E-Niro til 377400 + lakk er mye bil for pengene.

Startet av Fagasstraps.com, tor 01. nov 2018, kl. 10:45

« forrige - neste »

navyelsen

Eller så kan man regne seg bakover i pris basert på hybrid Niro.
Prisdifferansen mellom hvert utstyrsnivå på hybrid er 30.000 inkl mva. Det tilsvarer 24.000 eks mva.

Hvis man antar at såkalte "First Edition" er toppmodellen (Exclusive) til 377.400, siden den fremstår som full pakke med alt av ekstrautstyr.
Regner man seg tilbake med 24.000 for hvert utstyrsnivå fra en ender en Active på ca. 353.400 og Classic på 329.400. Men det er nok kanskje litt for optimistisk?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Aqua

Tror dessverre at din antagelse er sannsynlig utfall. FE er nok priset "gunstig", hvorfor skulle man ellers lokke kunder til en modell uten andre valgmuligheter enn skinn/soltak/4 nyanser av grått, det siste er attpå til nå "ekstrautstyr".

Er redd for at tilsvarende toppmodell blir dyrere enn FE.

Kårepåsporet

Sitat fra: Aqua på tir 20. nov 2018, kl. 20:16
Tror dessverre at din antagelse er sannsynlig utfall. FE er nok priset "gunstig", hvorfor skulle man ellers lokke kunder til en modell uten andre valgmuligheter enn skinn/soltak/4 nyanser av grått, det siste er attpå til nå "ekstrautstyr".

La oss si at moms blir innført på elbiler, tror du mange kjøper e-Niro til 500-550k kr?
Får feks en Passat inkl moms og avgifter for den prisen.....
Nå håper jeg moms innføres snart....
Håper da at salget av Kia stuper (for Kia fossil kan vel ikke utslaget bli så stort!?!??)

Daniel_0007

Sitat fra: Kårepåsporet på tir 20. nov 2018, kl. 20:40
Sitat fra: Aqua på tir 20. nov 2018, kl. 20:16

La oss si at moms blir innført på elbiler, tror du mange kjøper e-Niro til 500-550k kr?
Får feks en Passat inkl moms og avgifter for den prisen.....
Nå håper jeg moms innføres snart....
Håper da at salget av Kia stuper (for Kia fossil kan vel ikke utslaget bli så stort!?!??)
Innen den tid så blir det vel 100 kr å pasere bommen samt 20kr literen for bensin + kan det hende at fosil biler får enda mere avgifter, grøsser ved tanken på mdg i regjering.
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

tuono

Ja for vi har heldigvis vært forskånet for avgiftsøkninger og nye avgifter de siste årene....

hELgenen

Hvem er VI? Synes alt blir dyrere hvert år - avgiftene og prisene øker raskere enn lønnsveksten. Og har du lokale forhandlinger mhp. lønn og kun må ta til takke med generelle tillegg - så går jo det virkelig fort gal vei.
Det store spørsmålet er jo når og HVORDAN en skal håndtere en overgang med moms på elbiler. Tipper det blir slik det alltid er med politikere at avgiften kommer i forbindelse med budsjettforlik i slutten av November. Bestiller du bil f.eks i Oktober i år X med levering i Februar i år X+1 - ja så risikerer du full avgift

tuono

Det var et forsøk på (tilsynelatende fullstendig mislykket) ironi.

trykkertor

Sitat fra: tuono på ons 21. nov 2018, kl. 07:56
Det var et forsøk på (tilsynelatende fullstendig mislykket) ironi.
Eg tog an.   :+1:

geear

Nå kom altså norske priser på Model 3 long range, og den starter på 464000,-, og levering til alle som bestiller i år innen første halvdel av 2019. Har da SVÆRT vanskelig med å tro på noen som helst oppside for flipping av e-Niro (og Kona fremover). Kan ikke være mange som er villige til å betale samme pris som for en Model 3 med WLTP på 544km.

Når LR-markedet er "tømt", så kommer helt sikkert MR og/eller SR her også, og vil da bli direkte konkurrenter med e-Niro på pris.

Vi er ikke sikre på om vi vil beholde e-Niro, men tenkte som så at hvis ikke så ville det helt sikkert vært lett å bli kvitt den på Finn. Nå ble jeg svært usikker på om jeg i det hele tatt vil ta den ut. Tviler på at vi er alene om denne tankegangen. Kanskje det blir mange avhoppere nå...

Mao

Sitat fra: gr på ons 05. des 2018, kl. 13:02
Nå kom altså norske priser på Model 3 long range, og den starter på 464000,-, og levering til alle som bestiller i år innen første halvdel av 2019. Har da SVÆRT vanskelig med å tro på noen som helst oppside for flipping av e-Niro (og Kona fremover). Kan ikke være mange som er villige til å betale samme pris som for en Model 3 med WLTP på 544km.

Når LR-markedet er "tømt", så kommer helt sikkert MR og/eller SR her også, og vil da bli direkte konkurrenter med e-Niro på pris.

Vi er ikke sikre på om vi vil beholde e-Niro, men tenkte som så at hvis ikke så ville det helt sikkert vært lett å bli kvitt den på Finn. Nå ble jeg svært usikker på om jeg i det hele tatt vil ta den ut. Tviler på at vi er alene om denne tankegangen. Kanskje det blir mange avhoppere nå...

Står i samme situasjon.
TM3 LR inkl. lakk, adaptiv cruise (AP) og vinterhjul koster vel rundt 540 000. Så ca. 130 000 (30 %) mer enn e-Niro, men samtidig får man en veldig mye bedre bil med bl.a. app, AWD, enda bedre rekkevidde og ikke minst tilgang til et stort og rimelig ladenettverk som allerede er oppe og går.

Den som tror man skal tjene mye penger på salg av e-Niro på Finn blir nok skuffet. Jeg har lavt kønr. på e-Niro men heller mot kansellering nå.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

trykkertor

Hengerfeste er det som kan "redde" e-Niro nå.
Så kommer Model 3 med feste og vi er like langt.

Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at en del eldre mennesker ikke ønsker å sette seg NED i en Model 3 når de kan stige "rett inn" i en e-Niro eller Kona Electric.
Jeg "gruer" meg til første gang jeg skal ha min gamle mor med i en Model 3. Siste ørene har jeg kjørt en rimelig høy suv hun kunne stige rett inn i. Og bare det har vært litt tiltak.

HCO

Hva tenker man om overskriften på denne tråden nå, etter at Model 3-prisene ble kjent? Det er vel et par skråsikre utsagn i første post som også bør modereres noe...

Sitat fra: Fagasstraps.com på tor 01. nov 2018, kl. 10:45(...)
Selv om jeg kommer til å se ofte til e-Niro i Februar for å si det sån.
(...)
så viser finn priser på både Kona, og Leaf 40 at selv mindre biler og biler med lavere rekkevidde blir flippet ved lansering.
(...)
For å kjøre bilen i 6 mnd. fra tidlig 2019 levering og selge, vil neppe koste eiere så mye som en krone - etter salg.
(...)
De første 1000 bilene til denne prisen kan selges på finn med fortjeneste etter 6mnd. uanset kjørelengde. Hva har prisen å si da?!
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Kårepåsporet

Tesla med LR OG dual motor/ AWD blir mildt sagt en klasse opp ift e-Niro.
For ikke å snakke når Tesla kommer med RWD og MR til 400k?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

I lang tid har jeg fulgt prisutviklingen i Nederland vs Norge, og det er tydelig at e-Niro satte ny bunnrekord i importøravanse, aldri har en elbil hatt høyere differanse.
I NL skiller det 426 EUR mellom e-Niro og Kona electric med utstyr identisk som i Norge. Samme differanse i Norge er NOK 41 500, men burde vært nærmere NOK 4 000 for å hatt samme forhold som i NL. (Samme trend er tydelig i andre land)

Dersom e-Niro i stedet for sin nåværende startpris 377 400 hadde vært priset med samme  «salgskurser» som deres egen Soul eller som konkurrentene, så burde utsalgsprisen vært som følger:
Priset som Soul EV "kurs" 7,82     =>  294 215NOK 
Priset som Kona electric " 9,03     =>  339 745 NOK
Priset som Leaf, "kurs" 9,17         => 344 831 NOK
Priset som Ampera-E, "kurs" 9,33 => 350 737 NOK

Når den første utgaven er altfor dyr, mangler app og hengerfeste (som de antyder kommer etterhvert) så tyder det på at man ikke gjør et altfor godt kjøp fra BOS/Kia Norge, spesielt nå man sammenlikner med Model 3 der Tesla demonsterer en god pris og leveranseevne uten "Norgestillegg".

Priser Norge vs NL ligger forøvrig her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

02jan

Jeg lurer på når vi skal få se pris på eniro uten FE utstyr.

Når jeg reservere , var det slik at bilen skulle levere både med 40 og 60'batteri. Når kan vi i Norge velge modell ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA