Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støydemping

Startet av fplandberg, lørdag 08. desember 2018, klokken 23:17

« forrige - neste »

fplandberg

Ettersom man blir både irritert og sliten av veistøy vurderer jeg å støydempe bilen profesjonelt. Rive ut alt og ta gulv, dører og tak. Har sett at noen fra tesla trådene har gjort jobben selv, men det er ikke noe jeg ønsker å gjøre.

Hvem har kompetanse til å ta på seg slike jobber og hva bør det koste?

Skjønner at en Kia aldri blir en Rolls Royce, men noe må man tilstrebe;)

trykkertor

Husker i "gamledager" 2008 da vi kjørte Suzuki Swift.
Da var det stor forskjell i bilen bare ved å installere dempeplater i dørene.
Det var fort gjort. Løsne panelet inne, (et par skruer, koble fra høyttaler og et løft), og sette inn plater fra Biltema.
En jobb som var gjort på under 1 time, kostet noen hundrelapper, og gav en helt annen bil støymessig.
https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000017199

Kan ikke sammenlignes med profesjonelt, men mye demping for lite arbeid og "få" kroner.

AppleKnocker

bilkomponenter.no tilbyr dette for Tesla. Ca 20 timers jobb + materialer.

Har ikke sett noen eksakt prisliste, men 20-30 000?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Morten Christiansen

Legger ikke 20-30 000 i støydemping, men så noen skrive om en løsning hvor en polstret bagasjerommet, hvor man har senket gulvet og tatt vekk en del av den naturlige polstringen?

Bjoris

Eller en kan bare kjøpe en Leaf der jobben er gjort?

Det er helt sykt at skal måtte støyisolere en ny bil!

AppleKnocker

Vanskelig å være uenig i det.

Men først må Leaf komme med større batteri. Dagens Leaf konkurrerer med Ioniq på rekkevidde (som faktisk er mye bedre støyisolert enn Niro),
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

navyelsen

Sitat fra: Morten Christiansen på søndag 09. desember 2018, klokken 12:35
Legger ikke 20-30 000 i støydemping, men så noen skrive om en løsning hvor en polstret bagasjerommet, hvor man har senket gulvet og tatt vekk en del av den naturlige polstringen?

Stjeler en link fra samme tema i facebookgruppa.
Ble nevnt betyl og neopren under bagasjeromsmatta.
Dett må jo være mye billigere enn 20-30K

Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Ragged_Glory

Den nye plata som ligger over "reservehjuls"brønnen (nokså tynn og simpel), festes ikke på noen måte, virket det som. Dermed kan en kanskje bare lime på ei matte rett på dens underside?

Noe sånt: https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000018990
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

fplandberg

Da har jeg bestilt rustbehandling med støydemping og Nereus dekk. Blir spennende å se om det gir god nok effekt.

Hvis ikke, har også fått et greit tilbud på montering av Silent Coat Vibrodamping, Noise Islolator og Sound Absorber i alle dører, bakluke, bagasjerom, bakre hjulhus og litt i gulvet.

Får bil i slutten av måneden:)

Zuexi



Sitat fra: fplandberg på lørdag 02. februar 2019, klokken 13:43
Da har jeg bestilt rustbehandling med støydemping og Nereus dekk. Blir spennende å se om det gir god nok effekt.

Hvis ikke, har også fått et greit tilbud på montering av Silent Coat Vibrodamping, Noise Islolator og Sound Absorber i alle dører, bakluke, bagasjerom, bakre hjulhus og litt i gulvet.

Får bil i slutten av måneden:)

Har også bestilt rustbehandling m. støydemingsmasse i hjulbuer. Fikk beskjed at dette ble utført av transportselskapet (ATS).

Vurderer å dempe hjulbrønnen i første omgang selv med bitumen/butyl plater, samt no' skum eller noe på den tynne papp-platen.

Hva har du fått i pris for "full pakke" for støydemping?

Elbilbjorn

Denne tråden får meg til å lure på hvilken bil dere har prøvekjørt og hvilken bil dere sammenligner med. Jeg har ikke noe å utsette på den jeg prøvekjørte. For min del er det minimalt å utsette på det støymessige sammenlignet med BMW, Audi og MB som etter min erfaring er i toppsjiktet hva angår stille kupe.

Trond.m

Kjørte 13 mil i dag med en bil som ikke er støydempet eller understellsbehandlet. Hastighet opp til 90 km/t og stedvis slitt asfalt. Synes den var bedre nå etter 2300 km enn da jeg testet samme bil første dag den var på veien. Kanskje R3 dekkene må kjøres noen km før de blir optimale i forhold til støy ? Temperaturen var 4-9 kuldegrader, og støyen blir vel normalt mindre i mildere vær ?

Zuexi

Selv synes jeg bilen var fin på småveier (60 km/t) men at det var en salgs "romlestøy" i kupéen ved noe høyere hastigheter, typ 80 km/t eller motorvei. Nesten litt sånn at støyen i kupéen treffer sin egenfrekvens og blir forsterket.

Bjoris

#13
Fikk vår ENiro i dag og må si jeg ble positiv overraska over støynivået. Den jeg prøvde skulle også ha ekstra støydemping som vi har bestilt, men R3 vinterdekk. Vår har Mich Primecy 3... Mener det var klart mindre støy i vår...

Men det kan ha med å gjøre at jeg har kjørt MC og Connect varebil siden Påske da Leaf 2.0 ble solgt!!;)

Kan også være at bilen stod inne og dermed hadde god temp i dekkene...

geear

Det er bart stål under den tynne filtplata i bagasjerommet, så det er ikke rart med romlelyd. Spesielt ikke uten bagasje baki. Tipper det er likt i hjulbuene. Kondenserer innvendig gjør det også. Kommer til å ta en kjapp runde med litt skumisolasjon og/eller butyl.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA