Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 i Bergen?

Startet av My2cents, torsdag 22. november 2018, klokken 11:58

« forrige - neste »

Lassi

Sitat fra: fonberg på mandag 26. november 2018, klokken 16:34
Sitat fra: daktari på mandag 26. november 2018, klokken 15:59
Sitat fra: Lassi på mandag 26. november 2018, klokken 15:10
Jeg observerte mye slenging med dørene for å få dem lukket. Det handler gjerne også litt om at man ikke har et håndtak slik at man kan føre døren igjen, men må bare dytte den fra seg. Dørhåndtakene er en dårlig patent. Bagasjerommet og frunken var særlig tunge å få i lås.

Bilen ellers er grei, litt for mye forenkling på betjening innvendig, underlig sittestilling bak. Men det som jeg allerede visste ville være et reellt problem for vår familie er at det er en sedan...
ikke noe problem med dette på bilen i Oslo. Har derimot opplevd MBer og BMWer der døra må smelles hardt for å lukkes ordentlig.

Er vel vanlig at rammeløse dører er litt tightere å lukke, pga. behovet for at pakninger skal tette godt mot vi duene. Samme gjelder TMS, dørene på den er også rimelig tighte å lukke sammenlignet med dører med ramme.

Mye mulig, var litt samme på en E92 jeg hadde.
Det var ellers mye fikling med disse dørhåndtakene som kan ha bidratt til at folk hadde trøbbel.

Bagasjeluken må ha vært feiljustert, den slet jeg virkelig med å lukke. Så flere bare lot den stå etter x antall forsøk...

trykkertor

Sitat fra: krl på mandag 26. november 2018, klokken 14:06
Det er litt plagsomt med dette gummilokket som må fjernes før hurtiglading på Type 2 + CCS. Så jeg hadde egentlig foretrukket en annen løsning. Men det tar lite plass.
Dette synes jeg Ampera-e har klart på en snedig og enkel måte.
https://www.google.no/search?q=ampera-e+charge+port&safe=off&client=opera&hs=Czg&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiOqvm3t_LeAhVHCSwKHaLNAnQQ_AUIDigB&biw=1366&bih=658

My2cents

Var innom på før helgen, her er mine kommentarer og bilder. Jeg er forresten ganske så gjennomsnittlig på høyde og vekt.

Bilen oppleves som mer "åpen" innvending enn TMS. Med det mener jeg utsikt fra alle seter og opplevd "space" er bedre, spesielt førersetet. TMS føles litt koloss/dinosauraktig kontra TM3.

Til tross for et ytterst minimalistisk interiør opplevde jeg TM3 som mer stilren innvendig enn TMS. Verden har gått videre synes det som og interiøret i TM3 oppleves for meg som premium. Igjen, dette er min mening av hva som er premium.

Bakseteplass, ikke noe problem å sitte bak fører hvor setet var omtrent helt skjøvet tilbake. Midtsetet er beregnet på en med barnestørrelse, ikke en voksen.

Bagasjeplass - jeg hadde med meg en 71l bag som var nesten fullstappet. Basert på å legge denne i bagasjerommet på diverse vis, vil jeg anta at man får 6 fullstappede av disse inn der, hulrommet inkludert (det tar en slik bag alene). Frunken tar en slik fullstappet bag men ikke mer.

Bilen hadde ingen synlige merker for installasjon av takstativ på taket.

Her er noen bilder :-)

Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

Apfelsaft

#33
Sitat fra: eadie på lørdag 24. november 2018, klokken 14:35
1. Mulighet for takstativ eller ikke
2. Type 2-plugg eller ikke
1. Model 3 med glasstak er klar for takstativ. Står i manualen og det er observert testbiler med dette installert.

2. CCS-kontakt er bekreftet av Tesla selv. Den har AC-del øverst og DC-del nederst, som du tradisjonelt finner på CCS. Krever ny kabel på Supercharger-stasjoner (ruller ut snart), Model S og X har opptil nå ladet med DC på øverste del av CCS-kontakten (men mangler den fysiske DC delen under) og vil fortsette å bruke den gamle kontakten (Model S/X vil nok få CCS de også). Model 3 kan altså lade på alle stasjoner, f.eks. Grønn Kontakt og Fortum. AC eller DC som du måtte ønske.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Braxze


lfc4ever

2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

Måkemannen

Noen som vet om den kommer til andre forhandlere ellers i landet?

sjokomelk

Sitat fra: Måkemannen på torsdag 29. november 2018, klokken 23:22
Noen som vet om den kommer til andre forhandlere ellers i landet?
Regner ikke med Tesla vil at andre enn de selv skal vise den frem. Så tipper ingen andre forhandlere får noen. Isåfall må de kjøpe en selv. ;D :P *trollmodus*
Men det er nok bare Tesla selv som vet om/hvis/når showroomene deres får besøk av Model 3.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Mazzbot

Tesla model 3 reservert 31/3 .

Braxze

Noen som vet om det har vert mange innom minde??

Bjoris

#40
Var innom i går og likte godt det jeg fikk se, spesielt syns jeg ikke bilen var så minimalistisk innvendig som bildene har gitt inntrykk av. Tok ikke lang tid før jeg syns det var helt naturlig slik, men så liker jeg også stilrent interiør mer enn fancy med mange knapper.

Det som ikke var så bra som jeg hadde trodd var bagasjerommet og takhøyden i baksete, jeg tok kraftig oppi taket med mine 183 (er lang i ryggen ja), min sønn på 180 tok bare såvidt i taket...

Designet er fantastisk syns jeg og ja, den er rå i rødt...

Er likevel i tvil om jeg vil legge på LR/AWD på denne, kanskje vi går for Niroen frem til SR er klar.

Kramzz

Spørs om det ikke var jeg, deg og min fru som satt i bilen da  :D kan også være enig i at 183 så noe trangt ut  :).
Ellers likte jeg bilen veldi godt  :D
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Bjoris

Sitat fra: eKramer på fredag 30. november 2018, klokken 14:02
Spørs om det ikke var jeg, deg og min fru som satt i bilen da  :D kan også være enig i at 183 så noe trangt ut  :).
Ellers likte jeg bilen veldi godt  :D

Hehe, ja, det høres slik ut, du så at jeg måtte ha hode ganske mye på skakke. Til og med med "potetsekk stillingen" var det ikke mer enn akkurat. Bra jeg ikke sitter bak ofte. Problemet for oss er at den eldste poden er like høy som meg, men heldigvis ikke like lang i ryggen så han satt bedre, men blir fort eldstmann fremme og yngsten og fruen bak, det er litt både og det.

Ser at akkurat her har Niro ett bra fortrinn, mye bedre takhøyde der, men mja, det er nesten rart å sammenligne Telsa og Kia spør du meg...

saphran

Etter å ha sett den på Minde nå må jeg si jeg vurderer å heller gå for en 2-3 år gammel Model S isteden (istedenfor å ha Model 3 som familiens nr 2 ved siden av min Model S 2013 modell).

Generelt føles Model 3 som en litt liten og billig bil. Om den først blir valgt så kommer den nok til å bli konfigurert til en pris rundt 450-475 allikevel, så da matcher ikke prisen bilen (om man behersker seg og ikke trenger mer enn SR osv så er kvaliteten mer i stil med prisen).

Bakseteplassen føles knapp og man sitter høyt med knærne. Siden vi er under 180 var det ikke beinplassen eller de høye knærne som trakk ned dog, bare at det føles trangt i bredden - å være 3 voksne der bak er som mange har nevnt en glemmesak.

Bagasjerommet var ikke så ille, det er dypt og du kanskje 2 kofferter inn i dybden, mens det mangler på høyde så ting må legges flatt (passer best for bager). Model S er herlig her i forhold. Frunken er passe stor til at du får en middels bag nedi, så den er grei.

Dørhåndtakene føles unaturlige. Du kan ikke bruke dem ved lukking, og ved åpning føles det og kronglete. Man må bare bruke dem til å poppe opp døren og så ta tak i dør eller vindu. Selv om det også gjøres mest slik med Model S virker det mer knotete, men joda - sikker primært en vanesak.

Ladeluken virker ekstremt spinkel og stor, det føles som den er noe man meget lett kan greie å ødelegge.

Alt i alt ikke helt den følelsen jeg hadde håpet å sitte med.

sjokomelk

Sitat fra: saphran på fredag 30. november 2018, klokken 15:35
Generelt føles Model 3 som en litt liten og billig bil. Om den først blir valgt så kommer den nok til å bli konfigurert til en pris rundt 450-475 allikevel, så da matcher ikke prisen bilen (om man behersker seg og ikke trenger mer enn SR osv så er kvaliteten mer i stil med prisen).
Hvor mye hadde en BMW 340i kostet med tilsvarende spesifikasjoner? Eller en Audi S4? Det er dette som er målestokken.

Sitat fra: saphran på fredag 30. november 2018, klokken 15:35
Bakseteplassen føles knapp og man sitter høyt med knærne. Siden vi er under 180 var det ikke beinplassen eller de høye knærne som trakk ned dog, bare at det føles trangt i bredden - å være 3 voksne der bak er som mange har nevnt en glemmesak.
Nok en gang - Like lite/mye plass som i baksetet på en 3er eller A4...
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA