Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CCS for Model 3, superchargerne oppgraderes med CCS combo2-plugg

Startet av fredag, onsdag 14. november 2018, klokken 12:12

« forrige - neste »

TeslaK

Tipper USA også får CCS plugg på Supercharger og at alle nye biler S/X/3 får CCS om kort tid. Eksisterende US Model 3 eiere blir tilbudt retrofit til CCS til kostpris.

Model 3 er jo klargjort for Supercharger v3. Det spennende blir å se når Model S/X kommer klargjort for v3.

Tesla fjernet for kort tid siden støtten for enfase 72A..tyder på at de standardiserer på en type biler. Bare idiotisk å ha forskjell på US og EU biler, spør du meg..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror Tesla holder seg til sin ladeplugg i USA. Det er en større endring å bytte til CCS i USA enn å bytte til CCS i Europa, i og med at de ikke bruker Type 1 / J1772 i dag (altså pluggen man har på toppen av CCS i USA). I europa brukte Tesla allerede Type 2, så da var det en liten endring å inkludere DC-pinnene.

CCS nettverket i USA er også heelt i startfasen, mens Tesla har stort sett dekket USA med superladere. Tesla vil nok ta opp kampen mot CCS i USA, og så får man se hvilken standard som kommer seirende ut. Jeg har større tro på at det blir Teslas plugg enn CCS.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 22. november 2018, klokken 14:01
Jeg tror Tesla holder seg til sin ladeplugg i USA. Det er en større endring å bytte til CCS i USA enn å bytte til CCS i Europa, i og med at de ikke bruker Type 1 / J1772 i dag (altså pluggen man har på toppen av CCS i USA). I europa brukte Tesla allerede Type 2, så da var det en liten endring å inkludere DC-pinnene.

Jepp, bytter de til CCS i USA må alt av TWC byttes ut, og det er MANGE slike montert rundt om i USA. Både offentlige og private. Så det kommer neppe til å skje, i så fall blir det nok CCS i tillegg til Tesla-pluggen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Magnus Hansen


fredag

Etter det jeg forstår er det nå CCS-plugg på supercharger i Holmestrand, og under montering på superchargerne på Gulsvik og Gol.

Noen flere?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

geear

Kan virke som det er noe de har begynt med nå i januar. Det var ikke gjort på Bygland og Vikeså 1. januar.

Amoss

Sitat fra: fredag på fredag 04. januar 2019, klokken 14:20
Etter det jeg forstår er det nå CCS-plugg på supercharger i Holmestrand, og under montering på superchargerne på Gulsvik og Gol.

Noen flere?

Det jeg er mest spent på er om det da er CCS-plugg på *en* stolpe eller flere/alle?
Model S 85D

Wibla

Sitat fra: Amoss på fredag 04. januar 2019, klokken 16:09
Sitat fra: fredag på fredag 04. januar 2019, klokken 14:20
Etter det jeg forstår er det nå CCS-plugg på supercharger i Holmestrand, og under montering på superchargerne på Gulsvik og Gol.

Noen flere?

Det jeg er mest spent på er om det da er CCS-plugg på *en* stolpe eller flere/alle?

Uten at jeg har sett så nøye etter så virker det som om det var montert langs en rekke (4 stolper) med ladere i Holmestrand, kan ta en grundigere titt i løpet av helga.

Snakket med en fra Tesla i går, han skulle til Gol etter at han var ferdig her nede.
2018 Tesla Model S 75D

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Amoss

Sitat fra: sjokomelk på fredag 04. januar 2019, klokken 22:16
Fikk tilsendt bilder fra Wibla fra Holmestrand nå.
https://twitter.com/sjokomlk/status/1081297168261148673
Men rart at de bare har tatt 4 av 16 stolper...

Takker til dere begge :)

Ja, er litt rart, og igrunnen noe jeg fryktet. La oss håpe dette kun er "i første omgang" for å få på plass i det minste noen CCS uttak på så mange som mulig SuC stasjoner på kortest mulig tid, og at de så kommer tilbake og tar de resterende stolpene etterpå. 4 er uansett bedre enn bare en eller to :)
Model S 85D

Wibla

Disse ombyggingene med nye kabler var et stopgap så de med nye TM3 skulle kunne lade på SuC i det hele tatt, slik jeg forsto det på han jeg snakket med som holdt på med SW-oppgradering av selve laderne.

Tror vi kan ta dette med stor ro.
2018 Tesla Model S 75D

Amoss

Sitat fra: Wibla på fredag 04. januar 2019, klokken 22:47
Disse ombyggingene med nye kabler var et stopgap så de med nye TM3 skulle kunne lade på SuC i det hele tatt, slik jeg forsto det på han jeg snakket med som holdt på med SW-oppgradering av selve laderne.

Tror vi kan ta dette med stor ro.

Var vel igrunnen det jeg prøvde å si at jeg håpet på i innlegget over her. Så ser ut til at håpet var lysegrønt :)  Så får vi håpe at "stopgapet" ikke blir så alt for langt... Tar vel fort ett par Teslauker før resten kommer på plass ;)
Model S 85D

Wibla

Ser jeg formulerte meg litt dårlig over. Det virka helt klart som at det skulle bygges om flere stolper/ladeposter etterhvert, og f.eks. på Nebbenes kommer det 14 nye stolper med CCS + vanlig kabel.
2018 Tesla Model S 75D

MrBacardi


https://www.youtube.com/watch?v=QCmURmvQnj4

Noen som har prøvd å lade en CCS-bil på disse? Altså ikke en Tesla.

edit: ser at disse ikke fungerer for noen for øyeblikket.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

daktari

Noen som har sjekket om de har endret output på laderen, altså max. A?
Ikke vannkjølt kabel?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA