Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CCS for Model 3, superchargerne oppgraderes med CCS combo2-plugg

Startet av fredag, onsdag 14. november 2018, klokken 12:12

« forrige - neste »

TeslaK

Sitat fra: Pilot på onsdag 14. november 2018, klokken 18:26
Bør jeg droppe å ta ut X som kommer om noen uker, tape depositum og vente på CCS.  Eller hvis de åpner nå SuC for alle, kan jeg velge andre merker og...

Det var så mye enklere med fossilbiler 5-10 år siden
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

creal

Hadde jeg derimot allerede bestilt, hadde jeg tatt bilen. Å miste kr. 30.000,- i depositum er mye, og sannsynligvis vil det ha fint lite å si de nærmeste årene.

zbk

Bestilte bil til og med etter nyheten sprakk om CCS. Når det ble sagt at det kommer CCS-adapter er det mer enn bra nok for meg. Får det i tillegg støtte for 120kW blir det flottings med ionity i tillegg til supercharging.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Ellemelle

Så lenge bilen ikke er produsert ennå, skal du ikke se bort i fra at den kan bli levert med CCS.
For alt vi vet, har de allerede begynt å produsere europeiske X og S med CCS, men på grunn av leveringstiden vil vi ikke vite dette før om 2-3 måneder.

zbk

Inventory-bil som allerede er i Belgia, så tviler på det :-). Fikk med meg rentekampanjen heller enn å vente.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

GeirHM

Denne høsten må være vanskelig for salget av s/x både for oss kunder og for selskapet. Borte er gratisladingen og på nyåret kommer en tidsriktig ny bil til rundt en halv million. Inventory med skikkelig gode finansieringer er nok det som gjelder. Men jeg vil tro vi får kraftig fall i salg sammenlignet med desember i fjor, og at det vil føre til negative mediaoppslag.

Og vi med gamle biler får enda et adapter til samlingen. Kult!

Blir spennende å se hva som ersatter s/x til neste år. For det kommer helt nye utgaver for å møte de nye konkurrentene - og for å skape distanse til model tre. Min er allerede i gang med å bli den veteranen jeg har planlagt at den skal bli. Om finansministeren bare greier å holde den på veien.

Larsebass

Vil man kunne bruke Testad CCS-adapter på Ionity etc.? Jeg trodde CCS-spesifikasjonen forbød adaptere?
Tesla X75D.

Hodetelefoner

#37
Sitat fra: Larsebass på søndag 18. november 2018, klokken 23:52
Vil man kunne bruke Testad CCS-adapter på Ionity etc.? Jeg trodde CCS-spesifikasjonen forbød adaptere?
Ja. man kan det.
Regler (CCS spes)er for å endres / brytes.
Lett å lage slike regler for å tvinge folk over på en std

Larsebass

Takk, da ser jeg frem til finlandshette, adapter og "Born to be wild" på stereoen. :)
Tesla X75D.

emurof

Sitat fra: GeirHM på lørdag 17. november 2018, klokken 14:57Og vi med gamle biler får enda et adapter til samlingen. Kult!

Man trenger strengt tatt ikke det, da man fortsatt kan superlade med gammel kontakt.

Starscream

Men dette er jo et regnestykke som aldri går opp? Det enkleste er vel å bare bytte ALLE superchargere til den nye pluggen med en gang med bare den som eneste alternativ, og så dele ut rabatterte adaptere til eksisterende biler?

De har bare produsert 500 000 biler hittil, men det tallet blir jo fort 1 000 000 i løpet av 2019/starten av 2020. Antallet gamle "legacy" biler blir jo så lite så fort nå som produksjonstakten øker og produktlineupen diversifiseres med nye modeller, så å ha to ladekabler pr supercharger kan aldri lønne seg - og spesielt ikke nå som de akkurat har annonsert at de skal doble antall superchargere til neste år.

turfsurf

Sitat fra: Starscream på tirsdag 20. november 2018, klokken 13:48
Men dette er jo et regnestykke som aldri går opp? Det enkleste er vel å bare bytte ALLE superchargere til den nye pluggen med en gang med bare den som eneste alternativ, og så dele ut rabatterte adaptere til eksisterende biler?

Da må de i så fall dele ut gratis CCS adpatere til alle eksisterende og nye X og S eiere frem til X og S er oppdatert. Det koster nok fort mere enn noen få kabler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Det er vel naturlig å tenke seg at ikke alt nytt bygges ut med dobbelt sett med kabler. Hvis man har en superladerlokasjon som skal dobles fra 8 til 16 ladere, så kan vel de kun være CCS? Utbyggingen vil jo først og fremst være for å ta høyde for model 3.. og helt nye lokasjoner kan være en blanding mellom kun ccs og dobbelkabel

Daniel80

Hvorfor er det så mange som snakker om CCS adapter? Det er ikke tillatt ihht CCS standaren, og vil ikke komme. Det er heller ingen behov for dette til eksisterende biler.
Superladerene vil få 2 kabler. En med dagens standard og en med CCS. Slik vil det også være fremmover, og det koster minimalt å ha det på denne måten.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

jkirkebo

Sitat fra: Daniel80 på tirsdag 20. november 2018, klokken 16:31
Hvorfor er det så mange som snakker om CCS adapter? Det er ikke tillatt ihht CCS standaren, og vil ikke komme. Det er heller ingen behov for dette til eksisterende biler.
Superladerene vil få 2 kabler. En med dagens standard og en med CCS. Slik vil det også være fremmover, og det koster minimalt å ha det på denne måten.

Fordi Tesla har bekreftet at CCS-adapter kommer. Tesla er medlem av CCS-gruppen og om de trenger en regelendring for å få laget et adapter så er neppe det noen umulighet.

CCS-adapteret er for å kunne lade bilen på CCS-ladestasjoner, ikke på superladerne. Akkurat som CHAdeMO-adapteret brukes i dag, men CCS-adapteret vil gi høyere hastigheter. Det er etterlengtet blant oss 75kWh-eiere som kun får snaue 40kW i snitt fra CHAdeMO. Fra 200A CCS kan jeg nok dra ut nærmere 65kW i snitt og det blir en helt annen verden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA