Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

elektro

Dette er hvordan journalistene som testet bilen i Abi Dhabi typisk kommer frem til 300 km. rekkevidde: https://www.caradvice.com.au/711127/2019-audi-e-tron-review/

«Our car showed 367 kilometres as we headed off and finished at the lunch stop with 70 kilometres after covering around 230 kilometres. Though they weren't easy kays as the vast, open plains in outback Abu Dhabi allowed us to reach the car's top speed once, plough through some sand-covered gravel tracks, cruise at 140km/h for most of the day and was capped by a solid blast up the famous Jebel Hafeet mountain in Sport mode.

Attacking Hafeet's 60 corners over 12 kilometres as it rises 1200 metres like it was a Targa stage has crippled many a thoroughbred ICE-powered car in the past, but there were no problems here aside from the tyre squeal.»

Lignende veier finnes vel knapt i Norge. Trollstigen er ca. 700 høydemeter med samme stigningsgrad og kjøres som regel uten at det skriker fra dekkene.

En annen ting er at folk sammenligner tallene de får på GOM med Tesla sin Typical konstant. Se denne interessante diskusjonen på fra MobileGeeks.de (som for øvrig skriver i kommentarfeltet at de kjørte 200 km. og hadde 50% batteri igjen): https://youtu.be/83YPPO1l1_A

Og er egentlig 300 km. «Real Life» rekkevidde på en el. SUV dårlig? Få som klager på X90D: https://youtu.be/q5MHeBsOPno


2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

z4rd

Når de forsøkte å selge oss 500 først og deretter 400, så er 300 dårlig, ja :)

Når det er sagt, så tror jeg personlig at e-tron klarer greit over 300 også. Så rekkevidden vil sannsynligvis ikke være noe problem for folk flest. Vi får bare vente og se når folk har fått bilene sine.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hemi

Møller har jo biler på skilt i norge, så er jo bare å gi en til teslabjørn, bruke en X90D bak som følgebil så får man referanse.

Counterpointer

Sitat fra: hemi på fredag 04. januar 2019, klokken 22:03
Møller har jo biler på skilt i norge, så er jo bare å gi en til teslabjørn, bruke en X90D bak som følgebil så får man referanse.
Det hadde vært en test det er lettere å forholde seg til enn Abu Dahbi

samotholt

Sitat fra: hemi på fredag 04. januar 2019, klokken 22:03
Møller har jo biler på skilt i norge, så er jo bare å gi en til teslabjørn, bruke en X90D bak som følgebil så får man referanse.

Bifaller denne  :+1:
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

hemi

Yes, desverre ett tveegget sverd, får den skryt, en bra ting, de vil selge masse.

Leverer de ikke på rekkevidde, risikerer de at folk hopper av, også de med bestillinger, jeg ble jo selv tilbudt å kanselerer bestillingen min frem til <7 dager før levering på limited.

samotholt

Yepp, men da får de vel som fortjent. Jeg kjøper ikke før jeg VET at rekkevidden er bedre enn jeg frykter.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Contango

Sitat fra: z4rd på fredag 04. januar 2019, klokken 21:38
Når de forsøkte å selge oss 500 først og deretter 400, så er 300 dårlig, ja :)

Når det er sagt, så tror jeg personlig at e-tron klarer greit over 300 også. Så rekkevidden vil sannsynligvis ikke være noe problem for folk flest. Vi får bare vente og se når folk har fått bilene sine.
Det er jeg overhodet ikke enig i. Du trenger ikke følge mye med i Jaguar fora for å se hva dårlig rekkevidde på den bilen medfører av kompleksitet. Den går pluss/minus 350 km på gode dager (på tross av alt tåkepratet fra noen evangelister). Det er ikke få som beskriver den som en strålende #2 bil, men ikke noe de ville kjøre langt med. Rekkevidde og et godt utbygget (og raskt) ladenettverk uten køer er to sider av samme sak.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Orbit

A Better Routeplanner har dristet seg til å legge inn e-tron som ett av bilvalgene. Forbrukstallene er selvfølgelig veldig usikre, men gir i alle fall en mulighet for de som vil regne på sine favorittstrekninger. Rekkeviddeestimatet tar høyde for høyde og skiltet hastighet (med justeringsmuligheter).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PF

Sitat fra: Contango på lørdag 05. januar 2019, klokken 12:44
Sitat fra: z4rd på fredag 04. januar 2019, klokken 21:38
Når de forsøkte å selge oss 500 først og deretter 400, så er 300 dårlig, ja :)

Når det er sagt, så tror jeg personlig at e-tron klarer greit over 300 også. Så rekkevidden vil sannsynligvis ikke være noe problem for folk flest. Vi får bare vente og se når folk har fått bilene sine.
Det er jeg overhodet ikke enig i. Du trenger ikke følge mye med i Jaguar fora for å se hva dårlig rekkevidde på den bilen medfører av kompleksitet. Den går pluss/minus 350 km på gode dager (på tross av alt tåkepratet fra noen evangelister). Det er ikke få som beskriver den som en strålende #2 bil, men ikke noe de ville kjøre langt med. Rekkevidde og et godt utbygget (og raskt) ladenettverk uten køer er to sider av samme sak.
Må er det veldig sannsynlig at e-tron matcher x90d på rekkevidde. Surmulingen vi ser på rekkevidde er veldig ofte Tesla eiere som ser at bruktverdien på bilene sine nå stuper veldig fordi det er kommet ett alternativ på markedet som faktisk er premium. Tallene man ser på pressekjøringen i abu dabhi er ikke representative for normal kjøring.

Counterpointer

Sitat fra: Orbit på lørdag 05. januar 2019, klokken 13:09
A Better Routeplanner har dristet seg til å legge inn e-tron som ett av bilvalgene. Forbrukstallene er selvfølgelig veldig usikre, men gir i alle fall en mulighet for de som vil regne på sine favorittstrekninger. Rekkeviddeestimatet tar høyde for høyde og skiltet hastighet (med justeringsmuligheter).
Hvordan synes du det ser ut til å bli?

Counterpointer

Sitat fra: PF på lørdag 05. januar 2019, klokken 13:54
Må er det veldig sannsynlig at e-tron matcher x90d på rekkevidde.
Da er det litt synd at X90 ikke er noen rekkeviddemester, den er jo bare et lite hakk over X75.
Personlig synes jeg X100 er omtrent det jeg ville ha hatt på en slik bil.

elektro

Sitat fra: hemi på fredag 04. januar 2019, klokken 22:03
Møller har jo biler på skilt i norge, så er jo bare å gi en til teslabjørn, bruke en X90D bak som følgebil så får man referanse.

+1
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

Pene jevne veier i Abu Dabhi er noe helt annet enn grov asfalt og lave temperaturer som vi har her i Norge. Ville blitt høyere tall om eventen ble kjørt her.
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. januar 2019, klokken 14:10
Sitat fra: PF på lørdag 05. januar 2019, klokken 13:54
Må er det veldig sannsynlig at e-tron matcher x90d på rekkevidde.
Da er det litt synd at X90 ikke er noen rekkeviddemester, den er jo bare et lite hakk over X75.
Personlig synes jeg X100 er omtrent det jeg ville ha hatt på en slik bil.
Klarer Etron matche Model X på forbruk vil Etron gå litt lengre.
Men ja - x90d er brukbar, men ikke mer. Løses greit med finmasket, effektivt og gratis ladenettverk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

I testene til VG/DinSide oppgis forbruk på langkjøring til 2,24 Wh/100km. ved kjøring i 90 km/t over distanse med fire voksne i bilen, noe bagasje og 20-tommers hjul. Ja, det er fint vær Abu Dhabi, men nok så varmt at det ikke er noen spesiell fordel med tanke på AC og behov for batterikjøling.

Mange minusgrader og/eller vått underlag vil naturligvis gi høyere forbruk.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA