CCS for Model 3, superchargerne oppgraderes med CCS combo2-plugg

Startet av fredag, onsdag 14. november 2018, klokken 12:12

« forrige - neste »

zbk

Det enkle svaret er vel å velge non-ccs stalls om man kan velge mellom flere, ellers kø som man kan forvente. Regner uansett med at slike problemer er forbigående og at alle stalls oppgraderes i overskuelig framtid.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 07. januar 2019, klokken 16:21

Kan det tenkes at du selv har bidratt til slike holdninger i og med at du beskrev bruk av balltre for å få true folk til å flytte seg i et tidligere innlegg?
Nei, det kan nok ikke det, siden jeg aldri har bedt noen flytte seg. Det var som jeg håper de fleste forstod en metafor på hva jeg synes om denne typen «meg-først» holdninger.

Interessant at du snakker om egoisme, når det er nettop det du forfekter selv...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. januar 2019, klokken 15:31
Du svarer:
Sitat
Når problemet oppstår må det nødvendigvis kun være 30kW stolper med CCS tilgjengelig
Det er jo akkurat det Øivind.h skriver ikke er. En Model S kan velge mellom stolpe med 30kW (ikke CCS), og 110kW (CCS). Da er det to stolper (kan være flere, men det vet vi ikke), en med CCS som da Model S eieren vil velge.

Ellers kan du jo roe ned tonen ett hakk, det er åpenbart at jeg har lest postene dine...

Vel, mulig du har lest dem, men i så fall har du misforstått dem, slik du helt klart har gjort her.

Når en Model S/X ankommer en SuC, og det er en CCS 100kW stolpe ledig, vel, da er det også enda en CCS stolpe ledig til en evnt. ankommende Model 3. Altså ikke noe problem. Men dersom den ene av CCS stolpene alt er opptatt, og det da altså kun er en ledig CCS stolpe (på hvert CCS stolpe-par) så er det problemet oppstår, og da er det altså kun 30kW stolper igjen for Model 3. Har på ingen måte foreslått at man skal velge en 30kW stolpe for å la ett helt stolpe-par stå ledig slik at en evnt. senere ankommende Model 3 skal få 100kW.

Så nei, jeg har ikke missforstått noen ting, men de som har missforstått det slik at jeg skulle hatt missforstått noe får da heller gå tilbake og lese postene mine om igjen å se om de da klarer å forstå hva jeg skriver før de poster flere svar.
Model S 85D

turfsurf

Sitat fra: Amoss på mandag 07. januar 2019, klokken 17:14
Når en Model S/X ankommer en SuC, og det er en CCS 100kW stolpe ledig, vel, da er det også enda en CCS stolpe ledig til en evnt. ankommende Model 3.
Teskje: det at det er en CCS stolpe med 100kW effekt ledig betyr ikke at det er to CCS stolper ledig. Det kan like godt godt bety at at en annen lader med 30-40kW på den andre stolpen. Hvor høy SOC bilen på den andre stolpen av ett stolpepar har ser man på lyset ved ladeluken. Så forutsetningene dine er feil. På tide å komme ned av den høye hesten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

btw, får den bare 120 og noe KW på CCS? ionity greiene og standarden tilsier vel 150-350KW?

turfsurf

Sitat fra: hemi på mandag 07. januar 2019, klokken 18:27
btw, får den bare 120 og noe KW på CCS? ionity greiene og standarden tilsier vel 150-350KW?
Det er vel ingen som vet enda (utenom Tesla). Ifølge noen godkjenningsdokumenter i USA skal batteriet tåle opp mot 200kW lading. Blir spennende å se.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

#126
Sitat fra: turfsurf på mandag 07. januar 2019, klokken 17:02

Nei, det kan nok ikke det, siden jeg aldri har bedt noen flytte seg. Det var som jeg håper de fleste forstod en metafor på hva jeg synes om denne typen «meg-først» holdninger.

Interessant at du snakker om egoisme, når det er nettop det du forfekter selv...
Det var da godt, men måten du ordlegger deg på i innleggene dine, fikk meg til å tro at det lå noe mer bak, en kun en metafor. Det virker også som du feiltolker flere av innleggene, uten at jeg vet om det er bevisst eller ei.

Hvor du mener at jeg forfekter egoisme, har jeg vanskelig for å se.
Med utgangspunkt i at det er Tesla som merker stolper med "Model 3 Priority", mener jeg at jeg skisserte en tolkning der alle får lade når det blir deres tur. Det vil i noen tilfeller bety at S og X som lader på en stolpe merket "Model 3 Priority", må bytte ladestolpe hvis det er Model 3 sin tur og det kun er er stolper uten CCS ledig.
Er dette du mener er å forfekte egoisme?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf


Å insinuere at jeg misforstår med vilje synes jeg er litt drøyt, men jeg har rimelig mye erfaring med SuC etter 130kkm i Tesla, og vet hvordan ting foregår, i motsetning til en del vordende Model 3 eiere som tror de vet alt her...

Sitat fra: Handyman på mandag 07. januar 2019, klokken 18:30
Det vil i noen tilfeller bety at S og X som lader på en stolpe merket "Model 3 Priority", må bytte ladestolpe hvis det er Model 3 sin tur og det kun er er stolper uten CCS ledig.
Er dette du mener er å forfekte egoisme?

Ja. For det du i praksis sier er for at du (med Model 3) skal kunne få ladet fortere ferdig, så skal en Model S / X eier flytte seg. Siden man ikke vet (utenom ved veldig lav belastning) hvilken ladehastighet den som flytter seg får, så kan man fort legge til en halvtime i ladetiden. Dette vil spesifikt skje i den situasjonen du beskriver der en ladestolpe blir ledig. I tillegg den absurde tanken med at folk skal henge rundt bilen i tre kvarter i tilfelle en Model 3 eier skal dukke opp. Da la du beslag på tre kvarter av noens tid for at du skal kunne lade litt raskere. Også ekstremt egoistisk.

På lavt belegg på SuC er ikke dette noe problem, de fleste som forstår systemet prøver å være behjelpelige både med hengerladere og sikkert CCS, men når det er kø er det kø, da er det FIFO som gjelder. De som er erfarne lader det de må og kommer seg videre kjappest mulig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

fredag

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. januar 2019, klokken 15:37
Interessant at de skriver Combo 2, det er opp til 350kW. Spent på når dette materialiserer seg. Det er flere år siden de begynte å teste CCS adapter. Kanskje de endelig har fått det godkjent siden de ble med i Charin.

Combo2 er selve kontakten som brukes for CCS-lading i Europa, altså en Type2-kontakt med CCS DS plugg under. Combo1 er den amerikanske varianten med en type1-kontakt.

Jeg tror du blander sammen med CCS 2.0, som er en ladeprotokoll / standard som gir støtte for inntil 350kW ladehastighet.

(EU-direktivet som standardiserte på CCS for hurtiglading spesifiserer egentlig kun Combo2.)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

emurof

Sitat fra: Handyman på mandag 07. januar 2019, klokken 15:46
Det jeg tror er meningen, er at dersom en S eller X lader på en stolpe prioritert for Model 3 og det kommer en Model 3 som skal lade, så må Sen eller Xen flytte straks det blir ledig en stolpe uten CCS. Det vil i så fall bety de med S eller X som lader på en "Model 3 Prioritert" stolpe må være i nærheten slik at man kan flytte bilen. Hvis ikke har jeg problemer med å se at det er noen som helst Prioritet for Model 3 på disse stolpene.
Prioriteten kan ganske enkelt gå ut på at så lenge det er andre ledige ladere så tar S/X-eiere disse. Altså at ladere med CCS er det siste som fylles opp slik at M3-eiere får mulighet til å lade (prioritet på disse).

turfsurf

Sitat fra: fredag på mandag 07. januar 2019, klokken 18:51

Jeg tror du blander sammen med CCS 2.0, som er en ladeprotokoll / standard som gir støtte for inntil 350kW ladehastighet.

(EU-direktivet som standardiserte på CCS for hurtiglading spesifiserer egentlig kun Combo2.)
Det har du helt rett i
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: emurof på mandag 07. januar 2019, klokken 20:11
Prioriteten kan ganske enkelt gå ut på at så lenge det er andre ledige ladere så tar S/X-eiere disse. Altså at ladere med CCS er det siste som fylles opp slik at M3-eiere får mulighet til å lade (prioritet på disse).
Det er nok tanken bak da, og da er det synd at de har utstyrt ladestolpe par med CCS, par 1&2, A&B, i stedet for 1,2,3,4 A. For det som kommer til å skje nå er at så fort halvparten av stolpene uten CCS er brukt, så vil det begynne å brukes av CCS stolpene.

På en SuC med 12 stolper hvorav 4 med CCS vil den femte bilen begynne å bruke CCS stolper. Hadde CCS vært koblet bare på a eller bare på b stolper ville først den niende bilen begynne å bruke av CCS stolpene. Så ikke en veldig smidig løsning. Siden Model 3 har mindre batteri enn mange S og X ville det og vært gunstigere at disse delte stolpepar enn f.eks to Model 3 eller to X100.

Dette basert på erfarne brukere som kjenner til stolpepar og maksimering av ladefart.

Får bare håpe dette er veldig midlertidig, ligger an til skikkelig kaos påske for de som må bruke SuC. Mange ferske Model 3 brukere og ikke et helt forberedt SuC nettverk
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Sist påske var f.eks SuC Nebbenes betjent av en slags «valet» fra Tesla. Han guida folk hvor de skulle parkere, koblet til/fra for folk og slo av en prat. Ganske hyggelig egentlig, på samme tid sørget han for en grei flyt i ladingen. Ikke utenkelig at de kjører det samme opplegget nå.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. januar 2019, klokken 21:49
Sitat fra: emurof på mandag 07. januar 2019, klokken 20:11
Prioriteten kan ganske enkelt gå ut på at så lenge det er andre ledige ladere så tar S/X-eiere disse. Altså at ladere med CCS er det siste som fylles opp slik at M3-eiere får mulighet til å lade (prioritet på disse).
Det er nok tanken bak da, og da er det synd at de har utstyrt ladestolpe par med CCS, par 1&2, A&B, i stedet for 1,2,3,4 A. For det som kommer til å skje nå er at så fort halvparten av stolpene uten CCS er brukt, så vil det begynne å brukes av CCS stolpene.

På en SuC med 12 stolper hvorav 4 med CCS vil den femte bilen begynne å bruke CCS stolper. Hadde CCS vært koblet bare på a eller bare på b stolper ville først den niende bilen begynne å bruke av CCS stolpene. Så ikke en veldig smidig løsning. Siden Model 3 har mindre batteri enn mange S og X ville det og vært gunstigere at disse delte stolpepar enn f.eks to Model 3 eller to X100.

Dette basert på erfarne brukere som kjenner til stolpepar og maksimering av ladefart.

Og de utgjør en ganske liten andel av Tesla-eierne etter min erfaring ;) Jeg gir ofte beng i å sjekke stolpepar selv, da jeg som regel har god tid. Noen ganger velger jeg med overlegg opptatt stolpepar, så jeg skal slippe å flytte bilen før jeg er ferdig med å spise...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA