CCS for Model 3, superchargerne oppgraderes med CCS combo2-plugg

Startet av fredag, onsdag 14. november 2018, klokken 12:12

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: zbk på mandag 07. januar 2019, klokken 12:09
Jeg tviler på at det blir tilsvarende priser for lading hos Tesla og andre etter hvert, men pt koster det 80,- (hvis de da tar betaling nå) pr lading hos Ionity og da er man på samme pris som hos Tesla ved 57kWh. Regner man inn spart ventetid vil det være en no-brainer i mitt regnskap om man ikke er en av de første i køen.

Er spent på hva CCS-adapter vil gi av ladeeffekt for model S og X. Hvis man får (henimot) supercharger-hastighet skal det ikke mye ventetid til før jeg hadde valgt CCS i stedet (med faren for at man vil bli utskjelt for å "snylte" på ladenettverket til resten).
Fra nederst på denne siden: https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging

Har Model S og X tilgang til tredjeparts ladenettverk?
Vi tilbyr snart muligheten til å kjøpe en CCS Combo 2-adapter. Eiere av Model S og X kan bruke CCS Combo 2-adapteren til å lade på tredjeparts nettverk. Kjøpsprisen for CCS Combo 2-adapteren vår vil være omtrent den samme som for en CHAdeMO-adapter.

Kommer altså "snart" til omtrent samme pris som CHAdeMO-adapteret.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

matsbue

Sitat fra: Handyman på mandag 07. januar 2019, klokken 14:37

Vi tilbyr snart muligheten til å kjøpe en CCS Combo 2-adapter. Eiere av Model S og X kan bruke CCS Combo 2-adapteren til å lade på tredjeparts nettverk. Kjøpsprisen for CCS Combo 2-adapteren vår vil være omtrent den samme som for en CHAdeMO-adapter.

Kommer altså "snart" til omtrent samme pris som CHAdeMO-adapteret.

Hvis dette stemmer er det gode nyheter - da det først var snakk om adapter følte jeg det var usikkert om de bare gjaldt for å koble seg på «nye» SuperChargere (med bare CCS)!

fredag

Sitat fra: Wibla på mandag 07. januar 2019, klokken 14:03
Sitat fra: olavxxx på mandag 07. januar 2019, klokken 12:12
Sitat fra: zbk på mandag 07. januar 2019, klokken 12:09
Jeg tviler på at det blir tilsvarende priser for lading hos Tesla og andre etter hvert, men pt koster det 80,- (hvis de da tar betaling nå) pr lading hos Ionity og da er man på samme pris som hos Tesla ved 57kWh. Regner man inn spart ventetid vil det være en no-brainer i mitt regnskap om man ikke er en av de første i køen.

Er spent på hva CCS-adapter vil gi av ladeeffekt for model S og X. Hvis man får (henimot) supercharger-hastighet skal det ikke mye ventetid til før jeg hadde valgt CCS i stedet (med faren for at man vil bli utskjelt for å "snylte" på ladenettverket til resten).
Blir nok ganske dyrt ja. Ser jo bare hva chademo lading koster hos GK/Fortum på 50 kW.

Grønn Kontakt CCS 120kW (3,50kr per min) gir 1,83 kr/kWh ved 115kW, 2,33 kr/kWh ved 90kW. Til ettertanke.

Ionity tar 80kr pr lading, uansett hvor mye du lader.

Tesla tar 1,40kr pr kWh
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Ellemelle

Sitat fra: matsbue på mandag 07. januar 2019, klokken 14:51
Hvis dette stemmer er det gode nyheter - da det først var snakk om adapter følte jeg det var usikkert om de bare gjaldt for å koble seg på «nye» SuperChargere (med bare CCS)!
Det er vel bare et spørsmål om tid før situasjonen blir motsatt av i dag; Når et flertall av bilene har CCS, vil vel alle nye ladeplasser på eksisterende SuC's kun få CCS-kabel, og man begynner å klistre opp "Type2 priority" på de stolpene som har begge kablene.  Da kan det være greit å ha CCS-adapter, selv på SuC.

Hvis man ser bort fra Norge og Nederland, vil vel Model 3 allerede i 2019 komme i flertall i de fleste europeiske land.

turfsurf

Sitat fra: Amoss på mandag 07. januar 2019, klokken 13:50
Hva eller hvem er det jeg missforstår her? Spørsmålet du stiller skrev jeg svaret på over, og i hva du siterte så gjentok/bekreftet jeg det jeg skrev tidligere.
Øivind.h skriver dette:
Sitat
Jeg har betalt for tilgang til ladenettverket og kommer til å velge lader som gir best effekt, forutsatt at jeg trenger full effekt. Om jeg kan velge mellom en kombo-stolpe som gir 110kW versus en single-stolpe som gir 30kW og jeg trenger full effekt, så velger jeg den som gir full effekt.
Du svarer:
Sitat
Når problemet oppstår må det nødvendigvis kun være 30kW stolper med CCS tilgjengelig
Det er jo akkurat det Øivind.h skriver ikke er. En Model S kan velge mellom stolpe med 30kW (ikke CCS), og 110kW (CCS). Da er det to stolper (kan være flere, men det vet vi ikke), en med CCS som da Model S eieren vil velge.

Ellers kan du jo roe ned tonen ett hakk, det er åpenbart at jeg har lest postene dine...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Interessant at de skriver Combo 2, det er opp til 350kW. Spent på når dette materialiserer seg. Det er flere år siden de begynte å teste CCS adapter. Kanskje de endelig har fått det godkjent siden de ble med i Charin.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. januar 2019, klokken 13:12
Sitat fra: Handyman på mandag 07. januar 2019, klokken 07:38
Når jeg leser dette, virker det som om «mannen med balltreet» mener at S og X har prioritet, uansett type ladestolpe.
Mulig jeg misforstår, men jeg forventet veldig ulik tolkning av begrepet, så det er ikke overraskende.
Den som har prioritet er den som står først i køen. Når så en X eller S skal lade, så skal de velge stolpepar hvor det ikke er Model 3 priority så lenge det er ledig. En annen tolking vil være latterlig. Hva om en S kom inn ti sekunder før en Model 3 og koblet seg til siste ledige stolpe? Skal en som da lader på en stolpe med CCS koble seg fra når en Model 3 kommer? Det er akkurat det samme som om en Model 3 skal hoppe frem i køen. Begge deler fører til det samme, noen andre må vente ekstra for at andre skal komme frem i køen. Dette kommer bare ikke til å skje.
Det jeg tror er meningen, er at dersom en S eller X lader på en stolpe prioritert for Model 3 og det kommer en Model 3 som skal lade, så må Sen eller Xen flytte straks det blir ledig en stolpe uten CCS. Det vil i så fall bety de med S eller X som lader på en "Model 3 Prioritert" stolpe må være i nærheten slik at man kan flytte bilen. Hvis ikke har jeg problemer med å se at det er noen som helst Prioritet for Model 3 på disse stolpene.

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 07. januar 2019, klokken 15:46
Det jeg tror er meningen, er at dersom en S eller X lader på en stolpe prioritert for Model 3 og det kommer en Model 3 som skal lade, så må Sen eller Xen flytte straks det blir ledig en stolpe uten CCS. Det vil i så fall bety de med S eller X som lader på en "Model 3 Prioritert" stolpe må være i nærheten slik at man kan flytte bilen.
Tror du virkelig dette vil skje? En eller annen med S velger en CCS stolpe grunnet det er det beste valget der og da (eneste, ledige stolpe, stolpepar eller lignende). Ser at ladingen vil ta 30-45 minutt. Tror du han da blir hengende rundt bilen i tilfelle en Model 3 eier dukker opp, eller gjør en eller flere av aktiviteter som å gå på toalettet, ta seg en matbit, rusle en tur for å få seg en strekk eller annet?

Jeg tror at hvis Model 3 eiere kommer til SuC med forventning om at S og X eiere skal flytte seg når de kommer vil få en aldri så liten overraskelse. De kan nok forvente at de fleste velger stolper med kun type 2 så lenge det er stolpepar ledige, men ikke noe mere. Beklager, men det er min erfaring etter fire år med superlading. I tillegg vil det være ganske mange som ikke bryr seg og tar første og beste ledige stolpe.

Ellemelle

Det jeg tror er meningen, er at dersom en S eller X lader på en stolpe prioritert for Model 3 og det kommer en Model 3 som skal lade, så må Sen eller Xen flytte straks det blir ledig en stolpe uten CCS.
Og hvordan bestemmer man hvem av de fire S/X som lader på CCS skal flytte? Sten-saks-papir? Balltre? (som foreslått?) :-)

Tror dette har utviklet seg til en diskusjon mellom folk som har veldig lang erfaring med SuC og folk som snart skal starte å bruke SuC.
Bare vent til dere har stått en halvtime i kø på Lier, så forstår dere hvorfor forslagene deres ikke fungerer i praksis.

Det har jo til og med vært situasjoner hvor folk har klaget på at de har blitt forbikjørt på motorveien noen kilometer før ladestasjonen.

hemi

sjokomelk

Jeg tipper fortsatt full krisemaksimering av noe man ikke vet noe om, eller hvordan vil bli om muligens 3-6 måneder.
Selv puster jeg helt rolig, og tror dette er en ikke-sak. ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. januar 2019, klokken 15:57
Det jeg tror er meningen, er at dersom en S eller X lader på en stolpe prioritert for Model 3 og det kommer en Model 3 som skal lade, så må Sen eller Xen flytte straks det blir ledig en stolpe uten CCS. Det vil i så fall bety de med S eller X som lader på en "Model 3 Prioritert" stolpe må være i nærheten slik at man kan flytte bilen.
Tror du virkelig dette vil skje? En eller annen med S velger en CCS stolpe grunnet det er det beste valget der og da (eneste, ledige stolpe, stolpepar eller lignende). Ser at ladingen vil ta 30-45 minutt. Tror du han da blir hengende rundt bilen i tilfelle en Model 3 eier dukker opp, eller gjør en eller flere av aktiviteter som å gå på toalettet, ta seg en matbit, rusle en tur for å få seg en strekk eller annet?

Jeg tror at hvis Model 3 eiere kommer til SuC med forventning om at S og X eiere skal flytte seg når de kommer vil få en aldri så liten overraskelse. De kan nok forvente at de fleste velger stolper med kun type 2 så lenge det er stolpepar ledige, men ikke noe mere. Beklager, men det er min erfaring etter fire år med superlading. I tillegg vil det være ganske mange som ikke bryr seg og tar første og beste ledige stolpe.
Jeg har ingen formening om hva som kommer til å skje, jeg bare prøver å finne ut hva Tesla mener man bør gjøre. Hvis S og X ikke flytter seg blir vel Model 3 i praksis nedprioritert?
Jeg tror problemene blir marginale og at alle stolper ganske raskt har CCS.

Jeg er også fullt klar over at det finnes haugevis med personer som gir blaffen i å følge regler og bestemmelser, spesielt hvis det ikke passer dem, noe som minner mye om egoisme.
Mellom linjene leser jeg at Teslasjåfører er egoister som bare tenker på seg selv, og din beskrivelse av over 4 års erfaring fra superlading er trist lesing.
Kan det tenkes at du selv har bidratt til slike holdninger i og med at du beskrev bruk av balltre for å få true folk til å flytte seg i et tidligere innlegg?

Handyman

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. januar 2019, klokken 15:37

Interessant at de skriver Combo 2, det er opp til 350kW. Spent på når dette materialiserer seg. Det er flere år siden de begynte å teste CCS adapter. Kanskje de endelig har fått det godkjent siden de ble med i Charin.
Samme benevnelse brukes om stolpene med CCS kabler:
Kan jeg bruke Supercharger-nettverket i Europa?
Ja, du kan bruke Supercharger-nettverket til å lade Model 3, S og X. Superchargerne våre tilbyr snart to kabler: det kombinerte ladesystemet (CCS) Combo 2 og DC (likestrøm) Type-2. CCS Combo 2 er den vanlige europeiske standarden. Du lader helt enkelt ved å plugge i riktig kontakt for bilen din — uten noe ekstra utstyr.

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. januar 2019, klokken 15:37

Om vi er heldige blir det samme hastighet som på SC, dvs. drøye 120kW for 100kW-pakkene og i underkant av 100kW for 75kWh-pakkene. Noe mer går neppe greit gjennom bilens inntak, ellers hadde Tesla utnyttet det allerede.

Personlig hadde jeg vært fornøyd med 200A og CCS1. Uansett en stor forbedring fra 125A CHAdeMO.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jokke

Ser noen tenker at de som har vært med å finansiert muligheten for billigteslaen model 3, skal flytte seg hvis de kommer får å lade?
Eh nei det er uaktuelt, har like dårlig tid som alle andre

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA