Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: emurof på onsdag 25. januar 2023, klokken 18:16
Det gjorde Nokia også... frem til de innså at de hadde produsert det kundene ville kjøpe i fortiden.

Hva har Nokia med Tesla å gjøre? Hva er det med deg og mobiltelefoner? Gjentagende ganger bruker du mobiltelefon-produsenter som sannhetsvitner i Tesla diskusjoner. Mangler du argumenter, så finnes det vel andre, og bedre relaterte produkter å sammenlikne med? Eller kanskje ikke?

Våpenproduksjon var et svar til Vaduz vedr. amerikansk økonomi.


"Wer lesen kann, ist klar im Vorteil..."

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer


Electric cars in Norway

#5987
Har den nyhetssaken fra nå nylig, om han som sluttet hos Elon og begynte xxx ladesbokselskapet (husker ikke navn)? Men poenget var at han kalte Elon en markedsforstyrrer? Veldig interessant. Dersom dette stemmer om Elon så vil vel det påvirke aksjekursen positivt, eller?

OlaM

Sitat fra: Jejl på onsdag 25. januar 2023, klokken 15:44
Er det noen spesiell plass dere vil anbefale å handle aksjer?
eToro ?

Det er mye styr å skaffe seg konto hos et amerikansk selskap. Du kan kjøpe og selge amerikanske aksjer helt fint med norske tilbydere, men kurtasjen er ganske dyr sammenlignet med de amerikanske, så hvis du tenker at du skal kjøpe og selge veldig mye kan de lønne seg å gå gjennom byråkratiet for å få en amerikansk konto. Det er uansett ikke så farlig med kurtasje i og med at du kommer til å tape alt okke som.  :P

Jeg bruker Nordnet. Bittelitt styr med å konvertere valuta o.l., men kjøp og salg går på et blunk.
'21 3LR

emurof

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 25. januar 2023, klokken 19:04
Sitat fra: emurof på onsdag 25. januar 2023, klokken 18:16Det gjorde Nokia også... frem til de innså at de hadde produsert det kundene ville kjøpe i fortiden.

Hva har Nokia med Tesla å gjøre? Hva er det med deg og mobiltelefoner? Gjentagende ganger bruker du mobiltelefon-produsenter som sannhetsvitner i Tesla diskusjoner. Mangler du argumenter, så finnes det vel andre, og bedre relaterte produkter å sammenlikne med? Eller kanskje ikke?

Nokia/Apple er en parallell til det vi ser i dag med Tesla. Argumentene var faktisk skremmende like. Nokia var så stor og mektig og det var ingen problemer for dem å bare endre produksjonen sin og slå Apple. Selvsagt var dette etter at Nokia og andre lo av Apple og mente at Apple lagde noe folk ikke ville ha. Ikke noe fysisk tastatur liksom, haha.

SurSnasen

Sitat fra: emurof på torsdag 26. januar 2023, klokken 17:50
Nokia/Apple er en parallell til det vi ser i dag med Tesla. Argumentene var faktisk skremmende like. Nokia var så stor og mektig og det var ingen problemer for dem å bare endre produksjonen sin og slå Apple. Selvsagt var dette etter at Nokia og andre lo av Apple og mente at Apple lagde noe folk ikke ville ha. Ikke noe fysisk tastatur liksom, haha.

Nå har vi hørt i mange år at den ene etter den andre legacy-produsenten skal gå konkurs. Hvor mange har hittil gått konkurs?

En mobiltelefon er en vare med et kort liv. En bil er en vare som i snitt har et liv på opp mot 20 år. En bil er avhengig av infrastruktur. Der du kan få en ny mobiltelefontype inn på markedet på få måneder, vil det kreve årevis med tilpasning å få en bil ut. Elbil er en gradvis prosess. Se på foregangslandet Norge. 10 år siden "elbil-revolusjonen" startet, og ennå er ladeinfrastrukturen et hot topic og en sti som ennå må gåes opp. Og ennå er vi avhengig av incentiv-ordninger for at elbilen skal være attraktiv nok for mengdene.

Så mobiltelefonsammenligningen tror jeg du bør holde deg unna. 

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på fredag 27. januar 2023, klokken 09:50
Sitat fra: emurof på torsdag 26. januar 2023, klokken 17:50
Nokia/Apple er en parallell til det vi ser i dag med Tesla. Argumentene var faktisk skremmende like. Nokia var så stor og mektig og det var ingen problemer for dem å bare endre produksjonen sin og slå Apple. Selvsagt var dette etter at Nokia og andre lo av Apple og mente at Apple lagde noe folk ikke ville ha. Ikke noe fysisk tastatur liksom, haha.

Nå har vi hørt i mange år at den ene etter den andre legacy-produsenten skal gå konkurs. Hvor mange har hittil gått konkurs?

En mobiltelefon er en vare med et kort liv. En bil er en vare som i snitt har et liv på opp mot 20 år. En bil er avhengig av infrastruktur. Der du kan få en ny mobiltelefontype inn på markedet på få måneder, vil det kreve årevis med tilpasning å få en bil ut. Elbil er en gradvis prosess. Se på foregangslandet Norge. 10 år siden "elbil-revolusjonen" startet, og ennå er ladeinfrastrukturen et hot topic og en sti som ennå må gåes opp. Og ennå er vi avhengig av incentiv-ordninger for at elbilen skal være attraktiv nok for mengdene.

Så mobiltelefonsammenligningen tror jeg du bør holde deg unna.

Ladeinfrastrukturen hot topic?
Ja, med mindre du kjører / lader hos Tesla.
Nå er det mer sånn: Shit, skal de sette opp enda 12 ladere der....

Ser at Tesla på kartet skal bygge 29 nye ladestasjoner à ca 12 stk bare i Norge...bare i 2023...sånn i tillegg til alle de har fra før... King of Charge...

https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=61.10378442742494%2C20.940044253738044%2C54.8485590340142%2C-1.922504574386954&zoom=7&filters=supercharger%2Cdestination%20charger%2Cparty
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Tesla somler fælt i Trysil, som jeg personlig «trenger» siden jeg har hytte langt forbi Trysil og avstanden fra siste lader på Hemnes (Elverum) er litt langt med tung henger på vinter.

Kanskje ikke «hot topik», men ikke irrelevant heller....

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 27. januar 2023, klokken 12:16
Ladeinfrastrukturen hot topic?
Ja, med mindre du kjører / lader hos Tesla.
Nå er det mer sånn: Shit, skal de sette opp enda 12 ladere der....

Hot topic fordi:
- Det begynner (i Norge især) å bli godt med ladeinfrastruktur rundt om. Litt utfordrende enkelte strekninger, men det kommer seg.
- Det er likevel mer innsats i det å finne dugandes ladesteder underveis (ikke som bensinstasjoner hvor du har store skilt som forteller deg at her finner du Esso, Shell etc)
- Betalingsløsninger er ennå knotete for mange.
- Tesla har åpnet store deler av ladenettverket sitt. Glimrende! Men atter en app. Og du kan BARE bruke den appen for å sette i gang en ladesesjon om du har en non-Tesla
- Plug'n Charge kommer på flere nå, takk og pris! Men ennå gjenstår litt arbeid
- Vinterlading er så som så, hvor ikke alle har forstått at forvarming av batteriet er viktig
- Påliteligheten til ladestolpene har vært litt så som så, med mye nedetid mange steder
- Underveis-lading har blitt dyrt


Gnilre

Hot topic nå er vel at Tesla har steget fra 108 på det laveste til 170USD nå. ;)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Counterpointer

Nærmer seg 180 faktisk.

Ny stor batterifabrikk og gode tall i Q4 bidrar.

Skader heller ikke at Elon ikke har gjort noen politiske utspill i det siste heller.

Generelt sett er tech aksjer opp også

emurof

Sitat fra: SurSnasen på fredag 27. januar 2023, klokken 09:50
Sitat fra: emurof på torsdag 26. januar 2023, klokken 17:50Nokia/Apple er en parallell til det vi ser i dag med Tesla. Argumentene var faktisk skremmende like. Nokia var så stor og mektig og det var ingen problemer for dem å bare endre produksjonen sin og slå Apple. Selvsagt var dette etter at Nokia og andre lo av Apple og mente at Apple lagde noe folk ikke ville ha. Ikke noe fysisk tastatur liksom, haha.

Nå har vi hørt i mange år at den ene etter den andre legacy-produsenten skal gå konkurs. Hvor mange har hittil gått konkurs?

Hvem har sagt at de ville gå konkurs nærmest over natten? Det tar selvsagt tid. Du må la være å bruke stråmannargumenter.

SitatEn mobiltelefon er en vare med et kort liv. En bil er en vare som i snitt har et liv på opp mot 20 år. En bil er avhengig av infrastruktur. Der du kan få en ny mobiltelefontype inn på markedet på få måneder, vil det kreve årevis med tilpasning å få en bil ut. Elbil er en gradvis prosess. Se på foregangslandet Norge. 10 år siden "elbil-revolusjonen" startet, og ennå er ladeinfrastrukturen et hot topic og en sti som ennå må gåes opp. Og ennå er vi avhengig av incentiv-ordninger for at elbilen skal være attraktiv nok for mengdene.

Helt riktig, det er mye vanskeligere å starte å produsere elbiler enn å produsere telefoner. Men det er ikke poenget. Poenget er måten Tesla blir møtt med samme argumenter som Apple ble.

Men hvem "eier" ladeinfrastrukturen? Det er Tesla, det. Også der er de overlegne alle andre.

SitatSå mobiltelefonsammenligningen tror jeg du bør holde deg unna.

Nei, det tror jeg virkelig ikke.

Det er store likheter mellom folks holdninger til Tesla i dag, og holdningene til Apple tidligere. Og til produktene deres.

Motorwatt

Sitat fra: emurof på lørdag 21. januar 2023, klokken 12:10
Og når man ser på hvordan GM og andre fossilprodusenter stadig utsetter og senker målene sine (GM brukte visst nettopp en haug med penger på en splitter ny fabrikk for V8-motorer) så ser det ikke ut til at kvotesalg vil forsvinne med det første.
GM ser ut til å gjøre det bra med EV også_

General Motors beat both top and bottom-line results in the fourth quarter, leading to record earnings in 2022 as the automaker enters phase two of its EV rollout. The company continues to develop its supply chain for an EV-only future with a massive new domestic lithium investment.

https://electrek.co/2023/01/31/gm-enters-phase-two-of-ev-rollout-after-record-2022-earnings/

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Speeder

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 31. januar 2023, klokken 16:18
Sitat fra: emurof på lørdag 21. januar 2023, klokken 12:10
Og når man ser på hvordan GM og andre fossilprodusenter stadig utsetter og senker målene sine (GM brukte visst nettopp en haug med penger på en splitter ny fabrikk for V8-motorer) så ser det ikke ut til at kvotesalg vil forsvinne med det første.
GM ser ut til å gjøre det bra med EV også_

General Motors beat both top and bottom-line results in the fourth quarter, leading to record earnings in 2022 as the automaker enters phase two of its EV rollout. The company continues to develop its supply chain for an EV-only future with a massive new domestic lithium investment.

https://electrek.co/2023/01/31/gm-enters-phase-two-of-ev-rollout-after-record-2022-earnings/
De solgte under 40k Elbiler i usa(som vel er eneste marked de leverer i?) i 2022...
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Counterpointer

Det var en luring i tråden her som nevnte Sissener som hadde tatt ut ny short på Tesla. Akkurat da gikk kursen (overhodet ikke uventet) ned. Vedkommende mente tydeligvis at Sissener var så lur. Lite info om hvor stor og hvor lang shorten var, men kusen er nå over 170 og var på det laveste rett over 100. Potensielt et stort tap der altså som må trekkes fra en eventuell gevinst.
Sissener er fremme og blir intervjuet hver gang det er fall i TSLA, men ellers er det stille......

Som hovedaksjonær i Flyr har ikke akkurat Sissener markedet på sin side om dagen!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA