OBOS-versjon - hva må med?

Startet av Øyvind.h, tor 03. jan 2019, kl. 22:44

« forrige - neste »

Crown

Selv skydde jeg til slutt OBOS som pesten da vi bodde i Oslo. Man styrer på for å få det noe så bra som mulig til en så lav som mulig pris, og så når all jobben er gjort kommer det noen og overtar det på forkjøpsrett. Derfor ble det ingen OBOS-versjon på meg :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Øyvind.h

I dag ble det en tur innom Møller for å se på bilen  8).
Tips: bil må bestilles innen 22 mars om man står på liste. Etter det slettes listen og depositum refunderes. Jeg har ventet på at de skulle ta kontakt da det er påpekt nå i to runder, også etter konfig. Det har ikke skjedd så da jeg fikk denne infoen i dag ble det purring til selger. Kjenner jeg hadde blitt litt irritert om jeg ventet på kontraktsforslag og plassen isteden hadde blitt kansellert.

Flott bil! Ganske perfekt utforming! Stasjonsvogn, men høyreist. Ikke helt SUV, men en mellomting mellom stasjonsvogn og SUV vil jeg si. Som en stor Allroad. Solide ytre dimensjoner. Gjennomført. Ikke rar fra noen vinkler så vidt jeg kunne se. Hadde jeg ikke hatt elbil i dag og vært i markedet for en røslig stv/SUV ville dette vært no-brainer! Bilen ga forventet inntrykk av kvalitet og "Audi". Fint skinninteriør.

Bagasjerommet var litt tja og ha. Ikke spesielt stort, som forventet. Men det er ikke helt fair å benchmarke mot Model X som jeg har i dag. Det er større bil, spesielt innvendig.
Baksetet virket ikke så stort, men igjen blir benchmark litt urettferdig. Midtsetet var vel ikke helt et sete. Men takhøyden var god, setet så bra ut og var bra å sitte i selv for meg. Så det duger.

Forsetet var godt å sitte i, men fikk ikke tiltet sitteputen så langt bakover som jeg ønsker (Dette var sportsseter). Setet hadde ekstra forlenget lårstøtte, men følte fortsatt at jeg ikke fikk god lårstøtte pga begrenset vinkel. Her forventet jeg at Audi`en skulle overgå Tesla på komfort og justering, men i praksis virket de ganske like. Bena må bli litt rettere enn jeg skulle ønske. Samme justeringsmuligheter. Jeg ble sittende og justere litt, men slet med å finne en perfekt stilling. Dvs en stilling som er bedre enn det jeg har i dag, for jeg forventet bedre seter. Mulig jeg må se på kontursetene? De var ikke utstilt.
Det trakk litt ned. 

Utsynet fra førerplass var ok. Bedre enn i S, men fortsatt litt bunkers-følelse sammenlignet med X`en. Det blir et steg ned, spesielt på langtur og turer man skal nyte omgivelsene. Panotaket var litt større enn forventet. Ikke stort, men faktisk så stort at jeg vurderer å ta det med om det blir bestilling.

Selgeren kommenterte at konfig-oppsettet mitt var gjennomført i den forstand at han ikke så noen mangler man "må" ha med. Eller - han kommenterte at jeg muligens manglet de glossy knappene som han mener ødelegger interiøret litt i lysegrå plast. Men ellers hadde konfigen min truffet bra. Som selger er han naturligvis støttende og superlativene sitter tett, men han ga et godt inntrykk. Han var også ærlig og kunnskapsrik ift bilen jeg kommer fra så det ble en god dialog mtp hva Audi er bra på og hvorfor et bytte er aktuelt.

På vei ut av butikken var konklusjonen kjøp. Budsjettmessig har jeg rom for inntil 1 mill uten å måtte begynne med lån, men sikter meg inn mot 750-780. Hadde de levert en sprekere versjon ville betalingsviljen vært noe høyere. Allerede før prøvekjøring vet jeg 5,7 blir en nedtur, men det er et offer ift det Audi er bra på.

På fredag blir det prøvekjøring. Det blir spennende! Mulig jeg rekker å ta med kontrakt også, men blir nok ikke signatur samme dag. Jeg er litt tilbake i tenkeboksen kjenner jeg. Hadde jeg ikke hatt Model X hadde saken vært en helt annen. Da hadde jeg glatt oversett Norges-påslag, og benchmark mot X ville ikke gitt plusser og minuser. Jeg måtte hente datteren min på trening og da ble det en kjøretur nå i kveld. Da la jeg merke til detaljer jeg setter pris på med den. Trenger ikke greie ut, men det er en del jeg føler er bedre i Teslaen. Jeg glemmer naturligvis det etter noen uker med Audi, og lærer å sette pris på det Audi er bra på og kanskje fokusere litt ekstra på det Tesla er dårlig på. Men nå blir det en uke i tenkeboksen!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA