Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøring i bussfila

Startet av Apache, tirsdag 04. desember 2018, klokken 19:21

« forrige - neste »

Apache

Hei

Er litt usikker på reglene vedrørende kjøring i Bussfila rundt Oslo. Vet at på morgen og ettermiddagen så er det forbrutt for elbiler å kjøre i bussfila in/ut av byen uten passasjer(er). Men gjelder dette begge veier samtidig på morgen og ettermiddagen?
Dvs. Hvis hvis det er morgen rush mot byen kan du da kjøre i bussfila andre retningen ut av byen?

Carl Anton Stenling

Klokkeslett er angitt i skiltingen. Generelt så er det restriksjoner inn mot byen om morgenen og ut av byen om ettermiddagen. Kjører man "mot strømmen" så er det da i praksis fri tilgang.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ingeniøren

Skiltingen er neste ikke lesbar med mindre du stopper opp....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

espenri

Underskiltene har mye tekst og litt liten størrelse. Men som nevnt her så er det nok i de fleste tilfeller forbud ut av byen på ettermiddagen og inn til byen på morgene. Slik er det hvertfall på E18 fra kr.sand.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

engolf

Vad med alla bussfilar mitt i Oslo som inte är skyltade? är det lov köra där elektriskt? Jag ser många gör det, och  gör det ibland själva, men är inte helt 100% på att det är lov..


Orbit

Sitat fra: engolf på onsdag 05. desember 2018, klokken 11:55
Vad med alla bussfilar mitt i Oslo som inte är skyltade?
De er også kollektivfelt (men jeg tror i praksis alle er skiltet, bare en leter godt nok etter skiltet). Vegmerking er tilstrekkelig, og evt skilting har prioritet over dette (for eksempel med tidsbegrensning for elbil).

Vær oppmerksom på at en del kollektivfelt ender i påbudt høyresving for alle andre enn buss og taxi. Selv om det kanskje ikke er tiltenkt, kan andre kollektivfeltbrukere da ikke kjøre rett frem. Det er blitt gitt bøter for dette, så det er ikke bare et teoretisk problem.

I Oslo benyttes også skilt 306.1 (Forbudt for motorvogn) med underskilt "Gjelder ikke buss i rute" en del steder, for eksempel over Rådhusplassen. Da er det bare rutebusser av motorkjøretøy som kan benytte feltet, samt sykler. Elbiler kan aldri kjøre der.

(Og mange tror dette skiltet betyr gjennomkjøring forbudt, men det det er bare tilfelle dersom evt underskilt har unntak for gjennomkjøring.)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Apache

Sitat fra: espenri på onsdag 05. desember 2018, klokken 11:49
Underskiltene har mye tekst og litt liten størrelse. Men som nevnt her så er det nok i de fleste tilfeller forbud ut av byen på ettermiddagen og inn til byen på morgene. Slik er det hvertfall på E18 fra kr.sand.

Det som er problemet, liten skrift og mørkt ute pluss fart = vanskelig å lese det skikkelig. Og er det en ting man skal være sikker på at man har lest og skjønt riktig så er det trafikk skilt og regler. Alternativet er 5-6000 i f.eks for kjøring i bussfila uten lov.

Zimon

Se link over til vegvesenet og skilting info.

Ellers er det ganske enkelt, står det "Kun buss", "Kun buss i rute", eller annet med påbudt kjørefelt for alle andre, f.-eks avgjøringen ved Furuset nordgående E6 ut av Oslo. Der er det sykt mange elbilister som ligger i kollektivfeltet oppover hele E6, kommer til furuset og kjører av der og så inn i "Kun buss" hvor påbudt kjørefelt på alle andre er til høyre. Eneste unntaket som kan bruke den Buss traseen er utrykningskjøretøy i utrykning og kanskje tjenestebiler til busselskapene hvor de skal bytte sjåfør på den holdeplassen kanskje (de har da garantert fått dispensasjon for dette). Alle andre har ikke lov å kjøre i det feltet faktisk.

Se vedlagt link til streetview, se skiltingen og zoom ut. Ganske selvforklarende egentlig, står det Buss i vognkortet til kjøretøyet så har du lov å kjøre der, alle andre har ikke lov. ;)

https://www.google.com/maps/@59.9362436,10.8871613,3a,15y,5.11h,94.19t/data=!3m6!1e1!3m4!1smcCJYQQUR9kpwz9-Bq8mig!2e0!7i13312!8i6656
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Trekkoppbil

For ordens skyld bør vi bruke begrepet "kollektivfelt" og ikke "bussfila". Kollektivfelt  er gjenkjennelig med skilt, og det kan nevnes sambruksfelt som trafikkreglene nevner i samme regla:

Fra trafikkreglene §5:
"2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt."

På E18 Vest for Oslo er det underskilt som gir restriksjoner for elektrisk motorvogn kl 07-09 innover og 14-18 utover. Jeg tipper det er lignende underskilt på andre kanter av byen.

Jeg forstår godt at det blir forvirring for bilister som ikke er lokalkjent, eller som ikke kan norsk.

Beckern

Lit av problemet er nettopp alle variantene.
Nordover er det vel unntatt elbil uansett tid.
Andre steder gjelder ikke begrensningen når man har passasjer...

Leaf_2014

Mange som kjører elektrisk i sentrum hvor det er forbudt, her feks i Dronning Eufemias gate Oslo
https://goo.gl/maps/seZG9RGwnt22
Leaf 2014


arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Roy Aasen

#14
Skjønner ikke at politiet ikke bruker mobile fotobokser. En mann på jobb og drikker kaffe. Avbildete syndere får regningen automatisk i posten. Og ingen slipper unna.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA