Elbilforum.no
Økonomi Juss Trafikk => Trafikk => Emne startet av: Apache på tirsdag 04. desember 2018, klokken 19:21
Hei
Er litt usikker på reglene vedrørende kjøring i Bussfila rundt Oslo. Vet at på morgen og ettermiddagen så er det forbrutt for elbiler å kjøre i bussfila in/ut av byen uten passasjer(er). Men gjelder dette begge veier samtidig på morgen og ettermiddagen?
Dvs. Hvis hvis det er morgen rush mot byen kan du da kjøre i bussfila andre retningen ut av byen?
Klokkeslett er angitt i skiltingen. Generelt så er det restriksjoner inn mot byen om morgenen og ut av byen om ettermiddagen. Kjører man "mot strømmen" så er det da i praksis fri tilgang.
Skiltingen er neste ikke lesbar med mindre du stopper opp....
Underskiltene har mye tekst og litt liten størrelse. Men som nevnt her så er det nok i de fleste tilfeller forbud ut av byen på ettermiddagen og inn til byen på morgene. Slik er det hvertfall på E18 fra kr.sand.
Vad med alla bussfilar mitt i Oslo som inte är skyltade? är det lov köra där elektriskt? Jag ser många gör det, och gör det ibland själva, men är inte helt 100% på att det är lov..
Står vel lettforståelig her:
https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kollektivfelt
Sitat fra: engolf på onsdag 05. desember 2018, klokken 11:55
Vad med alla bussfilar mitt i Oslo som inte är skyltade?
De er også kollektivfelt (men jeg tror i praksis alle er skiltet, bare en leter godt nok etter skiltet). Vegmerking er tilstrekkelig, og evt skilting har prioritet over dette (for eksempel med tidsbegrensning for elbil).
Vær oppmerksom på at en del kollektivfelt ender i påbudt høyresving for alle andre enn buss og taxi. Selv om det kanskje ikke er tiltenkt, kan andre kollektivfeltbrukere da ikke kjøre rett frem. Det er blitt gitt bøter for dette, så det er ikke bare et teoretisk problem.
I Oslo benyttes også skilt 306.1 (Forbudt for motorvogn) med underskilt "Gjelder ikke buss i rute" en del steder, for eksempel over Rådhusplassen. Da er det bare rutebusser av motorkjøretøy som kan benytte feltet, samt sykler. Elbiler kan aldri kjøre der.
(https://lovdata.no/static/SF/sf-20051007-1219-306-1-01.gif)
(Og mange tror dette skiltet betyr gjennomkjøring forbudt, men det det er bare tilfelle dersom evt underskilt har unntak for gjennomkjøring.)
Sitat fra: espenri på onsdag 05. desember 2018, klokken 11:49
Underskiltene har mye tekst og litt liten størrelse. Men som nevnt her så er det nok i de fleste tilfeller forbud ut av byen på ettermiddagen og inn til byen på morgene. Slik er det hvertfall på E18 fra kr.sand.
Det som er problemet, liten skrift og mørkt ute pluss fart = vanskelig å lese det skikkelig. Og er det en ting man skal være sikker på at man har lest og skjønt riktig så er det trafikk skilt og regler. Alternativet er 5-6000 i f.eks for kjøring i bussfila uten lov.
Se link over til vegvesenet og skilting info.
Ellers er det ganske enkelt, står det "Kun buss", "Kun buss i rute", eller annet med påbudt kjørefelt for alle andre, f.-eks avgjøringen ved Furuset nordgående E6 ut av Oslo. Der er det sykt mange elbilister som ligger i kollektivfeltet oppover hele E6, kommer til furuset og kjører av der og så inn i "Kun buss" hvor påbudt kjørefelt på alle andre er til høyre. Eneste unntaket som kan bruke den Buss traseen er utrykningskjøretøy i utrykning og kanskje tjenestebiler til busselskapene hvor de skal bytte sjåfør på den holdeplassen kanskje (de har da garantert fått dispensasjon for dette). Alle andre har ikke lov å kjøre i det feltet faktisk.
Se vedlagt link til streetview, se skiltingen og zoom ut. Ganske selvforklarende egentlig, står det Buss i vognkortet til kjøretøyet så har du lov å kjøre der, alle andre har ikke lov. ;)
https://www.google.com/maps/@59.9362436,10.8871613,3a,15y,5.11h,94.19t/data=!3m6!1e1!3m4!1smcCJYQQUR9kpwz9-Bq8mig!2e0!7i13312!8i6656
For ordens skyld bør vi bruke begrepet "kollektivfelt" og ikke "bussfila". Kollektivfelt er gjenkjennelig med skilt, og det kan nevnes sambruksfelt som trafikkreglene nevner i samme regla:
(http://euroskilt.no/uploads/images/large/116-11050810111_xl.jpg)(http://euroskilt.no/uploads/images/large/117-11050820111_xl.jpg)(http://euroskilt.no/uploads/images/large/118-11050900111_xl.jpg)
Fra trafikkreglene §5:
"2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt."
På E18 Vest for Oslo er det underskilt som gir restriksjoner for elektrisk motorvogn kl 07-09 innover og 14-18 utover. Jeg tipper det er lignende underskilt på andre kanter av byen.
Jeg forstår godt at det blir forvirring for bilister som ikke er lokalkjent, eller som ikke kan norsk.
Lit av problemet er nettopp alle variantene.
Nordover er det vel unntatt elbil uansett tid.
Andre steder gjelder ikke begrensningen når man har passasjer...
Mange som kjører elektrisk i sentrum hvor det er forbudt, her feks i Dronning Eufemias gate Oslo
https://goo.gl/maps/seZG9RGwnt22
Denne artikkelen ga meg mere info:
https://www.elbil24.no/nyttig/nei-du-er-ikke-buss-selv-om-du-kjorer-elbil/70399568 (https://www.elbil24.no/nyttig/nei-du-er-ikke-buss-selv-om-du-kjorer-elbil/70399568)
https://www.dagbladet.no/nyheter/pa-20-minutter-brot-57-elbilister-loven/70543909
Skjønner ikke at politiet ikke bruker mobile fotobokser. En mann på jobb og drikker kaffe. Avbildete syndere får regningen automatisk i posten. Og ingen slipper unna.
Hva er egentlig problemet med å kjøre rett frem i disse feltene? Vil de ha enda mindre flyt i fossilfeltet? Eller er det bare en forglemmelse da de lagde reglene?
Slettet
Når det gjelder saken på Manglerud er dette er kun regelrytteri fra politiet. Her er det naturlig at brukerne av kollektivfeltet slipper å bytte felt. Noe annet er der man ikke ønsker elbiler skal kjøre overhodet. Hadde aldri skrevet under på et forenklet forelegg på en slik sak.
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 10. desember 2018, klokken 16:23
Når det gjelder saken på Manglerud er dette er kun regelrytteri fra politiet. Her er det naturlig at brukerne av kollektivfeltet slipper å bytte felt. Noe annet er der man ikke ønsker elbiler skal kjøre overhodet. Hadde aldri skrevet under på et forenklet forelegg på en slik sak.
Er du seriøs? Om du har så liten respekt for trafikkreglene som du åpenbart heller ikke skjønner, bør du seriøst vurdere å sette fra deg bilen.
Vi elbilister er av samfunnet gitt en rekke fordeler som annen trafikk ikke har, og det påhviler oss derfor en ekstra forpliktelse å forstå reglene.
I saken på Manglerud så forbryter elbilistene (og taxiene) seg mot trafikkskilt 404.1, påbudsskiltet som pålegger alle å kjøre til høyre for skiltet, bortsett fra unntaket som er skiltet ved underskilt 808 som sier at buss i rute er unntatt fra påbudet.
https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkskilt/pabudsskilt (https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkskilt/pabudsskilt)
Kjøring i strid med denne skiltregelen belønnes med en bot på 5500kr. Det er ikke slik at hver og en av oss selv kan definere hvilke av trafikkreglene vi ønsker å følge. Det er f.eks ikke lov å kjøre mot enveiskjørt gate, selv om man får kortere vei hjem da, eller kjøre 140 på motorveien fordi man har bedre bil enn de fleste og dessuten er en sabla god sjåfør.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-06-29-492 (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-06-29-492)
@Sirup. :+1:
Så enig
@Sirup
Jeg også :+1:
Angående artikkelen om politiets trafikkutfordringer på Manglerud:
Kan ikke dere som mener dette ikke er ulogisk skilting og dermed bidrar til mindre respekt for trafikkreglene heller forklare oss andre hva som er hensikten med at det er skiltet på denne måten?
Diskusjonen går ikke på om det er lov eller ikke, diskusjonen går på hvorfor det ikke er lov. Hva er hensikten med kjøremønsteret som er der i dag?
For ordens skyld kjører jeg denne veien hver dag og står alltid i køen i hovedfeltet og ser på alle taxi / fossilbiler / elbiler / buss som ikke er i rute og en og og annen rutebuss kjøre gjennom her...
Meningen med sånn skilting er vel for eksempel at bussen skal fram fortest mulig. Den har kanskje 50 eller flere passasjerer som vil hjem, fortest mulig.
Og ikke havne bak en 5-10-15 elbiler i et kryss, tape et minutt her, og to minutt der.
Og for folk som er lokalkjente holder det ikke å si at du ikke kommer deg inn i den andre køen.
Klart det kan gi utfordringer hvis en venter til siste sekund, men som en ser i den filmen hvor politimannen uttaler seg, så er det moderat trafikk i den lovlige filen. og en får flette litt tidligere.
Om dere taper et halvt minutt her og der, så hva betyr det. Dere sparer fortsatt masse tid sammenlignet med fossilbilister.
At folk ikke kan oppføre seg, og bryter trafikkregler fordi en er uenig, gjør jo at dette godet forsvinner fortere enn det ellers ville gjort.
Selv er jeg uenig i den høye skatten jeg må betale av min lønnsinntekt, mens milliardærer får svære skatteletter.
Jeg prøver ikke å snyte på skatten av den grunn.
Et svar som faktisk kommer med noen syn på hvorfor det er slik. For så å komme med pekefinger...
Det er vel ingen i denne tråden som hevder at det er ok å kjøre her når det faktisk er forbudt? Folk snakker om at de ikke forstår hvorfor trafikkflyten er lagt opp på denne måten.
Jeg antar jo også at det er slik du sier, for å slippe frem buss i rute. Det kan være slik at dette er hensiktsmessig på andre tider av døgnet enn de tidspunktene jeg kjører her. Jeg kjører motsatt vei på morgenen og ser da sjelden kø. Jeg kjører samme vei på ettermiddag og det er heller ikke da spesielt mye kø. Poenget mitt er at dette feltet går direkte over til avkjøringsfelt for alle som skal til av på Bryn (Oppsal, Helsfyr, Østensjø etc), og hvis man hadde brukt det sammenhengende hele veien kunne det i teorien avlastet hovedfeltene som skal inn i Brynstunellen.
Sitat fra: espenri på tirsdag 11. desember 2018, klokken 10:05
Et svar som faktisk kommer med noen syn på hvorfor det er slik. For så å komme med pekefinger...
Det er vel ingen i denne tråden som hevder at det er ok å kjøre her når det faktisk er forbudt? Folk snakker om at de ikke forstår hvorfor trafikkflyten er lagt opp på denne måten.
Jeg antar jo også at det er slik du sier, for å slippe frem buss i rute. Det kan være slik at dette er hensiktsmessig på andre tider av døgnet enn de tidspunktene jeg kjører her. Jeg kjører motsatt vei på morgenen og ser da sjelden kø. Jeg kjører samme vei på ettermiddag og det er heller ikke da spesielt mye kø. Poenget mitt er at dette feltet går direkte over til avkjøringsfelt for alle som skal til av på Bryn (Oppsal, Helsfyr, Østensjø etc), og hvis man hadde brukt det sammenhengende hele veien kunne det i teorien avlastet hovedfeltene som skal inn i Brynstunellen.
Du snakker om pekefinger.
Jeg snakker vel egentlig om at folk bryter loven, fordi det passer dem selv best, og at de dermed sparer litt tid i en travel hverdag. Først meg selv osv.
Og så sier man til seg selv at dette er bra fordi det hjelper trafikkflyten. Noen i denne tråden mener vegvesenet er elbilhatere, og derfor gjør dette for å plage dem, og derfor er det greit å bryte loven.
Det kan være situasjoner i livet der sivil ulydighet er en nødvendig kamp å ta.
Dette er absolutt ikke en av dem!
Hovedpoenget mitt er at dette blir lagt merke til av alle i trafikken, både de som er nøytrale til elbil, og de som er negative til elbil og rene elbilhatere. For ikke å snakke om myndigheter.
Og de som er negative får gode argumenter.
Så når avgjørelser skal taes, ligger slike ting i bakhodet på politikere. Og alle elbilister blir skadelidende når vi mister goder.
Og tilslutt. Jeg er ikke lokalkjent der filmen er tatt opp, men skriver generelt om situasjonen. Det samme skjer overalt.
Og hvis en er uenig i enkeltsaker når det gjelder skilting, så får en starte litt lobbyvirksomhet.
At man tar seg til rette og bryter loven stempler oss alle, fordi vi blir ofte sett på som en gruppe.
Et sted jeg kjører ofte, er høyre felt kollektivfelt. Det brukes av busser, taxier og elbiler. So far, so good. Men så står det skilt med slutt på kollektivfelt, og i høyre felt er det nå malt piler i veibanen som viser at høyre felt er for sving til høyre. Det er ingen skilt som sier det samme. Rett etter krysset fortsetter kollektivfeltet igjen, og det er en bussholdeplass der. Både busser, taxier og elbiler kjører gjerne rett frem fra høyre felt. Teknisk sett bryter de vel alle loven, selv om det ikke står skilt om at feltet bare er for høyresving? Merking i veibanen er jo også bindende, ikke sant?
Men om alle busser (og det er mange av dem på dette stedet) skulle over i venstre felt, for så umiddelbart å skifte tilbake til høyre felt etter krysset så de kan stoppe på bussholdeplassen, ville kaoset være fullkomment, og det ville oppstå mange trafikkfarlige situasjoner, og de ville hindre annen trafikk helt unødig. Heldigvis er ikke bussjåførene fullt så «lovlydige». Om det var det, kunne de kanskje til og med straffes etter veitrafikklovens §3?
Vedr. skiltingen ved avkjørsel til Manglerud retning Bryn og Ryen så vil jeg tippe at skiltet skyldes at det går rett over i et akselerasjonsfelt for biler som skal inn på Ring 3. For de elbiler som ikke skal av til Manglerud så bør en holde seg i de to ordinære feltene om en er opptatt av trafikkflyt. Husk rekkefølge av hva en skal rette seg etter i trafikken: Nr. 1 Politi, nr. trafikklys, nr. 3 skilt og nr. 4 veimerking. Buss i rute kan kjøre rett frem. Alle andre må legge seg over i ordinært kjørefelt.
Sitat fra: Sirup på tirsdag 11. desember 2018, klokken 03:46
Er du seriøs? Om du har så liten respekt for trafikkreglene som du åpenbart heller ikke skjønner, bør du seriøst vurdere å sette fra deg bilen.
Jeg er veldig seriøs og vil ha meg frabedt slike dustete kommentarer fra en som ikke engang tør å fremstå med eget navn. Har kjørt buss i flere år med glimrende tilbakemeldinger på passasjerkomfort og defensiv kjørestil. Har alle førerkortklasser og har ikke vært bøtlagt for noen trafikkforseelser de siste 25 år. Kjører omlag 60.000 km i året med forskjellige kjøretøyklasser. Det finnes en hel rekke eksempler på at man må ta saker til domstolen for å få en korrekt avklaring. På Manglerud skapes det en unødig flaskehals fordi elbiler må ut av kollektivfeltet og senere tilbake. Vegmyndinghetene har ikke funnet en god nok løsning for skilting for hvordan man egentlig bør skilte for å oppnå den flyten i trafikken som er nødvendig.
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 12. desember 2018, klokken 06:57
Jeg er veldig seriøs og vil ha meg frabedt slike dustete kommentarer fra en som ikke engang tør å fremstå med eget navn.
Nå ble jeg nysgjerrig, er du døpt Rav4_EV eller har du skiftet navn i ettertid?
Sitat
På Manglerud skapes det en unødig flaskehals fordi elbiler må ut av kollektivfeltet og senere tilbake.
Må de egentlig det? Er det ikke bedre for den allmenne trafikkflyten om man bare holder seg ute av kollektivfeltet der det blir dårlig flyt av å bruke det?
Mitt inntrykk av de verste elbilistene er skapt på Fornebu der kollektivfeltet også er bussholdeplass. Enkelte elbilister virker ikke overvettes opptatt av flyt i trafikken når de presser seg inn i nabofeltet for å kjøre forbi bussen når den bremser ned foran dem, og da skurrer det litt å høre at det er hensynet til trafikkflyten som gjør at det må være greit å overse skilting om påbudt høyresving 400m lenger bort.
Det er selvfølgelig bare en liten andel elbilister som kjører på denne måten, men det er dem du forsvarer når du går i bresjen for at elbilister skal ha lov til å bryte trafikkreglene. Det finnes land i verden der trafikkreglene er veiledende, men Norge er ikke ett av dem.
Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på onsdag 12. desember 2018, klokken 09:04
Nå ble jeg nysgjerrig, er du døpt Rav4_EV eller har du skiftet navn i ettertid?
Navnet til Arne Magnus står klart og tydelig i signaturen hans på hver enkelt melding. ;). (Det er selvsagt mulig du leser forumet på et format som ikek støtter dette for alt jeg ve)
@Sirup. :+1:
Et av de bedre innleggene jeg har lest her på en stund.