Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 01. juli 2019, klokken 23:41
Leaf faller hovedsaklig en del i pris fordi:

- 24/30 kWh er i minste laget.
- Den ikke har bra temperaturstyring på batteripakken. Mange importbiler har mistet en god del rekkevidde.
- Den benytter den utdaterte standarden CHAdeMO.

Men jeg kan ikke si at fallet er veldig ekstremt. Jeg leker litt fortløpende med tanken å kjøpe en bil nr 2, og jeg syns fortsatt Leaf er for dyr. Må minst opp på 30 kWh, og da er man på noe i området av 125.000 kroner.

Men i forhold til Model 3, så gjelder i hvert fall ingen av disse punktene.

Når du utelater tilgang på biler så har du jo rett, men det er jo liten tvil om at tilbud og etterspørsel påvirker pris...

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

Bjoris

#392
Mer moderne enn E-Niro, men litt spes utseende og dårligere plass. Denne er vel på størrelse med Kona, men kanskje bedre plass?

E-Niro er jo ikke så spennende, men tror den for mange familier er "akkurat" stor nok og alle de andre i prisklassen blir "akkurat" for liten...

Slik jeg ser det er dette det geniale med E_Niro...

Shagma

Sitat fra: Bjoris på fredag 05. juli 2019, klokken 14:41
Mer moderne enn E-Niro, men litt spec utseende og dårligere plass. Denne er vel på størrelse med Kona, men kanskje bedre plass?

E-Niro er jo ikke så spennende, men tror den for mange familier er "akkurat" stor nok og alle de andre i prisklassen blir "akkurat" for liten...

Slik jeg ser det er dette det geniale med E_Niro...

Det tror jeg du har rett i. Jeg anser Peugeot E-2008 som et mer reelt Niro alternativ.

Espen Hugaas Andersen

2008 er blir vel mer på størrelse med Kona?

208 er mindre enn e-Golf, og 2008 har vel bare litt mer bakkeklaring og litt mer innvendig plass.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Shagma

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 05. juli 2019, klokken 15:28
2008 er blir vel mer på størrelse med Kona?

208 er mindre enn e-Golf, og 2008 har vel bare litt mer bakkeklaring og litt mer innvendig plass.
Bagasjerommet på e-2008 er på 434 liter om vi skal tro elbil.no. https://elbil.no/elbiler-som-kommer/peugeot-e-2008/
Kia E-niro har 451 liter. Det er mulig resten av bilen er mindre, for eks. plass i baksetet. Bilene er selvfølgelig ikke identiske, men for min del virker den som et bedre alternativ enn Kia Soul som har 315 liter og Kona med 332 liter.

Bjoris

Sitat fra: Shagma på fredag 05. juli 2019, klokken 14:46
Sitat fra: Bjoris på fredag 05. juli 2019, klokken 14:41
Mer moderne enn E-Niro, men litt spec utseende og dårligere plass. Denne er vel på størrelse med Kona, men kanskje bedre plass?

E-Niro er jo ikke så spennende, men tror den for mange familier er "akkurat" stor nok og alle de andre i prisklassen blir "akkurat" for liten...

Slik jeg ser det er dette det geniale med E_Niro...

Det tror jeg du har rett i. Jeg anser Peugeot E-2008 som et mer reelt Niro alternativ.

Jo, men den har jo elendig rekkevidde igjen...

Nei slik jeg ser det så kommer E-Niro til å holde prisen veldig bra fremover når Kia nå mer en antyder at det blir elendig leveringstakt neste år også

advale

#397
E-Niro er bygget for å tilpasse seg både elektrisk og fossil. Så selv om den er større utvendig betyr det ikke automatisk at den er også større innvendig(vs andre elbiler). F.eks. VW ID.3 er mer kompakt men innvendig er den på størrelse som Passat, ifg VW selv.

Når Model Y kommer vil selvfølgelig Model 3 få større verditap, men hvorfor tror folk e-Niro er immune når Model Y dukker opp..!? Folk kjøper e-Niro for å få hatchback/SUV, og hva er Model Y - jo en SUV med ekte elbil-utnyttet plass.

DCool

Sitat fra: advale på mandag 08. juli 2019, klokken 03:06
E-Niro er bygget for å tilpasse seg både elektrisk og fossil. Så selv om den er større utvendig betyr det ikke automatisk at den er også større innvendig(vs andre elbiler). F.eks. VW ID.3 er mer kompakt men innvendig er den på størrelse som Passat, ifg VW selv.

Når Model Y kommer vil selvfølgelig Model 3 få større verditap, men hvorfor tror folk e-Niro er immune når Model Y dukker opp..!? Folk kjøper e-Niro for å få hatchback/SUV, og hva er Model Y - jo en SUV med ekte elbil-utnyttet plass.

Vel, da jeg satt i Kona med lite (Brio primo) bakovervendt sete, hadde jeg ikke plass til knærne mine engang (193 cm). Bedre plass i imiev med samme sete bak. I E-niro derimot har jeg faktisk mer benplass enn jeg klarer å bruke foran samme bilstol. Så jeg er strålende fornøyd med plassen i forsetet. Av de ca 25 cm i forskjell mellom kona og e-niro virker det meste å være seteplass, fremfor panser/bagasjerom. Så positivt overasket for min del, hadde ikke trodd forskjellen skulle være så enorm.
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

Einride

Enig. Har òg hatt ein Kona, og der var det i praksis berre kona som hadde god nok plass til å sitte (komfortabelt) i passasjersetet når me hadde bilstol i setet bak (Concord Reverso, tar mykje plass). I e-Niroen er det overraskande mykje betre plass. Bagasjerommet er også litt større, men det er plass i baksetet me merkar mest forskjell på.

Kårepåsporet

I går ble plutselig Tesla 3 12500 kroner billigere for oss som venter på hvit perlemor.
Nå kommer min med hengerfeste og vinterdekk på 402.000.

Helge10

Da er TM3 awd i bestilling. Synes synd på kiaforhandlere som ikke får tak i nok biler.
Var uaktuelt å kjøpe på finn til ca.450000 uten vinterdekk. Betaler 485000 med hengerfeste og vinterhjul. Levering i september.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA