Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OBOS-versjon - hva må med?

Startet av Øyvind.h, torsdag 03. januar 2019, klokken 22:44

« forrige - neste »

Øyvind.h

I kveld har jeg gjort en liten jobb med prisliste og minimumspekk.

Med utgangpunkt i basismodellen har jeg lagt til:
Avblendbare speil
Komfortnøkkel
El forseter
Varme i forseter
App for forvarming
Adaptiv cruise
Adaptive viskere (antar det er regnsensor?)
Hengerfeste
Audi connect key for fjernopplåsing (mulig det er inkludert med fjernvarmeløsningen???)

Dvs det absolutte minimum av hva jeg føler denne bilen må ha.
Men da mangler fortsatt skinn, 4 soner klima, head up, El dører, matrix lys, vinterdekk osv.

Klarte å spekke OBOS versjonen til ca 720 uten vinterdekk. Så ca 740 med.
Jeg trodde jeg skulle klare å komme nærmere 650, men kutter jeg mer er det i åpenbart utstyr. Audi har virkelig jobbet godt med utstyrslisten...

Spekket jeg den slik jeg egentlig mener den bør være ender den på 850 med vinterdekk.

Hva tenker folk her er minimum i en OBOS Etron?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AndreasRingdal

Det jeg hadde i må ha kolonnen min før jeg hoppet av var
Top view camera. (Hadde dette i leafen og savner det i TMX)
Avblendbare speil (krav fra top view)
Vinterpakke  + klimasone bak.
Da kom jeg til 699k

Kanskjelisten inneholdt også
Led matrix
Night vision
Komfortnøkkel med alarm++
Vinterdekk

781k

Da har jeg ikke lagt til el seter, skinn eller comfortseter som jeg nok ikke ville kjøpt den bilen uten.

Men på grunn av lang ventetid (kønummer 5965 ved stenging av min side) så ble det TMX på meg i denne omgang. Skulle ønske den hadde led matrix+ night vision og seter som passer bedre til folk på 193cm)

TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

daktari

Til Elektriske dører/soft close: dette forvirrer passasjerer veldig iflg folk jeg kjenner. De fleste er vant til å smelle døra, men disse skal lukkes inntil forsiktig, for så å lukke seg selv siste cm. Bør tenkes nøye gjennom.

Jeg er opptatt av støy og tenker på lydisolert sideruter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

#3
I utgangspunktet er skinnseter et müst i en slik bil. Men selv om stoffseter ofte ser kjipere ut er de erfaringsmessig bedre å sitte i om setet ellers er likt. Med utgangspunkt i bruktmarkedet for bilen jeg har i dag har det vært lurt å sørge for lav inngangspris på bekostning av utstyr. Med enkelte unntak.

Matrix-lys vil jeg veldig gjerne ha, men i god VAG-tradisjon tipper jeg standardlysene også er gode. Og poenget med tråden var egentlig å finne en smart "skrapet" versjon hvor man klarer styre unna utstyr man ikke vil ha eller som man bare har litt lyst på uten betalingsvilje, og samtidig kjøper det utstyret man selv helst vil ha og erfaringsmessig "må ha". 

Sitat fra: daktari på fredag 04. januar 2019, klokken 01:24
Til Elektriske dører/soft close: dette forvirrer passasjerer veldig iflg folk jeg kjenner. De fleste er vant til å smelle døra, men disse skal lukkes inntil forsiktig, for så å lukke seg selv siste cm. Bør tenkes nøye gjennom.

Jeg er opptatt av støy og tenker på lydisolert sideruter.

Godt poeng angående dørene. Jeg har soft close i dag og liker det. Men det er en svært viktig nyanse jeg glemte - dørene jeg har i dag er helt elektriske. Dvs jeg setter meg inn og tråkker på bremsen. Da lukkes døren automatisk og bilen starter. Du har helt rett i at de som lukker på gamlemåten i blant lurer på om de lukket hardt nok, om de må smelle en gang til osv. Om jeg må lukke døren inntil manuelt forsvinner mye av poenget og man sitter igjen med usikkerheten som du påpeker.

Vinterpakken kan være aktuell, men blank takreling er ikke viktig for meg. Og jeg kjenner det provoserer at de legger sidekollisjonsputer bak inn i "vinterpakken". Det burde vært standard og har ikke noe med "vinter" eller "kundefordel" å gjøre.

Lydisolerte vinduer kan absolutt med fordel komme inn og softclose ryke ut!
EDIT: adaptive viskere kan også ryke ut. Det står at regnsensor er standard. Da regner jeg med viskerne styres ift regn, og spyledysene trenger jeg ikke innfelt i viskerne.

Men hvorfor kan man ikke velge All inclusive pakken til grunnmodellen? Dvs 651.900 + 165.000,-? Da hadde jeg fått med det meste tror jeg. Noe utstyr jeg ikke er interessert i, men grei totalpakke og tilleggsutstyr til en grei pris. Men den er ikke valgbar for E-tron 55 uten å også legge på "Exclusive" til 180.000,-.

Det blir interessant å se hva som inkluderes i Canada der bilen starter på 579.000,- og skal tilbys i to utstyrsvarianter samt 2 års gratis ubegrenset hurtiglading i Electrify Canada ladenettverket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

trd-73

Uten blank (eller sort) takreling så blir det uten takreling, lykke til med å selge en uten takreling..

Ellers så er jo all inklusive pakken inkludert på Exclusive, så det hadde jo ikke vært mye å spare på å kunne legge den til på standardmodellen?

Øyvind.h

#5
Sitat fra: trd-73 på fredag 04. januar 2019, klokken 07:11
Uten blank (eller sort) takreling så blir det uten takreling, lykke til med å selge en uten takreling..
Regnet med sort takreling var standard og at forkrommet kostet ekstra? Har i hvert fall vært slik på andre VAG?
Mener du at bilen leveres helt uten takreling om man ikke betaler for blank takreling?

Sitat fra: trd-73 på fredag 04. januar 2019, klokken 07:11
Ellers så er jo all inklusive pakken inkludert på Exclusive, så det hadde jo ikke vært mye å spare på å kunne legge den til på standardmodellen?
Ahh. Jeg så feil og regnet feil. Leste feil ift at exlusive har den som standard vs tilvalg. My bad.
Ved å legge den til på standardmodellen lander man på 816.900,-. Men det er ikke mulig. Man må da gå for exclusive til 827.900,-.
Da blir spørsmålet hva som ligger i diffen på 816 og 827. Antar exclusive har noe mer enn bare all inclusive pakken i tillegg. Samt om det er mer utstyr man "må" ha for å gjøre exclusive komplett, eller om 827.000,- har med alt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AJ82

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. januar 2019, klokken 22:44
I kveld har jeg gjort en liten jobb med prisliste og minimumspekk.

Med utgangpunkt i basismodellen har jeg lagt til:
Avblendbare speil
Komfortnøkkel
El forseter
Varme i forseter
App for forvarming
Adaptiv cruise
Adaptive viskere (antar det er regnsensor?)
Hengerfeste
Audi connect key for fjernopplåsing (mulig det er inkludert med fjernvarmeløsningen???)

Dvs det absolutte minimum av hva jeg føler denne bilen må ha.
Men da mangler fortsatt skinn, 4 soner klima, head up, El dører, matrix lys, vinterdekk osv.

Klarte å spekke OBOS versjonen til ca 720 uten vinterdekk. Så ca 740 med.
Jeg trodde jeg skulle klare å komme nærmere 650, men kutter jeg mer er det i åpenbart utstyr. Audi har virkelig jobbet godt med utstyrslisten...

Spekket jeg den slik jeg egentlig mener den bør være ender den på 850 med vinterdekk.

Hva tenker folk her er minimum i en OBOS Etron?

Regnsensor er standard. Tror adaptive viskere blant annet har integrerte spylere, men trenger ikke velge dette for å få regnsensor.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Crown

Sitat fra: AndreasRingdal på torsdag 03. januar 2019, klokken 22:53

Da har jeg ikke lagt til el seter, skinn eller comfortseter som jeg nok ikke ville kjøpt den bilen uten.

Men på grunn av lang ventetid (kønummer 5965 ved stenging av min side) så ble det TMX på meg i denne omgang. Skulle ønske den hadde led matrix+ night vision og seter som passer bedre til folk på 193cm)

Du skulle holdt deg, de har vel snart kommet til 5965 nå i å tilby den smurfeblå :-D Helt enig med setet. Jeg kan faktisk ikke bruke model X pga førersetet, det er helt utrolig vondt, jeg får kanten på hodestøtten inn i nakken hele tiden.Fullstendig latterlig at det ikke er andre alternativer og at det er laget slik.

Komfortseter kommer nesten øverst på listen på e-tron for min del. Pga setekravet, led Matrix og night vision kommer jeg meg nok ikke under 820k på min.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

JanIvar

"BOB"-versjon - siden jeg bor på rette siden av fjellet:

- Vinterpakke(setevarme foran, avtagbart tilhengerfeste, sidekollisjonsputer bak, elektrisk justerbar korsryggstøtte foran, blank takreling, assistentpakke tur og komfort førklimatisering)

- Matrix Led (Må ha!)

- Skinn/Kunstskinn-seter

-Auto inklappbare speil(brei bil - må ha dette)

- Skillenett

- Oppbevaringspakke

- Metallic (for å få velge farge - metallic har ellers ingen effekt)

729' + vinterdekk. Vinterdekk får man på fin 19" felg til ca 16-18 k hos en rekke forhandlere.

Har lyst på:
El-seter, sline interiør og B&O:
772' + vinterdekk.






PF

Er det ikke rart å kjøpe bil til tre kvart million og kjipe ut på billige sharif felger? Kvaliteten på 19'' med dekk til under 20 lapper kan ikke være veldig bra. Continental og nokian dekk i den størrelsen ligger på 10+. Da kan ikke felgen koste mer en 2500,- per stykk.
De billigste felgene på felgvisning.no ligger på 2000 kr stykk og det er ikke en kvalitet jeg hadde satt på ny e-tron
http://www.felgvisning.no/nd/norgesdekk/felg/#search/vehicle/4714?d=19.0

JanIvar

Dersom man vil ha 19" på vinter er Audi sitt alternativ en veldig stygg felg. Jeg ser jo at mange kjører model X på "billigfelg", og da må det da også holde til ETron. Hvit Etron med denne vil jo ikke se grusom ut?

http://www.felgvisning.no/nd/norgesdekk/felg/#search/vehicle/4714?b=PH Edition II&d=19.0&pid=45b6b858-4634-47f0-91d9-c5f85c74f9b8


Chimp

Matrix, skinn og top view er ikke MÅ ha i en enkel versjon. Samme med felger utover standard. Lære å begrense seg, tror dere misforstår trådstarter i hva som er MUST :) bilen blir solgt uten problem på bruktmarkedet med LEDlys og stoffseter. Se på eksempelvis i pace på finn. Toppversjonene er tungsolgt, er mye enklere å betale 700k enn 900k for en bil som går 370 km. Du får tross alt ganske mye bra utstyr pakket inn i de 700 og kan evt selv oppgradere felgene til noen store "rekkeviddeforkortere" hvis du synes standard er kjipe, noe som er en smakssak. Hvis du tror du må ha alt utstyr for å selge bilen senere tror jeg du gjør en unødvendig påkostning. Det er nok av folk som vil ha audi uansett, hvor en innstegsversjon er et stort steg opp fra den nøkterne familiebilen.
Varme i forsetene, metallic og muligens innfellbare speil er must. App for forvarming hvis man må tilleggsbetale for dette :)
Har ikke jobbet mye med konfigen, men skal du lage en OK innstegsversjon er det ikke nødvendigvis slik at du må ha med elektrisk justering av setene heller. Jeg har ikke dette i dag og klarer meg fint med å trykke en gang på setet for å få litt mer plass til bena enn fruen.
ACC er en god ide for bruktmarkedet, men ikke 100 % must, jeg ville nok lagt det til for sikkerhetsskyld selvom jeg bruker det lite selv.

PF

Husk også at noe kan etter aktiveres, f.eks. Matrix-lys. Alle blir levert med led, og Audi har nevnt at det skal komme mulighet for å kjøpe tilgang til matrix via app, f.eks. for en uke, mnd eller permanent. Så en prat med selger om hvilket utstyr som blir mulig å få på i etterkant er nok lurt.

Kåre Knatten

På en OBOS-VERSJON trenger en kun vinterpakke, totalpris kr. 686000,-. Når det gjelder felger til vinterdekkene er det viktigste at de er vinterutgaver. Har i dag originalfelger på vinterdekkene og de tålte ikke vinteren.  Har måtte lakke de på nytt pga korrosjon i felgkanten og påfølgende lekkasje.

TRONVAT

Jeg fikk tilbud om smurfen i går 870000,- er ca 3500 på listen. Kommer til å gå for OBOS eller bruktimport.

Må ha 21" på denne og så må en ha hel lakkering ikke fint med svart plast, ser at det ikke er et valg enda uten å velge dyre pakker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA