hastigheter og lignende, men med 30 kW/100 km blir ikke det følgende (antatt tilgjengelig kapasitet er 83,6 kW)?

83,6 kW / 30 kW/100 km = 278,67 km

Altså rundt 250 km da man ikke kommer med helt tomt batteri til lader og drar skjeldent med fullt batteri fra hurtiglader ved langtur.

kodax

Så det burde kanskje gå sånn akkurat med full bil + takboks på vinteren fra  Oslo til Golsfjellet, 200km/900 høydemeter?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: kodax på lørdag 26. januar 2019, klokken 17:37
Så det burde kanskje gå sånn akkurat med full bil + takboks på vinteren fra  Oslo til Golsfjellet, 200km/900 høydemeter?
ja det burde gå ganske greit, lav fart oppover den veien. Mer bekymret langs E6 nordover når det blir 4-felt i 16 mil fra Oslo....
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA