Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilder og media

Startet av bmw2002, torsdag 03. januar 2019, klokken 14:50

« forrige - neste »

Radial

Se det heller sånn : Ingen VP = Mindre som kan gå istykker :)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Sitat fra: Radial på mandag 04. mai 2020, klokken 21:01
Se det heller sånn : Ingen VP = Mindre som kan gå istykker :)
Nå er ikke varmepumper det som går mest i stykker. Og egentlig er Air condition (som alle biler har nå) den vesentligste delen av en vp, for å ta ut varme i stedet for kjøling så brukes en fireveisventil (eller oktavalve på Y). Samt at vifte bråker litt mer.

For min del er det rekkevidde i mellomkaldt vær opp mot stillhet, når det er snakk om vp eller ikke.

Når en har lang rekkevidde er det litt hipp som happ om det er vp eller ikke imho.

samotholt

Enig.

Jeg foretrekker minst mulig bråk (noe som også gir mindre kompleksitet). E-tron sin varmepumpe irriterte ihvertfall meg.

Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Trond.m

Sitat fra: samotholt på tirsdag 05. mai 2020, klokken 18:27
Jeg foretrekker minst mulig bråk (noe som også gir mindre kompleksitet). E-tron sin varmepumpe irriterte ihvertfall meg.
Første gang jeg har hørt at noen er irritert over VP støy i e-tron. Det er vel heller støy fra girkasse og trikkelyd du merker.

Øyvind.h

Synes det dura ganske bra i varmepumpa i E-tron ja, men ikke helt nok til at jeg syntes det var irriterende. Lett å få med på film når jeg prøvekjørte.

Den mest bråkete varmepumpa jeg har hørt er en i nabolaget sin I3. Høres ut som en jetmotor, men de parkerer langt fra huset....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mroek

Pumpa i TMY bråker også heftig, men det ryktes en recall for å montere en støydempende kapsling over den.

For mitt vedkommende er ikke VP en dealbreaker på PS2, men det er jo liten tvil om at en god VP gir flere fordeler enn ulemper.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Counterpointer

Vp bråker mest utenfor bilen, etter min erfaring.
Mulig dette endres litt når Tesla får vp. Ser ikke bort fra at den da kan høres inni bilen også.

THE

Hørte godt varmepumpa i førstegenerasjon Zoe inne i bilen også, og det var i alle fall ikke behov for å ha på akustisk fotgjengervarsling hvis varmepumpa var i drift. Av og til lurte jeg på om hele bilen var på tur til å gå i lufta.

Jeg gjentar meg selv fra andre tråder om vp nå, men personlig mener jeg at varmepumpe ikke nødvendigvis har flere fordeler enn ulemper i en elbil med stort batteri. Jeg ville som utgangspunkt valgt en bil uten varmepumpe om det var en opsjon, også om varmepumpe kunne leveres uten pristillegg. Jeg kunne nok til og med betalt ekstra for å få en bil som er helt stille ved forvarming, dvs. uten varmepumpe.

Ellers må jeg si at PS2 ser ut til å være en veldig bra bil. Jeg liker også at linjene er Saab-aktige da jeg alltid har vært mer glad i Saab enn Volvo, selv om jeg har eid biler av begge merker tidligere. Det verste med designet for min del er den overdimensjonerte midtkonsollen, men det kunne jeg nok levd med. Prismessig synes jeg også at man får mye bil for pengene, og jeg mener at PS2 er mye mer bil for pengene enn XC40-EV.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

CorsoDante

Nå har jeg hatt bil uten VP i en vinter, og kan ikke si at det plaget meg i det hele tatt, så har ingen betenkeligheter med at Polestar 2 kommer uten dette.

Sikkert flere fordeler enn ulemper, men at vi unngår bråkende maskineri er da helt OK.
TM3P "FSD"

HelectriC

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 06. mai 2020, klokken 08:59
Nå har jeg hatt bil uten VP i en vinter, og kan ikke si at det plaget meg i det hele tatt, så har ingen betenkeligheter med at Polestar 2 kommer uten dette.

Sikkert flere fordeler enn ulemper, men at vi unngår bråkende maskineri er da helt OK.

Samme her, har ikke VP i Model S med omtrent samme størrelse på batteri som i PS2 (75 vs 78kWh) og store hjul på MS (21''). Har aldri følt den har for kort rekkevidde og PS får sannsynligvis bedre rekkevidde enn MS75D med 21'', så det er helt ugrunnet å være urolig for om PS burde hatt Vp fra begynnelsen av.
ioniq 5

Roy Aasen


samotholt

Sitat fra: TM på tirsdag 05. mai 2020, klokken 20:26
Sitat fra: samotholt på tirsdag 05. mai 2020, klokken 18:27
Jeg foretrekker minst mulig bråk (noe som også gir mindre kompleksitet). E-tron sin varmepumpe irriterte ihvertfall meg.
Første gang jeg har hørt at noen er irritert over VP støy i e-tron. Det er vel heller støy fra girkasse og trikkelyd du merker.
Nope. Merka det også. Men den får du ikke når du står i ro?
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Trond.m

#87
Nei, kanskje ikke. Men du får garantert mer støy i en PS2 uansett, og ved kjøring på slitt asfalt eller vei med isdekke i Norge, så vil du ikke høre en varmepumpe. Det er greit å være positiv til eget merke, men å framheve det som positivt at den mangler varmepumpe er å dra det langt. XC40 leveres med VP som opsjon, men ingen velger bilen uten. Dessuten må vel bilen leveres med AVAS som gjør at bilen heldigvis uansett ikke blir lydløs.

CorsoDante

#88
Sitat fra: TM på torsdag 07. mai 2020, klokken 06:10
Nei, kanskje ikke. Men du får garantert mer støy i en PS2 uansett, og ved kjøring på slitt asfalt eller vei med isdekke i Norge, så vil du ikke høre en varmepumpe. Det er greit å være positiv til eget merke, men å framheve det som positivt at den mangler varmepumpe er å dra det langt. XC40 leveres med VP som opsjon, men ingen velger bilen uten. Dessuten må vel bilen leveres med AVAS som gjør at bilen heldigvis uansett ikke blir lydløs.

Så var det nyansene da. Polestar er tydelige på at VP mangler (i starten), i likhet med samtlige Teslaer, så får potensielle kunder ta det derfra. Tipper de fleste som har hatt Tesla ikke kunne bry seg mindre.

Selvsagt fordelaktig med VP (vinterstid), men ikke uten ulemper.

At biler med kort rekkevidde må ha varmepumpe ser jeg samtidig på som en selvfølge.

AVAS blir bra, så slipper jeg å ''watte opp refrenget'' når folk vaser rundt i gatene :)

https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-varmepumpe-for-elbilen/457717
TM3P "FSD"

THE

Sitat fra: CorsoDante på torsdag 07. mai 2020, klokken 08:11
Så var det nyansene da. Polestar er tydelige på at VP mangler (i starten), i likhet med samtlige Teslaer, så får potensielle kunder ta det derfra. Tipper de fleste som har hatt Tesla ikke kunne bry seg mindre.

....

AVAS blir bra, så slipper jeg å ''watte opp refrenget'' når folk vaser rundt i gatene :)

Jeg har hatt bil med varmepumpe og med AVAS, og har nå bil uten varmepumpe og uten AVAS. Varmepumpe kunne jeg ikke brydd meg mindre om, men AVAS (med knapp for å aktivere/deaktivere) savner jeg på Teslaen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA