Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade, når, og hvor mye?

Startet av Jay3s, fredag 22. november 2019, klokken 22:05

« forrige - neste »

Jay3s

Mulig dette er en "faq", men jeg har ikke funnet noen liste over slike med svar til...

Med tanke på bilen/batteriets levetid/ytelse/well-being: Er det best å sette til lading med en gang man parkerer hjemme, og batteriet er varmt, eller er det bedre å i størst mulig grad la batteriet være f.eks. mellom 40% og 80% fullt? Eller noe annet? Har diskutert med andre elbil-eiere, ingen har noe fasitsvar...

Selv har jeg trodd det første var det beste, men er langt fra sikker.

AJ82

Sitat fra: Jay3s på fredag 22. november 2019, klokken 22:05
Mulig dette er en "faq", men jeg har ikke funnet noen liste over slike med svar til...

Med tanke på bilen/batteriets levetid/ytelse/well-being: Er det best å sette til lading med en gang man parkerer hjemme, og batteriet er varmt, eller er det bedre å i størst mulig grad la batteriet være f.eks. mellom 40% og 80% fullt? Eller noe annet? Har diskutert med andre elbil-eiere, ingen har noe fasitsvar...

Selv har jeg trodd det første var det beste, men er langt fra sikker.

Det beste er å holde det mellom f.eks. 80 og 40%. Det er også bedre å lade ofte og lite enn sjelden og mer. Men det viktgste er å ikke la bilen stå med enten veldig høy eller lav SOC. Temp på batteri ved hjemmelading har lite å si.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Rævedilter

Batterier har lengst levetid med låg temperatur.

Merk at 100% på ein bil kan være 90% av maks på batteriet, så ein del biler er et greit å lade opp mot 100%, ein del (som Tesla) "pusher" batteriet meir, og 100% er nærmere 100%, og lader ein som regler ikkje til 100% uten ein har bruk for det.

https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

jorgror

Ideelt er at batteriet er rundt 50% mest av tiden. Tilpass lading til ditt daglige behov, og legg inn en buffer slik at du er komfortabel med å komme deg der du skal hvis noe uforutsett oppstår.

Bruker du 40% daglig så kan du feks lade til 70% og ha 30 % når du er ferdig med dagen. Skal alt være helt ideelt så lader du opp til 50 % når du kommer hjem og de resterende 20 % rett før du drar.

Det krever mye å være helt ideell, og omtrent kun mulig om man kan programmere ladingen. Jeg ville ikke brukt mye tid på å detaljstyre ladingen, men dette er det ideelle.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Jay3s

Takk for svar, folkens! Tror ikke app'en som fulgte med bilen gir mulighet for å stoppe lading på f.eks. 80% (skulle tro det var en ekstremt enkel funksjonalitet å legge inn!) men skal sjekke. (BMW i3s.)

arthur

Har ladet vår elbil til 100% hver eneste dag i mer enn fem år og batteriet er målt til å fortsatt holde 93,5% av opprinnelig kapasitet. KUN saktelading, ALDRI hurtiglading!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Dette med lading skal ikke bli noe styr så helt greit å lade til 100% om man skal bruke bilen. Ikke så lurt om man ikke skal ut å kjøre på noen dager, spesielt om det er varmt. Enklere når man har et stort batteri da jeg jeg trenger et par døgn på å fylle min hjemme. Da kan jeg holde bilen passe ladet uten at det blir noe stress.

Bjørn Nyland, Tesla Bjørn, er i Thailand på ferie men den karen har vist ikke video ferie. Han sjekker ut hvordan det er med elbiler der og hadde en episode med en kar som hadde en Nissan Leaf, litt eldre modell. Der hadde batteriet degradert 70% !!. Som noen sikker vet så har ikke Leaf batterikjøling, selv ikke de nyeste, så å lade noen elbiler til 100% og la den stå i høye temperaturer er definitivt ikke lurt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Magnus Hansen

Så vidt jeg he skjønt gir det vesentlig mer slitasje å nærme seg 0% enn å lade til 100%

fredag

For Tesla, så stiller jeg max-ladenivå til mellom 60 og 90%, avhengig av hvor langt som skal kjøres neste dag. Jeg lader så og si aldri til 100%. Det er forskjellig fra bilmerke til bilmerke hvor mye buffer som er igjen på toppen. Jeg tror i3 har et større buffer i toppen som du ikke får ladet for å sikre batteriet, mens på Tesla kan du lade til 100% for å utnytte batteriet fullt ut hvis du vet hva du gjør eller er villig til å ta konsekvensen av det du gjør.

Jeg har stilt inn bilen til å starte lading på et senere tidspunkt feks kl 22. Det har egentlig ingen ting med batteriet å gjøre, men forhindrer at jeg får en effekt-topp på strømforbruket i huset av at bilen lader samtidig med at komfyr og induksjonsovnene står på i forbindelse med matlaging.

Stort sett plugger jeg bilen til ladekontakten umiddelbart når jeg parkerer i garasjen for dagen. Det er enkelt og praktisk, og tar bare 2-3 sekunder. Spesielt passer jeg på dette i vinterhalvåret. Da passer bilen på at batteriet ikke fryser, og varmer batteriet om nødvendig. Jeg tror det er bra for batteriet. Lithiumion-batterier skal ikke lades opp når batteritemperaturen er under 0 grader celsius, men man kan trekke strøm fra batteriet ned til -20 grader C. Jeg bryr meg ikke så mye om detaljene egentlig, men lar Tesla passe på batteriet for meg og holde det på en rimelig jevn temperatur, og følger egentlig bare anbefalingen fra Tesla om å plugge bilen til ladekontakten så ofte som mulig. Dessuten liker jeg å regen tilgjengelig når jeg kjører, noe som forsvinner når batteriet er kaldt.

Sitat fra bruksanvisningen til Tesla Model S:

SitatModel S har et av de mest sofistikerte batterisystemene i verden. Den viktigste måten du kan bevare batteriet på, er å LA Model S VÆRE TILKOBLET når du ikke bruker den. Dette er spesielt viktig hvis du ikke har planer om å kjøre Model S på flere uker. Når den er tilkoblet, våkner Model S opp ved behov for automatisk å opprettholde et ladenivå som maksimerer levetiden til batteriet.
Det er ingen fordeler ved å vente til spenningen i batteriet er lav før du lader det opp. Batteriet yter faktisk best når det lades regelmessig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Jay3s

Mange bra tips her. Tror i3-batteriet er på 42.2 kWh inkl. buffer, og at man bare får bruke 37.9. Mao., en del buffer her, høres mye ut med ca. 10%? (Tall fra ev-database.org.) Tror jeg skal satse på å plugge inn når jeg parkerer i garasjen, som forøvrig holder 18 grader ca. (Og det burde vel også gjøre det unødvendig med pre-heating når man skal ut...)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA