Beholder du din FE etter at prisene nå ble kjent?

Startet av Bjoris, mandag 29. oktober 2018, klokken 12:02

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: Enlace på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 09:41
3. Det kommer mange og gode el.biler i 2019 og 2020 med 4x4, hengerfestemulighet og app
Hvilke modeller i den prisklassen er det du snakker om? EQ ser ut til å bli en betydelig dyrere bil. Samme med Audi. Model Y kommer vell kanskje i 2021, prisen der blir nok og endel høyere. Model 3 kan du nok bare glemme i den prisklassen med hengerfeste da den nok vil trenge både luftfjæring og awd, tipper den bikker 500k om du skal ha hengerfeste. VW sine alternativer vet vi vell lite om annet enn at de ikke kommer med det første. Er det andre jeg har glemt\ikke fått med meg?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Enlace

Skoda E Vision kommer i slutten av 2019 som du nevner WW som har uttrykt at de skal bli en  Tesla knuser på pris. Jeg spekulerer ikke, men tror at spesielt Skoda vil holde seg under kr. 500 000 for en 4x4. VW og Skoda har bygd opp stor kapasitet og vil levere kvantum.

En annen bil jeg har reservert er Byton M. Den kommer med stort batteri, 4 x 4 og mye teknologi. Pris ca. 450 000 og oppover.

Nissan utvikler også en helt ny elbil som skal være klar i 2020

hemi

på e-tron facebook og biten her inne diskuterer man om man får utstyret under 4-600.000 på bilen ;D

HCO

Sitat fra: Enlace på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 09:41(...)Hadde jeg ikke hatt el.bil i dag ville min vurdering kanskje vært annerledes.
Der tror jeg du har helt rett i. Dersom man ser for seg å eie e-Niro FE i 3-4 år (eller mer), og kjører fossilbil i samme størrelse i dag, tror jeg man greit kan regne hjem denne. Men jeg tror det initielle verditapet blir brutalt når importøren velger å prise bilen slik.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

tugit

Sitat fra: HCO på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 10:16
Sitat fra: Enlace på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 09:41(...)Hadde jeg ikke hatt el.bil i dag ville min vurdering kanskje vært annerledes.
Der tror jeg du har helt rett i. Dersom man ser for seg å eie e-Niro FE i 3-4 år (eller mer), og kjører fossilbil i samme størrelse i dag, tror jeg man greit kan regne hjem denne. Men jeg tror det initielle verditapet blir brutalt når importøren velger å prise bilen slik.

Jeg hadde sett for meg å ha denne bilen i 3-4 år men ser nå at innen jeg skal selge bilen har den sannsynligvis kommet med hengerfeste og app, og den vil da være særdeles uattraktiv sammenlignet med andre eNiroer på markedet.

Synes også prisen er høy. Jeg spekket min FE med takluke og Black Pearl lakk, og da kommer det over 10.000 kr i tillegg på startprisen. Slenger man på vinterdekk m/felg som man jo må ha så er maksgrensen min nådd og vel så det. Den har bare 5 cm dypere bagasjerom enn Kona og ca 10 cm mer benplass i baksetet så da lever jeg godt med Kona i stedet, selv om det sikkert hadde vært mulig å selge denne med fortjeneste og dekke bonusen til BOS på den måten.

lirekassa

Hvis vi antar at det kommer tre utgaver etter hvert, og vi tar utgangspunkt i prisene fra Frankrike, så vil det skille €4 000 EUR mellom billigste og dyreste variant av e-Niro med 64kWh. Legger vi i tillegg på €500 EUR for soltak, så er vi på over 40 000,- NOK.

Innstegsmodell vil dermed ha pris på ca. 342 400,-. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så tror jeg man må gi BOS rett i at pdd. så er prisen konkurransedyktige. De kunne lagt seg ned mot 350 000,-, men vil kanskje gardere seg mot valutasvingninger og unngå for mange justeringer underveis?

Dyrere enn forhåpet, og hadde håpet man fikk en liten 'kvantumsrabatt' av å være blant de første kjøperne, men virker dessverre ikke sånn.

geear

Tabben til Kia her er å vente så lenge at det er umulig å specce selv, og kun ta inn én variant med alt utstyr, altså at det blir makspris fra første stund. De burde hatt en billigere innstegsvariant. Og det er også en tabbe å droppe 39kWh-varianten. Niro 39kWh hadde vært en knallbil til å konkurrere mot e-Golf, Ioniq og Leaf som bil nummer to. Niro 64kWh derimot vil også fungere topp som hovedbil for veldig mange.

En skal også huske på at for alle som står etter de tusen første vil kunne bestille bil til en lavere penge, uten utstyrspakkene som er inkludert, men det virker som de har skremt livskiten av hele køen med denne prisen.

bjornskj

Sitat fra: Enlace på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 10:07
Skoda E Vision kommer i slutten av 2019 som du nevner WW som har uttrykt at de skal bli en  Tesla knuser på pris. Jeg spekulerer ikke, men tror at spesielt Skoda vil holde seg under kr. 500 000 for en 4x4. VW og Skoda har bygd opp stor kapasitet og vil levere kvantum.

En annen bil jeg har reservert er Byton M. Den kommer med stort batteri, 4 x 4 og mye teknologi. Pris ca. 450 000 og oppover.

Greit at en er skuffet over pris og leveringstakt for Niro men sitter du virkelig å tror at det du skriver her er fakta så burde du ta høyde for å bli ganske så skuffet i 2019 og. Det eneste jeg har sett av Skoda'en er en konseptbil, og som vi alle har erfart er avstand i mellom konsept og ferdig produkt ganske så lang.

Og Byton? Der har du virkelig lagt listen lavt for fri fantasi, sjansen på at det kommer en eneste bil fra de utenfor Kina i 2019 tror jeg personlig er lik null.

Men er det noe som kjennertegner elbil verdenen så er det drømmer om hvor flott og fint alt skal bli.

Cral

Sitat fra: bjornskj på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 13:35

Og Byton? Der har du virkelig lagt listen lavt for fri fantasi, sjansen på at det kommer en eneste bil fra de utenfor Kina i 2019 tror jeg personlig er lik null.

Men er det noe som kjennertegner elbil verdenen så er det drømmer om hvor flott og fint alt skal bli.

Word!
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Trond.m

Tenk om Kia hadde gjort som de fleste andre gjør når det gjelder pris i presseoppslag, nemlig å oppgi en pris eks. frakt og levering.
Hadde de eksempelvis oppgitt 349.900 + 10.000 i frakt og levering så hadde de fleste jublet over en knallpris. Nå ble resultatet 17.100 kr mer, og dermed ser det ut som om det er krise og at bilen kommer til å få et gigantisk verditap. Ja, ser man på kostnaden over 7 år (som = garantitiden), så koster det 6 kr mer pr dag (gitt at restverdien er 25 % av nyprisen). Det er sikkert til å leve med for de fleste  ;), og at det skulle føre til et ras av avbestillinger tror jeg ikke noe på.

lirekassa

Sitat fra: TM på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 14:06
Tenk om Kia hadde gjort som de fleste andre gjør når det gjelder pris i presseoppslag, nemlig å oppgi en pris eks. frakt og levering.
Hadde de eksempelvis oppgitt 349.900 + 10.000 i frakt og levering så hadde de fleste jublet over en knallpris. Nå ble resultatet 17.100 kr mer, og dermed ser det ut som om det er krise og at bilen kommer til å få et gigantisk verditap. Ja, ser man på kostnaden over 7 år (som = garantitiden), så koster det 6 kr mer pr dag (gitt at restverdien er 25 % av nyprisen). Det er sikkert til å leve med for de fleste  ;), og at det skulle føre til et ras av avbestillinger tror jeg ikke noe på.

Frakten de har oppgitt som inkludert er kun til Drammen, så et påslag for å få bilen levert ellers i landet vil vel komme i tillegg - eller?

KONA har for øvrig bedre garanti på batteriet;8 år/200 000km vs. e-Niro 7 år/150 000km.

Enlace

bjornskj

Hva vet du om Byton? Jeg forstår ikke de som skriver uten å vite hva de snakker om. Byton hentet i september inn USD 500 millioner som tilsvarer grovt 4 milliarder kroner. Det var andre gangen de hentet kapital. De har fabrikk i Nanjing i Kina og utviklingskontorer i en rekke land. Jeg har heller ikke antydet at de skal levere utenfor Kina i 2019, men i 2020.

Burde egentlig ignorere personer som deg bjornskj, men måten du skriver på gir et inntrykk av at jeg og tusenvis av andre som har reservert, og følger med i utviklingen er stokk dumme.

batterimannen

Sitat fra: Enlace på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 10:07

Skoda e Vision kommer til Norge i slutten av 2020, ikke 2019.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Trond.m

Sitat fra: lirekassa på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 14:45
KONA har for øvrig bedre garanti på batteriet;8 år/200 000km vs. e-Niro 7 år/150 000km.
Det stemmer, men jeg tror de allere fleste vil vurdere 7 års garanti på hele bilen som mer verdifullt. Det er veldig mye som kan feile på en elektrisk bil og som koster mye å reparere. Sjansen for at et batteri havarerer mellom 7 og 8 år må anses som relativt liten i forhold. Gitt at du selger bilen privat etter 5 år er jeg sikker på at 2 års full garanti påvirker restverdien sammenliknet med null garanti på bil / 3 år på batteri.

Det er dyrere frakt til andre deler av landet, men det gjelder stort sett alle bilmerker (unntatt bmw i3)

https://www.dinside.no/motor/disse-merkene-gir-de-beste-nybilgarantiene/69430301

Aqua

Jeg er ikke av de heldige som får FE, men med kønummer 255x blir det trolig ikke bil før Q1 2020, samtidig med antydet levering for Kona. Pokker. Når man har bikket 74 år er over ett år lang ventetid.

Det jeg ser som et problem er følgende: FE antas å ha en gunstig pris (jada,den er for høy) utstyret tatt i betraktning. Bilene som kommer etter FE vil antagelig bli inndelt slik KIA har gjort med andre modeller, dvs. barbert utgave som innstegspris og deretter kr 30 000 pr utstyrstrinn. Med antatt innstegspris på 340 000 som Lirekassa antyder, vil toppmodellen komme på over 400 000, uten vinterhjul og soltak. DA trekker jeg min reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA