OBOS-versjon - hva må med?

Startet av Øyvind.h, tor 03. jan 2019, kl. 22:44

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: PF på fre 04. jan 2019, kl. 09:07
Er det ikke rart å kjøpe bil til tre kvart million og kjipe ut på billige sharif felger?
Nå vet jeg ikke om Sharif driver på lenger eller om det er et skjellsord, men det er ikke slik at "originale" felger er gode og tredjepart er dårlige.
Til bilen jeg kjører nå kan jeg eksempelvis kjøpe 19" PH Turbin felger med gode Continental vinterdekk til 17.000,-. Det er solide felger som holder stand mot steinsprut og korrosjon, og dekk som har vunnet test. Dette til en pris 10.000,- under hva bilprodusenten tok for vinterhjul. Og kjøpte man fra produsent måtte man velge mellom kontinentale vinterdekk eller vinterdekk som etter mitt syn er for myke for bilen.

Med andre ord - nei det er absolutt ikke rart å skippe merkeforhandlernes rådyre hjulpakker til fordel for rimeligere og bedre løsninger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Sitat fra: Øyvind.h på fre 04. jan 2019, kl. 07:23
Regnet med sort takreling var standard og at forkrommet kostet ekstra? Har i hvert fall vært slik på andre VAG?
Mener du at bilen leveres helt uten takreling om man ikke betaler for blank takreling
Ja!  :o Det er samme pris for svart og blank takreiling.

Ved å legge den til på standardmodellen lander man på 816.900,-. Men det er ikke mulig. Man må da gå for exclusive til 827.900,-.
Da blir spørsmålet hva som ligger i diffen på 816 og 827. Antar exclusive har noe mer enn bare all inclusive pakken i tillegg.
Med exclusive, inkluderes også oppgradering til 20" felger (opsjon 42G, kr 8540), kanskje også noe annet for å forsvare hele prisforskjellen.

Samt om det er mer utstyr man "må" ha for å gjøre exclusive komplett, eller om 827.000,- har med alt.

• TPMS (7K3) er ikke med. Er vel et "must" dersom en dropper reservehjul for å kunne oppdage lekkasjer tidlig.
  • Metallic + evt også hellakkering
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Sitat fra: Chimp på fre 04. jan 2019, kl. 10:07
bilen blir solgt uten problem på bruktmarkedet med LEDlys og stoffseter. Se på eksempelvis i pace på finn. Toppversjonene er tungsolgt, er mye enklere å betale 700k enn 900k for en bil som går 370 km
....
Varme i forsetene, metallic og muligens innfellbare speil er must. App for forvarming hvis man må tilleggsbetale for dette :)
Ser dette jeg og. Jeg kjører nå en bil med absolutt alt utstyr. Den taper seg like fullt 10.000,- i verdi hver måned sånn ca og ekstrautstyret tar sin del av verditapet. 
Varme i forsetene blir litt merkelig å skippe. Innfellbare speil har jeg aldri skjønt poenget med med mindre man har ekstremt trang garasjeport. Har deaktivert dette på min nåværende bil.
Forvarming er en selvfølge. Rart dette overhodet kan puttes i en tilleggspakke. Men nå har de jo klart å legge airbag for passasjerer i vinterpakken, så hvorfor ikke....

Sitat fra: Chimp på fre 04. jan 2019, kl. 10:07
Har ikke jobbet mye med konfigen, men skal du lage en OK innstegsversjon er det ikke nødvendigvis slik at du må ha med elektrisk justering av setene heller. Jeg har ikke dette i dag og klarer meg fint med å trykke en gang på setet for å få litt mer plass til bena enn fruen. ACC er en god ide for bruktmarkedet, men ikke 100 % must, jeg ville nok lagt det til for sikkerhetsskyld selvom jeg bruker det lite selv.
Akkurat setene er minimum for meg. At alt i bilen er ferdig innstilt til meg når jeg setter meg inn er helt basic i mine øyne. Adaptiv cruise er også helt basic. Men vet jeg kommer til å savne autopiloten voldsomt om ikke E-tron klarer kjøre selv på motorvei. Mener jeg leste den ikke klarer kjøre fortere enn 80. På strekket Oslo-Hamar går det mye i autopilot i 100+. Håper det fikses med OTA sw, men usikker på om Audi er like frempå som Tesla akkurat der.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Orbit på fre 04. jan 2019, kl. 10:43
Regnet med sort takreling var standard og at forkrommet kostet ekstra? Har i hvert fall vært slik på andre VAG?
Mener du at bilen leveres helt uten takreling om man ikke betaler for blank takreling
Ja!  :o Det er samme pris for svart og blank takreiling.

Ved å legge den til på standardmodellen lander man på 816.900,-. Men det er ikke mulig. Man må da gå for exclusive til 827.900,-.
Da blir spørsmålet hva som ligger i diffen på 816 og 827. Antar exclusive har noe mer enn bare all inclusive pakken i tillegg.
Med exclusive, inkluderes også oppgradering til 20" felger (opsjon 42G, kr 8540), kanskje også noe annet for å forsvare hele prisforskjellen.

Samt om det er mer utstyr man "må" ha for å gjøre exclusive komplett, eller om 827.000,- har med alt.

• TPMS (7K3) er ikke med. Er vel et "must" dersom en dropper reservehjul for å kunne oppdage lekkasjer tidlig.
  • Metallic + evt også hellakkering
Takk for tipsene! Metallic grå skal jeg ha. Hellakkering, mnja. Avhenger av pris. TPMS er vel påbudt. Har de lagt det i tilleggspakke? Det kan de vel ikke gjøre med lovpålagt utstyr?
VW ID4 GTX 2023

PF

Sitat fra: Øyvind.h på fre 04. jan 2019, kl. 10:36
Sitat fra: PF på fre 04. jan 2019, kl. 09:07
Er det ikke rart å kjøpe bil til tre kvart million og kjipe ut på billige sharif felger?
Nå vet jeg ikke om Sharif driver på lenger eller om det er et skjellsord, men det er ikke slik at "originale" felger er gode og tredjepart er dårlige.
Til bilen jeg kjører nå kan jeg eksempelvis kjøpe 19" PH Turbin felger med gode Continental vinterdekk til 17.000,-. Det er solide felger som holder stand mot steinsprut og korrosjon, og dekk som har vunnet test. Dette til en pris 10.000,- under hva bilprodusenten tok for vinterhjul. Og kjøpte man fra produsent måtte man velge mellom kontinentale vinterdekk eller vinterdekk som etter mitt syn er for myke for bilen.

Med andre ord - nei det er absolutt ikke rart å skippe merkeforhandlernes rådyre hjulpakker til fordel for rimeligere og bedre løsninger.

Skjellsord, helt klart. Jeg er absolutt ikke i mot 3.parts felger og har hatt det på flere av mine, men å tro at felg og dekkpakke til 19.000 lapper med moms kan samme lignes med felgpakke til 30 uten mva, så blir det litt rart.
Dekkene koster omtrent det samme uansett hvor man kjøper de, så da er det prisen på felgene som er forskjellen. Se f.eks. på momo-felger, oz, vossen eller tilsvarende. Du må opp noen kroner.
Jeg hadde f.eks. Bc forged felger på min gamle bil. I 21'' så veide de mindre en de orginale 19''. Og kvaliteten var også en del hakk opp.
Se på f.eks. hvor mange orginal felger som sprekker og blir urunde kontra billigfelger, det er en forskjell der.

Øyvind.h

Merkevareforhandlere tar erfaringsmessig solide priser for sine tunge originale felger. Du kan fort få lettvektsfelger til samme pris om du går til tredjepart.
Men til bilen jeg har nå har jeg valgt en pakke til 17.000,- som er bedre enn det bilprodusenten leverer til 27.000,-.
VW ID4 GTX 2023

jamez

Sitat fra: Kåre Knatten på fre 04. jan 2019, kl. 10:29
På en OBOS-VERSJON trenger en kun vinterpakke, totalpris kr. 686000,-.

Enig i at det strengt tatt er kun vinterpakke som en MÅ ha.
(Og selv på den pakken er det jo med korsryggstøtte og sideairbags bak som ikke er strengt nødvendig.)

Nå blir det kanskje individuelt, men jeg syns også at komfortnøkkel og rattvarme er et must på en elbil i 2019.
Men, så får man spørre seg om det er verdt en femmer hver gang du blir nødt å stikke hånda ned i lomma for å trykke på for å låse opp. I OBOS-stil er det vel ikke verdt å bruke penger på komfortnøkkel heller.

Vinterhjul får man som det skrives her billigere andre steder.

Amatøren

Sitat fra: Øyvind.h på fre 04. jan 2019, kl. 10:50
TPMS er vel påbudt. Har de lagt det i tilleggspakke? Det kan de vel ikke gjøre med lovpålagt utstyr?

Slik jeg har forstått det er er ikke TPMS påbudt, men det skal være et system for å detektere punktering/trykk tap.

I følge Møller bil Asker og Bærum avd. Volkswagen så var "punkteringsvarsling" eneste kravet og at VW hadde løst det med å detektere endringer i rotasjonen på hjulene. Både Sharanen og e-Golfene vi har fått levert er uten TPMS, men allikevel med varsel for punktering/trykk tap.

Kjenner ikke Audi, men kan Audi ha valgt å levere den enkle (og billigste) varianten som standard og man kan oppgradere til TPMS hvis man vil?

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
Reservert Audi e-tron (XX.2019?)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Crown

Sitat fra: Amatøren på fre 04. jan 2019, kl. 11:15

Kjenner ikke Audi, men kan Audi ha valgt å levere den enkle (og billigste) varianten som standard og man kan oppgradere til TPMS hvis man vil?

Ja, det er akkurat slik det er, iht utstyrslisten.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Orbit

TPMS er vel påbudt. Har de lagt det i tilleggspakke? Det kan de vel ikke gjøre med lovpålagt utstyr?
Det er indirekte dekktrykkskontroll (7K1) som standard. Mest sannsynlig er dette et system som bruker ABS-sensorene til å dektetere forskjellig rulleomkrets. Det kan gi noen feilvarslinger ved skjevslitte dekk, men er nok innafor hva som er lovpålagt. Det er også billigere i drift, da du slipper å kjøpe felger med sensorer (evt bytte av defekt sensor).

Direkte dekktrykkskontroll (7K3) er ekstrautstyr på alle modellene (kr 3200), og regner med dette er TPMS med ekte trykkmåling.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Sitat fra: Orbit på fre 04. jan 2019, kl. 11:22
Det er indirekte dekktrykkskontroll (7K1) som standard. Mest sannsynlig er dette et system som bruker ABS-sensorene til å dektetere forskjellig rulleomkrets. Det kan gi noen feilvarslinger ved skjevslitte dekk, men er nok innafor hva som er lovpålagt. Det er også billigere i drift, da du slipper å kjøpe felger med sensorer (evt bytte av defekt sensor).

Direkte dekktrykkskontroll (7K3) er ekstrautstyr på alle modellene (kr 3200), og regner med dette er TPMS med ekte trykkmåling.
Ser det nå. Indirekte dekktrykk-kontroll er vel kanskje ABS og rulleomkrets ja.
Tenker kanskje det er bra nok da det viktigste er å avdekke fall relativt raskt. Så lenge det ikke er lekkasje holder det med kontroll ved omlegg og en gang i løpet av hver sesong. Og lekkasje avdekkes jo uansett.

Sitat fra: jamez på fre 04. jan 2019, kl. 10:56
Enig i at det strengt tatt er kun vinterpakke som en MÅ ha.
(Og selv på den pakken er det jo med korsryggstøtte og sideairbags bak som ikke er strengt nødvendig.)
Helt ærlig synes jeg det er frastøtende at Møller ikke har passasjer-airbag som standard. Dette handler om passasjerenes sikkerhet og mulighet til å overleve en ulykke. Og så puttes det i vinterpakke for å trikse og mikse med pakker og priser? Er det virkelig slik Audi ønsker å profilere seg?

Korsryggstøtte er noe annet. Ikke høy betalingsvilje, men kjekt å ha. Setter pris på det i bilen jeg har nå, men ikke noe müst.
VW ID4 GTX 2023

geear

Mener TPMS er påbudt i USA, men at det i Europa kun er krav til et varslingssystem, som nevnt over her. Lufttrykkstap med hjulsensorene fungerer helt fint. Har aldri opplevd at det ikke har blitt fanget opp tidsnok. e-Golfen varsler på omtrent 0,5 bars tap, så det er helt innafor. Hvis det er noen ulempe med dette, så er det at man må nulle systemet etter å ha byttet hjul eller endret på lufttrykket, men det tar ti sekunder. Det hender jeg sjekker lufttrykk i displayet på den andre bilen, men det hadde ikke vært noe stort tap å ikke ha muligheten. Hadde ikke betalt ekstra for det, det gjør også vinterhjulene dyrere siden du må ha sensorer der og.

Espen W

Jepp, kjekt å slippe ekstra TPMS sensorer i vinterhjul, nye sensorer når batteriet går, etc.

I A4'en (05 modell) har jeg en ettermarkedsversjon som erstatter ventilhettene. Funker supert og gir spot-on verdier. Gir også temperatur, pluss har programmerbar varsling for trykkfall. Har et lite display som plugges i 12v kontakten.
Kostet vel 350kr eller så levert i postkassen.

Kåre Knatten

Det var da veldig at noen dekktrykksensorer kan skape debatt, andre merker har kun et system og da er problemet løst. Det kan virke som om det er noen som ikke er vane med skreddersøm ved bilkjøp. Det blir som tannbørstehylster, er de bare blå - er det helt i orden med en blå, er det flere farger å velge mellom - oppstår problemet. Dekktrykksensorer er forresten ikke for å varsle om punktering, de er pålagt pga av ENØK.

AJ82

Min spec basert på basis versjon er:

- Vinterpakke
- F49 21" felg
- Omgivelseskamera med top view
- Metallic
- Sportsseter
- Skinn/Alcantara
- Audi virtual cockpit plus
- Ekstra mørke ruter på bakdører
- Akustikkglass på sidevinduer foran
- Speil, oppvarmet, automatisk avblendbare og elektrisk innklappbare 
- Uten modell- og teknologibetegnelse
- Komfortmidtarmlene
- Kunstskinnpakke
- Ambientebelysning
- Oppbevaringspakke
- Skillenett bagasjerom fra bakseteryggen til taket

Totalt: 768.020,-

Vurderer evt i tillegg: Bremsekalipere i e-tron-farge (oransje), Belyste innsteglister foran og bak, Betjeningstaster i glassoptikk sort og Komfortnøkkel og sensorstyrt bagasjeromsåpning

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA