Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CCS for Model 3, superchargerne oppgraderes med CCS combo2-plugg

Startet av fredag, onsdag 14. november 2018, klokken 12:12

« forrige - neste »

fredag

https://www.autoexpress.co.uk/tesla/105236/tesla-to-open-up-ccs-fast-charging-for-european-model-3-model-s-and-model-x

Wow!





Model 3 kan ikke lade på Supercharger med gammel plugg.

Supercharger-stolpene vil nå bli oppgradert slik at det er to ladekabler på hver stolpe, en med gammel type2-plugg og en med ny CCS combo2-plugg.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jlan

Ja, en tilpasning til CCS måtte jo komme, men det virker litt rart at SuC må utstyres med CCS for å passe model 3. Det burde jo være rimelig enkelt å lage en løsning som kan lade DC både på pinnene som S/X bruker og på de dedikerte CCS DC pinnene. Jeg tror heller at Tesla primært monterer CCS kabler for å ha mulighet for ( eller er presset til å) betjene andre bilmerker.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF


fredag

Sitat fra: jlan på onsdag 14. november 2018, klokken 12:31
Ja, en tilpasning til CCS måtte jo komme, men det virker litt rart at SuC må utstyres med CCS for å passe model 3. Det burde jo være rimelig enkelt å lage en løsning som kan lade DC både på pinnene som S/X bruker og på de dedikerte CCS DC pinnene. Jeg tror heller at Tesla primært monterer CCS kabler for å ha mulighet for ( eller er presset til å) betjene andre bilmerker.

Tesla vil nok unngå unødig komplisert og dyr ladeport i Model 3, og standardisere på en måte for hurtiglading og et sett med plugger til å håndtere stor ladeeffekt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Lepet65

Sitat fra: fredag på onsdag 14. november 2018, klokken 12:12
https://www.autoexpress.co.uk/tesla/105236/tesla-to-open-up-ccs-fast-charging-for-european-model-3-model-s-and-model-x

Wow!





Model 3 kan ikke lade på Supercharger med gammel plugg.

Supercharger-stolpene vil nå bli oppgradert slik at det er to ladekabler på hver stolpe, en med gammel type2-plugg og en med ny CCS combo2-plugg.
Tesla sin CCS-plugg er mindre og 'smekrere' enn den orginale

jlan

Det ender vel med at pre 2019  S og X må bruke adapter på  SuC.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

Sitat fra: jlan på onsdag 14. november 2018, klokken 13:44
Det ender vel med at pre 2019  S og X må bruke adapter på  SuC.

Nja, ikke godt å vite hva som kommer til å skje en eller annen gang i fremtiden, men enn så lenge snakker de jo om at de vil ha doble kabler på SuC stolpene. Så det vil nok gå en rom tid før det vil bli nødvendig med adapter også på SuC...
Model S 85D

fredag

Når oppgraderes nyproduserte Model S med CCS ladeport? Og vil den funke på samme måte som på Model 3, slik at den kun takler Supercharger med CCS Combo 2 kabel?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

o.b.lix

Sitat fra: jlan på onsdag 14. november 2018, klokken 13:44
Det ender vel med at pre 2019  S og X må bruke adapter på  SuC.

Sikkert ikke. Standarden er at gammel plugg = max 140A, ny plugg max 200A, så S/X med dagens batteri vil bruke gammel plugg, mens 3 og senere S/X med ny type batteri vil bruke ny plugg (combo).

Dagens SuC vil bli oppgradert til 200A og ny plugg (mes sannsynlig komme i tillegg til eksisterende på samme steder?)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Espen Hugaas Andersen

Dagens superladere gir ut opp til 360A. Tesla følger ikke DC-mid standarden fullstendig.

Jeg vil tro at på litt sikt er det ikke umulig S/X frem til 2019 må benytte overgang, men jeg vil tro vi snakker om kanskje 10 år fram i tid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

Hvis P fortsatt er U*I, så vil 200A  i tilfelle være en nedgradering til 80kW max. . Under det faktisk, for batteriet er jo under 400V mesteparten av ladetiden. Under 350V for noen biler.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Øyvind.h

Tesla må vel bruke CCS 2.0? Er den bare 200A den også? Da blir CCS nedgradering av hastighet. Tror ikke Tesla vil tillate det?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. november 2018, klokken 14:53
Dagens superladere gir ut opp til 360A. Tesla følger ikke DC-mid standarden fullstendig.

Jeg vil tro at på litt sikt er det ikke umulig S/X frem til 2019 må benytte overgang, men jeg vil tro vi snakker om kanskje 10 år fram i tid.
Da trenger vi ikke overgang. En elbil varer jo bare 1/4 av fossilbil, noe som skulle tilsi mindre enn 5 år. Så da så...
Se kommentarfelt her: https://www.nrk.no/ytring/mer-penger-og-bedre-luft-1.14291703
Regner med at det som skrives i kommentarfeltene er korrekt? :) :police:
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Espen Hugaas Andersen

#13
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. november 2018, klokken 14:59
Tesla må vel bruke CCS 2.0? Er den bare 200A den også? Da blir CCS nedgradering av hastighet. Tror ikke Tesla vil tillate det?
350kW CCS er 1000V/350A, slik jeg har skjønt det. Da er CCS og dagens superladere ganske tilsvarende, så fremt Tesla ikke øker strømmen utover standarden, slik de har gjort på Type 2 DC-mid. (Eller kommer med batteripakker på over 500V - da er CCS bedre.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

CCS 2.0 er spesifisert inntil 500A, 200 - 1000V og inntil 350 kW, så da burde eksisterende SuC være innenfor med god margin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA