E-Niro til 377400 + lakk er mye bil for pengene.

Startet av Fagasstraps.com, tor 01. nov 2018, kl. 10:45

« forrige - neste »

sveink

For meg er Kia niro litt gubbebil og kjedelig. Men grunnet størrelse, rekkevidde osv bestilte jeg en slik tidlig. Når prisen kom ble jeg skuffet og tvilen kom snikende. Nå er tvilen borte, denne avbestilles.

geear

Sitat fra: 02jan på ons 05. des 2018, kl. 20:27
Jeg lurer på når vi skal få se pris på eniro uten FE utstyr.

Når jeg reservere , var det slik at bilen skulle levere både med 40 og 60'batteri. Når kan vi i Norge velge modell ?
Dette annonserte de omtrent med hornmusikk og drillpiker, "i motsetning til Kona" så skulle de ta inn 39kWh også. Dessverre trakk de seg på dette, og sier per i dag at de ikke har planer om å ta inn 39kWh. Elendig valg. Det hadde tiet kritikken for høy pris også, da hadde innstegsmodellen vært mye billigere, sikkert under 300k?

Kårepåsporet

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på ons 05. des 2018, kl. 20:02
I lang tid har jeg fulgt prisutviklingen i Nederland vs Norge, og det er tydelig at e-Niro satte ny bunnrekord i importøravanse, aldri har en elbil hatt høyere differanse.
I NL skiller det 426 EUR mellom e-Niro og Kona electric med utstyr identisk som i Norge. Samme differanse i Norge er NOK 41 500, men burde vært nærmere NOK 4 000 for å hatt samme forhold som i NL. (Samme trend er tydelig i andre land)

Dersom e-Niro i stedet for sin nåværende startpris 377 400 hadde vært priset med samme  «salgskurser» som deres egen Soul eller som konkurrentene, så burde utsalgsprisen vært som følger:
Priset som Soul EV "kurs" 7,82     =>  294 215NOK 
Priset som Kona electric " 9,03     =>  339 745 NOK
Priset som Leaf, "kurs" 9,17         => 344 831 NOK
Priset som Ampera-E, "kurs" 9,33 => 350 737 NOK

Når den første utgaven er altfor dyr, mangler app og hengerfeste (som de antyder kommer etterhvert) så tyder det på at man ikke gjør et altfor godt kjøp fra BOS/Kia Norge, spesielt nå man sammenlikner med Model 3 der Tesla demonsterer en god pris og leveranseevne uten "Norgestillegg".

Priser Norge vs NL ligger forøvrig her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

Takk.

Jeg sliter mer og mer med å velge Kia. I dag. Og i all fremtid. For meg har Kia driti på draget.

Edit: Finnøy, hadde vært flott om du sendte kopi av dette innlegget til Kia, og postet evt svar her.

Jeg var fristet til å gjøre det med kildereferanse, men det er ryddigegere om du gjør det.

navyelsen

Jeg har tidlig reservasjon på Niro, like over 100, og hadde basert på Kias tidlige estimater, forventet utlevering i november. Nå har det blitt utsatt om igjen og om igjen. De første kundebilene regner jeg med blir utlevert i februar, så kanskje jeg får bil i mars hvis jeg er heldig?

Tidligere var jeg sikker på at dette skulle bli min neste bil. Men med høy pris, og lovnader fra Tesla om hurtig utlevering må jeg nå gå tilbake i tenkeboksen. Model 3 LR blir litt for dyr, men en MR til rundt 400.000 knuser Niro på de fleste punkter. Nissan starter kanskje utlevering av Leaf60 i mai, med forventet pris 330-360.000.

Det eneste som trekker i favør av e-Niro i dag, er littegranne større bagasjerom. Jeg må seriøst vurdere om jeg heller venter et par måneder lengre for å gjøre det jeg anser som et mye bedre kjøp i form av M3 MR eller Leaf+.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

zbk

Da har jeg også kansellert e-Niro (res# 128). Det har alltid vært klart at jeg i alle fall ikke kom til å beholde bilen uten hengerfeste, men når nå Tesla ser ut til å virkelig få fart på Model3-leveransene blir det sørgelig klart at KIA har prøver å utnytte situasjonen i en slik grad at jeg ikke engang tror det er verdt bryet å prøve å flippe bilen. Argumentasjonen er som følger:

1. Bilen har som påpekt et unormalt høyt Norge-påslag med høy eurokurs ift andre land. Her har de gått i samme fella som Audi og kommer til å tape renomme.

2. Alt tullet med leveringstidspunkt og FE-valg som likevel ikke ser ut til å bety noe for leveringen gir en dårlig smak i munnen.

3. Jeg tror ikke hengervekten (om det da kommer) blir brukbar, men her kan jeg selvfølgelig ta feil.

4. Jeg ble så lei av alt tullet til KIA at jeg bestilte meg en TMX100D i stedet. Fant ut at jeg heller ville ha en bil jeg hadde lyst på i stedet for et kjedelig dog kind-of fornuftig framkomstmiddel.

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

torlie

For noen måneder siden var jeg også sikker på at E-Niro ble min neste bil de neste 2-3 årene, dette på bakgrunn av at det var en rimelig, dog noe kjedelig bil med god rekkevidde og passe bagasjerom.

Etter prisen ble høyere enn jeg forespeilet meg, gidder jeg ikke lenger bla opp 400-415k for en kjedelig Kia. Da sliter jeg heller 1-2 år til på min Zoe, og kjøper Volvo V40, Model Y  evt andre biler som måtte komme etterhvert, selv om det betyr at man må punge ut 500-600k.

Model 3 er også et alternativ, selvsagt men ønsker helst CUV/SUV.

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

lirekassa

Sitat fra: navyelsen på tor 06. des 2018, kl. 10:42
Jeg har tidlig reservasjon på Niro, like over 100, og hadde basert på Kias tidlige estimater, forventet utlevering i november. Nå har det blitt utsatt om igjen og om igjen. De første kundebilene regner jeg med blir utlevert i februar, så kanskje jeg får bil i mars hvis jeg er heldig?

Tidligere var jeg sikker på at dette skulle bli min neste bil. Men med høy pris, og lovnader fra Tesla om hurtig utlevering må jeg nå gå tilbake i tenkeboksen. Model 3 LR blir litt for dyr, men en MR til rundt 400.000 knuser Niro på de fleste punkter. Nissan starter kanskje utlevering av Leaf60 i mai, med forventet pris 330-360.000.

Det eneste som trekker i favør av e-Niro i dag, er littegranne større bagasjerom. Jeg må seriøst vurdere om jeg heller venter et par måneder lengre for å gjøre det jeg anser som et mye bedre kjøp i form av M3 MR eller Leaf+.

Vet du at MR kommer hit til berget da?

Kårepåsporet

Sitat fra: navyelsen på tor 06. des 2018, kl. 10:42

Enig!

Jeg så også for meg å kjøre rundt i ny bil november-desember. I 2018!
Har også kønummer lavere enn 110.
Jeg forventet også lavere pris, maks 350.000, mår så bilen kommer på over 380.000 pluss dekk og lakk, og i tillegg levering ut i det blå.
Mars? April? Mai?
Jeg driter i rekkevidde i april-november, jeg har behov for rekkevidde om vinteren.
Når Kia i tillegg trekker hengerfeste ut i langdrag og ikke vil muliggjør evt hengerfeste på de første bilene, ja da mister jeg lysten på Kia.

hELgenen

Har også mistet lysten fullstendig etter alt rotet. Spranget i pris opp til M3 er ikke avskrekkende - men akkurat en sedan frister ikke så veldig.Har i3 og er veldig fornøyd med den - så ny i3 frister mer. Problemet der er at fra min 94Ah til 120Ah er det for lite reell økning av rekkevidde. I praksis snakker vi om 3-4 mil lengre rekkevidde vinterstid, hvilket er en del mindre enn endring av batteristørrelsen skulle tilsi - så å gå for den føles litt som å kaste perler for svin mhp. hva det vil koste i oppgradering.
Så da sitter jeg litt på gjerde ennå og irriterer meg på alle de store manglende på den kommende Niro - ikke app, ikke hengerfeste, ikke særlig godt støyisolert osv. Det hadde vært lettere å svelge alle kamelene om bilen hadde vært noe billigere, men KIA selv erkjenner jo at de har større avanse på denne enn andre biler de har i porteføljen - hvilket gjør det hele ennå mer irriterende.
Nå får vi i alle fall depositumet tilbake uten å miste plassen i køen - så da blir i det i minste litt enklere å stå der.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Kårepåsporet på tor 06. des 2018, kl. 10:19
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på ons 05. des 2018, kl. 20:02
I lang tid har jeg fulgt prisutviklingen i Nederland vs Norge, og det er tydelig at e-Niro satte ny bunnrekord i importøravanse, aldri har en elbil hatt høyere differanse.
I NL skiller det 426 EUR mellom e-Niro og Kona electric med utstyr identisk som i Norge. Samme differanse i Norge er NOK 41 500, men burde vært nærmere NOK 4 000 for å hatt samme forhold som i NL. (Samme trend er tydelig i andre land)

Dersom e-Niro i stedet for sin nåværende startpris 377 400 hadde vært priset med samme  «salgskurser» som deres egen Soul eller som konkurrentene, så burde utsalgsprisen vært som følger:
Priset som Soul EV "kurs" 7,82     =>  294 215NOK 
Priset som Kona electric " 9,03     =>  339 745 NOK
Priset som Leaf, "kurs" 9,17         => 344 831 NOK
Priset som Ampera-E, "kurs" 9,33 => 350 737 NOK

Når den første utgaven er altfor dyr, mangler app og hengerfeste (som de antyder kommer etterhvert) så tyder det på at man ikke gjør et altfor godt kjøp fra BOS/Kia Norge, spesielt nå man sammenlikner med Model 3 der Tesla demonsterer en god pris og leveranseevne uten "Norgestillegg".

Priser Norge vs NL ligger forøvrig her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

Takk.

Jeg sliter mer og mer med å velge Kia. I dag. Og i all fremtid. For meg har Kia driti på draget.

Edit: Finnøy, hadde vært flott om du sendte kopi av dette innlegget til Kia, og postet evt svar her.

Jeg var fristet til å gjøre det med kildereferanse, men det er ryddigegere om du gjør det.

Ekstremt hektisk på jobb denne uken, men nå er det helg og tid til å utfordre Kia Norge.

Jeg glemte å legge til at i Norge er det eneste markedet (etter det jeg fant ut) hvor man ikke inkluderer type 2 kabel, med andre ord er "Norgespristillegget" enda høyere.

Jeg er personlig forbanna fordi jeg selv har anbefalt e-Niro til mange venner og kolleger i lang tid i tro på god pris (basert på Soul), løfter om hengerfeste og lovnad om 6000 biler.

I stedet sitter BOS med ekstremt mange 7777 depositum i rentefritt lån basert på "bondefangeri"; dette med veldig begrenset tilgang på biler kan ikke ha kommet som en overraskelse i siste time.
De lover mye, holder lite og gnir seg i hendene på dette rentefrie lånet som blåøyde nordmenn har gitt dem uforpliktende. Til gjengjeld melker de prisen, og sparer ingenting på å melke på tilleggsutstyret på toppen.

PS! La ut som kommentar på deres Facebook side for noen uker siden (i forbindelse med at de la ut skryt om selvladende hybrid Niro som slapp ladekabel - jeg ser rødt når noen kommer med forsøk på slikt lureri), men sendte ikke e-post da.
Edit 1:
Nå finner jeg hverken mitt innlegg eller Kia Norge sitt innlegg igjen på Facebook; kanskje det er blitt slettet (og i så fall er det er like bra)

Edit 2:
Har sendt e-post, venter på svar.

Jeg beklager at jeg har "lurt" mange kolleger og venner til å reserve e-Niro over de siste 16 mnd:(

Rekkevidde WLTP+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Soul EV (igjen) + venter på EX60
Eid: Enyaq, TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

navyelsen

Etter at Kia nå offentliggjør reelle kønummer (på telefonhenvendelse) viser det seg at rundt 20% av de 100 første på lista har avbestilt. Dette burde være et klart tegn til Kia at prisen er for høy ut ifra forventningene som ble gitt...

Med TM3 og Leaf60 på trappene, blir det spennende å se hvor ettertraktet denne bilen blir neste år. Hvor taktisk var det å bare ta inn First Edition? De får nok uansett solgt rubbel og bit av de 2000 (?) bilene som kommer neste år, men tror BOS har tapt mye i omdømme blant fremtidige kunder.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Ragged_Glory

Jeg regner med at de oppdaterte tallene er etter ikke-gjennomførte bestillinger og faktiske avbestillinger. I tillegg er det antakeligvis noen av de som har fått melding om kontraktsinngåelse, som også takker nei. De har vel frist til 26. desember.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

Kårepåsporet

Sitat fra: Ragged_Glory på man 10. des 2018, kl. 16:46
Jeg regner med at de oppdaterte tallene er etter ikke-gjennomførte bestillinger og faktiske avbestillinger. I tillegg er det antakeligvis noen av de som har fått melding om kontraktsinngåelse, som også takker nei. De har vel frist til 26. desember.

Hvem er det som har frist til 26.desember? De 2-3 første? Trodde de hundre første skulle bli kontaktet innen 1.desember....jeg har nå kønummer under hindre og ikke hørt noe....

trykkertor

De 100 første har frist til 26. desember på å konfigurere sin bil.
Så ber KIA de som har konfigurert sin bil bekrefte dette via en signert kontrakt innen tidlig januar 2019.
(Var det 2. januar eller 10.januar??)

petgok

«Innen 10 januar» er det som står i spørreskjemaet som skulle fylles ut.
Tesla model Model 3 (2019)
Polestar 2 (2022)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA