Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan fälls för falsk marknadsföring

Startet av Joltus, fredag 12. oktober 2018, klokken 15:35

« forrige - neste »

Ole Irgens

#15
Sitat fra: Joltus på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 09:42
Det er nå fint Ole Irgens.... Eg har heller ikke noe problem med bilen i 99 prosent av vår bruk. Kjempebra.

Men selv om eg aldri ser HD1080p på mitt HD tv, så forventer eg at den kan vise HD1080p hvis den ble solgt med disse spesifikasjonene.

Og når det gjelder Leaf så har de feilinformert noe enormt. De gikk fra 40 minutt 0-80% til 60 minutt 20-80 og selv siste der har de normalt sett ikke sjans til om man har ladet en gang tidligere, eller kjørt et strekke på motorvei. Når du i tillegg tar med at bufferen i bunn er 12% når man er på null er jo ladingen i praksis 60 minutt fra rundt 30% til 80%.

Det er dette som er poenget, ingen sier at bilen ikke er brukendes for en pensjonist som skal bruke den ned til coop tre ganger i uka. Snakker ikke om deg.....

De løy til de første, og de sliter faktisk med dagens informasjon også.

Fra artikkelen i Guardian:

"Nissan had advertised the Leaf as offering a "quick charge on the move", and claimed drivers could get 80% capacity in 40-60 minutes from a rapid charger.

In a footnote, it added that the time would depend on the charger type, condition, the battery temperature, battery size and the air temperature on the day."

https://www.theguardian.com/business/2018/oct/10/nissan-censured-advertising-watchdog-electric-car-leaf-battery

Det gjelder å kunne lese. Jeg har hurtigladet bilen flere ganger, og ikke opplevd noen begrensinger. Jeg ser at fravær av batterikjølingssystem kan være en ulempe om man er avhengig av å kjøre langt med flere påfølgende hurtigladinger i varmt klima. Les gjerne https://insideevs.com/bjorn-administers-a-2018-nissan-leaf-rapidgate-test/ :

"I did a new test with Nissan Leaf to see how it would deal with summer temperatures and fast charging. This time I drove slower to prevent heat buildup. The result is that it's possible to drive 400-500 km in one day without too much hassle."

Typisk vil en tur fra Oslo til Bergen være uproblematisk.

Så får vi legge til at ASA, som er dem som har vurdert Nissan sin markedsføring, er et selvdømmeorgan for britiske annonsører. Deres avgjørelse er basert på tre (!) henvendelser, så det har ikke vært noe skred.

Mitt poeng er at dette blåses opp til utrolige dimensjoner, og at dette er noe som berører svært, svært få. Dersom man er avhengig av å kjøre mer enn 40-50 mil om dagen er det mulig man sliter litt. Da er det mulig en annen bil vil være et bedre valg.

Jeg sier ikke at Leafen er feilfri. Men jeg er lei av dem som skal "ta" Nissan for enhver pris. Siste Leaf er en solid og godt sammenskrudd bil som sannsynligvis er noe av det beste man kan få innenfor elbilsegmentet akkurat nå, særlig til den prisen. Vi har kjørt N-Connectaen vår i 400 mil nå, og det mest irriterende for meg er manglende alarm dersom hovedlysene står på når bilen forlates. Det sier vel litt.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Joltus

Som sagt var ladetid fra 0 til 80 prosent 40 minutter når vi bestilte vår.


Ole Irgens

Sitat fra: Joltus på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 10:32
Som sagt var ladetid fra 0 til 80 prosent 40 minutter når vi bestilte vår.

Da synes jeg du skulle reklamere på bilen eller forlange prisavslag dersom du er så misfornøyd.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Joltus

Ja eg er i dialog med selger eg. Ikke vær redd.

EV-FTW

Jeg forstår TS at han er misfornøyd og irritert. Og at han nå er i kontakt med selger.

Og jeg tenker det er helt lov å komme med kritiske innlegg her på dette forumet, uten at folk skal gå i forsvar.

Leaf er en grei bil, men den har sine store mangler. Sånn er det bare.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Ole Irgens

#20
Sitat fra: Øystein K på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 15:27
Jeg forstår TS at han er misfornøyd og irritert. Og at han nå er i kontakt med selger.

Og jeg tenker det er helt lov å komme med kritiske innlegg her på dette forumet, uten at folk skal gå i forsvar.

Leaf er en grei bil, men den har sine store mangler. Sånn er det bare.

Nei, Leaf har ikke "store mangler". Den er designet uten væskekjøling på batteriet, noe som fører til at flere enn to hurtigladinger etter hverandre er tidkrevende. Nissan har hele tiden gjort oppmerksom på dette, men muligens ikke tydelig nok for dem som ikke gidder å lese annet enn de store bokstavene.

Dette er en egenskap ved bilen som berører svært få - og dersom du kjøper en elbil fordi du kjører så langt at du må hurtiglade tre ganger hver dag, har du kjøpt feil bil.

Andre "store mangler" er det ikke med Leafen. Og det er ikke fordi jeg skal unnskylde verdens største elbilprodusent - jeg har ingen forhold til Nissan - eller fordi jeg skal postrasjonalisere kjøpet mitt. Jeg hadde en Leaf 2016-modell i to år før jeg kjøpte den nye, og den er nå kjørt 4000 km. Ingen "store mangler" har dukket opp. Det gjorde det heller ikke med den forrige, men det var en mye enklere bil med nesten ingen av de finessene som den nye Leafen har.

Men kanskje du kan utdype hva du mener med at Leafen har sine "store mangler". Er det justerbart ratt? Litt knapt førersete for oss lange? Begge deler funker fint for meg som er 1,91. Er det kanskje pipelydene som ikke lar seg slå av, som noen utrolig nok klaget over i en annen tråd?

Jeg har et budskap til dere som til enhver tid skal gnage på Nissan og Leaf og nærmest triumferende kaste seg over en hver ny feil som noen påstår at Leafen har, eller at Nissan gjør: Hysj.

Og: Om dere er så jævlig misfornøyd, selg Leafen. Den oppnår god pris i bruktmarkedet, men det er nok fordi andre ikke har oppdaget alle de "store manglene" eller hvordan Nissan nærmest kontinuerlig prøver å rævkjøre kundene sine. Selg nå, før det er for sent, og kjøp en BMW i3, som har bagasjerom på størrelse med en skoeske, eller plastic fantastic-elbilen Opel Ampera, som bare har halvparten av utstyret til Leafen til 30 prosent høyere pris. Eller Tesla, som koster tre ganger så mye som Leafen, og som sannsynligvis vil knuse øknomien din om du noengang må reparere noe som helst på den uten at garantien eller forsikringsselskapet ditt vil ta regningen.

Gjør det. Og finn dere et annet sted med bitchingen deres.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

EV-FTW

Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 18:08
Sitat fra: Øystein K på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 15:27
Jeg forstår TS at han er misfornøyd og irritert. Og at han nå er i kontakt med selger.

Og jeg tenker det er helt lov å komme med kritiske innlegg her på dette forumet, uten at folk skal gå i forsvar.

Leaf er en grei bil, men den har sine store mangler. Sånn er det bare.

Nei, Leaf har ikke "store mangler". Den er designet uten væskekjøling på batteriet, noe som fører til at flere enn to hurtigladinger etter hverandre er tidkrevende. Nissan har hele tiden gjort oppmerksom på dette, men muligens ikke tydelig nok for dem som ikke gidder å lese annet enn de store bokstavene.

Dette er en egenskap ved bilen som berører svært få - og dersom du kjøper en elbil fordi du kjører så langt at du må hurtiglade tre ganger hver dag, har du kjøpt feil bil.

Andre "store mangler" er det ikke med Leafen. Og det er ikke fordi jeg skal unnskylde verdens største elbilprodusent - jeg har ingen forhold til Nissan - eller fordi jeg skal postrasjonalisere kjøpet mitt. Jeg hadde en Leaf 2016-modell i to år før jeg kjøpte den nye, og den er nå kjørt 4000 km. Ingen "store mangler" har dukket opp. Det gjorde det heller ikke med den forrige, men det var en mye enklere bil med nesten ingen av de finessene som den nye Leafen har.

Men kanskje du kan utdype hva du mener med at Leafen har sine "store mangler". Er det justerbart ratt? Litt knapt førersete for oss lange? Begge deler funker fint for meg som er 1,91. Er det kanskje pipelydene som ikke lar seg slå av, som noen utrolig nok klaget over i en annen tråd?

Jeg har et budskap til dere som til enhver tid skal gnage på Nissan og Leaf og nærmest triumferende kaste seg over en hver ny feil som noen påstår at Leafen har, eller at Nissan gjør: Hysj.

Og: Om dere er så jævlig misfornøyd, selg Leafen. Den oppnår god pris i bruktmarkedet, men det er nok fordi andre ikke har oppdaget alle de "store manglene" eller hvordan Nissan nærmest kontinuerlig prøver å rævkjøre kundene sine. Selg nå, før det er for sent, og kjøp en BMW i3, som har bagasjerom på størrelse med en skoeske, eller plastic fantastic-elbilen Opel Ampera, som bare har halvparten av utstyret til Leafen til 30 prosent høyere pris. Eller Tesla, som koster tre ganger så mye som Leafen, og som sannsynligvis vil knuse øknomien din om du noengang må reparere noe som helst på den uten at garantien eller forsikringsselskapet ditt vil ta regningen.

Gjør det. Og finn dere et annet sted med bitchingen deres.

Mvh

Ole Irgens


Makan til useriøst innlegg.
Svært hårsår du var. Med deg i slik forsvarsposisjon, og drittslenging, er det ikke noe vits eller grunn å diskutere videre.

Du tåler tydeligvis ikke at andre er uenige med deg, ei heller å forstå at for noen kan faktisk pipelyder, eller kort setepute osv være irriterende.

Det er lov å være uenig, men husk, din opplevelse av bilen er ikke representativt for hva alle andre tenker om bilen.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Sitat fra: Øystein K på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 15:27
Jeg forstår TS at han er misfornøyd og irritert. Og at han nå er i kontakt med selger.

Er mest sånn at eg plager selger mest mulig med deres feilinformasjon. Er viktig å fremheve alle ulemper slik at man har en buffer til man virkelig får problemer.

Men er litt irriterende akkurat denne svakheten og trekker ned et ellers kanon inntrykk av bilen.

hemi

Ole faller i kategorien som har kjøpt ett produkt og må rettferdiggjøre for seg selv at det er bra, selv om det har store feil/mangler og ikke er levert etter avtale.

Min leaf er tilsalgs, har kjøpt annen bil. Spent på hva jeg får til slutt.

For å illustrere, jeg har kjørt halvparten av km på leafen, av det jeg har gjort på e-up, e-golf, tesla og i3! Fossilbilene mine har blitt kjørt masse mer siden du ikke kan dra på tur med driten. Selv første lading i sommer gikk ikke p.g.a. temp, snart er det kaldt nok til at det kan gå.... "yay"

Joltus

Nå er jo du åpenbart helt i andre enden hemi.

Er nok ikke noe bedre det.

Er kjempefornøyd med bilen. Men kommer heller aldri til å trenge mer enn en hurtiglading med vår bruk. Det er nok avgjørende for min del.

Tiger123

Sitat fra: hemi på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 23:13
Ole faller i kategorien som har kjøpt ett produkt og må rettferdiggjøre for seg selv at det er bra, selv om det har store feil/mangler og ikke er levert etter avtale.

Min leaf er tilsalgs, har kjøpt annen bil. Spent på hva jeg får til slutt.

For å illustrere, jeg har kjørt halvparten av km på leafen, av det jeg har gjort på e-up, e-golf, tesla og i3! Fossilbilene mine har blitt kjørt masse mer siden du ikke kan dra på tur med driten. Selv første lading i sommer gikk ikke p.g.a. temp, snart er det kaldt nok til at det kan gå.... "yay"

Du klarer ikke la være å overdrive du heller da, og det med et heller labert ordforråd så oser det ikke akkurat karisma av det du driver på med.

Jeg fikk min Leaf i april som første elbil og er kjempefornøyd, sånn overall. For de få, som kjører turer på 50 mil + skjønner jeg problemet med hurtiglading. Mine "problemer" er litt mindre. Irriterende med et par pipelyder for mye, og den bruker mer strøm enn forventet i 80 kmt+. Uansett er den antagelig best i sin klasse. Synes også interiøret er luksuriøst og bra. Men venter på Kia Niro og Model 3, blir en av de på sikt

hemi

#26
Hva overdriver jeg? det er beviselig at jeg fikk 22KW når jeg kjørt bærum > larvik > bærum (og måtte stoppe ved foksrød med 1%) da kjørte jeg under fartsgrensen siden jeg så det var umulig å oppnå noe rekkevidde. Jeg byttet fra i3 94ah for å få lenger rekkevidde, og fikk det ikke. Det er også beviselig at ladetiden da blir høy allerede ved første ladning, spesielt når du kjører batteriet ned i lav SOC. Absolutt alle tester av både biljournalister og uavhengige uuuuuuutubere viser det samme. Har ved flere anledninger bedt folk bevise lang rekkevidde, og høy snittfart, noe som aldri skjer.

Å kjøre langt under fartsgrensen uten varme for å få noe i nærheten av WLTP beviser lite, kona gjør hva.. 80+? mil om man kjører sakte.. Dra bilen din opp i 110 på GPS i 110 sonen, kjør noen mil, regn litt på det...

Forøvrig  er litt vanskelig å diskutere bil med noen som mener leaf er lukseriøs.

Om "sin klasse" er biler til 3-400k? f.eks. har den jo over middels tøff konkurranse fra kia/hyundai f.eks. Grunnen til at Leaf er populær er leveringsdyktigheten til Nissan, kombinert med nøktern prising og god kvalitet.

Ole Irgens

Sitat fra: hemi på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 23:13
Ole faller i kategorien som har kjøpt ett produkt og må rettferdiggjøre for seg selv at det er bra, selv om det har store feil/mangler og ikke er levert etter avtale.


Jeg lurer litt på dette med "store feil/mangler". I mitt hode er dette noe som dukker uventet opp, og som man ikke har hatt anledning til å oppdage på forhånd.

Siden du og andre åpenbart ikke er i stand til å definere disse store feilene og manglene, kan jeg oppsummere hva jeg _tror_ det kan være. Så får vi se om dette faktisk er "store feil og mangler".

Førerposisjon: Ja, Leafen har ikke lengdejusterbart ratt eller tiltbart sete, og det kan være trangt for lange personer. Men alle har jo prøvekjørt bilen før de kjøpte den? Alle kunne sette seg inn i setet og undersøke justeringsmulighetene. Ingen har lovd oss bil med lengdejustert ratt og tiltbart sete, eller lengre sittepute eller sete som kan skyves enda lenger bak. Man kan ikke påberope seg en feil eller mangel når varen er levert som forevist. Eller for å gjøre det enkelt: Dersom huset du har kjøpt ikke har badstu, kan du ikke komme etterpå og si at det er en feil eller mangel ved huset at du ikke har fått badstu. Selv om det er kjekt å ha en badstu.

Hurtiglading: Nissan har hele tiden gjort oppmerksom på at ladetiden er veiledende. I Guardian-saken som jeg refererte til tidligere i tråden tok Nissan et slikt forbehold: "In a footnote, it added that the time would depend on the charger type, condition, the battery temperature, battery size and the air temperature on the day." Dette var altså ikke tydelig nok, noe Nissan har fått påpakning for av det britiske annonseringstilsynet/markedsrådet (ASA). Dette er noe som vil ramme dem som kjører langt og trenger å hurtiglade flere ganger på samme dag. Men de fleste vil komme 40-50 mil avgårde uten å oppleve dramatiske økninger i ladetiden. Jeg kan være enig i at dette ikke er godt nok kommunisert av Nissan. De som opplever dette som en dealbreaker må ta det med forhandler. Spørsmålet er om det defineres som en "stor feil og mangel". Jeg synes ikke det, men det kan bli spennende å se hvor saken ender dersom noen kjører en reklamasjonssak mot Nissan på dette.

Alt annet dill og dall: Varsellyder og ymse andre bagateller som rett og slett er Nissans måte å gjøre ting på er ikke "store feil og mangler". Slik er det bare. Eksempel: Er varsellyden når en dør åpnes en "stor feil og mangel"? Litt realitetsorientering: Nei. Men det aner meg at dem som klager over slike småting sannsynligvis er mennesker som er ekstremt detaljfokuserte, som er svært opptatt av å finne ting de kan irritere seg over, og som sannsynligvis har fattige og lite spennende liv i utgangspunktet. Kanskje de burde snakke mer med noen som kan hjelpe dem, og bruke mindre tid på analretentive innlegg på nettet.

Mvh

Ole Irgens

Nissan Leaf 2018 N-Connecta

tuono

#28
Du utelot forbruk og faktisk rekkevidde (det siste er forholdsvis myteomspunnet som Hemi er inne på).
Mener ikke at leaf er en dårlig bil, men det blir litt høna eller egget: Var/er det markedsføringen som er feil, eller er det bilen som ikke oppfyller markedsføringen?

Forøvrig er det samme tilstander inne på Jaguarseksjonen: Konsekvent benektelse av høyt forbruk samt rekkevidde under hva markedsføringen tilsier.

EDIT: Er det forresten noen som med handa på hjertet kan si at luft/temperaturreguleringen i kupéen  er velfungerende og lettbetjent?

Ole Irgens

Sitat fra: tuono på onsdag 17. oktober 2018, klokken 09:24
Du utelot forbruk og faktisk rekkevidde (det siste er forholdsvis myteomspunnet som Hemi er inne på).
Mener ikke at leaf er en dårlig bil, men det blir litt høna eller egget: Var/er det markedsføringen som er feil, eller er det bilen som ikke oppfyller markedsføringen?

Forøvrig er det samme tilstander inne på Jaguarseksjonen: Konsekvent benektelse av høyt forbruk samt rekkevidde under hva markedsføringen tilsier.

EDIT: Er det forresten noen som med handa på hjertet kan si at luft/temperaturreguleringen i kupéen  er velfungerende og lettbetjent?

Jeg har ikke noe i mot å diskutere Leaf, heller ikke det som måtte være å utsette på den. Men noen har bestemt seg for at Leaf er en bil med "store feil og mangler", og kommer nesten triumferende drassende med alt som kan settes fingeren på ved bilen.

Klima/luft: Dette fungerer fint for meg. Auto slår av AC som default, da får man dugg. Erfaringen er at man må stille temperaturen et par knepp lavere enn på andre biler for å få grei temperatur, typisk 18-19 grader funker for oss.

Jeg har merket meg at viftehastigheten går ned når temperaturen oppnås, og at luften i kupeen da kan kjennes litt "tung". Jeg hadde ønsket meg at det laveste nivået på viften hadde vært minst ett knepp høyere, og skal høre med verkstedet om dette er noe som kan fikses.

I morges kjørte vi forøvrig til jobben i øspøs regn - med AC koblet inn og luften fordelt mot bein og rute var det ikke antydning til dugg.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA