Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som vet om ladeplassene på OSL p10 er operativ?

Startet av Fallskjerm, torsdag 06. desember 2018, klokken 17:37

« forrige - neste »

Fallskjerm

Skal ut reise i morgen og har tenkt å lade på Gardermoen.

Er parkeringshuset operativt med de nye ladeplasse og er det mulig å finne seg en plass.

Håper på svar
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
BMW IX 50 (solgte LC 150)for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

Erik Ola Ulvestad

"Avsperret frem til desember" står det fortsatt.

Er nok best å ringe : ONEPARK

TELEFON+47 64 81 19 80

E-POSToslo.lufthavn@onepark.no



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Nordlands

Mange ladeplasser i drift på Gardermoen i youtube-video av Bjørn Nyland i går kveld, vet ikke helt hvilket område det var, i hvert fall inne i et parkeringshus.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Rasmus.B

#3
Sitat fra: Nordlands på fredag 07. desember 2018, klokken 11:12
Mange ladeplasser i drift på Gardermoen i youtube-video av Bjørn Nyland i går kveld, vet ikke helt hvilket område det var, i hvert fall inne i et parkeringshus.
Har du en link til den videoen? Jeg finner den ikke.
Glem det. Jeg fant den. Ser ut som P10.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Nuvolari

Den nye ladeløsningen på OSL P10 er ikke helt stabil. Dersom ladingen stopper er det ikke mulig å sette den i gang igjen fra app. Man må fysisk ta ut og inn type 2 kabelen på nytt.

I dag hadde jeg glemt å stille ladegrensen på teslaen opp til 90%. Dermed stoppet den på 50% som den stod på. Nå står det check power source.

Samme feilen har skjedd 2/2 ganger jeg har parkert på P10.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Wibla

Kjenner flere som har opplevd dette, P10 er tydeligvis "one-shot" lading. Rimelig talentløst.
2018 Tesla Model S 75D

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:22
... Dersom ladingen stopper er det ikke mulig å sette den i gang igjen fra app. Man må fysisk ta ut og inn type 2 kabelen på nytt.

Er dette spesifikt for Tesla? Eller vil Tesla starte opp automatisk igjen dersom lading er satt på pause ei stund frå laststyresystem?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Rasmus.B

Det er ikke spesifikt for Tesla. Min Leaf står nå tilkoblet på P11, ladet til 80%.
Jeg får ikke startet lading igjen, og appen indikerer at bilen er frakoblet. Jeg innbiller meg at det har noe med RFID leseren å gjøre. Med RFID er poenget at landingen må autentiseres. Stoppes ladingen av bilen så må det autentiseres på nytt. Hvis ikke så kan man lure systemet ved å koble fra kabelen på èn bil og koble til igjen på en annen  bil uten å betale for det. Det skal koste kr 10,-/time, med max pris på kr. 50,- pr tilkobling når betalingsløsningen er på plass. Enn så lenge brukes ikke RFID leseren på ladestasjonen, men tipper at det er dette som skjer likevel.
Litt på siden, men det er ett kjempe anlegg Avinor nå har satt opp.
Det er satt opp en svær trafo kiosk på utsiden av P11 som forsyner ladestasjonene, og jeg tipper det må være bortimot 600 ladeplasser fordelt på P10 & P11.
Da jeg kjøpte Leafen min for over 7 år siden, var det 4 ladeplasser på P11, og jeg fikk alltid lade.
Senere ble det 10 plasser som senere ble til 40 plasser, og til slutt ca 100 plasser i P11 fordelt på to etasjer, og jeg fikk nesten aldri lade.
Nå er det altså 600 plasser fordelt på P10 og P11.  Det vil koste litt å lade som gjør at de som ikke trenger å lade sikkert dropper det. Da regner jeg med å kunne få lade når jeg må, og Leafen vil kunne brukes som jobb bil i mange år til.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 05. mars 2019, klokken 21:39
... Med RFID er poenget at landingen må autentiseres. Stoppes ladingen av bilen så må det autentiseres på nytt. Hvis ikke så kan man lure systemet ved å koble fra kabelen på èn bil og koble til igjen på en annen  bil uten å betale for det. ...

Enkelte andre RFID opplegg avsluttar først når kabel blir tatt ut av bil og kan derfor startast på nytt.
Reknar med at ENSTO finn ut av det.

Fint anlegg, ja.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Rasmus.B

Etter å ha pratet med noen kolleger på jobben, kan det virke som om dette ikke har noe å gjøre med RFID i det hele tatt. Det er trolig så enkelt som att ladestasjonene kobler fra etter 5 timer. Det stemmer med at lading skal koste kr.10,-/time, men ikke mer en Kr.50 pr. gang.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 06. mars 2019, klokken 19:19
Etter å ha pratet med noen kolleger på jobben, kan det virke som om dette ikke har noe å gjøre med RFID i det hele tatt. Det er trolig så enkelt som att ladestasjonene kobler fra etter 5 timer. Det stemmer med at lading skal koste kr.10,-/time, men ikke mer en Kr.50 pr. gang.

Det er jo håpløst. En Tesla som står der i feks 3 uker vil jo tappe batteriet ned igjen.

5 timer gir ikke akkurat fullt batteri til f.eks en I-Pace heller. Ikke halvfullt engang.

Tror jeg fortsetter å bruke Gardermoen Parkering gitt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

Hva er effekten på disse punktene?

Dessuten, parkeringsforskriften åpner ikke opp for at det er tilstrekkelig å bare tilby lading i en begrenset tidsperiode.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SveinJ

Parkerte på P10 3k for litt over en uke siden. Koblet på min i3 og lading startet. Så plakat med ustabilt anlegg, uten å reagere særlig på det. Så på appen seinere at lading var stoppet etter å ha ladet opp fra 20 til 30%. Der sto den til mandag morgen (2 dager). Så startet ladingen igjen, uten at jeg foretok meg noe som helst. Når jeg hentet bilen kl 1700 var bilen fulladet.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Nuvolari

Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 06. mars 2019, klokken 19:19
Etter å ha pratet med noen kolleger på jobben, kan det virke som om dette ikke har noe å gjøre med RFID i det hele tatt. Det er trolig så enkelt som att ladestasjonene kobler fra etter 5 timer. Det stemmer med at lading skal koste kr.10,-/time, men ikke mer en Kr.50 pr. gang.

Min stoppet å lade etter 30minutter da den nådde 50% som bilen var innstilt på. Prøvde umiddelbart å starte lading igjen. Men det var ikke mulig.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Rasmus.B

#14
Ok, det endrer jo litt på saken. Kanskje det er en kombinasjon av RFID problematikken og en tidsbegrensning?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA