Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk Model 3

Startet av jberge, torsdag 06. desember 2018, klokken 09:18

« forrige - neste »

olavxxx

Sitat fra: Karma på onsdag 26. desember 2018, klokken 11:29
Sitat fra: TRM på torsdag 06. desember 2018, klokken 20:25
Regner med jeg går til innkjøp av disse: https://www.byttdekk.com/dekk/continental/continental_vikingcontact7/235-45r18/157400
i kombinasjon med originale 18 aero felger.

Jeg blir ikke helt klok på dette med dekk.
Jeg har også vært inne og sett på disse. 4 stk hjul til drøyt 9000 kroner, og ganske allrighte dekk også.

Hva er argumentene for å ikke velge disse, når de er nesten 10 000 kroner billigere enn andre alternativer?
Ser de har C på rulling og 190 km/t. Men jeg har ikke satt mef så mye inn i dekk for mod 3

olavxxx


HalvorV

Tesla Model Y Perfomance

Vesel

#48
Sitat fra: Karma på onsdag 26. desember 2018, klokken 11:29
Sitat fra: TRM på torsdag 06. desember 2018, klokken 20:25
Regner med jeg går til innkjøp av disse: https://www.byttdekk.com/dekk/continental/continental_vikingcontact7/235-45r18/157400
i kombinasjon med originale 18 aero felger.

Jeg blir ikke helt klok på dette med dekk.
Jeg har også vært inne og sett på disse. 4 stk hjul til drøyt 9000 kroner, og ganske allrighte dekk også.

Hva er argumentene for å ikke velge disse, når de er nesten 10 000 kroner billigere enn andre alternativer?
Det er nok 4 dekk bare, til 9000 kr, ikke hele hjul. Skal du ha kvalitetsdekk på lettmetallfelger med TPMS fra en tredjepart blir det nok minst 12-13 000 kr. Fremdeles flere tusen kr billigere enn originale hjul fra Tesla, mest sannsynlig. Da får man velge dekk, felger og dimensjoner akkurat slik man selv vil ha det. Dessuten går 25% av kjøpesummen tilbake til oss alle via staten istedetfor at et privat megaselskap bare stikker av med alt. Selv snuser jeg på disse. Nydelige felger og bra dekk til en grei pris, men venter trolig til felgene kommer i sølv.

Den store ulempen med tredjeparts hjul er at Tesla kan bli vanskelige med garanti hvis noe går galt. Greit nok om hjullager eller noe går som direkte årsak av dårlige felger elns., men er de like vanskelige som et visst annet amerikansk Silicon Valley-selskap, Apple, så vil de ikke en gang bytte et defekt batteri eller et sete med dårlig søm fordi du har uoriginale hjul på bilen... Jeg har en Macbook Pro fra 2017 som Apple nektet å bytte tastaturet til på garantien bokstavelig talt bare på grunn av at maskinen hadde noen hakk i rammen rundt skjermen. Faen så patetisk unnskyldning.  >:(
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Mazzbot

Sitat fra: Vesel på onsdag 26. desember 2018, klokken 11:53
Sitat fra: Karma på onsdag 26. desember 2018, klokken 11:29
Sitat fra: TRM på torsdag 06. desember 2018, klokken 20:25
Regner med jeg går til innkjøp av disse: https://www.byttdekk.com/dekk/continental/continental_vikingcontact7/235-45r18/157400
i kombinasjon med originale 18 aero felger.

Jeg blir ikke helt klok på dette med dekk.
Jeg har også vært inne og sett på disse. 4 stk hjul til drøyt 9000 kroner, og ganske allrighte dekk også.

Hva er argumentene for å ikke velge disse, når de er nesten 10 000 kroner billigere enn andre alternativer?
Det er nok 4 dekk bare, til 9000 kr, ikke hele hjul. Skal du ha kvalitetsdekk på lettmetallfelger med TPMS fra en tredjepart blir det nok minst 12-13 000 kr. Fremdeles flere tusen kr billigere enn originale hjul fra Tesla, mest sannsynlig. Da får man velge dekk, felger og dimensjoner akkurat slik man selv vil ha det. Dessuten går 25% av kjøpesummen tilbake til oss alle via staten istedetfor at et privat megaselskap bare stikker av med alt. Selv snuser jeg på disse. Nydelige felger og bra dekk til en grei pris, men venter trolig til felgene kommer i sølv.

Den store ulempen med tredjeparts hjul er at Tesla kan bli vanskelige med garanti hvis noe går galt. Greit nok om hjullager eller noe går som direkte årsak av dårlige felger elns., men er de like vanskelige som et visst annet amerikansk Silicon Valley-selskap, Apple, så vil de ikke en gang bytte et defekt batteri eller et sete med dårlig søm fordi du har uoriginale hjul på bilen... Jeg har en Macbook Pro fra 2017 som Apple nektet å bytte tastaturet til på garantien bokstavelig talt bare på grunn av at maskinen hadde noen hakk i rammen rundt skjermen. Faen så patetisk unnskyldning.  >:(

https://tempedekk.no/content/tesla-model-3-ph-turbin-18-felgpakker-vinter-og-sommer-solv?category%5B0%5D=2%2FFelgtilbud%2FTesla%2BPakketilbud%2FModel%2B3

Er du medlem av Teslanytt får du 10% rabatt .

Noe stiv pris på den jeg linket til men der har du iallefall sølv
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Vesel

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Balrog

Igjen: Som for model S - medfølgende "helårsdekk" vil IKKE på noen måte være egnet som vinterdekk.

Tesla kommer garantert til som for model S og X til å tilby to varianter av vinterdekk uten pigger i overprisede uten mva-pakker:

Pirelli litt lavere priset og
Nokian enda høyere priset.

Til skrekk og advarsel: Mine egne opplevelser og samtlige andre Model S eiere jeg har snakket med som av ulike årsaker endte opp med Pirelli-dekkene: LIGG UNNA! Fullstendig ubrukelige dekk utenom inne i Stavanger på milde vintre. Som i VIRKELIG ubrukelige dekk. Da jeg etter et par måneders helvete fikk tak i Nokian piggfritt var det som å bytte fra Stiga akebrett til brodder.

Dessverre kan man lett la seg lure til å tro at veigrepet på dekkene er godt med 4WD. Veigrepet på dekkene merker du når du skal bremse, og da spiller 4WD knapt noen rolle.

Velg Nokian, Viking/Continental, Michelin eller andre NORDISKE vinterdekk.

Et siste argument er at ved kjøp fra en seriøs norsk dekk/felgleverandør til antagelig lavere pris totalt enn Teslas Pirelli-dekk får man nordiske vinterhjul-pakke og samtidig er man med på å støtte det norske samfunnet med kanskje 4.000 kr i merverdiavgift... FrP-ere som er prinsipielt mot skattebetaling og mva må ikke glemme at det er selveste Siv Jensen som tar i mot merverdiavgiften.

Om flere virkelig er interessert i vinterdekk/felger hadde det vært supert med en liste/tabell med lenker til ulike leverandører med oppdaterte priser etc og en tilsvarende tabell på selve dekkene med dimensjoner, rullemotstand, våtgreps-score etc for aktuelle dekk
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Counterpointer

Sitat fra: Balrog på onsdag 26. desember 2018, klokken 14:52
Velg Nokian, Viking/Continental, Michelin eller andre NORDISKE vinterdekk.
Pluss Nereus faktisk, de presterer helt jevnt med CVC og Nokian

Cowboystrekk

#53
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. desember 2018, klokken 17:54
Sitat fra: Balrog på onsdag 26. desember 2018, klokken 14:52
Velg Nokian, Viking/Continental, Michelin eller andre NORDISKE vinterdekk.
Pluss Nereus faktisk, de presterer helt jevnt med CVC og Nokian
Vell, det er flere eiere som opplevde egenskapene på is som dårligere. Teslabjørn testa forbruket med de og fikk høyere forbruk enn både CVC og Nokian imotsetning til hva Megahjul som selger hjulene hevdet. De er sikkert helt greie dekk, men de ser ikke ut til å nå helt opp til Nokian, Conti etc, dog mye for pengene :)

Test av Bjørn på støy\rekkevidde: https://youtu.be/DOABLgDf3N0 Nereus dårligst på rekkevidde, slått av piggdekk, men best på støy. 6-7% høyere forbruk enn R2, det utgjør noen mil på rekkevidde.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Counterpointer

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 26. desember 2018, klokken 20:14
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. desember 2018, klokken 17:54
Sitat fra: Balrog på onsdag 26. desember 2018, klokken 14:52
Velg Nokian, Viking/Continental, Michelin eller andre NORDISKE vinterdekk.
Pluss Nereus faktisk, de presterer helt jevnt med CVC og Nokian
Vell, det er flere eiere som opplevde egenskapene på is som dårligere. Teslabjørn testa forbruket med de og fikk høyere forbruk enn både CVC og Nokian imotsetning til hva Megahjul som selger hjulene hevdet. De er sikkert helt greie dekk, men de ser ikke ut til å nå helt opp til Nokian, Conti etc, dog mye for pengene :)

Test av Bjørn på støy\rekkevidde: https://youtu.be/DOABLgDf3N0 Nereus dårligst på rekkevidde, slått av piggdekk, men best på støy. 6-7% høyere forbruk enn R2, det utgjør noen mil på rekkevidde.
Kjører nå andre vinteren på Nereus etter å ha hatt Nokian i en årrekke. Opplever de som helt jevne. Teslabjørn legger dem frem som helt likeverdige som Conti og Nokian, han også i sin siste video med Niro støytest (hvor de er klart bedre). Det han sier er at på blank våt is må du ta hensyn som med alle piggfrie, dvs på våt is er pigger best (noe som ikke er sjokkerende!)

Cowboystrekk

Det hadde vært interessant å se aks/brems på is med Nereus vs andre piggfrie. Forbruket gjør dem uansett uaktuelle for meg i min S60 ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

mthoring

Ville styrt unna Nokian pga. myke sidevegger. Conti er et sikkert valg hvis man ikke bryr seg om å få dekk billigst mulig.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

emurof

Sitat fra: magnetic på onsdag 26. desember 2018, klokken 05:46
Her var en kar som testa de helårs dekka som blir levert på bilen, på litt snøføre.
https://www.youtube.com/watch?v=rlZ3VfX71w4

Og resultatet var?

Er det i det hele tatt lov med helårsdekk i Norge?

hemi

Sitat fra: mthoring på onsdag 26. desember 2018, klokken 22:52
Ville styrt unna Nokian pga. myke sidevegger. Conti er et sikkert valg hvis man ikke bryr seg om å få dekk billigst mulig.

Har du i det hele tatt prøvd de ny R3? virker ikke slik.

automat

Sitat fra: emurof på torsdag 27. desember 2018, klokken 10:21


Er det i det hele tatt lov med helårsdekk i Norge?
I den grad det finnes dekk som kan kalles helårsdekk, så ja

Det er større krav til mønsterdybde om vinteren (3mm vs 1,6mm). Og så er det krav om at bilen har tilstrekkelig veigrep, om nødvendig med vinterdekk, piggdekk eller kjetting.

Det er altså ikke et spesifikt krav om at man *må* ha vinterdekk på personbil, slik det er på biler over 3,5t. Men man vil jo raskt slite med kravet om at bilen skal ha tilstrekkelig veigrep.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92/KAPITTEL_1#§1-4

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA