Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilder og media

Startet av bmw2002, torsdag 03. januar 2019, klokken 14:50

« forrige - neste »

Thule

Video av PS2 farge Void som lader i Oslo
https://imgur.com/gallery/wiNzFFP

Du kan ikke vise dette vedlegget.




PionerThink

Virker som våre naboer(som også kan være en smule biased til egne merker) foretrekker PS2 etter å ha gått direkte fra Model 3: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/artiklar/20191112/prov-polestar-2-elbil-utmanar-tesla-model-3-pa-allvar-och-vinner-nastan-alla-ronder/
Er dessverre bak betalingsmur, men man får lest litt som forsterker det inntrykket andre testere rapporterer om at dette blir en bra bil!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

mroek

Svenske AMS (og andre medier) har nå fått prøve P2 på Volvos bane:

https://www.youtube.com/watch?v=Wfv0xdreLXs

Kun biler med PP som var tilgjengelig, dessverre. Jeg misliker de gule setebeltene kraftig, synes det er direkte glorete.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

Dårlige nyheter:
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20200226/volvo-och-polestar-drabbade-av-coronaviruset-fabrikerna-star-stilla/

I artikkelen hevdes det at fabrikkene i Kina har stillstand minst til og med uke 12, og videre at dette betyr manglende produksjon av over 11 000 Polestar. Det siste der er vanskelig å forstå, jeg trodde jeg hadde lest at de ikke skulle produsere stort mer enn det for hele første året (men finner det ikke igjen nå, så jeg husker kanskje feil).

At konfiguratoren deres fremdeles sier estimert levering i august for nye bestillinger er etter min mening uredelig, selv om det er eksterne faktorer som forårsaker forsinkelsene.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Chimp

Spørs hvor mye de egentlig skulle gjøre nå i februar. Kanskje er det ikke så gæli at selve produksjonen stopper litt, men at de får mer tid til planlegging, programvare osv. Altså selvsagt er det negativt, men kanskje ikke SÅ ille

mroek

Jobbing med programvare skjer nok kontinuerlig uansett, det er jo produksjonen som er den store flaskehalsen, og hvis det stemmer at de nå får en backlog på 11 000 biler så kan det nok fort drøye mange måneder ekstra før kundeleveringene starter. Jeg skjønner at det ikke er et budskap de ønsker å kommunisere, men å ikke gjøre det er som sagt uredelig etter min mening.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Electric cars in Norway

Sitat fra: mroek på onsdag 26. februar 2020, klokken 15:22
Dårlige nyheter:
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20200226/volvo-och-polestar-drabbade-av-coronaviruset-fabrikerna-star-stilla/

I artikkelen hevdes det at fabrikkene i Kina har stillstand minst til og med uke 12, og videre at dette betyr manglende produksjon av over 11 000 Polestar. Det siste der er vanskelig å forstå, jeg trodde jeg hadde lest at de ikke skulle produsere stort mer enn det for hele første året (men finner det ikke igjen nå, så jeg husker kanskje feil).

At konfiguratoren deres fremdeles sier estimert levering i august for nye bestillinger er etter min mening uredelig, selv om det er eksterne faktorer som forårsaker forsinkelsene.

Det er jo klart at viruset har redusert alt. Leste om både konkurranser og  idrettsutøvere og annet som er avlyst.

Men enig i at det virket mye for volum.

Kansje det er en oversettelsesfeil?

Eller at budskapet har endret seg underveis.

Husker en Kona el jeg bestilte der de sa at det var streik på fabrikken og utsettelsen ville bare i flere måneder, kanskje inntil 6 måneder hadde de sagt der borte. Men det endte med at produksjonen nesten ikke ble berørt av dette. Og bilen kom når den skulle.

La oss håpe det er det samme her.

Jeg skal kanskje innom showroom ila uken og da kan jeg forhøre meg hva de sier der.

Chimp

#37
Sitat fra: mroek på onsdag 26. februar 2020, klokken 19:58
Jobbing med programvare skjer nok kontinuerlig uansett, det er jo produksjonen som er den store flaskehalsen, og hvis det stemmer at de nå får en backlog på 11 000 biler så kan det nok fort drøye mange måneder ekstra før kundeleveringene starter. Jeg skjønner at det ikke er et budskap de ønsker å kommunisere, men å ikke gjøre det er som sagt uredelig etter min mening.

Leste at Norge stod for 2/3 av bestillingene. Det er 1800 personer i polestar sin Facebook gruppe og kanskje 50-70% av disse har bestilt? Og så kan du doble/tredoble antallet av facebook folket, minst, og si at Norge står for 5-6 tusen bestillinger maks?
Da hørtes 11 tusen mye ut allerede. Antakelig det de skal produsere på 1 år liksom:)

mroek

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 26. februar 2020, klokken 20:06
Husker en Kona el jeg bestilte der de sa at det var streik på fabrikken og utsettelsen ville bare i flere måneder, kanskje inntil 6 måneder hadde de sagt der borte. Men det endte med at produksjonen nesten ikke ble berørt av dette. Og bilen kom når den skulle.

La oss håpe det er det samme her.

Jeg skal kanskje innom showroom ila uken og da kan jeg forhøre meg hva de sier der.
Vi kan alltids håpe, og selv om jeg tviler på at folkene i showrommet har noen ny informasjon (eller lov til å dele den om de har), så er det jo interessant å sjekke det ut.

Sitat fra: Chimp på onsdag 26. februar 2020, klokken 20:30
Leste at Norge stod for 2/3 av bestillingene. Det er 1800 personer i polestar sin Facebook gruppe og kanskje 50-70% av disse har bestilt? Og så kan du doble/tredoble antallet av facebook folket, minst, og si at Norge står for 5-6 tusen bestillinger maks?
Da hørtes 11 tusen mye ut allerede. Antakelig det de skal produsere på 1 år liksom:)

Ja, det er det jeg også tenker. Tror ikke det antallet kan være riktig, men at de blir forsinket er mer eller mindre garantert.

Her er også et rykende ferskt intervju med Thomas Ingenlath:
https://europe.autonews.com/automakers/polestar-ceo-calls-out-industry-govt-consumers-slow-ev-pace

Er vel ikke så mye nytt der, men det i hvert fall interessant at han påstår Polestar har sikret seg nok batterier, så det skal i hvert fall ikke hindre produksjonen av P2.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

Ny artikkel fra et belgisk nettsted (link via Google translate, siden nederlandsk er litt tungt å lese for de fleste av oss):

https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=nl&u=https://www.autowereld.be/autotests/eerste-test/test-polestar-2-performance-pack-2020.html

I sum er de temmelig positive, og ser det som en verdig konkurrent til TM3.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

Denne artikkelen er bak betalingsmur, men ingressen sier det meste:

https://www.di.se/bil/oklart-nar-volvo-cars-kinafabriker-oppnar/

SitatVolvo Cars tre kinesiska bilfabriker är stängda för sjunde veckan i följd efter coronavirusets utbrott. Brist på komponenter och lokala restriktioner ligger bakom.

Fabrikerna i Sverige och Belgien kör fortfarande för fullt, men vissa bilar med särskild extrautrustning kan inte byggas på grund av uteblivna leveranser.

Da ble det altså ikke produksjonsstart av P2 denne uken heller, dessverre.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

HelectriC

Sitat fra: mroek på mandag 09. mars 2020, klokken 10:15
Denne artikkelen er bak betalingsmur, men ingressen sier det meste:

https://www.di.se/bil/oklart-nar-volvo-cars-kinafabriker-oppnar/

SitatVolvo Cars tre kinesiska bilfabriker är stängda för sjunde veckan i följd efter coronavirusets utbrott. Brist på komponenter och lokala restriktioner ligger bakom.

Fabrikerna i Sverige och Belgien kör fortfarande för fullt, men vissa bilar med särskild extrautrustning kan inte byggas på grund av uteblivna leveranser.

Da ble det altså ikke produksjonsstart av P2 denne uken heller, dessverre.

Blir nok lang tid før kineserne får igang produksjon!
ioniq 5

mroek

Sitat fra: HelectriC på mandag 09. mars 2020, klokken 17:54
Sitat fra: mroek på mandag 09. mars 2020, klokken 10:15

Da ble det altså ikke produksjonsstart av P2 denne uken heller, dessverre.

Blir nok lang tid før kineserne får igang produksjon!

Det blir jo selvfølgelig ren spekulasjon, men det er fullt mulig du har rett. Hvis Polestar ikke har tatt veldig god høyde for produksjonsforsinkelser, så må det nødvendigvis også bety forsinkede leveranser for alle. Når det er sagt, så er det mye vi ikke vet, og Polestar kan i hvert fall ikke beskyldes for å være løsslupne med informasjon...
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

HelectriC

Er det noe jeg har lært etter mange forskjellige elbiler så er det at leveringen kan man ikke stole på. Den blir når den blir. Jeg selger ikke nåværende bil før PS står foran huset i hvert fall.
ioniq 5

mroek

https://www.youtube.com/watch?v=vxFNSQkJ2_Y

Ikke egentlig noe nytt her, men det er en interessant/merkelig detalj 6:05 ute i videoen. Girspaken kan tydeligvis vippes til venstre (fjærbelastet, den spretter tilbake), men det har visstnok ingen funksjon i følge Polestar-fyren. Det virker jo nesten litt snodig, men forklaringen kan jo være at mekanikken er den samme som i en annen Volvo-modell, der det faktisk har en funksjon.

Hvis dette blir slik også på produksjonsbilene, så er det etter min oppfatning litt tåpelig. De burde jo kunnet lagt en interessant funksjon på dette, f.eks at man kjapt kan endre regen-nivå eller noe.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA