Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk Model 3

Startet av jberge, torsdag 06. desember 2018, klokken 09:18

« forrige - neste »

VikingWithWings

Sitat fra: RuneW på lørdag 09. mars 2019, klokken 13:10
Nå må det vel være noen av dere som har gjort hjulskift på messeområdet?

Hvordan det fungerer med parkering (av gammel bil) og plass til å legge om inne på messeområdet? Kan man kjøre gammel bil inn på messeområdet eller kjører man Teslaen ot på parkeringsplassen og gjør hjulbyttet der? Det er vel ikke akkurat proppfullt på prakeringsplassen for tiden?

Beklager, men jeg er ikke så kjent der...

---

Så lurer jeg på om hjulmutterene som følger med bilen er blanke eller svarte.

Jeg var der i dag og hentet vinterdekk hos en tredjeparts leverandør. Fulgte skiltene til Norges Varemesse og den siden jeg kom inn på, var det kun en bil på parkeringsplassen. Det var leverandørens varebil.. Sikkert flere hundre plasser der. Mens jeg fikk mine dekk, kom det en flunkende ny TM3 for dekkskifte som ble gjort der på plassen av dekkleverandør. Så plass nokk er det ihvertfall der, men snødekt.
11.mars -19 TM3P Deep Blue Metallic
EAP -> FSD | HW2.5 -> HW3.0 | FW2022.40.4.1

RuneW

Sitat fra: VikingWithWings på lørdag 09. mars 2019, klokken 19:54
Mens jeg fikk mine dekk, kom det en flunkende ny TM3 for dekkskifte som ble gjort der på plassen av dekkleverandør. Så plass nokk er det ihvertfall der, men snødekt.

Hvilken leverandør var det?

Mulig de legger om for meg for penger hvis de er der på tirsdag også. Jeg dør nok ikke av å skifte selv på snøunderlag, men det frister ikke så veldig. Heldigvis er det bare meldt -14 på tirsdag  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

S4e

Sitat fra: RuneW på lørdag 09. mars 2019, klokken 13:10
Nå må det vel være noen av dere som har gjort hjulskift på messeområdet?

Hvordan det fungerer med parkering (av gammel bil) og plass til å legge om inne på messeområdet? Kan man kjøre gammel bil inn på messeområdet eller kjører man Teslaen ot på parkeringsplassen og gjør hjulbyttet der? Det er vel ikke akkurat proppfullt på prakeringsplassen for tiden?

Beklager, men jeg er ikke så kjent der...

---

Så lurer jeg på om hjulmutterene som følger med bilen er blanke eller svarte.

Stor parkeringsplass utenfor inngangen. Om du har med annen bil med hjulene og jekk bør det gå bra. Helt flatt der.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Toddy

Rart om Nokian R3 skal være grunnen til så nye støy i bilen. 
Ifølge Motor sin test av vinterdekk i vinter kommer disse dekkene veldig godt ut med tanke på støy.

RuneW

Sitat fra: S4e på lørdag 09. mars 2019, klokken 20:09
Stor parkeringsplass utenfor inngangen. Om du har med annen bil med hjulene og jekk bør det gå bra. Helt flatt der.

Det er nok ganske sikkert at jeg prøver meg på P-plassen. Bare det ikke er for mye snø (så jekken synker nedi) så skal det nok gå bra  :+1:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

pez d spencer

Sitat fra: RuneW på lørdag 09. mars 2019, klokken 22:40
Sitat fra: S4e på lørdag 09. mars 2019, klokken 20:09
Stor parkeringsplass utenfor inngangen. Om du har med annen bil med hjulene og jekk bør det gå bra. Helt flatt der.

Det er nok ganske sikkert at jeg prøver meg på P-plassen. Bare det ikke er for mye snø (så jekken synker nedi) så skal det nok gå bra  :+1:

Hvordan gikk det med hjulskift?

Min far skal hente sin TM3 på Lillestrøm på fredag. Har 3.parts vinterhjul som vi tenkte å ta med når bilen hentes. Jeg bytter hjul på min TMS selv, men skjønner at det er litt annerledes på TM3. Trenger man disse jack-pad'ene som man leser om, eller holder det med jekk og gummikloss?
2019 100D LR

RuneW

Sitat fra: pez d spencer på mandag 11. mars 2019, klokken 15:23
Hvordan gikk det med hjulskift?

Min far skal hente sin TM3 på Lillestrøm på fredag. Har 3.parts vinterhjul som vi tenkte å ta med når bilen hentes. Jeg bytter hjul på min TMS selv, men skjønner at det er litt annerledes på TM3. Trenger man disse jack-pad'ene som man leser om, eller holder det med jekk og gummikloss?

Har ikke hentet bilen enda. Gjør det mest sannsynlig på torsdag.

Bruker DIY jack pads.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

pez d spencer

Sitat fra: RuneW på mandag 11. mars 2019, klokken 15:47
Sitat fra: pez d spencer på mandag 11. mars 2019, klokken 15:23
Hvordan gikk det med hjulskift?

Min far skal hente sin TM3 på Lillestrøm på fredag. Har 3.parts vinterhjul som vi tenkte å ta med når bilen hentes. Jeg bytter hjul på min TMS selv, men skjønner at det er litt annerledes på TM3. Trenger man disse jack-pad'ene som man leser om, eller holder det med jekk og gummikloss?

Har ikke hentet bilen enda. Gjør det mest sannsynlig på torsdag.

Bruker DIY jack pads.

Ok - takk for svar:-)

Spørsmålet står seg vedr jackpad - må man ha de? Av bilder ser det ut som det "trekantede" området rundt hullet går lavere enn området rundt, om det er mulig å skjønne hva jeg mener. Tappen på pad skal vel bare sørge for at man treffer korrekt?
2019 100D LR

Handyman

Sitat fra: pez d spencer på mandag 11. mars 2019, klokken 16:45
Tappen på pad skal vel bare sørge for at man treffer korrekt?
Ikke bare det, den skal også forhindre at paden sklir bort fra jekkepunktet.
Vet at noen påstår at friksjon vil hindre dette, men kjedelig om man ødelegger en ny bil til en alv mill før man får kjørt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

pez d spencer

Sitat fra: Handyman på mandag 11. mars 2019, klokken 18:17
Sitat fra: pez d spencer på mandag 11. mars 2019, klokken 16:45
Tappen på pad skal vel bare sørge for at man treffer korrekt?
Ikke bare det, den skal også forhindre at paden sklir bort fra jekkepunktet.
Vet at noen påstår at friksjon vil hindre dette, men kjedelig om man ødelegger en ny bil til en alv mill før man får kjørt.

Kreftene er vel så og si kun vertikale, så skal vel godt gjøres at den beveger seg ja, men enig med deg at det er dumt å ta sjansen. Selger Tesla de pad'ene? Evt andre (hvor man kan få de innen fredag)
2019 100D LR

RuneW

Om jekken ikke ruller fritt, så er det en horisontal komponent i bevegelsen til pad'en på jekken. Antar at det bli ganske store krefter også.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Autodidact

Jeg har bestemt meg for å selge dekkene bilen blir levert med, og anskaffe to like sett med 3. parts turbinfelger i 19 tommer. Dermed ble bil bestilt påmontert 18 tommers Aero-felger med sommerdekk - siden vinteren i praksis er over mot slutten av mars.

Jeg kunne godt tenkt meg de andre felgene konfiguratoren tilbød, men kun om de hadde blitt levert i gunmetal eller helst sort.

Spørsmålet er om jeg burde be om å få felgene med vinterdekk istedenfor sommerdekk med tanke på å øke omsetteligheten mot dem som får levert bil fremover - med sommerdekk på ...

Nah, det var en korttenkt tanke. Den jeg selger til kan eventuelt bare bestille motsatt, om vedkommende finner ekstradekkene fra meg før samtalen sin med Tesla.

Håkon

Handyman

Sitat fra: pez d spencer på mandag 11. mars 2019, klokken 19:03
Sitat fra: Handyman på mandag 11. mars 2019, klokken 18:17
Sitat fra: pez d spencer på mandag 11. mars 2019, klokken 16:45
Tappen på pad skal vel bare sørge for at man treffer korrekt?
Ikke bare det, den skal også forhindre at paden sklir bort fra jekkepunktet.
Vet at noen påstår at friksjon vil hindre dette, men kjedelig om man ødelegger en ny bil til en alv mill før man får kjørt.

Kreftene er vel så og si kun vertikale, så skal vel godt gjøres at den beveger seg ja, men enig med deg at det er dumt å ta sjansen. Selger Tesla de pad'ene? Evt andre (hvor man kan få de innen fredag)
Det er det mange tror, men alle som har brukt garasjejekker en del vet at den må trekke seg selv inn under bilen når man jekker opp mens den bærer vekta fra bilen. Da skal det ikke store ujevnhetene til (sandkorn eller trege hjul) før de horisontale kreftene blir ganske store.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

VikingWithWings

Byttet dekk i dag på min TM3P. Hadde laget til en jackpad, men tappen var litt tykk, så jeg brukte vanlig rund flat gummi pad fra Jula som kom med jekken. Gikk helt greit, men lurt å følge med på at jekken følger med under bilen etterhvert som man jekker opp. Beveget seg ikke mye.
11.mars -19 TM3P Deep Blue Metallic
EAP -> FSD | HW2.5 -> HW3.0 | FW2022.40.4.1

ok67

Eg har kjøpt ein pad på nettet, men den passar dårleg til jekken min, blir liggande heilt laust oppå.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Så i tillegg har eg laga ein sjølv av ein puck kjøpt på Biltema og ein <M16 bolt og lenkemutter, filt og tilpassa jekken og så litt krympeslange på den delen av bolten som stikk over pucken.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA