Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: gr på mandag 13. januar 2020, klokken 21:26
Ganske utrolig hvis det ikke kommer en korreksjon og ny kjøpsmulighet..
Det kommer - helt sikkert - man vet bare ikke om det er når det faller fra 520 til 450 eller fra 670 til 610. Dette er psykologi mer enn rasjonelle betraktninger. Når det stiger nesten 10% idag tror jeg ikke det snur i morgen...

Counterpointer

#1981
Litt morsomt med den imaginære investeringen på 1 mill nok på 360, den har hatt grei avkastning selv om jeg tapte på den i forhold til Cybertruck lansering.

God fortjeneste på den reelle posten i dag.


flux

Sitat fra: Havebigfun på mandag 13. januar 2020, klokken 22:04
Sitat fra: gr på mandag 13. januar 2020, klokken 21:26
Ganske utrolig hvis det ikke kommer en korreksjon og ny kjøpsmulighet..
Det kommer - helt sikkert - man vet bare ikke om det er når det faller fra 520 til 450 eller fra 670 til 610. Dette er psykologi mer enn rasjonelle betraktninger. Når det stiger nesten 10% idag tror jeg ikke det snur i morgen...
Tja ingenting er helt sikkert, sammenligner en Tesla med andre tech selskaper som feks Amazon eller Nvidia, har de hatt lange perioder med sterk vekst uten særlige dipper etter at inntjeningen kom.

Sjøhyene

#1984
Etter min mening er det som skjer nå en normalisering. De har ligget flate i flere år på tross av utallige positive hendelser, og fremstår fortsatt billige når du ser på alt potensialet som ligger i tesla flere år fram. Ville ikke vurdert å selge en gang på under 1000$, men så er jeg veldig langsiktig også.
Dippen i sommer var en åpenbar kjøps mulighet som jeg benyttet meg av, så skal man snakke om unormale bevegelser bør man starte med den. Fullstendig disconnect fra virkeligheten.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

emurof

Sitat fra: Veggen på mandag 13. januar 2020, klokken 20:29
Sitat fra: emurof på mandag 13. januar 2020, klokken 20:12
Sitat fra: stefse på mandag 13. januar 2020, klokken 16:19Analytiker økt kursmålet sitt til $612 fra $380
Jeg skjønner fortsatt ikke at noe slikt skal kunne påvirke markedet. Disse analytikerne vet jo beviselig ikke hva de driver med.
Jepp, og det samme kan sies om mange av investorene.

Det er mange forskjellige investorer, så jeg vet ikke helt hvem du tenker på. Men markedet reagerer jo ikke på at en tilfeldig investor går ut med meninger om aksjen, så er egentlig ikke så relevant.

emurof

Sitat fra: Tellus på mandag 13. januar 2020, klokken 20:35Å sitte all in over Q4 tallene money management på linje med det Sissener bedriver :D

Det kommer an på hvor lenge man kommer til å sitte i aksjen. Jeg tenker jeg kommer til å sitte "til evig tid", med unntak av dersom jeg faktisk trenger pengene, eller det skulle skje noe helt spesielt. Da har ikke svingninger over dager, uker, eller til og med måneder (eller kanskje noen år) så mye å si.

Espen Hugaas Andersen

#1987
"Buy and hold" er en helt respektabel strategi. Det er jo egentlig da man er aksjeinvestor i stedet for aksjespekulant.

Jeg har solgt såpass over den senere tid at jeg begynner å komme ned på et antall som er komfortabelt i forhold til å benytte seg av denne strategien. Så jeg har ikke noe hast med å selge mer. (Men mest sannsynlig vil jeg selge mer om kursen fortsetter opp.)

Utifra FIFO er beskattningen på de aksjene jeg selger nå også ganske høy. Tror jeg har snitt på litt under $250. Altså over 50% profitt, der staten tar omkring 1/3. Altså 100 aksjer blir til ca 85 aksjer om man selger, setter av penger til skatten, og så kjøper seg inn igjen. Dette unngår man med "buy and hold".
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Du burde ha plassert aksjene i investeringskonto. Da slipper du å forholde deg til realisasjonsproblematikk relatert til skatt/fradrag på skatt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på onsdag 15. januar 2020, klokken 09:07
Du burde ha plassert aksjene i investeringskonto. Da slipper du å forholde deg til realisasjonsproblematikk relatert til skatt/fradrag på skatt.
Aksjesparekonto gjelder desverre kun europeiske aksjer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MrBeery

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 15. januar 2020, klokken 09:09
Sitat fra: Tellus på onsdag 15. januar 2020, klokken 09:07
Du burde ha plassert aksjene i investeringskonto. Da slipper du å forholde deg til realisasjonsproblematikk relatert til skatt/fradrag på skatt.
Aksjesparekonto gjelder desverre kun europeiske aksjer.
Ikke aksjesparekonto, investeringskonto. F.eks. Zero via Nordnet. Ingen beskatning før man tar ut et større beløp enn det man har satt inn på kontoen.

Espen Hugaas Andersen

#1991
Sitat fra: MrBeery på onsdag 15. januar 2020, klokken 10:26Ikke aksjesparekonto, investeringskonto. F.eks. Zero via Nordnet. Ingen beskatning før man tar ut et større beløp enn det man har satt inn på kontoen.
Ah, skjønner. Husker ikke om jeg har sett på dette til særlig grad før, men ser at det er i hvert fall litt trøbblete i forhold til belåning. Men jeg har ikke aksjebelåning lengre så det er kanskje noe jeg kan vurdere. (Ser man kan kun overføre penger til kontoen, ikke verdipapir, så da må jeg i så fall realisere alt og få en saftig restskatt for 2020, til betaling i 2021.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 15. januar 2020, klokken 10:46
Sitat fra: MrBeery på onsdag 15. januar 2020, klokken 10:26Ikke aksjesparekonto, investeringskonto. F.eks. Zero via Nordnet. Ingen beskatning før man tar ut et større beløp enn det man har satt inn på kontoen.
Ah, skjønner. Husker ikke om jeg har sett på dette til særlig grad før, men ser at det er i hvert fall litt trøbblete i forhold til belåning. Men jeg har ikke aksjebelåning lengre så det er kanskje noe jeg kan vurdere. (Ser man kan kun overføre penger til kontoen, ikke verdipapir, så da må jeg i så fall realisere alt og få en saftig restskatt for 2020, til betaling i 2021.)
Jeg spurte om denne Zero kontoen på telefon men den kunne ikke brukes på mine aksjer. Husker ikke begrunnelsen siden det var en god stund siden.
PS har både norske og utenlandske aksjer.

Havebigfun

Jeg har bruk Zero fra Nordnet i mange år- liksom forsikringskonto- med lave direkte gebyrer som tar seg av meldingen ifb med skattemeldingen. Ulempen er hovedsakelig at man ikke får tilgodeskrevet Risk- beløpet. Det er derfor best å handle skandinaviske aksjer og fond på aksjesparekonto og de amerikanske på Zero.

emurof

Hvorfor amerikanske på Zero?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA